Ik heb er genoeg van

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 15:06

Tja, nogmaals, als ik zeeen van tijd zou hebben en de financiele middelen dan zou ik alles aangrijpen. In dit geval is een ander paard aanschaffen goedkoper dan hier nog een hoop energie in te steken. Het is een oud mormel!
Ik heb precies gedaan wat ze me gezegd hebben. Koop een ouder paard wat alles al gezien en gedaan heeft. Hoe kom ik erachter bij het kopen van een paard dan dat hij zulk gedrag gaat vertonen? Dat is toch niet te doen?
Ik wil best met mijn knol gaan wandelen hoor. of stukjes in de weide rijden. Maar ik heb een paard om op te rijden, anders had ik wel een cavia of een kat gekocht. Logsich toch?
Ik moet wel zeggen dat afgezien van de laatste keer ik eigenlijk nooit echt problemen met hem heb. Hij draait wel eens om ja, maar om dat nu allemaal zo schokkend te noemen. Als ik relaxed ben, de zweep meeneem en daarmee mijn zelfvertrouwen versterk is daar makkelijk 4 a 5 uur mee te rijden.
Ja hij draait om bij betonblokken op het militair domein, maar dat wil toch zeker niet zeggen dat ik niet geschikt ben voor dit paard?
Ik heb gewoon nooit geweten hoe ik er precies op moest reageren. Ik heb altijd gehoord van de vorige eigenaars dat ik maar een tikje met een lange zweep moest geven en hij liep altijd wel door.
Ik zal morgenavond, of vrijdagavond eens samen met Christel rijden. Dan is er iemand bij. Dan zullen we zien hoe vaak hij moeilijk doet.
Dit weekend ga ik met een vriendin rijden in Houthalen, ook dan zal ik eens kijken hoe vaak hij het nu precies doet.
Even voor de duidelijkheid. Het steigeren daar is hij mee begonnen bij mijn bijrijdster, niet bij mij!
En nog iets. Koen denkt dat het komt door de pony. Dat hij niet meer zo graag bij ons mee wil omdat hij bij Sanne wil blijven. En inderdaad, als ik langs het straatje van de weide wandel, dan wil hij niks liever dan daar naartoe!
Op tekst hier lijkt de beschuldigende vinger allemaal naar mij te richten, maar is het niet gewoon een combinatie van dingen?
1x verkeerd reageren, 1x zijn zin gekregen, een vriendinnetje moeten missen, misschien last van zijn rug, ik bang geworden?
Om nu te zeggen dat ik een totale mislukkeling ben :(
Hoe dan ook, vanaf november zal ik hem volledig stil zetten met rijden onder het zadel en enkel nog maar met hem gaan wandelen. Als ik nu zo naar buiten kijk dan kan ik het echt niet om gewoon niet meer te rijden!
Bovendien wil ik het enduranceseizoen afmaken. Ik heb meer dan 100 euro aan licenties betaald en wil gewoon wedstrijden rijden.
Dan ga ik voortaan tot die tijd wel alleen nog maar met anderen mee. Mij best, is nog gezellig ook!

Anoeska

Re: Ik heb er genoeg van

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:12

Tuurlijk ben je geen mislukking! Je moet gewoon eens serieus gaan kijken wat je wil. Wil je door met dit paard? Zo ja, wat moet je dan ondernemen om het weer leuk te krijgen?

En dat is niet in 1 dag opgelost. Dus teksten als 'Maar ik heb een paard om op te rijden, anders had ik wel een cavia of een kat gekocht' moet je nog eens goed over nadenken. Op dit paard gaat rijden nu even wat minder makkelijk. Wil je daaraan serieus gaan werken, ook als het veel tijd kost?

Niets moet, je kan 'm op het land laten staan en alleen af en toe een appeltje gaan brengen, je kan 'm verkopen en een ander paard terugkopen, je kan doorzetten. Het een is niet beter dan het andere. Maar ik denk wel dat je eens serieus over de verschillende mogelijkheiden moet nadenken. Het is namelijk niet morgen opgelost. Jij moet nog veel leren voor je weer lekker met je paard aan de slag kan.

