Ik herken mijn eigen paard niet meer..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 01:45

Ach en het ging juist zo goed de laatste tijd, je hebt al een bak met tips gekregen en denk dat het vertrouwen in jouw leiderschap inderdaad een beetje zoek is. Ik heb er echter wel vertrouwen in dat jij als je rustig maar duidelijk blijft het weer goed komt, sta op je strepen maar push Kim niet te hard. Eigenlijk denk ik dat je nu al heel goed bezig bent, alles op zijn tijd ga lekker grondwerk doen. Als ze er trouwens zo met je vandoor loopt kun je er beter niet tegenin gaan hangen (dat red je nóoit tegen zo'n Tank met de hoofdletter T) maar geef korte felle rukjes aan het halster. Dat heeft meestal veel meer effect en kun je haar misschien voor zijn want eenmaal achter je paard heb je niets meer te zeggen.

Ik denk dat iedereen wel eens met zijn handen in het haar zit met hun pony, ik wel in ieder geval. En ik geloof er ook in dat het weer helemaal goed komt zolang je consequent blijft. Hóe je consequent blijft moet je zelf zien, ik sla mijn paard niet zo veel of graag maar als Karlijn zo met mij weg zou walsen zou ik haar wel een flinke beuk geven. Overigens niet als ze al weg is uiteraard, je moet het voor zijn of ze niet straffen want achteraf straffen is zo ontzettend nutteloos en slecht voor het vertrouwen. Daarbij doen we allemaal wel eens wat verkeerd, en zijn we geen van allen (althans de meeste niet) paardenfluisteraars. Als je maar lekker in jezelf en in je paardje blijft geloven komen jullie er vast weer uit.

P.S wat een schitterend touwhalster, van lovelance? Precies hetzelfde als de mijne haha.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 01:46

wat ik zie op het filmpje is absoluut geen paniek, idd zoals eerder gezegd gewoon aan het doordrammen.
ik zou een keertje echt streng tegen d'r zijn, je ziet in het filmpje duidelijk dat jij haar niet de baas bent op de momenten dat dat nodig is.
ze heeft geen respect voor jou, respect moet van beide kanten komen maar het paard moet altijd luisteren naar de verzorgster/ruiter.
het gedrag wat ik op dit filmpje zie zou ik dan ook absoluut niet gepikt hebben, als ik zie dat jij wordt weggetrokken op het filmpje?
ik had d'r toch wel even héél héél erg duidelijk gemaakt dat dat niet de bedoeling is!!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 01:51

ik probeer je duidelijk te maken dat je het moeilijker hebt gemaakt voor jezelf en kim
als je een nerveus paard vast zet terwijl ze duidelijk aangeeft dat er in haar ogen iets niet pluis is en ze krijgt de kans om weg te komen, is het logisch dat ze dat doet
dat is geen ongehoorzaamheid naar jou, de angst is gewoon groter
ze zal dus ook niet snappen waarom je haar aanpakt

als ze aangeeft dat ze een plek eng vindt en jij gaat daar steeds weer richting heen
zoek je het op dat ze ongehoorzaam zal (moeten) zijn

ik lees in je verhaal dat je wel degelijk haar angst hebt herkent, alleen je hebt daarmee heel raar gehandeld(in mijn ogen dan)

ik heb jaren(15 jaar) een paard gehad wat steeds schrok en bang was
ik was er op den duur zo aangewend dat de meeste tijd het mij niet eens meer opviel
ik reageerde niet teveel op zijn angst-uitspattinkjes maar bleef rustig en duidelijk en gaf ruimte voor zijn angst
we gingen meestal zwalkend over de weggetjes omdat hij dan weer links en dan weer rechts schrok
lang niet altijd duidelijk waarom

Axel_Valerie

Re: Ik herken mijn eigen paard niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 02:11

