Eerste proefdraai bitloze dressuurwedstrijd knhs

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:35

Is een hackamore per definitie slecht? & een bit ook?

@ crossmonster: In grote lijnen wel imo, maar straight to the point? Tot in het laatste detail? Denk het niet!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:39

Nee maar wel op de manier hoe sommige mensen hem gebruiken, Laura ;)
En nee, een hackamore vind ik alles behalve vriendelijk, maar das mijn mening ;)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:41

Leukleukleuk :):)

Ik vind bitloos ook niet anders als met bit hoor. Je kan precies hetzelfde rijden met als zonder bit. ;)
Maar daar blijven altijd verschillende meningen onder, vind het wel makkelijk hoor nu in 2 verschillende wedstrijden verdeelt.
Anders hou je ook altijd jury's die voor of tegen bitloos zijn, en zo dus heel simpel gaan jureren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:43

Evelienepien schreef:
Hallo, dat zie je toch op geen enkele wedstrijd? Ja, als we Anky heette b.w.v.s. Het zijn allemaal mensen, die gewoon lekker met hun hobby bezig waren met paarden, die bij hun budget passen en dus geen salinero's. Doe eens realistisch......Waarom zou dat op zo'n wedstrijd anders zijn?

En ja, ik heb ook foto's van mezelf gezien waar ik heel "paard-onvriendelijk" op zit. Nooit bij stil gestaan dat mijn manier van losrijden, wat ik als spelen ervaar, zo kan overkomen.

Het punt is een beetje dat de bitlozen uithalen naar de gevestigde orde, dit is slecht aan een bit en zus is dierenmishandeling.
Op zo'n proefwedstrijd kunnen ze vervolgens laten zien hoe dat dressuurrijden er dan zonder bit vele malen beter uit kan zien (want dat wordt altijd beweerd) en dat is in de praktijk dus helemaal niet zo. Het had er toch veel beter uit moeten zien dan op gewone wedstrijden?
Niet in wedstrijdoutfit verschijnen vind ik bovendien ook nog eens respectloos en dat heeft geen positieve gevolgen voor het eventueel toelaten van bitloos.
Dan nog eens: de officials van de KNHS zien ook wel dat een hackamore nog vele malen erger is dan een bit.

Van mij mag bitloos toegestaan worden maar dan wel een gewoon bitloos hoofdstel en geen hackamore's e.d. En geen aparte wedstrijden maar gewoon tussen de combinaties met bit.
Ik hoop alleen dat de naturals een beetje inbinden met het zichzelf voordoen als de redding van de paardenwereld, want zo goed ziet het er niet uit dat bitloos rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:47

[***] schreef:
Dan nog eens: de officials van de KNHS zien ook wel dat een hackamore nog vele malen erger is dan een bit.

Van mij mag bitloos toegestaan worden maar dan wel een gewoon bitloos hoofdstel en geen hackamore's e.d. En geen aparte wedstrijden maar gewoon tussen de combinaties met bit.
Ik hoop alleen dat de naturals een beetje inbinden met het zichzelf voordoen als de redding van de paardenwereld, want zo goed ziet het er niet uit dat bitloos rijden.

Vele malen erger dan een bit? Excuse me?
Op micro niveau: Ik kan mijn pony niet fijn rijden met bit. Met een hackemore wel! & ik stuur hem op m'n pinken rond :+ Bij deze ben je uitgenodigd om te komen testen :) Ik denk namelijk dat je dan een heel ander beeld krijgt..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:52

Ziet er leuk uit op de foto's. Ik had graag willen komen, heb het ook zeker overwogen, maar helaas heb ik als single moeder met kind, niet altijd alle vrijheid. :)

Ik moet wel een beetje lachen om dat gezeur over de kleding. Ik las idd dat wedstrijdkleding niet verplicht was en uiteindelijk gaat het niet alleen om de kleding. Ik bedoel, het is leuk als je er samen met je paard goed uit ziet, maar het is niet echt superbelangrijk. ;)

Ik denk dat dit een mooi begin is en verder zullen we wel zien. :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:53

ja maar Laura, ik weet niet hoe jij met een hackamore rijd, maar dat paard krijgt zo ontzettend veel meer druk op zn neus, dat ie wel moet.

Tuurlijk zijn er genoeg uitzonderingen, maar de meeste zullen toch te veel druk op zo'n hackamore zetten, en zo bijna de neus breken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:55

crossmonster schreef:
De discussie is ook een beetje uit zijn verband gerukt.