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:12

Zoezi schreef:
In dit geval is een ander paard aanschaffen goedkoper dan hier nog een hoop energie in te steken. Het is een oud mormel!

Ik wil best met mijn knol gaan wandelen hoor. of stukjes in de weide rijden. Maar ik heb een paard om op te rijden, anders had ik wel een cavia of een kat gekocht. Logsich toch?

Als ik deze uitspraken lees en dan je onderschrift ook, denk ik dat er iets heel, heel ernstig mis is met jouw instelling tegenover paarden.
Ik denk dat je beter toch maar een cavia of een kat kan kopen, want jij begrijpt duidelijk niets van hoe je met paarden omgaat. Het is verdorie een dier, geen gebruiksvoorwerp!

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:20

mijn vraag is....hoelang heb je op de manege gereden en wat heb je daar allemaal geleerd??

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:31

Zoezi schreef:
Het is een oud mormel!

Ik wil best met mijn knol gaan wandelen hoor.

Maar ik heb een paard om op te rijden, anders had ik wel een cavia of een kat gekocht. Logsich toch?

Ja hij draait om bij betonblokken op het militair domein, maar dat wil toch zeker niet zeggen dat ik niet geschikt ben voor dit paard?
Ik heb gewoon nooit geweten hoe ik er precies op moest reageren.
Ik heb altijd gehoord van de vorige eigenaars dat ik maar een tikje met een lange zweep moest geven en hij liep altijd wel door.
Dan zullen we zien hoe vaak hij moeilijk doet.
Dit weekend ga ik met een vriendin rijden in Houthalen, ook dan zal ik eens kijken hoe vaak hij het nu precies doet.

Hoe dan ook, vanaf november zal ik hem volledig stil zetten met rijden onder het zadel en enkel nog maar met hem gaan wandelen. Als ik nu zo naar buiten kijk dan kan ik het echt niet om gewoon niet meer te rijden!
Bovendien wil ik het enduranceseizoen afmaken. Ik heb meer dan 100 euro aan licenties betaald en wil gewoon wedstrijden rijden.

Volgens mij is jou paard voor jou meer zoiets als een stoel, als je er niet op kunt zitten dan is hij nutteloos

Je wist nooit goed hoe je moest reageren in dat soort omstandigheden?Weet je dat nu wel precies dan??

En je gaat er al vanuit dat je paard bij het volgende buitenrijden weer moeilijk gaat doen, omdat je schrijft..

Citaat:
Dan zullen we zien hoe vaak hij moeilijk doet.

Dat is geen goed begin voor een lekker ontspannen ritje, zo lijkt het net of je van te voren al bang bent dat er iets gaat gebeuren

En waarom zet je je paard nu al niet stil?
waarom moet je perse voor die 100 euro je seizoen uitrijden?Is dat belangrijker voor jou dan een vrolijk paard waar je met plezier mee op pad gaat??

Veel vragen maar ik hoop dat je mij antwoord kunt geven.

kis6ireentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:40

wat een frustratie, knol.. mormel ... ik zou zeggen koop een fiets kan je ook op rijden...

Maar imo is het de bedoeling dat je leert omgaan met je paard en je paard met jou. Geen enkele paard is perfect en dit kun je alleen samen bereiken door wederzijds respect... dus lijkt me een goed begin :o ...

edit: totale mislukkeling lijkt mij zwaar overdreven, imo is ook dat niemand, met geduld en hulp kom je een heel eind. :)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 17:08

