zosja solitair X samber mager

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pashon

Re: zosja solitair X samber mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:55

Ze heeft de DA er al eens bij gehad, dus ga ervanuit dat de DA toen al wel een medische oorzaak heeft uitgesloten.

snap echt niet dat het zover heeft kunnen komen.

Vind het heel erg top dat je er wat aan doet en er geen gras meer over laat groeien!

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:02

Je bent goed opweg, ik hoop dat de DA je een oplossing bied en dat de oorzaak wordt gevonden.
Op de 2e standfoto is ze al mooi aangekomen! Houdt je een update bij over hoe ze er nu en dan uitziet?

Ik heb ook met een magere pony gereden, kreeg enorm veel brok, hooi en stond overdag op de wei. Had enorm veel energie, maar ze kregen hem niet dik. Hij bleek bloedwormen te hebben, nu is hij zo rond als een tonnetje en leeft enkel op gras.

Maar we weten al dat het bij Zosja geen bloedwormen zijn ;)
Succes met je zwarte parel!

En heb je al een nieuwe stalling gevonden? Ik vind die noodstalling wel een goed idee, je weet dat ze goed terecht komt ;)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:12

Een paard kan ik 2 weken tijd zeker heel snel mager worden.Bij mij had er 1 diaree en viel in rap tempo af.En het er weer bij krijgen duurt veel langer.
De D.A. die bij TS komt is helaas iemand die samen werkt met de manege.Die zal nooit zeggen: ondervoeding.
Die schrijft een kuurtje voor en klaar.Hij verdient te veel geld op die manege dus zal hij echt niet zeggen dat er te weinig gevoerd word,geloof me.Ik ken deze D.A. héél goed,maakte fouten bij mijn pony's,die wil ik nooit meer als veearts.
Met zosja gaat het goed komen,miss. heb ze al andere stalling gevonden.Ze gaat er nog heen om te kijken.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 15:12

Laat een andere DA komen en laat die een verklaring maken ook voor de DB

TS buiten het rijden om krijg je van mij een dikke pluim

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:31

Een manege? Er schijnt een nieuwe epidemie te heersen die alleen getraceerd kan worden via de witte bloedlichamen. Mijn DA heeft die ook gecheckt. Een ziekte uit Roemenië. Die zou ik dan ook niet willen uitsluiten!

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:34

Hey iemand bood een noodstalletje aan?
Ts misschien wat voor jou?
hte klinkt 10 malen beter als waar je nu staat.

Nu ik Gohya haar bericht lees zou ik paard spoedig verhuizen en een onafhankelijke arts laten komen ten wille van je paard en portomonnee ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:37

idefix4 schreef:
Een manege? Er schijnt een nieuwe epidemie te heersen die alleen getraceerd kan worden via de witte bloedlichamen. Mijn DA heeft die ook gecheckt. Een ziekte uit Roemenië. Die zou ik dan ook niet willen uitsluiten!

infectieuze anemie?
Die kans acht ik vrij klein.
Niet te vergeten dat hij door meer te voeren al iets is bijgekomen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 17:40

Hij heet Lawnsonia. Dat is een bacterie die in de dunne darm nesteld. Het zorgt ervoor dat voedsel onverteerd het lichaam van het paard weer verlaat. Het tast ook het immuunsysteem aan. Er zijn rasverenigingen die hun leden er al voor waarschuwen, omdat ze een epidemie vrezen.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 17:42

idefix4 schreef:
Hij heet Lawnsonia. Dat is een bacterie die in de dunne darm nesteld. Het zorgt ervoor dat voedsel onverteerd het lichaam van het paard weer verlaat. Het tast ook het immuunsysteem aan. Er zijn rasverenigingen die hun leden er al voor waarschuwen, omdat ze een epidemie vrezen.