Heeee dit herken ik! dit is net als mijn kleine druiloor! Dit paard staat zich te vervelen. Het is duidelijk dat ze waarschijnlijk iets wat teveel energie heeft. Ze kijkt rustig om zich heen, probeerd de aandacht lekker te trekken. Het lukt haar ook nog. Je moet zelf rustig blijven en geen sprankje aandacht aan dit gedrag geven. Het gaat vanzelf over als ze weten dat het niet werkt. Het kan zijn dat het gebrek aan leiderschap is maar ik zie mezelf ook niet als geboren leider en met rust en gebrek aan aandacht ging het probleem bij mij helemaal vanzelf over! niet druk om maken dus. Als het ECHT niet over gaat dan moet je je maar eens zorgen gaan maken. Maar nu gewoon kalm blijven. Kalmte kan je redden!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 02:34

Hoi Tineke,
Wat is dit balen ;(
Voor een kleine samenvatting, lees onderin het dikgedrukte :+

Ik dacht aan vliegen, een nieuw paard in de wei (veulen/ hengst/ ruin die denkt dat hij hengst is), hengstigheid, of reactie op jou aandacht, nu weet ze dat ze kan ontsnappen en maakt er een spel van...

- Ik zeg geen aandacht meer aan geven... Niet praten niks doen. Wanneer ze kalm is aandacht geven.
Toen ik naar het derde deel van het filmpje keek dacht ik: jammer dat je niet sneller had gereageerd!

- Geef is een enorme oerbrul (zeker weten dat ze schrikt, want je stem klinkt altijd lief tegen haar ;) )!!!
- Maak jezelf groot, ga desnoods met je armen wijdt in de lucht staan. Maak hele scherpe duidelijke bewegingen en pas dit ook toe in je stem.
Wanneer dit werkt is jullie discussie weer over en is het klaar, niet meer boos zijn.

Het spijt me.
Ik weet dat je niet van slaan houdt (ik ook niet), maar soms is dit nodig (in mijn mening bij sleurende, bijtende, stijgerende, schoppende paarden en als je het 1 keer meteen goed doet a la minute is dit vaak voldoende voor altijd en einde discussie [tenzij lichamelijke of angst klachten zijn uitgesloten])...

- Ze ziet het als een spelletje, wanneer die oerbrul en lichaamstaal geen reactie geven is het uit met de pret en kan je dr een schop onder haar hol geven!
Lijkt me niet verstandig, want dan sta jezelf op 1 been en als ze dan een loopje neemt heb je een probleem. Dus gebruik een zweepje en zorg dat je die de komende tijd bij de hand hebt om a la minute direct te handelen. Ik zou niet op dr kont tikken want dan gok ik op een voorwaartse vlucht reactie...

Even kort samengevat (deze handelingen verricht je sneller dan het licht, echt in 5 seconden ofzo en het liefst nog sneller dan dat):
- Geef een oerbrul (gebruik steeds dezelfde oerbrul bv. HEYYYY!!! NEE!!! Brrrrr! Grrrrr :+ ) => geen reactie
- Maak jezelf groot, handen wijdt in de lucht => geen reactie
- Zweep horizontaal voor haar houden (ze mag niet door de zweep aka muur heen!)=>ermee zwiepen in horizontale stand (voor meer reactie)=> Loopt ze erdoorheen? tik op de binnenborst, jij houdt het hoofd ook naar binnen... Of je draait met het uiteinde van de leadrope naar haar binnenschouder toe.
En weer klaar, geen discussie meer.

Voordat dit gebeurd en je voelt het aankomen:
- Halthouden (hierbij kan je ook weer de zweep/ leadrope als "muur" gebruiken)
- Paar pasjes achterwaarts
- Haar hoofd naar jou toe houden (stel dat ze weer wat doet kan ze niet omdraaien of rechuit wegrennnen)

Wees zeer snel en kort maar bondig bij dit soort gedrag

Sugar_glider

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 03:33

DjunDjun schreef:
Is ze misschien erg hengstig?
Ik heb een paard gereden die was eens zo hengstig dat ze hetzelfde gedrag vertoonde maar dan nog erger. Als ze vaststond kon je haar amper weer losmaken, zo stond ze om te diedelen en zenuwachtig te doen.