Ik denk dat iedereen wel begrijpt dat dit frustrerend is. Je wilt echt het beste voor je paard en natuurlijk voor jezelf.
Ik geniet er enorm van als hij plezier heeft! Het is geen pretje met een gestressd dier rond te rijden, dat doet mij ook verdriet.
Ik hou heel veel van hem!!
Het is gewoon een schatje, echt geloof mij. Zo 1 wil ik altijd houden.
Ik ben niet zoals sommige Bokkers dat ik direct weer een ander paard koopt als het niet bevalt. Ik zal geen namen noemen, maar ik ken mensen die endurance rijden in Nederland die nu (dan wel samen) in 5 jaar tijd al aan het 7e paard zitten!!
Ik heb dit paard gekocht om alles te leren, alleen ik had niet verwacht. Ik had niet verwacht dat ik er naast moest gaan lopen. Dat vind ik gewoon helemaal niet leuk. Ik bedoel meer met dat ik wil rijden dat ik dáár juist het plezier in zie. Niet in de mest ruimen of er naast gaan wandelen. Daar heb ik gewoon geen paard voor gekocht. Ik denk dat ook iedereen dat begrijpt.
Ik denk dat Willeke ook wel kan bevestigen dat ik heel veel om dieren geef. Maar geduld zit niet in mijn aard. En spelletjes spelen met hem dat vind ik gewoon niet leuk. Dat wil inderdaad niet zeggen dat ik een slecht mens ben toch?
Ik kom er wel. Misschien helpen bemoedigende woorden wat meer dan het afkraken. Hier al die lelijke opmerkingen werken ook niet echt positief mee :n
Ik kan er nog altijd gewoon mee rijden. Net zoals ik zei, desnoods altijd in gezeldschap. Dan rij ik maar wat minder dan 1 a 2x per week.
Ik heb als je alles bij elkaar optelt vanaf mijn 17e 2 volledige jaren privéles gehad en met mijn 17e 1 jaar groepsles.
Ik heb 6 weken met IJslandse paarden gereden die lang niet zo moeilijk waren als Sis. Oke, wel koppig, maar dat hoort er een beetje bij. Verder is het nadeel bij manegepaarden gewoon dat die hun 'ding' toch wel doen.
Ik vind dat je pas goed kan rijden als je buiten kan rijden.
Ik zal straks aan Eva mijn probleem voorleggen. Ik weet zeker dat ze mij wel wil helpen met grondwerk. Zij heeft zelf 3 paarden waarvan 2 friezen die nog maar 4 zijn en net onder het zadel.
Zij wist nog wel iemand die goed kon helpen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:51

Natuurlijk is het niet leuk met een zo gestressed paard rond te rijden, maar juist om die stress later te verminderen (ik neem aan dat je nog lang met je paardje door wil?) kan het NU even helpen jezelf een schop onder je gat te geven en "saaie" dingen te gaan doen. Neem je paard mee aan de hand als je gaat wandelen met de hond (als je die hebt), zoek manieren om het voor jullie beiden leuk te maken.

Met stug volhouden dat je een paard hebt om op te rijden en niet als veredelde hond/ spelletjeskameraad ga je er in elk geval niet komen, zet je eigen koppigheid eens aan de kant en kijk vooruit! Pluk je later nog heel lang de vruchten van! En als je dat echt niet kan of wil kan je beter gaan bijrijden, leasen of gewoon op de manege gaan rijden. Zijn zowel jij als je paard dan beter mee af!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:39

Ik geef het op....
Ik heb al zoveel gezegd in dit topic om je inzicht te geven in wat er niet botert tussen jou en je paard.
Maar naar aanleiding van wat ik nu weer allemaal van je lees, trek ik de conclusie: mijn boodschap komt niet bij jou binnen.
Waarom dat het geval is, weet ik niet, ik ken je niet.
Maar je wekt bij mij de indruk dat je ook nog veel met jezelf te stellen hebt. Daarmee bedoel ik dat ik tussen de regels door veel frustratie lees, wat verder gaat dan dit paard alleen (problemen met je kind, geen vriendinnen hebben, geen tijd hebben voor dingen en je woordkeuze: mormel, knol etc....noem maar op. Dit wekt bij mij de indruk dat je behoorlijk wat met je eigen gevoelens aan het worstelen bent).
Laatste advies wat ik je nu nog wil geven: neem eerst eens jezelf onder de loep. Dat is geen schande...iedereen heeft wel eens periodes in zijn leven, waarbij je even niet met jezelf op één lijn zit. Neem dat maar van dit oud besje hier op het forum aan.
En dan zou het best wel eens zo kunnen zijn, dat het paard, zoals zo vaak, op dit moment jouw spiegel is....
Kijk eens wat jij wilt in je leven. Wil je zo druk zijn? Is het wellicht nodig dat je eerst je volledig richt op het weer ontspannen in het leven kunnen staan, voor je überhaupt weer op een paard stapt?
Wees eens heel eerlijk tegen jezelf....en trek conclusies.
Ik denk dat je dan een heel eind komt.
Dit is het allerlaatste wat ik er hier in dit topic nog over wil zeggen....
Ik wens je heel veel geluk en wijsheid....want dat kun je volgens mij goed gebruiken.
Nog even voor de duidelijkheid....ik zeg hiermee dus niet dat je een totale mislukkeling bent....zoals je zelf beweert dat mensen hier zeggen (dat zegt misschien ook wel iets over jezelf trouwens, over je zelfvertrouwen en al je onzekerheden waar je mee worstelt.....). Ik probeer weer te geven hoe het geheel op dit moment op mij over komt en ik doe dat omdat ik jou probeer te helpen...

