Prachtige spaanse merrie onder het zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:21

Phara, omdat jij een hengstje hebt gereden, een relpony hebt en een merrie die in het begin vrij moeilijk was wil niet zeggen dat je de wijsheid in pacht hebt;) Ik heb hier behoorlijk gerenommeerde paardenmensen voorbij zien komen (die volgens mij maar hebben afgehaakt omdat ieder commentaar en tips volledig worden weggewuifd).

Ik ben het volledig met je eens dat bepaalde methodes niet werken bij sommige paarden, maar ik weet wel dat deze methode bij geen enkel paard werkt, neem dan in hemelsnaam een thiedeman!

Overigens geweldig mooie merrie!

Ayasha
Blogger

Re: Prachtige spaanse merrie onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:21

PIB Moet je persoonlijk worden? Wat hebben mijn paarden hiermee te maken?

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:23

Helemaal niets, is ook zeker geen persoonlijke aanval, ik vind dat je je dieren fijn hebt lopen. Ik wil alleen maar zeggen dat er mensen hebben gereageerd met tonnen ervaring die volledig weggewuifd worden.
Laatst bijgewerkt door PussInBoots op 06-09-09 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:24

Het is geen persoonlijke aanval, maar je betrekt er wel mijn paarden en mij volledig persoonlijk bij zonder enige onderbouwing of beargumentering? Leg me dat maar een keer uit :') Een relpony heb ik overigens ook niet op stal... Iig hij mag niet op de PC van me dus waar jij die gezien hebt? Heb je nl ook niet zien langs komen. Nee, die reactie sloeg kant noch wal en gaat er wat mij betreft echt overheen. Dat is niet meer reageren op inhoud. Ik heb voor minder een OW gekregen :\

Mijn hengst is overigens braver dan de gemiddelde ruin :') Echt die ruil ik voor geen goud van de wereld met eender welke andere ruin dus dat zegt sowieso niet veel :+ Andere mensen maken daar altijd zo'n drukte om... Snap dat niet :+
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 06-09-09 22:26, in het totaal 3 keer bewerkt

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:24

Tamara21 schreef:
We kunnen nou wel mekaar blijven afzeiken maar kunnen beter met elkaar opzoek gaan naar een goede en veilige manier voor het rijden maar ook zeker voor het dier..
Blijf zeggen dit vind ik ook zielig en zoals ik het zie niet nodig..
Mijn advies:

Begin helemaal opnieuw oftewel longeren(met pessoa enz), wandelen, grondwerk enz..(band en vertrouwen opbouwen)
Daarna pas rijden (daarvoor nog even longeren misschien??) maar wel beginnen aan de longe..

Ik vind het een prachtig dier om te zien en jullie zullen er vast en zeker wel komen samen maar doe wel die bijzetteugels eraf!!!

Geloof mij niemand hier op bokt wil je afzeiken of de grond in trappen..
We willen je helpen en zien dat dit niet goed gaat..
Dus doe wat met deze adviezen en je hebt straks een topknol onder je kont..
Kost misschien tijd maar dan heb je ook wat!!!!! ;)
Heel veel succes ermee en ben benieuwd naar nieuwe foto's zonder bijzet..

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:28

Okee, nog een keer dan maar: Jij hebt een merrie die in het begin erg moeilijk was en die ervaring uit jij meerdere keren hier in het topic. De overige info heb ik uit je profiel, moet me wel even inlezen voor ik een opmerking plaats;)

Juist omdat jij de ervaring hier in het topic uit borduur ik daar op voort. Je hebt een moeilijke merrie lekker aan het lopen gekregen (waarvoor respect ;) ) en dus weet je hoe het zit. Later zeg je dat niet iedere methode bij elk dier werkt.........dat rijmt niet helemaal.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:29

Moderatoropmerking:
Een laatste verzoek om op een normale manier te blijven discussiëren. Off-topic zaken erbij halen en persoonlijk worden vallen níet onder normaal discussiëren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:33