Inderdaad, eerste waar ik aan dacht. Ze kijkt heel de tijd naar de uitgang. Kan best zijn dat ze iets hoort of ruikt en daar afgeleid door is. Hengstige merries zijn nu eenmaal veel gevoeliger voor prikkels. Ze let simpelweg niet op en tja, ze neemt de leiding gewoon over.

Let erop dat je altijd voor de schouder blijft bij corrigeren. Zeker met zo'n flink paard word je eenvoudig meegesleurd als ze eenmaal aan het lopen zijn.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 04:22

superwoman schreef:
ik zie ook geen bang paard. Ik zie een paard dat aan het werk (energie kwijt) gezet moet worden, daardoor zal ze ook beter gaan luisteren. Imo wordt er veelste moeilijk over gedaan en maak je het probleem straks alleen maar groter.

Dat denk ik ook, ik zie een paard wat onrustig is en energiek.
Was het niet zo dat ze laatst was opgeleerd voor de kar? hebben ze dat bij jou thuis gedaan of hebben ze hem bij hun beleerd?
Kan zijn namelijk dat haar conditie flink omhoog is gegaan, en dat ze goed aan het werk gezet moet worden zodat ze rustiger word :)

sb300786

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 11:13

KoudbloedKim schreef:
Sb300786: Misschien moet je mijn laatste post even lezen. :)

Ik bedoel meer: til er niet zo zwaar aan... Zo maak je het probleem alleen maar erger.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 11:24

Kan me in veel reacties vinden, vooral dat aan het werk zetten.

Wat ik me wel af vroeg op basis van het filmpje....of de sprinkler installatie ook aanstaat als je haar in begin binnen aan het touw hebt gezet. Mijn paarden worden van het geluid van de spoeiers ook niet bepaald rustiger. En haar observerend, lijkt haar orenspel naar iets achter haar te verwijzen....

Laat haar vooral geen loopje met je nemen, vooral nu ze het trucje weet.
Ik wens je succes.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 12:43

Volgens mij heb ik dit nog niet voorbij zien komen; is er geen andere manier om je paard uberhaupt vast te zetten? Ik vind dit nu niet bepaald handig, ze kan zich 180 graden draaien, maar ze staat wel kort vast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 13:07

Kasmir: Daar heb je gelijk in.. achter haar ben je helemaal niets meer.
Die korte rukjes aan het halster geef ik regelmatig en dat werkt normaal gesproken perfect.
Maar dinsdag en gisteren totaal niet, alleen gisteravond, toen was het weer wat beter.
Ja, dat touwhalster is inderdaad van Lovelance. :j Ben er erg blij mee, aangezien deze scherp inwerkt en ik dus minder hoef te trekken.

Mimeslosydy: En hoe had jij haar dat dan duidelijk gemaakt met een 1000 kilo wegende dier dat zo snel haar schouder van je weg draait dat je niet eens de kans krijgt om in te grijpen?

Spatter: Die angst was dinsdag, toen heb ik haar rustig terug naar de manege begeleid.
Gisteren was die paniek niet in haar ogen te zijn en nam ze een loopje met me, en dat pik ik niet.
Dat kán ik niet eens pikken, want dan heb ik een veel groter probleem.

Axel_Valerie: Ik had toch wel het idee dat ze iets eng vond, maar er kan ook een stuk verveling bij zitten.
Ik hoop dat mijn aanpak van gisteravond goed is en ik het daarmee op kan lossen.

Doei: Bedankt voor de duidelijke tips. :j
Die derde gaat niet werken, want Kim heeft maling aan de zweep.
Ik heb dit regelmatig met haar geprobeerd, maar dat werkt totaal niet.
Dat laatste stuk doe ik ook.. dat werkt wel.

Sugar_glider: Ik denk zelf niet dat het met hengstigheid te maken heeft, zou wel fijn zijn, want dan is het snel weer over.
We zullen het zien.

Kiwi1990: Beleren is gewoon op de manege gedaan, waar ze zelf ook staat.
Haar conditie is niet erg veranderd, want ze gingen niet dagelijks aan de slag.

Sb300786: En ik bedoel dat ik in de aangegeven post al uitgebreid een verslag had gegeven over mijn aanpak van gisteravond, dat dus voor een groot deel uit 'geen aandacht geven' bestond.