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 18:42

polly2 schreef:
Ik geef het op....
Ik heb al zoveel gezegd in dit topic om je inzicht te geven in wat er niet botert tussen jou en je paard.
Maar naar aanleiding van wat ik nu weer allemaal van je lees, trek ik de conclusie: mijn boodschap komt niet bij jou binnen.
Maar je wekt bij mij de indruk dat je ook nog veel met jezelf te stellen hebt. Daarmee bedoel ik dat ik tussen de regels door veel frustratie lees, wat verder gaat dan dit paard alleen (problemen met je kind, geen vriendinnen hebben, geen tijd hebben voor dingen en je woordkeuze: mormel, knol etc....noem maar op. Dit wekt bij mij de indruk dat je behoorlijk wat met je eigen gevoelens aan het worstelen bent).
Laatste advies wat ik je nu nog wil geven: neem eerst eens jezelf onder de loep. Dat is geen schande...iedereen heeft wel eens periodes in zijn leven, waarbij je even niet met jezelf op één lijn zit. Neem dat maar van dit oud besje hier op het forum aan.
En dan zou het best wel eens zo kunnen zijn, dat het paard, zoals zo vaak, op dit moment jouw spiegel is....
Kijk eens wat jij wilt in je leven. Wil je zo druk zijn? Is het wellicht nodig dat je eerst je volledig richt op het weer ontspannen in het leven kunnen staan, voor je überhaupt weer op een paard stapt?
Ik wens je heel veel geluk en wijsheid....want dat kun je volgens mij goed gebruiken.
Nog even voor de duidelijkheid....ik zeg hiermee dus niet dat je een totale mislukkeling bent....zoals je zelf beweert dat mensen hier zeggen (dat zegt misschien ook wel iets over jezelf trouwens, over je zelfvertrouwen en al je onzekerheden waar je mee worstelt.....). Ik probeer weer te geven hoe het geheel op dit moment op mij over komt en ik doe dat omdat ik jou probeer te helpen...

Je moet psychologe worden ;)
Klopt ja dat mijn leven 1 grote puinhoop is :D
Klopt dat ik dat onzekere gedrag ook bij mijn paard heb.
Ik ben er 3 weken geleden nog afgeknikkerd. Niet mijn schuld, niet zijn schuld. Gewoon een greppel die we beide niet zagen. Blijkbaar heeft hij toch wel iets van vertrouwen in me, anders was hij niet blindelings die greppel in gelopen.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:53

amen to polly2! Dat probeer ik nu ook al een hele poos duidelijk te maken!
Kop op linda, geef jezelf een ferme schop onder je gat en ga ervoor! Probeer je leven weer op rails te krijgen! Leer gelukkig te zijn en genieten van kleine dingen!

Wie het kleine eert is het grote weerd zegt men wel eens ;)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 18:58

willeke_nijs schreef:
amen to polly2! Dat probeer ik nu ook al een hele poos duidelijk te maken!
Kop op linda, geef jezelf een ferme schop onder je gat en ga ervoor! Probeer je leven weer op rails te krijgen! Leer gelukkig te zijn en genieten van kleine dingen!

Wie het kleine eert is het grote weerd zegt men wel eens ;)

Ik denk dat het op dit moment kansloos is Willeke.
Ik voel me erg 'alleen' in dit vreemde landje ;(

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:58

Zoezi schreef:
polly2 schreef:
Ik geef het op....

