Clinic - Gert van den Hof

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 20:05

Lees dan ook vooral niet de positieve dingen die ik zeg over hem! :)* Haal vooral enkel eruit wat in je kraam past om te kunnen bewijzen dat ik helemaal mis zit. :)

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 20:35

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 20:40

Zo wat een akelige bok is dat zeg :\ Je zou het maar op stal hebben :(:)

Zijn het eigenlijk per definitie probleempaarden die hij onder zijn kont krijgt? en zo ja: zijn die problemen dan veroorzaakt door de eigenaar, of is het echt het paard zelf dat het probleem is.

Avelienvd

Re: Clinic - Gert van den Hof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 20:57

Hij is wel degene die hier in de regio bekend staat als degene die de lastige paarden krijgt.
Idd ook vaak al door de eigenaar verpest of door degene die daarvoor heeft geprobeert zadelmak te maken.
Maar hij heeft ook wel paarden die braaf zijn; opstappen wegwezen...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 20:58

Dan vraag je je toch af hoe mensen het zo gruwelijk fout hebben kunnen laten lopen dat zo'n dier zo gemeen doet :(:)

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:03

Hij krijgt natuurlijk veel probleempaarden maar je kunt er ook je 'onbedorven' jonge paard brengen hoor, volgens mij.
en sommige bokken nu eenmaal even flink de eerste keer, het hoeft niet perse gelijk een probleempaard te zijn dan.
De ene doet niets, daar rijd je zo op weg en de andere gaat even lekker te keer.
In zo'n geval is het prettig als er iemand op zit die er niet gelijk aflazerd.

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:04

Afbeelding
Hier stapt Gert netjes weg om mijn paard en dit is het eerste stukje vanaf dat hij erop zit, geen druk mooi ontspannen.
Afbeelding
En hetzelfde dus in draf.

En al dat gelu l dat Gert niet kan rijden vind ik zo'n onzin hij krijgt ze niet zo maar op stal hoor, Vandeman de hengst die nu ruin is heeft hij ook te rijden gehad en goed gekregen evenals de Sjiem.
Mijn paard staat hier nu heerlijk relaxt op stal en hij is er niet anders van geworden buiten dat je er nu op kunt rijden :D

Gert is een kanjer en hij heeft heel veel gevoel voor paarden en hij kan ze super goed inschatten.
Dus *\o/* Gert *\o/*

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:09

Ik ben het helemaal eens hoor Kajanus, ik vraag me af hoeveel (moeilijke) paarden de tegenstanders zelf al hebben zadelmak gemaakt!
Ik heb het in een grijs verleden ook veel gedaan, brave, maar ook minder brave.....
Nu ga ik mijn nek niet meer breken voor een ander. :D

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:37

pharagirlke schreef:
Zo wat een akelige bok is dat zeg :\ Je zou het maar op stal hebben :(:)

Zijn het eigenlijk per definitie probleempaarden die hij onder zijn kont krijgt? en zo ja: zijn die problemen dan veroorzaakt door de eigenaar, of is het echt het paard zelf dat het probleem is.

hoezo akelig??
paardje bokt gewoon erg. (neem wel aan dat het geen probleempaard is en dat ze dus voor het eerst iemand
op d'r rug heeft)
paard krijgt nu gewoon de ruimte om te bokken en zo d'r spanning eraf te bewegen. hij kan blijven zitten
en uiteindelijk zal het paard beseffen dat het helemaal niet zo raar en eng of pijn doet als er iemand op zit.
doet een wat onervaren iemand dit , bokt ze die eraf , denk het paard : ojee dit is helemaal eng.
of heeft heel snel het foefje door van als ik bok gaan ze er wel af.
en dan komen ze uiteindelijk ook bij gert omdat ze onhandelbaar zou zijn.
het ene paard is nou eenmaal makkelijker dan de andere. eigenaar zou dus heel goed moeten
proberen het paard juist in te schatten. en dan goed nadenken of je het dan ook aan zal kunnen.
zico had ik niet ingeschat dat ie zo zou gaan bokken, wel dat ie niet zo makkelijk zou zijn . dat had ik dus juist.
hij is niet gemeen maar dat ie het heeeeel raar zou vinden dat er iemand op zou gaan zitten had ik wel ingeschat.
daarom had ikniet het lef om er zelf op te gaan die eerste keer.
dan is gert toch de juiste oplossing?! kleine kans dat ie eraf knikkert en het op die manier zou "verpesten".
zico was dus absoluut niet wereldvreemd. kon het zadel al en gaat al van jongs af aan mee wandelen en is veel
in handen geweest.
zijn vriendinnetje hadden we een paar maanden eerder wel zelf zadelmak gemaakt. maar die vond het alleen maar leuk als
je erop zou gaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:40

