halve rechterduim eraf gebeten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 14:29

Ik zeg nergens dat het niet leuk zou zijn. :D

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:22

LDRD schreef:
Mag ik even een kleine opmerking maken in deze toch wel mooie uitleg?

De eigenaar is 100% aansprakelijk :j .

De vraag is alleen of hij ook een schadevergoedingsverplichting heeft. Dit hangt af van de mate van 'eigen schuld' die aan het slachtoffer kan worden toegerekend.
Het is dus niet zo dat een slachtoffer zelf mede aansprakelijk is o.i.d.

Ik zeg het maar even omdat ik regelmatig poog om enige duidelijkheid te verschaffen in het fenomeen aansprakelijkheid en paarden :D .

ja klopt, dat bedoel ik. Het is niet zo dat hij in alle gevallen 100% zou moeten betalen.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:36

*VOOR DE DUIDELIJKHEID IK STA HELEMAAL ACHTER DE SITUATIE VAN TS*

Echt vreselijk wat er gebeurd is en wat een kl*te reactie van die eigenaar. Ik vermoed dat hij inderdaad niet verzekerd is voor deze actie van zijn "schatje" :(

Maar: Ts heeft het paard geaaid zonder toestemming van de eigenaar. (heel zwart/wit gezien) Zou het kunnen dat TS benadeelt zou worden op juridisch gebied en de verzekering op grond daarvan niet uitbetaald??? }:0

Nog even voor de duidelijkheid ik ben het daar niet mee eens maar juridische zaken als dit zitten soms ontzettend krom in elkaar.

Anya

Re: halve rechterduim eraf gebeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:43

Nou als ik heel eerlijk ben, ik vind het nogmaals heel rot voor TS, maar ik vind het bijvoorbeeld niet prettig als mensen mijn paarden aaien. Bij mijn merrie gaat dat prima, bij mijn jonge ruin betekent dat dat ik extra moet opletten om ervoor te zorgen dat hij niet vergeet dat alles met de tanden op elkaar moet. Het is zo'n paard dat alles met de mond onderzoekt, hij is nog jong. Dus een beetje leuk aaien en twee keer goed vinden dat hij wel de tanden van elkaar heeft en ik mag opnieuw beginnen met de opvoeding van dat stukje. Om die reden sta ik dus ook niet op een stal waar veel kinderen komen.

En tuurlijk snap ik ts wel als ze een aai wil geven, maar zoals gezegd, voor mij geldt: liever niet. Juist om dit soort dingen te voorkomen. Je paard zal maar een keer een kindje de hand afbijten of zo. Dan is voorkomen (geen drukke stal kiezen) beter dan genezen. Want verzekerd ben ik wel, maar je voelt je reuzeschuldig. Terwijl de fout niet bij jouw paard hoef te liggen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:44

onzin, paard kwam met zijn hoofd de stal uitgeschoten en beet
dit had iedereen kunnen overkomen die gewoon langs deze stal liep
was de deur nu dicht geweest was het wat anders geweest
ik vermoed dat als er een waarschuwing gestaan had maar het paard niet afgeschermd was, de eigenaar nog schuldig is
hij moet voorkomen dat een paard kan aanvallen tot op het gangpad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:48

Orangiste schreef:
Maar: Ts heeft het paard geaaid zonder toestemming van de eigenaar. (heel zwart/wit gezien) Zou het kunnen dat TS benadeelt zou worden op juridisch gebied en de verzekering op grond daarvan niet uitbetaald??? }:0

Dat maakt helemaal niets uit, eigenaar blijft ten alle tijden verantwoordelijk.
Zie mijn post een paar pag. terug.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:50

Orangiste schreef:

Nog even voor de duidelijkheid ik ben het daar niet mee eens maar juridische zaken als dit zitten soms ontzettend krom in elkaar.

nee, lees het verhaal van LDRD maar eens en kijk in de FAQ, eigenaar is altijd aansprakelijk, afhankelijk van % eigen schuld krijg je dan ook schadevergoeding. Maar dat kunnen wij hier niet bepalen dat moet de verzekering doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:50

Lia_ schreef:
geerke schreef:
De eigenaar van het paard blijft verantwoordelijk voor zijn gedrag...maar niet als TS vrijwillig en zonder toestemming de box ingaat.
Het zou wat anders zijn als de eigenaar TS had verzocht het paard uit de box te halen ofzo,maar dat is nu niet het geval.