Heb hier nog niks van gehoord, heeft bij mijn weten ook nergens gestaan niet op internet niet in de vak bladen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 17:43

Aha, tja, is het een vakblad? Ik heb het van de Irish Cob vereniging.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 18:32

gohya schreef:
Een paard kan ik 2 weken tijd zeker heel snel mager worden.Bij mij had er 1 diaree en viel in rap tempo af.En het er weer bij krijgen duurt veel langer.
De D.A. die bij TS komt is helaas iemand die samen werkt met de manege.Die zal nooit zeggen: ondervoeding.
Die schrijft een kuurtje voor en klaar.Hij verdient te veel geld op die manege dus zal hij echt niet zeggen dat er te weinig gevoerd word,geloof me.Ik ken deze D.A. héél goed,maakte fouten bij mijn pony's,die wil ik nooit meer als veearts.
Met zosja gaat het goed komen,miss. heb ze al andere stalling gevonden.Ze gaat er nog heen om te kijken.

Ja oke, dit is echter een andere situatie. Dit paard staat op het gras en zo te horen is ze gezond (al moet uitgebreid onderzoek door de DA nog worden uitgevoerd, maar er is niks uit het bloedonderzoek gekomen en voor zover ik heb gelezen toont ze zich verder wel gewoon gezond, dus ook geen diarree oid).

Kan het dan ook nog zo snel gaan?

Jammer dat ze deze DA dan heeft genomen en niet voor een onafhankelijke DA gaat, zo kom je ook nergens. Super trouwens van je dat je ts zo helpt en probeert mee te zoeken naar een stalling. In welke omgeving zijn jullie op zoek?

Julie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 18:46

zosja24 schreef:
maar mensen ik wet dat ze te dun is en ik doe der al wat aan
dus ik hoef dat niet de heletijd door te horen
het gaat nu al beter als ik slecht voor de was had ik niks eraan gedaan en der maar lekker weg laten roten bijv beetje aso maar tis wel zo
maar dat doe ik niet ik heb me paard hoog en zou der dus nooit opzetelijk pijn doen

Lijkt me logisch, geen mens wilt zijn paard toch pijn doen.
En paardje zelf lijkt het prettig te vinden. ;)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 18:49

Calanddra schreef:
gohya schreef:

Ja oke, dit is echter een andere situatie. Dit paard staat op het gras en zo te horen is ze gezond (al moet uitgebreid onderzoek door de DA nog worden uitgevoerd, maar er is niks uit het bloedonderzoek gekomen en voor zover ik heb gelezen toont ze zich verder wel gewoon gezond, dus ook geen diarree oid).

Jammer dat ze deze DA dan heeft genomen en niet voor een onafhankelijke DA gaat, zo kom je ook nergens. Super trouwens van je dat je ts zo helpt en probeert mee te zoeken naar een stalling. In welke omgeving zijn jullie op zoek?

Regio Ermelo/Harderwijk/Putten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:03

idefix4 schreef:

Lawnsonia komt regelmatig voor bij varkens (het heeft niets met roemenië te maken), en is niets nieuws in Nederland.
Het komt ook eigenlijk alleen bij (zeer jonge) veulens voor. Althans, die zijn er gevoelig voor, en worden ziek van die bacterie.

Morag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:11

Tandarts?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:22

Een paard kan in 2 weken wel zo erg vermageren, en zelfs nog erger. Helaas hebben wij het ook meegemaakt. Wij hadden een pony ergens staan, stond er al heel lang. Die is daar naar een andere stal verhuisd en at niet. Binnen 2 weken graatmager, was net een holsteiner koe om te zien, terwijl het van te voren een pracht van een hengst was. Dier was kerngezond, maar het duurde maanden voordat die weer bijgetrokken was. De oorzaak van het vermageren, zeker weten doen we het niet, maar waarschijnlijk door een waterader die door de stal liep.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:47

Calanddra schreef:

Kan wel hoor, hier nog iemand die hetzelfde probleem heeft gehad ooit, met twee paarden tegelijk nog wel :) . Allebei paarden die heel goed in het vel zaten, die zelfs eigenlijk een beetje mochten afvallen. Op vakantie geweest, tijdelijk naar een pension gebracht(stonden thuis), twee weken later terugkomen en 2 zo goed als karkassen terugvinden. Oorzaak? Tot vandaag nog geen flauw idee, mest enzo was in orde. En de mensen waar ze stonden hadden daarvoor jarenlang met de beste zorgen voor een van de paarden gezorgd, dus of het een kwestie is geweest van niet te voeren is ook een twijfelgeval. Iig hadden we het omwille van de goede ervaringen daarvoor door de vingers gezien en het jaar erop ze weer voor de vakantie erheen gebracht...toen we terugkwamen kregen we gewoon twee stralende kerngezonde paarden terug als vanouds.

