Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tamara21 schreef:We kunnen nou wel mekaar blijven afzeiken maar kunnen beter met elkaar opzoek gaan naar een goede en veilige manier voor het rijden maar ook zeker voor het dier..
Blijf zeggen dit vind ik ook zielig en zoals ik het zie niet nodig..
Mijn advies:
Begin helemaal opnieuw oftewel longeren(met pessoa enz), wandelen, grondwerk enz..(band en vertrouwen opbouwen)
Daarna pas rijden (daarvoor nog even longeren misschien??) maar wel beginnen aan de longe..
Ik vind het een prachtig dier om te zien en jullie zullen er vast en zeker wel komen samen maar doe wel die bijzetteugels eraf!!!
Geloof mij niemand hier op bokt wil je afzeiken of de grond in trappen..
We willen je helpen en zien dat dit niet goed gaat..
Dus doe wat met deze adviezen en je hebt straks een topknol onder je kont..
Kost misschien tijd maar dan heb je ook wat!!!!!![]()
Heel veel succes ermee en ben benieuwd naar nieuwe foto's zonder bijzet..
webster543 schreef:OS, op jou eerste vraag kan ik geen antwoord op geven. Mijn spaans is daar niet goed genoeg voor. Ze stond op een braakliggend stuk grond en werd alleen door een boer gereden die regelmatig zijn koeien moest drijven. Het woord dressuur is voor hun onbekend. Toen ik ze probeerde, was het met een Spaans zadel en hoofdstel was een stang met een neusriem met scherpe punten op.
Ik heb ze eerst wat rust gegeven na hun reis, dan eerst aan de longe genomen zonder iets, dan met longeersingel en een touwtje (middelste punt vanboven, naar beneden door een ring, naar het bit en tussen de benen vastklikken). Dan met zadel en de eerste keren rijden zonder bijzet. Dat bleek te "gevaarlijk", heb eerst de touwtje genomen als "slof", maar dan kropte ze zich helemaal op. Heb dan de bijzetters genomen langs opzij, maar dan kon ze nog haar hoofd heel hoog brengen en haar rug weg drukken. Dan deze oplossing gekozen.
Het is niet allemaal hup hup gelukt. Stappen aan de longe kende ze niet. Na een galopje was het stop, draai op de achterhand en ju in de andere richting. Het rijden was ook heel moeilijk.
webster543 schreef:1. Die bijzetters zijn NIET levensgevaarlijk!!!
2. je leert een paard niet ontspannen op 1,2,3 nadat ze 5 jaar zo gereden is.
3. Ze is zo heet (ik overdrijf echt niet) als ik ze zonder bijzetters zou vragen om te stappen aan de lange teugel in het begin, beland ik op straat en met een beetje pech tot in Nederland. Die bijzetters doen niet meer dan vermijden dat ze mijn neus breekt.
4. Ik heb eigenlijk bijna geen gewicht in mijn handen, ze verdraagt noch maar weinig druk van de benen.
5. Ja de manen waren kort door het schuren, hier heeft ze er blijkbaar geen last meer van en groeit het mooi bij.