[WN] DUtch Summershow 2009

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: DUtch Summershow 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 08:03

Je moet wel even lezen Pien. Ik schrijf: nu zijn op grotere wedstrijden vaak stallen te huur maar op kleinere wedstrijden niet...

En tenslotte kan ik me goed voorstellen dat de combinatie van al die paar tientjes mensen wel afschrikt. Niet iedereen heeft evenveel geld. En een weekendje marienheem (of een andere grotere wedstrijd) kost dan al gauw heel veel meer dan een paar tientjes. Het gaat om vervoer (huur trailer voor sommigen), startgeld (meer onderdelen), je moet zelf ook nog eten en drinken.. Dat is geen paar tientjes meer. ;)

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 09:03

@Anya, het klinkt wel lekker zielig hoor,maar waar een wil is...,
als je het wil doen kan je voor een grotere show elke week geld weg leggen.
Heb je ambitie voor wat dan ook, moet je er dingen voor doen.
Hoe vaak lees je hier niet dingen zo als, als ik een trailer kan regelen , ..m'n vader tijd heeft, ...ik meer geld heb, ...ik niet lekker op vacantie was gegaan, als je met paarden iets wil,of wat dan ook in je leven doe het dan.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 09:15

Wat een ongelofelijk ongevoelige verwende typjes zijn jullie eigenlijk.

Kijk ik heb inmiddels voldoende geld om alle wedstrijden te kunnen rijden die ik wil (dat zijn er maar heel weinig) en ook nog 3x per jaar op vakantie te gaan.

Maar ik kan me nog goed herinneren hoe het was om dat geld niet te hebben. Om zelfs geen geld voor een eigen paard te hebben.

En ik kan me dus goed voorstellen hoe het voelt als je naast een gezin en kinderen ook graag je sport wilt beoefenen. Een sport die wel steeds duurder wordt. Dus ik kan me goed voorstellen hoe teleurstellend het is voor mensen om te moeten constateren dat ze niet kunnen starten.. bijvoorbeeld omdat de kinderen schoenen nodig hebben en dat voor gaat.

En als je voor die keuzes staat en dan door mensen op bokt wordt uitgemaakt voor zielig dat moet je dat behoorlijk raken.

Dus ik neem het maar even op voor al die mensen die jij zielig vindt omdat ze de dubbeltjes om moeten draaien.

Het gebrek aan gevoel en inlevingsvermogen dat wordt vertoond door deze groep ruiters zielig te noemen, zou ik willen duiden als zielig en vooral triest. Er mist dan wat sociaal inlevingsvermogen.

Met dit soort geblaat wordt de westernsport een elitair vervelend zootje ;) :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 09:30

Helemaal Gelijk Anya! Vindt het ook wel erg makkelijk gezegd van MidnightPSan.

Gods, als ik zie hoeveel een dagje show kost. Inschrijfgeld, gemiddeld 35 euro benzinekosten, lidmaatschappen (met 5 lidmaatschappen loopt dat op) startkaart etc. De tijd nog niet meegerekend (waar ik als jeugdruiter compleet afhankelijk ben van mijn vader die zelf geen ruiter oid is).

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 10:16

Het zielig ging over JOU uitleg Anya, niet over mensen die niet kunnen.
Ik moet ook m'n dubbeltjes omdraaien, maar heb het er voor over, en doe wat ik wil, alleen niet altijd op het moment dat ik het wil.
@ Niels,als jou vader het niet kon betalen, was het er ook niet (NU) van gekomen, en anders neem je een paar kranten wijken, ik denk niet dat jij iets tekort komt.
@Anya, juist om dat alles maar duurder word, moeten de meeste van ons juist prio's stellen, ga naar de show waar je de meeste voldoening voor je zelf kan halen.
Ik heb al een sport gedaan (15 jaar lang ) dus vertel mij niets over op offeren.
als je bij mij zou komen kijken kan je ook zien dat het hier niet elitair is.
Ja, ik heb paarden, maar werk er ook letterlijk dag en nacht voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 10:24

MidnightPSan schreef:
Het zielig ging over JOU uitleg Anya, niet over mensen die niet kunnen.
Ik moet ook m'n dubbeltjes omdraaien, maar heb het er voor over, en doe wat ik wil, alleen niet altijd op het moment dat ik het wil.
@ [***],als jou vader het niet kon betalen, was het er ook niet (NU) van gekomen, en anders neem je een paar kranten wijken, ik denk niet dat jij iets tekort komt.
@Anya, juist om dat alles maar duurder word, moeten de meeste van ons juist prio's stellen, ga naar de show waar je de meeste voldoening voor je zelf kan halen.
Ik heb al een sport gedaan (15 jaar lang ) dus vertel mij niets over op offeren.
als je bij mij zou komen kijken kan je ook zien dat het hier niet elitair is.
Ja, ik heb paarden, maar werk er ook letterlijk dag en nacht voor.