Interpreteren is een vak :(:) Even in jip en janneke modus:

Ik vind dat dat paard erg gemeen bokt en zou hem niet graag op stal willen hebben om op te leren. En zoals ik al in vrijwel al mijn eerdere berichten heb gezegd, maar die heb je dan kennelijk helemaal gemist, denk ik dat Gert voor dit type de ideale persoon is :j

Maar goed, uiteindelijk gaat het er op neer komen dat ik gewoon heel de tijd in herhaling ga moeten vallen want stel je voor dat je ook positieve dingen uit mijn berichten moet halen, dan heeft het natuurlijk absoluut geen zin meer om te doen alsof ik willekeurig wat schreeuw en absoluut niet in staat ben om mijn mening aan te passen en da's niet zo fijn he. :)

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:46

pharagirlke schreef:
Interpreteren is een vak :(:) Even in jip en janneke modus:

Ik vind dat dat paard erg gemeen bokt en zou hem niet graag op stal willen hebben om op te leren. En zoals ik al in vrijwel al mijn eerdere berichten heb gezegd, maar die heb je dan kennelijk helemaal gemist, denk ik dat Gert voor dit type de ideale persoon is :j

ik heb je berichten wel gelezen.
maar was meer alleen een opmerking op het filmpje.
maar nu zeg je dat ie alleen voor dit type de ideale persoon is.
helaas weet je als je voor het eerst opstapt niet altijd welk type je in huis hebt.
zico is thuis de rustige,bijna slome , goedzak. hij was die avond de enige die bokte.
al die heethoofden hebben geen bok gegeven.
hij is denk ik , goed voor elk paard. ook als ze geen bok geven. hij kan echt wel rijden hoor. nee het is geen anky ofzo
maar rijtechnisch zit ie echt wel ok in elkaar.
paarden zadelmak maken kan ie goed. of ze nou gek doen of niet.

(oja niet alles slaat alleen op jouw berichtjes hoor. :(:) )

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:54

Daar kom je vrij vlot achter als je er van uit gaat dat elk type ongeveer dezelfde gedragingen vertoond :D Als je er sneller weer langs staat dan dat je erop geraakt bent, weet je dat het een Gert-type is ;)

Een rustig dier kan je ook op een andere manier zadelmak maken. Ik zeg niet dat dit per definitie slecht is. Integendeel. :) Maar ik denk wel dat ik, bij een paard dat het toelaat, voor een andere (rustigere) manier zou kiezen. :) En gezien die er in slaagt om er na een tijdje op weg te rijden, ga ik er van uit dat ie zadelmak kan maken. Maar alsnog ben ik niet extreem gecharmeerd van hem zeg maar. Maar waarom niet heb ik op de vorige pagina al uitgelegd. Long story short: het toont voor mij heel snel en chaotisch allemaal. En ik zie het liever rustiger en met iets meer ehm... "eenheid". Gewoon rustiger in het algemeen. :) Maar dat kan simpelweg niet met elk paard en dat weet ik heel goed, dat maakt net dat ik pas echt onder de indruk ben als iemand er in slaagt dat te bereiken. :)

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 22:21

ik vind dus juist NIET dat je in kunt schatten hoe een paard gaat reageren als je er voor het eerst op gaat zitten.
ik heb daar meerdere voorbeelden van,van paarden die niets doen met opzadelen en als je erop gaat zitten ze helemaal uit hun dak gaan tot paarden die als een rodeopaard de bak door gaan met een zadel op en waar je gewoon op kan gaan zitten.

je kunt wel inschatten of je paard rillerig is of dat je paard het eng gaat vinden iets bovenop z'n rug te hebben,maar de rodeo-bokken kun je niet inschatten mijns inziens.
het ene paard rilt een keer,de ander doet niets en weer een ander gaat als een blinde door de baan.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 23:08

timilon schreef:
ik vind dus juist NIET dat je in kunt schatten hoe een paard gaat reageren als je er voor het eerst op gaat zitten.
ik heb daar meerdere voorbeelden van,van paarden die niets doen met opzadelen en als je erop gaat zitten ze helemaal uit hun dak gaan tot paarden die als een rodeopaard de bak door gaan met een zadel op en waar je gewoon op kan gaan zitten.

je kunt wel inschatten of je paard rillerig is of dat je paard het eng gaat vinden iets bovenop z'n rug te hebben,maar de rodeo-bokken kun je niet inschatten mijns inziens.
het ene paard rilt een keer,de ander doet niets en weer een ander gaat als een blinde door de baan.