Veel naturals/bitlozen hebben een enorm grote mond over hoe zielig een bit wel niet is.
Maar als je dan dat getrek aan sommige hackamores ziet... dan vraag ik me af wat erger is, datzelfde getrek aan een bit of aan een streng inwerkende hackamore.
Dat is eigenlijk waar de discussie aanvankelijk om gaat.

Hmmm, ik vind als bitloze ruiter beiden niet fijn. Het bit niet en het getrek aan bitloze optomingen (zoals bv een hack, maar net zo goed bij andere bitloze optomingen) en bit optomingen niet. Kan dat ook? :+
Ben vast niet de enige natural/bitloze ruiter die zo denkt, hoor. Ik vind je aanname een beetje overdreven. ;)
Weer erg zwart/wit gesteld, he. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:57

Als mijn paard met een zuivere gang, ontspanning en nagefelijkheid loopt op de hack, krijg ik niet het idee dat 'ie moet!

Jij zegt; een paard krijgt zo ontzettend veel meer druk op z'n neus.
Kan je dit concreet aanduiden ipv een subjectieve uitspraak doen?

De meeste zullen toch veel druk op de hack zetten: Hetzelfde verhaal met het bit toch ;) Een goede ruiter rijdt niet met veel druk. een ruiter die dit wel doet brengt zowel met als zonder bit schade aan!

Bijna de neus breken: Dat kan alleen als de hack op het zwevend bot hangt & het is algemeen bekend dat ie hóger hoort te hangen..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:00

__Laura schreef:
Bijna de neus breken: Dat kan alleen als de hack op het zwevend bot hangt & het is algemeen bekend dat ie hóger hoort te hangen..

Precies, als de neusriem op de juiste plek hangt, kun je sowieso helemaal geen neusbeen breken. Ik word een beetje moe van dat argument over brekende neuzen. :O

Ik zou zelf trouwens nooit met hack willen rijden, maar als iemand anders haar paard er prima mee kan rijden, zonder het paard pijn aan te doen, prima. Ieder zijn keuze, ieder zijn optoming. Net als met bit. Rijd je je paard wel met bit, jouw keuze, prima. Zolang we allemaal maar beseffen dat we een dier onder onze kont hebben en die geen pijn mogen doen. :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:01

Nouja, ik heb het idd gezien, een paard die ontzettend met zijn hoofd gooide, werd met hackamore gereden. Ineens zat zn neus de hele rit naar beneden, maar niet omdat hij dat zelf zo fijn vond. Er kwam gewoon veel te veel druk op de neus. Want dat paard, als die een keer zn hoofd omhoog probeerde te doen, werd er alweer aan getrokken, ja dan gaat dat hoofd wel weer naar beneden.
Laatst bijgewerkt door Marjo op 12-07-09 14:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: Eerste proefdraai bitloze dressuurwedstrijd knhs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:03

Maar is de hack dan gevaarlijk of maakt deze ruiterhand m gevaarlijk ;) ?
Hetzelfde met S&T en een pessoabit... Zijn die gevaarlijk of alleen bij verkeerd gebruik?

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:03

__Laura schreef:
[***] schreef:

Vele malen erger dan een bit? Excuse me?
Op micro niveau: Ik kan mijn pony niet fijn rijden met bit. Met een hackemore wel! & ik stuur hem op m'n pinken rond :+ Bij deze ben je uitgenodigd om te komen testen :) Ik denk namelijk dat je dan een heel ander beeld krijgt..

Ik vind een hackamore vergeljkbaar met stang en trens.
Van mij zou het ook niet eerder toegetsaan zijn dan de klasse Z
Dat een paard dan daar op de pinken op rondloopt is te hopen, anders is het wel heel erg gesteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:04

Kan er niet een keer een wedstrijd met alleen bokkers georganiseerd worden? Ik kan mij voorstellen dat er een drempel is om officieel bij KNHS te gaan starten. Maar onderling organiseren, is misschien wel leerzaam en leuk.

Er zijn naturals en weet ik veel wat... die zich aangesproken voelen als er weer kritiek richting bitloos gaat, maar wellicht wel willen laten zien wat ze thuis doen met hun paard bitloos.

Was laatst bij een les en clinic over Klassieke Dressuur en dat was met kaptoom en dat zag er echt goed uit, sommige combinaties reden al jaren zo. Bij zo een KNHS zul je ze wellicht niet snel zien, maar bij een onderlinge bokt bitloos wellicht wel.

De jury kan dan bestaan uit bit en bitloze crackers van bokt, en bij bokkers dan ook bekend.

Dan slowmotion films en foto's, krijgen we vast meer dan 19 deelnemers en wellicht een veel beter en ontspannen beeld, aangezien een hoop bokkers elkaar kennen waardoor de sfeer minder officieel zal zijn. Dat wordt er ook een daad gesteld naar bitloze wedstrijden voor in de toekomst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:05

vorame schreef:
Dat een paard dan daar op de pinken op rondloopt is te hopen, anders is het wel heel erg gesteld.