Je moet psychologe worden ;)
Klopt ja dat mijn leven 1 grote puinhoop is :D
Klopt dat ik dat onzekere gedrag ook bij mijn paard heb.
Ik ben er 3 weken geleden nog afgeknikkerd. Niet mijn schuld, niet zijn schuld. Gewoon een greppel die we beide niet zagen. Blijkbaar heeft hij toch wel iets van vertrouwen in me, anders was hij niet blindelings die greppel in gelopen.

Wordt aan gewerkt. Ik volg op dit moment een studie psychologie, ik rond net het eerste jaar af. ;)
Ik ben blij dat je het zo oppakt. Daarom reageer ik nu toch nog even. Want dat meen ik echt....
Ik had dat ook gehoopt.
Daarom nog één advies....misschien is het goed dat je steun zoekt bij een coach, counselor of psycholoog die jou kan helpen je leven weer op een rijtje te zetten.
Is geen schande om daar aan te kloppen en het kan jou heel veel goeds opleveren.
Het leven is te kort om door te tobben!
Sterkte!

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 19:09

polly2 schreef:
Wordt aan gewerkt. Ik volg op dit moment een studie psychologie, ik rond net het eerste jaar af. ;)
Ik ben blij dat je het zo oppakt. Daarom reageer ik nu toch nog even. Want dat meen ik echt....
Ik had dat ook gehoopt.
Daarom nog één advies....misschien is het goed dat je steun zoekt bij een coach, counselor of psycholoog die jou kan helpen je leven weer op een rijtje te zetten.
Is geen schande om daar aan te kloppen en het kan jou heel veel goeds opleveren.
Het leven is te kort om door te tobben!
Sterkte!

Thanks,
Als je een proefkonijn zoekt..........ik ben een kansloos figuur :D
Ik heb altijd 1x in de zoveel jaar een dip dat alles niet loopt en ik in een identiteitscrisis zit en mezelf totaal wegcijfer.
Misschien moet iemand me met Cisco een beetje aanmoedigen en eens roepen dat ik wel moet gaan wandelen. Mn man staat er ook niet echt achter.
Zometeen ga ik met Sissy wandelen ;)

kis6ireentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 20:25

Zoezi schreef:
Ik denk dat iedereen wel begrijpt dat dit frustrerend is. Je wilt echt het beste voor je paard en natuurlijk voor jezelf.
Ik geniet er enorm van als hij plezier heeft! Het is geen pretje met een gestressd dier rond te rijden, dat doet mij ook verdriet.
Ik hou heel veel van hem!!
Het is gewoon een schatje, echt geloof mij. Zo 1 wil ik altijd houden.
Ik ben niet zoals sommige Bokkers dat ik direct weer een ander paard koopt als het niet bevalt. Ik zal geen namen noemen, maar ik ken mensen die endurance rijden in Nederland die nu (dan wel samen) in 5 jaar tijd al aan het 7e paard zitten!!
Ik heb dit paard gekocht om alles te leren, alleen ik had niet verwacht. Ik had niet verwacht dat ik er naast moest gaan lopen. Dat vind ik gewoon helemaal niet leuk. Ik bedoel meer met dat ik wil rijden dat ik dáár juist het plezier in zie. Niet in de mest ruimen of er naast gaan wandelen. Daar heb ik gewoon geen paard voor gekocht. Ik denk dat ook iedereen dat begrijpt.
Ik denk dat Willeke ook wel kan bevestigen dat ik heel veel om dieren geef. Maar geduld zit niet in mijn aard. En spelletjes spelen met hem dat vind ik gewoon niet leuk. Dat wil inderdaad niet zeggen dat ik een slecht mens ben toch?
Ik kom er wel. Misschien helpen bemoedigende woorden wat meer dan het afkraken. Hier al die lelijke opmerkingen werken ook niet echt positief mee :n
Ik kan er nog altijd gewoon mee rijden. Net zoals ik zei, desnoods altijd in gezeldschap. Dan rij ik maar wat minder dan 1 a 2x per week.
Ik heb als je alles bij elkaar optelt vanaf mijn 17e 2 volledige jaren privéles gehad en met mijn 17e 1 jaar groepsles.
Ik heb 6 weken met IJslandse paarden gereden die lang niet zo moeilijk waren als Sis. Oke, wel koppig, maar dat hoort er een beetje bij. Verder is het nadeel bij manegepaarden gewoon dat die hun 'ding' toch wel doen.
Ik vind dat je pas goed kan rijden als je buiten kan rijden.
Ik zal straks aan Eva mijn probleem voorleggen. Ik weet zeker dat ze mij wel wil helpen met grondwerk. Zij heeft zelf 3 paarden waarvan 2 friezen die nog maar 4 zijn en net onder het zadel.
Zij wist nog wel iemand die goed kon helpen.