Succes ermee TS, ik hoop dat je paard er snel weer wat vet opkrijgt, en dat je goed oplet dat je hem niet overvraagd, maar je zal het nu wel weten ;) .

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 22:31

gohya schreef:

Op wat voor stal sta jij dan? Want ik begrijp uit je posts dat je paard niet op de stal staat waar het paard van zosja24 staat.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 23:23

Peuk schreef:
gohya schreef:

Op wat voor stal sta jij dan? Want ik begrijp uit je posts dat je paard niet op de stal staat waar het paard van zosja24 staat.

Ik sta zelf nergens op stal,ik heb mijn eigen weilanden waarvan 1 met schuilstal en stal.
Ik ben geregeld op die manege geweest,maar het is niet mijn soort manege meer en daarom kom ik er niet meer.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 23:48

gohya schreef:
Ik sta zelf nergens op stal,ik heb mijn eigen weilanden waarvan 1 met schuilstal en stal.
Ik ben geregeld op die manege geweest,maar het is niet mijn soort manege meer en daarom kom ik er niet meer.

Kan haar paard dan niet bij jou op stal?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 23:51

Helaas niet,ik heb een ponyopvang voor oude,geblesseerde en verwaarloosde pony's.En mijn opvang zit vol,echt vol.Anders had ik dat echt wel aangeboden aan TS.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 23:52

gohya schreef:
Helaas niet,ik heb een ponyopvang voor oude,geblesseerde en verwaarloosde pony's.En mijn opvang zit vol,echt vol.Anders had ik dat echt wel aangeboden aan TS.

als tijdelijke oplossing dan tot ze een andere stal gevonden heeft? zo heel lang kan dat niet duren toch? dan is het paard en ts in eerste instantie gered van deze vreselijke situatie.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 10:19

Ook als tijdelijke oplossing lukt dit niet.1) Zosja springt over de omheining heen,deze is voor grote paarden te laag ondanks dat er stroom op staat.2)Zosja is niet sociaal tegen andere pony's en ik wil niet riskeren dat mijn oudjes getrapt worden.3)En ik mag niet meer pony's plaatsen van de eigenaar van het land dan dat er in het huur contract staat.Geloof me dat ik haar anders echt wel zou helpen,ik zocht mee voor stalling en heb haar wat slobber gegeven om te kijken of Zosja het lust.
Nu hoorde TS dat zosja in haar vakantie 3 dagen lang 24/7 op stal heeft gestaan!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 10:24

gohya schreef:
Ook als tijdelijke oplossing lukt dit niet.1) Zosja springt over de omheining heen,deze is voor grote paarden te laag ondanks dat er stroom op staat.2)Zosja is niet sociaal tegen andere pony's en ik wil niet riskeren dat mijn oudjes getrapt worden.3)En ik mag niet meer pony's plaatsen van de eigenaar van het land dan dat er in het huur contract staat.Geloof me dat ik haar anders echt wel zou helpen,ik zocht mee voor stalling en heb haar wat slobber gegeven om te kijken of Zosja het lust.
Nu hoorde TS dat zosja in haar vakantie 3 dagen lang 24/7 op stal heeft gestaan!

wat vreemd dat het paard dan energie teveel heeft...daar snap ik niets van. :o

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 10:36

Ik denk dat een paard op karakter nog heel veel temperament kan tonen, Geerke, sommigen blijven energiek tot ze er letterlijk bij neervallen.