Tinkerlady: Kim staat ruim 3 jaar op de manege, groot deel van de tijd alleen tijdens het poetsen en de sprinklers staan regelmatig aan.
Daar heeft ze nooit op gereageerd.

Saskiaatje: Tja, ik zou haar wel tussen twee stangen in kunnen zetten, maar zij komt op die plek met haar buik net boven de stang uit.
Ik ben bang dat ze opzij springt/stapt en zichzelf dan verwond.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 13:14

Brrrr eng hoor zulke grote sterke paard dat helemaal jou de baas is.

Ikzelf zou echt streng zijn en heel duidellijk zijn, is ie nou helemaal, want het is niet geheel ongevaarlijk als ie zo doet, gewoon gelijk meteen corrigeren en duidelijk zijn voordat het erger wordt en echt gevaarlijk wordt.

Ik kan je hier niet echt juiste advies geven, want ik ken jou en je paard niet, ik denk dat je hierbij hulp nodig heeft van iemand anders die het goed kan, bijv. cursus van Two Moon ofzoiets, die doet het fantastisch, 1 keer paardvriendelijk corrigeren, en het snapt het meteen en je kan dan er verder mee aan de slag thuis of op cursus.

Mijn draver wil weleens aan een halster zo weglopen en dan kan je m tegenhouden wat je wilt, hij gaat gewoon, de huidige eigenaar ging ermee naar de cursus van Two Moon en in 1 x is het over omdat er nu begrepen werd van het hoe en wat.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 13:17

koedbloedkim, ik lees dat je behoorlijk onder indruk bent met haar gewicht. Terwijl een normaal paard van 700 kg ook teveel gewicht/kracht heeft om als mens in bedwang te kunnen houden. Dat die van jou nog wat meer gewicht heeft is dus totaal niet belangrijk.

Waarom zorg je niet dat Kim eerst even der energie kwijt raakt voor je haar gaat poetsen. Even longeren bijv en dan even los en een beetje "spelen met de zweep" zodat ze nog gekke sprongen kan maken of rollen en dán pas vastzetten om te poetsen en gaan rijden. Ik denk dat dat een groot verschil zal maken.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 13:26

Ik zie ook een paard dat gewoon ongeduldig en drammerig is. Ik denk dat ze je echt aan het uitproberen is.

Even een andere vraag, ze is een weekje met vakantie geweest, is ze in die week nog in handen geweest door iemand anders? Het zou kunnen dat ze daar misschien dit trucje ontdekt heeft?

Ik ben ook van mening dat haar gewicht totaal onbelangrijk is, zelfs aan een pony van 300 kilo hou ik niks als ze gaan drammen :n

Ik zou haar toch veel harder aanpakken hoor en op het moment dat het gebeurd en niet later door haar te laten rennen o.i.d. dat heeft IMO totaal geen zin. Andere paarden kun je gebruiken maar uiteindelijk gaat het er om dat jullie tweeën gaan uitmaken wie hier nu eigenijk de baas is. Er bestaat een kans dat zodra het weer goed gaat met een ander paard er bij dat het weer begint zodra je dat paard er niet meer bij laat zijn, want dat is dan weer een verandering in de situatie die aanleiding kan geven voor dit soort gedrag.

Tijdens het wandelen zou ik denk ik een hoofdstel aan doen en toch een (dressuur= want lang en kun je goed mee meppen :o ) zweep meenemen. KOmt ze voor je kan ze een tik krijgen, ze moet achter jou blijven, dus als jij stil staat, staat zij ook stil doet ze dat niet, krijgt ze weer een tik. Misschien niet altijd even vriendelijk, maar ik weet uit ervaring dat het niet anders kan soms.