Dat maakt helemaal niets uit...eigenaar blijft verantwoordelijk.
Ik heb het zelf meegemaakt met een (vreemde) man die zijn auto op ons erf had geparkeerd tegen het weilandhek aan.
Paard had met zijn tanden over de motorkap staan schrapen en deze fors beschadigd.
Ondanks dat de man daar niet mocht komen (bord art. 461, verboden toegang) en hij de auto ook nog eens tegen het hek had geparkeerd waardoor wij niet eens de wei meer in of uit konden moest de schade gewoon vergoed worden.
Je blijft gewoon verantwoordelijk voor het gedrag van je dier.

Lia_ schreef:
Citaat:
Tegenover bovenstaande verzwakking van het karakter van de risico-aansprakelijkheid van art. 6:179 staat dat de bezitter zich niet op overmacht kan beroepen. Als het dier niet doet wat de be­gelei­der wil, is de oorzaak daarvan irrelevant. Of een paard nu op hol slaat doordat het schrikt van de bliksem of doordat het schrikt van een gedraging van een derde, steeds is de bezitter daarvoor aansprake­lijk.[21]

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:52

Dacht het hele topic wel ongeveer te hebben gelezen maar heb net over je post heen gelezen Lia_ *excuus*

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:52

Maar daar waar een derde in het spel is.. bijvoorbeeld een ruiter of iemand die aait kan sprake zijn van een andere verdeling omdat de andere partij tenminste een deel eigen schuld heeft.

Voorbeeld: iemand rijdt op mijn paard en kiepert eraf. Stel het is een beginner en mijn paard bokt terwijl ik weet dat mijn paard bokt: ik 100 procent schuldig.

Stel mijn instructrice of een goede ruiter van stal gaat op mijn bokkende paard zitten in de wetenschap dat het paard bokt. Kans dat deel van de schuld terecht komt bij de ruiter. Die is willens en wetens op een bokkend paard geklommen namelijk.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 16:01

Pff.. dat is schrikken.
Opeens ben je een duim armer... IEL.

Heel veel sterkte er mee!!!!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 16:03

Anya schreef:
Stel mijn instructrice of een goede ruiter van stal gaat op mijn bokkende paard zitten in de wetenschap dat het paard bokt. Kans dat deel van de schuld terecht komt bij de ruiter. Die is willens en wetens op een bokkend paard geklommen namelijk.

klopt! en als je diegene ook nog betaald voor het rijden van je paard omdat ie bokt wordt het weer anders... :)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 16:28

cissy schreef:
klopt! en als je diegene ook nog betaald voor het rijden van je paard omdat ie bokt wordt het weer anders... :)

Op zich zou dat zo kunnen zijn inderdaad, maar daar is nog geen jurisprudentie over (maar komt er wellicht binnenkort wel ;) ).

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 16:30

Ben benieuwd wat daar uit komt. Is dat voor de rechtbank? Of is het al hoger getild?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 16:33

Het is een serieus dreigement :D . En ik hoop dat er doorgezet wordt natuurlijk :P .
Maar dat gaat natuurlijk de nodige tijd duren.

Yvonn85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 16:34

Wat een eng verhaal zeg, wist niet dat een paard zò hard kon bijten. Veel sterkte, beterschap en succes met een schadevergoeding gewenst...

Tamara_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 16:37

Veel sterkte zeg hoop inderdaad dat de schadevergoeding er komt!

succes Meid!

Clouwdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 16:55

Ik denk dat het er ook wel aan ligt hoe de setting is...

Stel dat het paard in een 'gesloten' stal staat (je moet je handen door de trallies steken om het paard te aaien), dan is het wel je eigen schuld denk ik..

Ik ken een geval dat een paard iemand in zijn rug beet via de opening boven de voerbak, de vrouw werd met haar rug tegen de stal getrokken en kon haar niet omdraaien om het paard een mep te verkopen.. Gelukkig alleen blauwe plekken en bloeduitstortingen.. In zo'n geval zou naar mijn idee de opening afgesloten moeten zijn..

Staat het paard in een open stal, en kan hij zijn hoofd naar buiten steken.. dan vind ik wel dat de eigenaar verantwoordelijk is.