Ik denk dat je geen uitspraken moet doen over de financiën van een ander... Ook ik moet weleens een clinic oid laten schieten als het niet uitkomt.

De shows zijn gewoon duur om te rijden. Ik snap wel dat die kosten gemaakt worden door een organisator maar vreemd/zielig is het toch niet dat niet iedereen elke show kan/wil rijden?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 10:27

Mijn uitleg?Ik heb geen geldgebrek. Ik vind wedstrijden gewoon niet leuk genoeg. Maar ik leg uit waarom mensen een andere keus maken en waarom ik die keus begrijp. En jij vindt dat zielig.

En het is mooi dat jij de keus kunt maken om op te offeren. Sommige anderen kunnen dat niet. Die offeren al op. Die schipperen al met echtgenoot/vriend die niets met paarden heeft en alles zonde geld vindt. Die leggen al geld opzij. Die betalen vaak al meer dan ze kunnen aan stalkosten, dierenartsen en derdelijke. En als je dat allemaal hebt betaald, dan is er zo maar geen geld over voor shows. En met pakweg 3 kinderen en een baan (nee ik heb geen kinderen) kan ik me goed voorstellen dat er ook geen tijd meer is voor 2 krantenbanen.

Eerlijk gezegd: als ik er zoveel voor zou moeten doen om een wedstrijd te rijden, dan was ik er wel gauw mee klaar. Dressuur is een stuk goedkoper dan ;)

Dus knap hoor dat jij dit ervoor over hebt om zo'n wedstrijd te starten. Maar jouw keuzes gelden niet voor alle ruiters en niet alle ruiters kunnen zich (bijvoorbeeld door relatie/gezin) veroorloven die keuzes te maken.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 10:48

Anya schreef:
Je moet wel even lezen Pien. Ik schrijf: nu zijn op grotere wedstrijden vaak stallen te huur maar op kleinere wedstrijden niet...

En tenslotte kan ik me goed voorstellen dat de combinatie van al die paar tientjes mensen wel afschrikt. Niet iedereen heeft evenveel geld. En een weekendje marienheem (of een andere grotere wedstrijd) kost dan al gauw heel veel meer dan een paar tientjes. Het gaat om vervoer (huur trailer voor sommigen), startgeld (meer onderdelen), je moet zelf ook nog eten en drinken.. Dat is geen paar tientjes meer. ;)

juist als het op tientjes (fl 22.30) aan komt om te kunnen gaan of niet, moet je goed kijken wat je wel of niet kan doen.
@ Niels, goed kijken wat er wel staat ipv wat er niet staat.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 11:03

Ik denk dat je geen uitspraken moet doen over de financiën van een ander... Ook ik moet weleens een clinic oid laten schieten als het niet uitkomt.

ja het leven is hard.

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 11:38

Anya schreef:
Sommige anderen kunnen dat niet. Die offeren al op. Die schipperen al met echtgenoot/vriend die niets met paarden heeft en alles zonde geld vindt. Die leggen al geld opzij. Die betalen vaak al meer dan ze kunnen aan stalkosten, dierenartsen en derdelijke. En als je dat allemaal hebt betaald, dan is er zo maar geen geld over voor shows.
Indien deze groep ruiters wel als doel heeft om shows te rijden dan is er iets misgegaan in de keuzes die ze gemaakt hebben. Ik vind dat wanneer je als doel hebt shows/wedstrijden te rijden je daarvoor pas kan kiezen indien er voldoende budget aanwezig is en dan wel een budget met reële getallen/kosten ;)

Maaruh, hier wordt ook pas ingeschreven bij definitieve programma's. Ik begrijp best wel dat sommige onderdelen kunnen vervallen door te weinig animo maar de volgorde van de overgebleven onderdelen moet wel hetzelfde blijven. Je kan wel leuk schrijven dat je denkt dat de ruiters 'verwend' worden de laatste jaren Jan_T maar ik vind het niet meer dan normaal dat er een goed lopende show aangeboden wordt, ik vind het woord 'gewend' een stuk beter klinken.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:44

Anya, ik heb het over deze show en dat is duidelijk geen kleine show dus boxenhuur is aanwezig.