Ik heb idd 1x in dit hele topic voort geborduurd op mijn merrie (die overigens nog steeds niet loopt gelijk ik haar zou willen zien lopen. Maar daar krijgen we zo snel ze terug opgebouwd is ook weer hulp voor), de andere keer was op een paard dat niet eens in mijn profiel staat. Iedereen reageert gebaseerd op ervaringen en soms helpt het om een voorbeeld bij te zetten als verduidelijking. Ik zeg nergens dat ik weet hoe het zit, ik zeg enkel dat ik WEET dat TS creatief is en dat er hier zulke standaard oplossingen naar voren gebracht worden, dat ik weet dat ze die al geprobeerd heeft. TS is geen meid van 14 dat voor het eerst een spaanse merrie ziet en die naar beneden knupt, het is een volwassen vrouw met ervaring met jonge en verknalde paarden.... Die kent de standaard dingen echt wel. Ik heb TS zien rijden en dingen zien oplossen. Ik heb haar paard zien lopen en daar kan menig bokker een puntje aan zuigen. En van daaruit reageer ik... Omdat ik weet dat TS geen persoon is die impulsief dingen gaat doen... Ze denkt na over wat ze doet, ze probeert, gaat het niet, probeert ze wat anders.... Dit paard had bij weinig bokkers beter terecht gekomen dan bij haar... Ze kan niet alleen bokken uitzitten en heeft niet alleen het voordeel dat ze bang word als het dier een stap fout zet, ze kan ook nog een sterk staaltje dressuur rijden en heeft geleerd creatief te zijn. Mijn ervaring doet er in dit topic helemaal niet toe... Het feit dat ik weet hoe zij is en welke ervaring zij heeft doet er wél toe. En ik verheerlijk TS zeker niet, want wij hebben al een paar keer discussie's gehad. :+ Maar ik weet wel dat ze een goede amazone is die weet waar ze mee bezig is.

En nu hoop ik dat dit bericht niet valt onder negeren van modopmerking... Maar vermoed van niet, bij mijn weten is dit gewoon een net en niet persoonlijk bericht. :=

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:38

Als je het paard naar beneden ''trekt'' aan een bijzetteugel en met zo veel druk op de teugels, zal het paard zéker nooit leren wat voorwaarts neerwaarts is, omdat ze die ontspanning nog nooit gevoeld heeft. Bovendien is een bijzetteugel helemaal niet zo'n vriendelijke hulpteugel, want het is een redelijk zwaar ding en als ie los hangt klappert ie dus, en dat voelt het paard in de mond omdat ie aan het bit zit. Dus net alsof jij continu rukjes geeft, daarvan zal een paard ook zéker niet gaan ontspannen. Wat je beter kunt doen is haar tijdelijk met een martingaal of thiedeman rijden, zodat ze niet haar hoofd in de lucht kan gooien zonder dat je haar met veel druk naar beneden dwingt zoals bij een bijzetteugel, want dat is gewoon haar kop haar borst binden. Rij dan ook met een wat lossere teugel dan normaal, hou wel contact en knijp niet zo in de teugels, hou een licht contact. Dan zal je zien dat je paard het prettig vindt, ze het toestaat en zal ontspannen. Jouw paard zal continu druk niet toestaan en dus er tegenin gaan, zoals elk ander paard. Werk met elk paard vanuit ontspanning, dwang of dwangmiddelen werken NIET of AVERECHTS. Het paard zal zich er iig niet vrolijker door gaan voelen. Rij je paard met je been naar je hand toe en vang haar daar zachtjes op, dan zal ze snappen wat je van haar wilt. Veel succes en geduld ermee.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:50

Heb dus de 1e 3 pagina's gelezen, vervolgens de laatste en dat kan ik niet volgen maar ik wil aan TS nog wel een seriueze tip geven.