& waarom?
Over wat voor hack hebben we het :) ? Lange scharen, korte scharen, met kinketting of zonder? Je hebt zoveel verschillende, kan je die allemaal over één kam scheren?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:06

__Laura schreef:
Maar is de hack dan gevaarlijk of maakt deze ruiterhand m gevaarlijk ;) ?
Hetzelfde met S&T en een pessoabit... Zijn die gevaarlijk of alleen bij verkeerd gebruik?

Natuurlijk komt dat door de ruiterhand, zo'n ding opzich kan natuurlijk geen kwaad, maar omdat deze vaak verkeerd gebruikt word, word het voorwerp gevaarlijk

Marjo

Re: Eerste proefdraai bitloze dressuurwedstrijd knhs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:07

Maar Laura, ik wil niet heel l*llig doen, maar in jou profiel zie ik je de ene keer met een neckrope rijden en de andere keer hangt er een stiek of slof (kan het niet goed zien) om je pony. Weer een andere foto zie ik je rijden met martingaal, en op een andere met touwhalster. Ik kan geen enkel Hackamore vinden in je profiel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:07

Marjoow schreef:
Natuurlijk komt dat door de ruiterhand, zo'n ding opzich kan natuurlijk geen kwaad, maar omdat deze vaak verkeerd gebruikt word, word het voorwerp gevaarlijk

Moeten we dan de hack verbieden of de slechte ruiterhand ;) ?

http://i140.photobucket.com/albums/r31/ ... /bokt2.jpg

;)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:08

__Laura schreef:
vorame schreef:

& waarom?
Over wat voor hack hebben we het :) ? Lange scharen, korte scharen, met kinketting of zonder? Je hebt zoveel verschillende, kan je die allemaal over één kam scheren?

Je hebt ook stang en trens met langere en korte scharen. :)
En daar maakt ook niemand woordelijk verschil in (hopelijk wel in gebruik) :)

Iets met een hefboom werkt zwaar in, met bit of zonder bit.

Op wedstrijd dan ook niet toegestaan tot de Z.
En daar zou voor mij bitloos geen uitzondering op mogen komen.
Dan hebben toch mensen met wat meer ervaring het ding in handen.
Geen garantie voor goed gebruik, maar al wat sneller dat iedereen het maar mag gebruiken.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:08

__Laura schreef:
Marjoow schreef:

Hoe wil je in hemelsnaam een slechte ruiterhand gaan verbieden?
De hack kun je ook niet zomaar verbieden, want mensen die wel weten hoe ze deze moeten gebruiken, kunnen er wél mee omgaan.

Die mechanische hacks, die mogen wat mij betreft wel van de markt :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:09

__Laura schreef:
Marjoow schreef:

http://i140.photobucket.com/albums/r31/ ... /bokt2.jpg

;)

Oke, niet gezien sorry :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:10

Het werkt zwaar in, ja. Maar een hack lijkt mij makkelijker in gebruik dan een S&T? En moet je naar een zwaardere bitloze optoming naarmate je hoger niveau rijdt?

@Marjoow: Een soort ruiterbewijs halen voordat je op wedstrijd mag verschijnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:12

Marjoow schreef:
Hoe wil je in hemelsnaam een slechte ruiterhand gaan verbieden?

Diskwalificeren. De ring uit sturen en ruiter kan terug komen na gedegen zitlessen en vriendelijke hand. Heel simpel, zo streng mogen ze wat mij betreft wel worden.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:12

__Laura schreef:
Het werkt zwaar in, ja. Maar een hack lijkt mij makkelijker in gebruik dan een S&T? En moet je naar een zwaardere bitloze optoming naarmate je hoger niveau rijdt?

Lijkt me een mooie tegemoetkoming :)

Helaas doet dat niets aan de manegepaarden die zo gereden worden, of recreatieruiters die niet doorhebben dat ze iets verkeerd doen. Maar daar zul je toch nooit wat tegen kunnen doen.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:13

__Laura schreef:

Het moet pas van het ZZ-zwaar als ik me niet vergis.
Het mag vanaf het Z.
En het mag niet eerder, niet zonder reden.

Nee ik vind stang en trens niet moeilijker rijden dan een hack.
Bij beide hoor je geen doorgeslagen scharen te zien.
Wat bij de bitloos foto's toch erg vaak wel te zien was.
Met stang ook hoor, maar daar gruwel ik dan ook van.
Beide zijn dan fout in gebruik en zeker niet zacht.