Even reageren op ' wordt steeds duurder' en ' begint een elitesport te worden'.
Wake up! Dat is het altijd al geweest!!
Ik betaalde (nou ja, mijn ouders) vroeger ook makkelijk 1000 gulden/mark aan alleen startgeld en boxenhuur voor een weekendshow hoor!
Gelukkig hadden ze het geld maar ik kreeg wel de keuze: of vakantie of shows. Voor mij was die keuze heel makkelijk :-).

Dus denk aub niet dat het zo wordt, het is altijd zo geweest (en dan heb ik het niet over wran maar aqha wat hier wordt uitgeschreven).

Ik ben er 10 jaar uit geweest want. Na het overlijden van mijn vader kon ik hetniet meer betalen.
Was dat k u t ? Ja!!!!!! Maar he, that's life!
Nu begin ik genoeg te verdienen om het mogelijk te maken maar ga er niet vanuit dat ik er met 100 euro per wedstrijd ben.
Ik zal dalijk ook niet alle shows kunnen rijden. Is dat zielig? Nee, that's life.
Je moet niet een dure sport willen doen ( inc de grote dure shows) als je er het geld niet voor heb.

In amerika nemen mensen 2e hypotheken op hun huis om te kunnen showen. Zo kan het ook (denk niet dat we daar naartoe willen maargoed...)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:13

Vergelijk met de VS is wel heel makkelijk. Logischer is vergelijk met de andere paardensportonderdelen. Die zijn goedkoper (minder startgeld, dichterbij etcetera).

Maar het ging om het commentaar op komen, rijden, weggaan. Dus als je dan moet kiezen en je wilt wel starten (heb je voor gespaard, geld opzij gezet, krantenwijkje gedaan), maar kunt net besparen op de stal door na het rijden weg te gaan, dan snap ik dat wel ;)

aanvulling: maar ik verlaat dit topic weer. De discussie is hier aangezwengeld, maar hoort hier niet thuis.
Ik wens de starters veel succes!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:37

Kij en daar gaan we weer de mist in.... Western vergelijken met de rest.....
Het is niet hetzelfde!!!!! Als dat zo was waarom noemen we het dan anders?
Vergelijken met usa is niet gek want daar komt het vandaan..... Dus daarmee vergelijken (is wel hoger niveau) vind ik niet zo gek...
We houden ons immers ook aan de amerikaanse regels (nogmaals: heb het over aqha/apha) en niet aan de regels van andere takken

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:39

Pien Marienheen is OOK Wran ;) :D :(:)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:44

Dat weet ik.
Maar ook aqha en apha

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:46

Dat klopt, daar gelden die andere regeltjes ;)
Maar niet bij alle onderdelen dus :D

Jan_Trel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 15:04

Dames en heren geen geruzie alstublieft. :D

Pannekoek, je legt mijn opmerking "verwend" verkeerd uit. Volgens mij ken je me onder de hand wel zo goed dat je weet wat ik bedoel. En nee, ik ga het niet nog eens uitleggen.
8-)
De SWRN staat voor grote shows en heeft ook grote plannen voor dat soort shows, maar daarover later.
Het starten op dit soort show kost veel geld, wij zijn ons daarvan bewust. Zolang de SWRN geen grote sponsor of een aantal kleinene sponsors heeft zullen de deelnemers het merendeel van de kosten op moeten hoesten. En hoe groter de show, hoe hoger de kosten.
En hoe meer service de deelnemers willen, hoe hoger de prijs wordt. Het is niet anders.
Ook wij begrijpen best dat de portomonee van de deelnemers niet onuitputtelijk is en wij proberen de kosten voor de deelnemers zo laag mogelijk te houden.
De boxen zijn duur ja, maar als ik aan buitenlandse juryleden vertel wat wij voor een week NK aan boxhuur rekenen, vragen ze wel hoe wij het er voor kunnen doen. Zij komen op wedstrijden waar de boxhuur een veelvoud van onze prijs is. Ik wil hier maar mee zeggen, we proberen echt wel met jullie mee te denken.
Als we € 40,- kampeergeld vragen is dat teveel. Daarvan dragen we € 10,- af aan electra. De toiletwagen kost € 600- ex schoonmaken. dat is 20 kampeerplekken. Bij het NK staan er meer douches en toiletten en hebben we misscien wel 50 kampeerplaatsen nodig om het sanitair terug te "verdienen". En zoveel kampeerplekken hebben we niet eens.
Er is voor zover ik weet geen enkele buitenlandse show (waar het volgens velen altijd zo geweldig is) waar je zo goedkoop voor jezelf en je paard terecht kan.
Toch is het niet voor iedereen weggelegd om aan dit soort shows mee te doen, dat is jammer maar het is niet anders. Wat voor sport je ook beoefend, hoe hoger het niveau, hoe hoger de kosten. Het is niet voor niets dat bijna alle topsporters sponsors hebben.
De SWRN blijft z'n uiterste best om de sport betaalbaar te houden. *D