Ikzelf heb een halve Spanjaard, die in het begin (ookal heb ik hem wel zelf ingereden) nogal "heet" was. Dus ik wilde hem ook "kalm, kalm, kalm" rijden. Toen ik bij de fokker van hem kwam, was het eerste wat ik te horen kreeg: laat die teugels losser en laat hem lekker rondgassen. Doodeng maar het werkte wel want nadat meneer is uitgeraast, komt de werkwilligheid. Overigens werd dat gassen dus ook steeds minder!
Dit gold ook voor het longeren. Altijd geleerd; eerst rustig aan de spieren laten warm worden maar ja, meneer deed dit niet. Dus hoop gedoe want zie een bommetje maar eens voor te blijven.
Dus toen ik dit ook vertelde bij fokker was zijn simpele antwoord: laat gaan, die banaan. En als je na 10 min. merkt dat hij moe wordt, doe je nog 5 min. galop door en dan merk je dat het vanzelf minder wordt.
En ook deze tip werkt!

Misschien heb je hier iets aan ?
Succes ermee
(ps; je manier met de bijzetteugels en rustigrustig (bij je houden dus) is dus eigenlijk dezelfde manier als de spanjaarden rijden en die rijden met een hoop spanning dus nu houd je een cirkel voor haar in traditie. Sorry...)

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 23:11

Ik ben een beetje bang dat als ze haar zin mag doen (gaan met de banaan van in het begin) dat ze dat als normaal onderdeel gaat aanschouwen. "Opstappen en rondvliegen maar", is volgens mij niet echte een goeie methode. Ze mag pas draven als ze normaal stapt. Zo leert ze dat ze eerst rustig moet blijven voor dat ze mag draven.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 23:14

Maar misschien is het wel zo dat ze, als jij haar flink lang laat rennen, dus ook als zij eigenlijk niet meer wil, dat ze het dan minder leuk gaat vinden.. Ik weet ook niet hoor, maar misschien is het wel het proberen waard.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 23:15

Dat ga ik nu zeker niet proberen, nu ze drachtig is. Straks valt het veulen er zo uit. Trouwens, "niet meer willen lopen", ben ik in haar woordenboek nog niet tegen gekomen.
Mss nadien, als het niet beter wordt. Maar ik heb mijn twijfels.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 23:16

met een drachtige merrie lijkt het me idd niet verstandig om alle fut er uit te rijden...

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 23:18

O daar zit wat in ja, dat was ik even vergeten :j

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 23:22

Ik heb een paar pagina's geleden gelof ik gevraagd (en anders was het in elk geval mijn bedoeling) hoe lang het geleden is dat ze gereden is bij de vorige eigenaar; hoe lang heeft ze stil gestaan?

Verder ben ik erg benieuwd naar je opbouw; wat heb je allemaal met dr gedaanen wat heb je allemaal geprobeerd?
Dit geeft ons wat meer inzicht en zo worden de tips ook beter denk ik :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 23:29

Webster, ik zou dit paard toch iets meer ruimte geven, probeer wat meer op je zit te rijden en het tempo te regelen. Die bijzets snap ik ook niet zo, het is misschien zinvoller om er eentje als stootteugel aan je neusriem te doen, maar als je haar wat meer uit wilt leggen, moet je ook meer toegeven.

emmyfloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 23:41

jongens genoeg over die bijzet we weten het wel hoor !

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 07:43

OS, op jou eerste vraag kan ik geen antwoord op geven. Mijn spaans is daar niet goed genoeg voor. Ze stond op een braakliggend stuk grond en werd alleen door een boer gereden die regelmatig zijn koeien moest drijven. Het woord dressuur is voor hun onbekend. Toen ik ze probeerde, was het met een Spaans zadel en hoofdstel was een stang met een neusriem met scherpe punten op.
Ik heb ze eerst wat rust gegeven na hun reis, dan eerst aan de longe genomen zonder iets, dan met longeersingel en een touwtje (middelste punt vanboven, naar beneden door een ring, naar het bit en tussen de benen vastklikken). Dan met zadel en de eerste keren rijden zonder bijzet. Dat bleek te "gevaarlijk", heb eerst de touwtje genomen als "slof", maar dan kropte ze zich helemaal op. Heb dan de bijzetters genomen langs opzij, maar dan kon ze nog haar hoofd heel hoog brengen en haar rug weg drukken. Dan deze oplossing gekozen.
Het is niet allemaal hup hup gelukt. Stappen aan de longe kende ze niet. Na een galopje was het stop, draai op de achterhand en ju in de andere richting. Het rijden was ook heel moeilijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 08:02

Ik heb er een nachtje over geslapen en fijn dat het topic nog open is.