Dit klinkt al veel positiever! Iedereen heeft probleempjes met zijn paard, soms groot soms klein. Maar belangrijk is hoe je er in staat. aan je vorige berichten klonk het heel negatief en kort door de bocht. Dit bericht klinkt al veel positiever, als je die positieve instelling houd zal het wel goed komen :)

Verder ken ik hele brave paarden die in hun eentje niet eens het erf af komen, paarden zijn nou eenmaal kudde dieren en dat blijft lastig je bent iig niet de enige met dat probleem... Maar wil je veel succes wensen want met geduld en een positieve instelling kom je er wel... :)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 21:23

Ik ben net wezen wandelen. Ik heb gezocht naar "uitdagingen" de grootste uitdaging voor Cisco was een meisje met een nectarina _O- _O-
Je had hem moeten zien! Lipjes omhoog, goh wat wou hij graag happen :P
Ik ben een uur van huis geweest.
Eerst door een onbekende straat, in het begin bleef hij vrij vaak staan. Ik heb hem duidelijk gemaakt dat voor onnozele dingen we niet stil gaan staan. Hij mag alleen stilstaan als hij iets "ziet".
Een aantal keren HO geoefend door mijn achterkant van mijn hand tegen zijn borst te duwen. Keurig, stond elke keer direct stil.
Langs een pownie. Jaaaaa Cisco, zo'n exemplaar heb je als vriendin!! Maar goed, even lucht snuiven (2x) en weer verder.
Einde van de straat langs de zeer drukke baan (70 baan). Ook alles in orde. Naar rechts terug over het fietspad. Fietsers, hondjes, borden, zakken met zand, niks spannends te vinden. Toen een man met een bosmaaier. AHA een uitdaging (dacht ik) Nah niks aan de hand hoor! Koel in zijn kopje en nog geen eens kijken :o Ik bewust hem halt gehouden om even bewust alles in zich op te nemen. Stond een oud boerke met een zeis. Mwa, was wel vreemd, maar niet eng. Weer rechts richting huis. Niks aan de hand, koppie omlaag, lekker relaxed en een prrrrrfff om aan te geven dat hij content was!
Nu 1 vraag over het wandelen. Ik loop ter hoogte van NET voor zijn borst, achter de schouders mag (nog) niet. Nu wijkt hij wel eens van zijn rechte looppad af, dus hij dreigt op mijn voeten te stappen. Mag ik hem aanraken? Ik raak hem nu zachtjes aan op zijn schouder en duw hem lichtjes opzij. Niet betuttelend, maar corrigerend.
Maar hoe lang moet ik dit nu doen? Ik zie geen angst bij hem nu.
Morgen gaan we wandelen, in de weide erop zitten en dan ga ik met Christel meefietsen tot het bos.
We hebben afgesproken dat we veel samen zullen doen.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:35

tuurlijk mag je hem corrigeren. Als hij te dicht bij jou wandelt duw je gewoon even op zijn schouder. Daarvoor is eigenlijk dat grondwerk in de wei bedoeld, dat je eigenlijk leert van hem te laten wijken voor als je vb op wandeling bent. Ik heb bij casandra eigenlijk altijd mijn hand op haar schouderblad liggen. Zo voel ik haar energie (en spanning) beter en kan ik véél vlugger daarop inspelen. Even ipv je hand plat op de schouder te leggen je vingertoppen erop zetten (dus je hand eigenlijk bol houden) en lichtjes duwen en zolang hij niet wijkt die druk houden. Wil hij versnellen zet je'm stil en probeer je't nog eens terwijl hij stilstaat.