Mijn veulen staat in een gesloten box, regelmatig moet ik tegen kinderen zeggen dat ze hem niet moeten aaien. Het is een hengstje van 8,5 maand, en het kan zijn dat hij bijt. Nu staat hij ook elke dag buiten in de paddock, dan staan er ook regelmatig kinderen bij hem. Het is een schatje, maar blijft een jong dier. Volgens mij vinden de kinderen mij al niet aardig omdat ik ze steeds waarschuw en soms bij hem wegsturen. Ik moet er niet aan denken dat een kind gebeten wordt!! Ik doe mijn best om ze bij hem weg te houden, maar kinderen zijn eigenwijs. Als het straks mis gaat, heb ik het gedaan en is mijn paard ineens vals..

Blijft een lastige zaak. En ik hoop dat het voor Laura allemaal goed komt!! Ik ken haar en ik weet dat ze genoeg ervaren is om in te schatten of een paard lelijk doet of niet. Vind de opmerking van de eigenaar van het paard dan ook belachelijk!! Ik zou mij er vreselijk om voelen als mijn paard zoiets zou hebben gedaan.

lovehannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 17:14

Jeetje wat vervelend zeg! Ik kan het me niet eens voorstellen. Maar waardoor is het gekomen. Schrok het paard. Voelde die zich aangevallen. Of bedreigd?
Of was die gewoon gemeen bezig.
Het is wel fijn als je je dat even nagaat. Zodat je het de volgende keer kan voorkomen.
Verder veel sterkte!

Fenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 17:22

Jeetje sterkte! Hopelijk kan je je duim later weer een beetje gebruiken. Verder vind ik dat je totaal geen schuld hebt.

Er stond toch geen bordje op de stal met: verboden paard te aaien of wat dan ook.

Ben benieuwd hoe dit afloopt. Houd ons op de hoogte.
Nogmaals sterkte!!!

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 20:04

baaah wat een gedoe zeg! super veel sterkte :(:)
en ik vind idd ook dat je absoluut geen schuld heb!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 20:16

Alves schreef:
Omdat ik dus van veel mensen hoorde dat dit paard vals is, is dit iets wat ik me afvraag. Was dit paard vals? Waarom zegt iedereen dit anders?

Volgens de eigenaar was dit paard niet vals...

Wat een gedoe!
Het paard kwam met oren naar voren met zijn hoofd buiten de stal. Ik dacht dat hij aand8 vroeg en lief was/ keek, binnen 1 seconde oren in nek hup duim weg, en niet meer loslaten...
Ik denk ook dat het deels mijn eigen schuld is, tenzij dit paard bekend stond als vals...

Jammer, ik had het gewoon rustig en normaal willen regelen. Wat een gedoe.

Dit is zeker weten niet jouw schuld: kan je niet verwachten als een paard met de oren naar voren naar je toe komt.
Echt naar zeg van je duim, hopelijk geneest hij goed en kunnen ze er wat moois van maken.

Ik vind sommige reacties erg raar van dat dat paard maar naar de slacht ed. moet.
Dat paard is misschien gewoon ontiegelijk gefrustreerd omdat hij op een stal staat, kan daar waarschijnlijk niet tegen. Dan behoor je niet het paard de schuld te geven, maar de eigenaar.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 20:35

Moderatoropmerking:
Berg oneliners als "jeetje, sterkte" verwijderd

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 20:41

x_Marr schreef:
Ik vind sommige reacties erg raar van dat dat paard maar naar de slacht ed. moet.
Dat paard is misschien gewoon ontiegelijk gefrustreerd omdat hij op een stal staat, kan daar waarschijnlijk niet tegen. Dan behoor je niet het paard de schuld te geven, maar de eigenaar.

Dat kan wel zo zijn, maar het paard is onbetrouwbaar. Wat de reden ook is.
Als iemand gebeten word door een hond word in 9 van de 10 gevallen ook verwacht dat ze de hond laten inslapen.

Dat, of je moet als eigenaar inzien wat het gevaar is en zorgen dat er nooit meer iemand risico loopt... en niet net als deze kerel net doen alsof het iemand anders zn schuld is!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:04

Wat zeggen de manege eigenaren er van?
Hun moeten namelijk weten of het paard wel of niet vals is en of hij nog wel of niet van dezelfde eigenaar is. Als ik jou was zou ik het aan hun gaan vragen en het dan overlaten aan een advocaad o.i.d. want al zou het paard nu niet meer van hem zijn, het paard was wel van hem toen het gebeurde!
Heel veel sterkte!!!