Weetje, zoals je zelf ook al zegt, dit dier is zo groen als gras, heeft alleen maar een nare manier geleerd en de boer schopte haar wellicht wel vooruit. MIsschien is ze ook wel veel voor de fok gebruikt, dat verklaart haar afgeschoren manen en dunne staart.

Jouw dier weet nog niets en ik zou helemaal opnieuw beginnen, groene paarden worden ook eerst gelongeerd, maar dit paard zou ik nog een stuk meer terug gaan, dus met meer tijd,rust,beloning en vriendelijkheid en dat alles zonder druk, dus longeren zonder niets op een ring en met stem en houding. Daarna met een zacht halster eventueel met bontje om de neus te beschermen zodat ze daar niets voelt wat haar herinnert, het bitje daarna proberen.

Je hebt een braaf goed paard, maar ga niet te snel, denk na over het paard, zie het als je beste en liefste vriend die je wil kalmeren en helpen en daarna voorzichtig rijpaard wil maken.

Ik persoonlijk vind dat jullie veel te weinig geduld hebben gehad, moest wel hup erop,want als je niet normaal kan longeren, dan ga je door tot ze het snapt en dat kost een paar weken en dat opstappen,waarom meteen opstappen, je kan toch er naast gaan staan en haar wennen vast gehouden te worden en er naast te staan, dan steeds iets verder, dus dan met opstapje. Je kan haar toch alles laten wennen? Je gaat een kind toch ook niet op een fiets vastbinden en vooruitduwen? Daarmee wacht je ook tot ze van haar zijwielen af is en evenwicht kan bewaren en nog met de voeten op de grond kan voor de zekerheid.

Bij dit paard bouw je met elke simpele handeling zekerheid in en rust en helaas pindakaas heb je een paard waar eerst heel veel werk aan zit, maar dan heb je een bonk voor het leven, een pracht perd, een vriendin zoals niemand kan zijn!!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-09-09 08:06, in het totaal 1 keer bewerkt

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 08:05

TS, heb op de eerste pagina al gereageerd en lees nu snel ff wat pagina's daarna.Men, wat kunnen mensen toch een onzin verkopen zeg.Trek je daar niks van aan!!Ik rij zelf western. Deze manier van rijden zou denk ik ook heel goed bij jouw merrie passen.Het principe is dat ze een fout moet mogen maken en dat je die dan corrigeert.Dus niet de hele tijd "babysitten". Als ik je verhaal zo lees,zou ik rustig beginnen,al dan niet met bijzet.Gaat ze draven,dan rustig halthouden en een paar passen achterwaarts. Weer voorwaarts in stap,draaft ze zonder dat het de bedoeling is,dan weer halthouden en achterwaarts.Alles lekker rustig,zonder stress.Afdwingen heeft geen enkele zin. Ik zou haar zeker niet laten rondrazen,dat is juist wat ze wil en ze moet leren te wachten op haar ruiter.Zo lekker opbouwen en vetrouwen en jezelf en je paardje houden!!Marstall heeft daarnaast speciaal voer voor hete paarden die wel op gewicht moeten blijven.Dit zou misschien ook nog wat kunnen helpen.Sommige paarden reageren heel heftig op suikers in het voer.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 08:11

webster543 schreef:
OS, op jou eerste vraag kan ik geen antwoord op geven. Mijn spaans is daar niet goed genoeg voor. Ze stond op een braakliggend stuk grond en werd alleen door een boer gereden die regelmatig zijn koeien moest drijven. Het woord dressuur is voor hun onbekend. Toen ik ze probeerde, was het met een Spaans zadel en hoofdstel was een stang met een neusriem met scherpe punten op.
Ik heb ze eerst wat rust gegeven na hun reis, dan eerst aan de longe genomen zonder iets, dan met longeersingel en een touwtje (middelste punt vanboven, naar beneden door een ring, naar het bit en tussen de benen vastklikken). Dan met zadel en de eerste keren rijden zonder bijzet. Dat bleek te "gevaarlijk", heb eerst de touwtje genomen als "slof", maar dan kropte ze zich helemaal op. Heb dan de bijzetters genomen langs opzij, maar dan kon ze nog haar hoofd heel hoog brengen en haar rug weg drukken. Dan deze oplossing gekozen.
Het is niet allemaal hup hup gelukt. Stappen aan de longe kende ze niet. Na een galopje was het stop, draai op de achterhand en ju in de andere richting. Het rijden was ook heel moeilijk.