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 15:47

Pienb schreef:
Even reageren op ' wordt steeds duurder' en ' begint een elitesport te worden'.
Wake up! Dat is het altijd al geweest!!
Ik betaalde (nou ja, mijn ouders) vroeger ook makkelijk 1000 gulden/mark aan alleen startgeld en boxenhuur voor een weekendshow hoor!
Gelukkig hadden ze het geld maar ik kreeg wel de keuze: of vakantie of shows. Voor mij was die keuze heel makkelijk :-).

Uitgaande van een paar weekendshows per jaar (jij beweert dat APHA en AQHA vroeger altijd weekend-shows waren, kan ik me niet herrineren, maar dat kan aan mij liggen :+ ) had jij dus een duizendje of 5 te verteren per jaar voor wedstrijden. Nou sorry hoor, dat geld heb ik (en ik denk meerdere met mij) niet over.

Pienb schreef:
Ik ben er 10 jaar uit geweest.

Misschien is het toch een beetje anders geworden in de tussentijd. :o? Er wordt door jou telkens gerefereert naar het verleden (toen je nog jeugdruiter was)........ |o (wordt eerlijk gezegd een beetje moe van dat geblaat....)
Pienb schreef:
Nu begin ik genoeg te verdienen om het mogelijk te maken maar ga er niet vanuit dat ik er met 100 euro per wedstrijd ben.
Ik zal dalijk ook niet alle shows kunnen rijden. Is dat zielig? Nee, that's life.

Kijk, nu komen we ergens. Da's nou net waar het Skippy om ging. Afwegingen maken omdat bij de gemiddelde westernruiter niet alles kan. Het is bij de meesten van ons of-of en geen en-en. Ik denk dat dit geldt voor het meerendeel van de huidige wedstrijdruiters. We zijn daarom niet zielig.
Pienb schreef:
Je moet niet een dure sport willen doen ( inc de grote dure shows) als je er het geld niet voor heb.

Dat kan dus wel als je maar goede afwegingen maakt
Pienb schreef:
In amerika nemen mensen 2e hypotheken op hun huis om te kunnen showen. Zo kan het ook (denk niet dat we daar naartoe willen maargoed...)

Breek me de bek niet open over die Amerikaanse mentaliteit. Van dat kaartenhuis/ haagse bluf mentaliteit voelen we nu allemaal de gevolgen. Nee, met dat soort immorele gedrag mogen ze lekker aan die kant van de plas blijven, dat hoeven we hier echt niet te kopieeren.

@JanT:
Mooie wedstrijden blijven organiseren hoor, als ik het in kan passen (op alle fronten) ben ik gewoon van de partij en dan kan ik lekker genieten op een super-show +:)+

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:02

Ik heb nooit een 1 dags aqha show gereden, heb niet gezegt dat die er niet waren (ik kan ze me iig niet herrinneren).
Er zijn zat mensen die 3 duizend euro uitgeven aan een vakantie.
Dat is wat ik zeg, het gaat om keuzes maken.

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:09

Pienb schreef:
Er zijn zat mensen die 3 duizend euro uitgeven aan een vakantie.