Mijn haflinger dacht ook altijd dat ze voor me kon lopen e.d. en in het begin was ze me ook de baas omdat ze niet anders gewend was, maar dat heeft echt maar een dag of 2 geduurd hoor en toen kon ik er alles mee, terwijl ze me op dag 1 alle hoeken van het erf heeft laten zien :+

En dan de allerbelangrijkste tip, wees consequent :j Niet na 2 goede dagen denken dat het beter gaat en dan voorzichtig weer gedrag tollereren die je eigenlijk niet wilt zien. En ik denk dat dit nog wel het allermoeilijkste is.
Laatst bijgewerkt door SAKKIA op 13-08-10 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 13:27

Heb je wel eens gedacht om haar het Monty Roberts hoofdstel. Werkt iets meer door om ze in bedwang te houden.

Afbeelding

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 13:31

Waarom wil je niet aannemen dat ze gewoon verveeld of "onopgevoed" is? Het lijkt wel of je wíl dat ze bang is, want als ze bang is is dit geen "verwend" gedrag meer?

@Slimmerik: zo'n halster maakt een bang paard nog banger, en een dominant paard nog dominanter...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 13:34

Heb er prima ervaringen mee Oakland. Kan TS trouwens ook advies bij Annemarie vd Toorn aanbevelen.

Maar Djuno die bij haar op stal schijnt te staan, zegt in een eerder bericht dat het wel goed komt.... en daar vertrouw ik eigenlijk dan maar op :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 13:35

Ragdollcat: Het is inderdaad niet ongevaarlijk, aangezien er op lestijden ook (kleine) kinderen rond lopen.

Superwoman: Ik weet wel dat een 'normaal' paard ook 700 kg weegt, maar de spieren in Kim's nek zijn ongelofelijk sterk.
Sterker dan bijvoorbeeld die van een Draver, waardoor het heel moeilijk is om haar hoofd naar je toe te trekken op momenten dat ze weg wil.
Tweede alinea; maakt geen verschil, dit heb ik dinsdag geprobeerd en gisterochtend ook weer.

Sakkia: Nee, ze is niet in handen van iemand anders geweest.
En de eerste 5 dagen dat ze weer op de manege stond, was er ook niks aan de hand.
Over het gewicht, moet je mijn reactie hierboven maar even lezen.
Ik ben altijd redelijk consequent, maar ik kan daar altijd aan gaan werken. :j

Slimmerik: Met zo'n extra bandje bedoel je?
Dat zou best kunnen helpen, maar daar kan ik op dit moment niet aan komen.

Oakland1990: Jammer dat je die, onterrechte, conclusie trekt.
Even twee quotes van mezelf;
[naam] schreef:
Gisteren was die paniek niet in haar ogen te zijn en nam ze een loopje met me, en dat pik ik niet.

[naam] schreef:
Ik had toch wel het idee dat ze iets eng vond, maar er kan ook een stuk verveling bij zitten.
Ik hoop dat mijn aanpak van gisteravond goed is en ik het daarmee op kan lossen.
Zou fijn zijn als je dat ook even leest, voordat je zoiets aanneemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 13:42

Oakland1990 schreef:
@Slimmerik: zo'n halster maakt een bang paard nog banger, en een dominant paard nog dominanter...

Het tweede vraag ik me af. Je kunt er in ieder geval een stuk harder aan trekken dan aan een gewoon halster (of eigenlijk meer druk bij dezelfde 'trekkracht', dus bij een dominant paard zie ik niet in waarom die daardoor dominanter zou worden? Zelf pak ik gewoon een hengstenketting bij een paard dat niet te houden is, dat lijkt me een vergelijkbaar effect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 13:45

Trouwens, het kan best iets met het verhuizen te maken hebben. Vroeger had ik een Fjordenmerrie, braver en betrouwbaarder dan die merrie ken ik echt geen enkel paard. Toch is zij weleens extreem de kluts kwijt geraakt bij het veranderen van stal. Denderde overal overheen en doorheen en was tijdelijk niet te hanteren. Gelukkig ging dat vanzelf over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 13:47

Kim is niet verhuist naar een andere stal. :)

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 13:48

KoudbloedKim schreef:
Kim is niet verhuist naar een andere stal. :)

Ook geen nieuwe vriendjes op de weide? Want mijn merrie vertoond het zelfde gedrag als ik haar wegneem bij mijn ruin.
Maar mevrouw gaat dan nog eens hinnikken ook. Maar zelfde nerveuze gedrag, en zowat irritant doen, niet echt dat ze de hele boel afbreken, maar toch...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 13:50