Eens!

Zelf ook eens gehad met een Friese merrie. De liefste goedzak die er was. Longeren en ander grondwerk prima in orde. Zadel kende ze, bit en ook druk op het bit was bekend.

Zo'n rustig en evenwichtig paard en zo'n schat....Maar zo'n kreng toen ik erop stapte ~~}>

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 06:48

Ja en zo is het idd. Je kunt nooit helemaal met zekerheid voorspellen hoe een paard reageerd, ook al lijkt hij nog zo braaf.
En 1 waarvan je denkt dat hij niet zo braaf zal zijn kan best weer 100% meevallen.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 07:12

timilon schreef:

over dat rillige bedoel ik het ook juist. je kan nooit inschatten ofie uit zijn plaat gaat of niet.
daarom het voorbeeld van mijn twee paardjes. de merrie liet alles toe en stond echt om te kijken als je op wilde stappen en vond alles alleen maar gezellig. (bokt ondertussen ook flink als ze echt aan het werk word gezet en het niet helemaal snapt maar daar zijn het paarden voor)
zico is met alles wat op zijn lijf kwam, deken/zadel , altijd rillerig geweest en nog steeds reageert ie argwanend.
opstappen kunnen we na gert's rit op hem gelukkig wel zelf en rijden gaat ook al aardig.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 08:39

ik ben het ook met timilon eens............. je kan grotendeels wel inschatten waar de valkuilen liggen, echter is er niks onvoorspelbaarders dan een paard :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 09:11

Ik vind het ook absoluut niet in te schatten wat ze gaan doen. Ik ken er die bij het zadel opleggen zich de eerste keer laten vallen en bokken tot de singel breekt, maar wanneer er een ruiter opging was er niks aan de hand. En de tegenovergestelde: altijd het braafste paard dat je je kunt inbeelden, tot je erop gaat...

Ik zie ze persoonlijk liever al eens uit hun plaat gaan wanneer er nog geen ruiter opzit....

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 09:20

zo,en dan nu dit verhaal combineren met gert:
volgens degenen die bij de clinic(show?) zijn geweest,kan gert de paarden dus wel goed inschatten.
dat vind ik erg knap,en dat zal hem ook helpen om zich voor te bereiden op hoe en wat hij gaat doen.
en dat is imo toch een kunst apart.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 09:22

Dat is zeker waar. Ik denk dat phara zich gewoon afvraagt of hij ook met meer doorgereden paarden een aardig stukje kan dressuren?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 09:23

Dat kan hij ook :) hij voelt instinctief heel goed aan of een paard brutaal is of angst heeft, of een paard juist wat meer druk moet hebben of juist wat minder druk. Maar ook voor hem is het altijd maar afwachten wat hij voor zijn kiezen krijgt :)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 09:37

Inderdaad hij rijd ook veel concoursen met springpaarden en haalt daar maar al te vaak prijzen. Dan ziet het er al heel anders uit

suleilitha schreef:
Je kunt de rijstijl van iemand die heel erg groene paarden onder de bips heeft niet vergelijken met iemand die geschoolde paarden rijdt, Pharagirlke. Zet je deze man op een paard wat enig nivo heeft dan zul je ook echt een heel ander plaatje krijgen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 09:38

poes schreef:
Dat is zeker waar. Ik denk dat phara zich gewoon afvraagt of hij ook met meer doorgereden paarden een aardig stukje kan dressuren?

Zou dat moeten? Ik denk niet dat dat de opzet is van de dienst die hij aanbiedt....

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 09:42

Hij rijd ook paarden in wedstrijden. Vooral bij de springconcoursen. bDressuur heb ik hem nog niet zien rijden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 09:45

Neen idd, maar ik vraag het me ook wel af :) Inrijden/zadelmak maken is echt een kunst apart en dat doet hij heel goed, maar ik zou hem dus ook eens willen zien op een doorgereden paard :) Blijkbaar springt hij dus concoursen.