Dit paard heeft die hele verhuizing nog niet verwerkt. Tis me nog al niet wat om zo'n reis te ondergaan uit je vertrouwde omgeving (ook al was het geen fijne omgeving) gerukt te worden en daarna op een totaal andere manier te moeten functioneren. Er zijn nu eenmaal paarden die wat langer te tijd nodig hebben om hier over heen te komen. Probeer hier wat begrip voor op te brengen.
Hoe lang is bij jou 'wat rust'?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 08:20

ook ik heb alles nog een keer dpprgelezen en valt me nog steeds op dat ts en pg ontzettend aan verdedigen zijn, steeds een ander excuus hebben, maar nergens lees ik, we gaan dit of dit proberen of een stapje terug doen

En je helpen? Graag, ik zou je graag willen helpen, mits ik niet zwanger was, op het moment stap ik op geen enkel ander paard dan mijn paloma Blanca ( en ja, ook dit was een probleempaard)

Die constante druk leert haar nu niet ontspannen
Probeer anders opnieuw via de longe, in een longeercirel, als ze wil rennen, laat gaan.....
als ze op de stem goed reageerd en ook met zadel op rustig blijft kan eens iemand opstappen en een ander longeren
kijk eens wat dan gebeurd

neem de tijd bij dit paard, niks overhaasten en in mijn ogen gebeurd dit nu wel

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 08:40

Prachtig dier. Mijn tip: begin helemaal van voren af aan. En dan heb je minstens een jaar werk ermee maar het zij zo.
Jammer dat mensen tegenwoordig geen geduld meer hebben...

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 08:53

webster543 schreef:
1. Die bijzetters zijn NIET levensgevaarlijk!!!
2. je leert een paard niet ontspannen op 1,2,3 nadat ze 5 jaar zo gereden is.
3. Ze is zo heet (ik overdrijf echt niet) als ik ze zonder bijzetters zou vragen om te stappen aan de lange teugel in het begin, beland ik op straat en met een beetje pech tot in Nederland. Die bijzetters doen niet meer dan vermijden dat ze mijn neus breekt.
4. Ik heb eigenlijk bijna geen gewicht in mijn handen, ze verdraagt noch maar weinig druk van de benen.
5. Ja de manen waren kort door het schuren, hier heeft ze er blijkbaar geen last meer van en groeit het mooi bij.

1. Ik vind de bijzetters ook niet levensgevaarlijk, maar vind dit niet echt nodig, met een thiedeman o.i.d. kan ze haar neus wel naar voren steken, maar je kunt haar er wel op tegenhouden als ze wegrent om iets, maar ik weet niet hoe je hebt geleerd om een paard tegen te houden? Ik gebruik namelijk mijn zit (en ik denk heel veel ruiters uit dit topic).
2. Je leert een paard makkelijk ontspannen als ze 5 jaar zo gereden is, je stapt op, laat er evt. iemand naast lopen met een touwtje en jij gooit de teugels los en gaat mee in het ritme van het paard met je handen.
3. Zie 2.
4. Je hebt geen gewicht in je handen, omdat jij je paard geen ontspanning laat opzoeken, je houdt haar omhoog en je moet juist proberen om die snoet naar beneden te krijgen.
5. Geen commentaar.

Dit allen kun je altijd proberen, ik wil je niet dwingen maar tips geven om misschien te gebruiken. ;)

@ het longeren: Als ze juist doordramt onder het longeren, moet je het JUIST vaak doen. Ze moet het misschien leren, waarschijnlijk heeft ze het nog nooit gedaan, en anders galoppeerd ze maar tot ze stopt, en als ze stopt moet JIJ haar door laten lopen. Zo overwin jij weer iets. Ik ben BTW ook tégen de slof.