Per persoon? Mmm verkeer jij, denk ik, in andere kringen dan ik. Maar dat weerhoudt me er niet van om deze dure sport te doen hoor!! :P

Pienb schreef:
Dat is wat ik zeg, het gaat om keuzes maken.

Daar ging het toch 2 pagina's terug, bij Skippy, toch ook al om?? :Z

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:14

Even voor de duidelijkheid he: ik zeg niet dat je deze sport niet moet doen als je niet veel geld (heb ik nu ook niet). Wat ik wel zeg is dat je moet accepeteren dat de sport duur is en dat je dan dus niet altijd alles kunt doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 20:34

:wave: Stap net binnen van een lekker etentje en zie mijn naam terugkomen terwijl ik t niet eens over centjes had. :+

Ik zal nog maar even uitleggen waarom ik niet kan komen: ik heb geen vervoer. En ja, heb een trailer, maar die had ik voor diezelfde dag uitgeleend aan iemand die daar heel erg blij mee was. En dat ga ik zeker niet ongedaan maken omdat ik hem nu ineens wel nodig zou hebben. Door de plotselinge programmawijziging ([naam] halter naar 's ochtends) kwam de vervoersregeling die ik had (en waardoor de ander onze trailer kon lenen) in het nauw, ik zou nl met iemand meerijden die naast de halter ook pleasure wilde starten en nu de halter zou laten schieten ivm de lange tijd ertussen...ja 'lange tijd'...Daar had ik het namelijk over. ;) Niet over de centjes maar over de paarden... :)

Wat voor de één een paar pretuurtjes zijn omdat t ervaren wedstrijdpaard heerlijk in een box staat te kauwen op een pluk hooi zodat baasje lekker vanuit de kantine mee kan kijken met show voor ie zelf weer moet starten, betekent voor de ander zijn onervaren/jonge/stresserige/whatever paard rustig zien te houden, weer op zien te peppen voor het volgende onderdeel etc. etc. Ik zou met mijn jonge paard, die al behoorlijk wat showervaring aan de hand heeft, maar nog niet onder zadel, ook niet úren laten wachten op een volgend onderdeel. Simpelweg omdat ík vind dat ik het voor míjn plezier doe, gelukkig een paard heb die het ook hardstikke leuk vindt en waarvoor ík het leuk wil houden. En dat is voor mij dan een keuze: dan maar niet starten in een bepaald onderdeel... Die keuze snap ik dan ook maar al te goed! Overigens zou ik die keuze ook maken als mijn paard wel meer ervaring heeft, maar dat terzijde. ;)

En ik had het over dat ik het jammer vond dat het programma nu gewijzigd was, aangezien mijn inschrijving was gebaseerd op het voorlopige programma. Ja en voorlopig is logisch, je weet niet of er genoeg deelnemers zijn voor alle onderdelen. Een plots andere indeling was in mijn geval een ander verhaal... ;)

Dan de centjes waar jullie t over hebben... :D T is zo makkelijk te oordelen over andermans portomonnee...daar waag ik me zeker niet aan. Ik weet wat ík kan besteden en waar ik aan mee kan en wil doen, wat ieder ander doet, moet ie lekker zelf weten, t is niet aan mij daarover te oordelen! ;) Iedereen maakt de keuzes waardoor het voor hem of haar haalbaar is en dat is niet meer dan logisch! Wedstrijden kosten geld, dat weet iedereen. Als ik zie hoe goed gevuld de meeste shows zijn/worden, denk ik dat westernminnend Nederland het zo gek nog niet doet... :D Blijkbaar zijn we met zn allen best goed in het haalbaar houden voor een groot aantal! :j Helaas ook voor aan aantal niet...

Maar goed...even back to business...t ging namelijk over de Summershow! :D Ik wens dan ook alle deelnemers en de organisatie een geweldig leuk weekend toe! :j

shellybelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 19:46

Het aangepaste programma staat ook op onze site!
Voor de deelnemers die nog willen inschrijven, jullie hebben nog 1 juni!!! Na 1 juni geldt dan om in westerntermen te blijven: class is closed..... :(:) Dus denk aan de sluitingsdatum. 8-)

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 19:53

hij ligt klaar
ga halter, hunter en pleasure starten bij de paints, spannend!

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 21:16

Ik heb al bijna vrij van men werk!
Als ik kan kom ik L2 showmanship horsemanship trail en pleasure doen! Jammer dat de appies niet mee doen :O