Ik denk dat het weinig uitmaakt waar ze bang voor is, maar het is duidelijk dat ze het wel is.
Er zitten nog veel dingen tussen relaxed met een voetje op rust en een volle paniek aanval. Dit onrustige gedrag is stress en dat valt toch echt onder de noemer angst.
Ik ga met spatter mee. Je hebt een moment van paniek gehad en hebt daar (in kim haar ogen ;) ) niet goed op gereageerd, waardoor ze zich nu onveiliger dan normaal voelt. Dat is heel normaal, het is een leerproces om op elk moment perfect juist te handelen en zeker als je niet gewend bent dat zij zo reageert, heb je niet gelijk je strategie klaar.

KoudbloedKim schreef:
Spatter: Op het moment dat Kim in de wei stond (na haar ontsnapping), was de 'schrik' weg en waren de grasjes belangrijker.
Ja, dan krijgt ze van mij wel op haar donder.
Ik ben het met je eens dat je angst niet moet afstraffen, maar ik laat het ook niet toe dat ze, letterlijk, op me springt. :n

Hoe heb je haar hier "op haar donder gegeven"? zoals ik het hier lees, is het namelijk wel erg onlogisch.
Je paard voelt zich ergens onveilig (binnen bij de poetsplaats) en wil terug naar de veilige plek= de kudde. Paarden denken volledig in het moment. Terug op veilige plek=gelijk eten, dat is echt heel erg logisch en niets geen aanstellerij. Een paard denkt niet:" oe, wat was ik net bang". Die denkt alleen:" ik voel me nu op dit moment veilig/niet veilig", bij veilig gevoel is gras eten de logisch volgende stap.

Ik ben het wel met je eens dat het zeker niet veilig is dat ze over/door je heen loopt.

Denk even aan love, language, leadership. Je hebt de love, je hebt waarschijnlijk genoeg leadership in normale situaties. Alleen in deze situatie had je niet genoeg leadership. Je hebt genoeg leiderschap als kim ontspannen is, maar als ze gespannen is niet. Vooral zo'n paard zal dan niet bij je blijven, die "red" zichzelf wel.

Om dit op te lossen zal je eerst meer communicatie mogelijkheden nodig hebben, meer language dus. En dan een language die je ook gaat helpen in dit soort situaties.

KoudbloedKim schreef:
Monica08: Kim geeft niks om een zweepje, daar heb ik al eens een topic over geopend.
Als ik haar een tik geeft, reageert zij door de richting in te lopen waar het zweepje (dus ik) is.
Dat is geen dominantie, maar onbegrip.
Nee, en ik heb ook geen geld om een professioneel iemand te vragen. :o

Ik denk dat hier de oplossing van je probleem ligt. Kim heeft geleerd dat als jij druk geeft, dat de oplossing dan is om er tegenin te gaan. Dat is inderdaad onbegrip, maar wel heel erg gevaarlijk. Bij druk komt ze namelijk naar je toe en dat is zeker bij zo'n groot, zwaar paard niet iets wat je wilt. ze moet dus echt gaan leren dat druk=wijken betekent en niet druk=net zo veel druk terug geven betekent.
Ik zou daar eerst aan werken in een omgeving waar zij niet gespannen is. Pas als dat er goed in zit, kan je haar gaan helpen om de ontspanning terug te vinden.
Zolang je daar niet aan kan werken, zou ik het niet op zoeken. Dan heb je de kans dat je het allen maar erger maakt.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 13:51

Als men nu eens het oranje gedeelte in KoudbloedKim haar post even aanklikt, ziet men alle posten van haar. Hoeft men ook niet steeds in herhalingen te vallen. Zie nl steeds vragen voorbij komen die al tig keer beantwoord zijn.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 13:52

Ach en weet je, misschien moet je het maar gewoon negeren en er vanuit gaan dat ze weer normaal is/snel wordt. Misschien werkt het wel gewoon om zelf te doen alsof alles volkomen normaal is en neemt zij dat dan van je over..