btw, vind het ook jammer da'k zo weinig tijd heb... zal er volgende jaren niet op gaan verbeteren want 'k wil weer gaan studeren, en 'k zou wss nog eens promotie kunne maken.
Laatst bijgewerkt door willeke_x op 24-06-09 21:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:38

Voor je laatste post klonk het alsof je niet meer echt kunt genieten van je paard.
Persoonlijk haal ik juist enorm veel ontspanning uit het 'alleen' al omgaan met een paard. Het poetsen kan zelfs al therapeutisch werken bij mij, ik geniet er echt van. Ik ben er ook van overtuigd dat het menig trutuurtjes met de knollen heeft geholpen een betere band te krijgen met ze. Mijn sussende woordjes hebben zowel naast het paard als op het paard voor 'wonderen' gezorgd.

Mijn tip;
Probeer weer van je paard te genieten. Zeg nou zelf... Je hebt hem toch niet puur alleen voor het rijden?
Zoals je vandaag gelopen hebt met je paard... Dat moet toch al puur genieten zijn? Leer vooral tijdens deze wandeling je paard opnieuw kennen, hoe reageerd hij op zijn omgeving en op jou? Probeer daar tijdens het rijden je voordeel mee te halen.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:40

Kijk, beter dit!
De toonzetting van je bovenstaande post is al zoooooveel beter dan die in het begin van deze bladzij. Hier heb je het ook meer over hem en jullie. Jullie als een team. Hij verbaast je met goed gedrag, je bent trots op hem.
Leuk om deze verandering te lezen.
Hopelijk heb je naar zo'n wandeling ook prive je hoofd een beetje leeg.
Een limburgs liedje:
''Geneet van ut leve, zolang es ut geit. Maak spasj en plezee, du leefs toch maar ens. En als ut sjtraks gedoan is, dan hub ze spiet ervan. Geneet van ut leve, zolang es ut nog kan!''

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:45

Ik denk dat het idd komt omdat hij bij die merrie wil blijven. Ik heb ook zo een produkt thuis staan, daarom heb ik ook nu een ruin als maatje en niet een merrie, want dan komt dat rare beschermingsgedrag naar zijn merrie.

Je moet hem gewoon een keer goed aan pakken en gewoon gaan. Hij moet weten dat jij de baas bent en dat jij met hem weg gaat. Kan je man niet mee op de fiets, ga dan op een zondag dan is het rustig met verkeer, althans bij ons dan he??

Ik heb dit jaren geleden gehad met mijn paard, een drama, toen heb ik hem gewoon een keer goed aangepakt, hij schrok zich rot, was meteen afgelopen. ;)

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:56

merries doen dat evengoed hoor... casandra deed ook niets anders op het laatste dan omdraaien omdat ze terug naar de kudde wilde. Tenzij je met 2 kon vertrekken... En nu ga'k alleen richting bos waar een mederuiter op me wacht. Welliswaar doen we stukken nog erlangs, maar het gaat al stukken beter dan 2 jaar geleden!

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 19:05

Morgenochtend om 11 uur ben ik bij een vriendin. Zij heeft eigenlijk hetzelfde als ik. Ze rijdt pas "echt" sinds haar 25e (net zoals ik) en krijgt lessen 1x per week.
Kost me wel 30 euro per uur :( Maar dan is het tenminste gezellig met Eva kletsen! Eerst heeft zij les, waar ik ook veel van kan opsteken, en dan ikke een uur.
Ze roept het al een half jaar tegen me en nu heb ik in overleg met manlief besloten om het maar gewoon te gaan proberen.

Oh ja, zeker dat ik heel veel om mijn beestje geef! Gisteren wist ik dat ze voor vandaag onweer opgaven, ik ben hem om half 11 nog gaan halen om thuis te zetten. Ik moet er niet aan denken dat er iets met hem gebeurd!!

Mijn bijrijdster Christel gaat nu ook bij iemand anders in Meeuwen rijden. Die zal dus binnenkort wel afhaken door Cisco zijn gedrag.......Misschien is dat beter, dan kan Cisco 1 op 1 reageren.