Paardenvierdaagse Epe! Ik ben al aan het aftellen!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 09:21

Gisteren was weer een prachtige dag! Wel wat warm, vooral met een BP aan :+
Paard wilde de eerste oversteek niet doen! Kwam 3x op! Toen ben ik maar afgestapt en heb ik een tijdje naast haar gelopen.
Toen er later een paar paarden aan kwamen ben ik weer opgestapt. Ik mocht gelukkig even met 2 ruiters mee rijden!
Op de rustplaats zag ik helaas veel paarden die afgejakkerd waren... Zelf vlak voor rust stormde ze ons nog om de oren! Paarden zijk en zijk nat, zwaar hijgen en moe.. De tuigpaarden hadden na de rust nog een zware rit over de heide. Zelfs na de heide, waar een mooi vlak en niet zwaar stuk was, werden die paarden in een behoorlijk tempo door gereden.. Niet alleen de aangespannenpaarden hoor, de ruiters vlogen je daar ook om de oren. Ik vond dit toch best naar om te zien! Maargoed terug naar mijn eigen verhaal!
Na de rust gingen we dus de heide op *\o/* wat een prachtig gebied zeg! Alleen veeeeeeeeeeeeeeeeeeel te klein :o . De heides die ik gewend ben zijn namelijk groter :Y) Maar niet zo mooi!! Ik werd door een menwagen ingehaald met oudere dames achterop, Zag er behoorlijk hobbelig uit!! Ik heb ze dus veel sterkte gewenst O:) Later hoorde ik iemand op de bok zeggen dat ze zich vast moesten houden. Riep 1 van die dames " ik kan me wel vasthouden maar, maar dan hobbelt het nog!" _O- Een stuk later speelde ze kleinduimpje na, een grote zak met spekkies viel en bleef half op de kar hangen. Hierdoor lieten ze een spoor van spekkies na :P. Gut wat was dat grappig :D Deze mensen gingen wat harder dan ik, dus die zijn mij verloren.
Ik heb nog een klein galopje gedaan, toen we de heide afgingen heb ik een eindje met mn paard meegelopen. Op eens bedacht ik me dat ik zwijnensporen had gezien ^) Het laatste wat ik wou was een zwijn tegenkomen, dus heb ik maar even goed om me heen gekeken.
Naa een tijdje kwamer er weer een paar menwagens en ruiters voorbij gekletterd(met kleddernatte, zwaarhijgende paarden) dus ben ik er weer opgestapt. Paardje was droog en kalm dus een later hebben we ook maar een klein galopje gedaan. Langs de weg hebben we alles weer gestapt. NA de oversteek bij de rotonde hebben we weer een drafje en een galopje gedaan. Toen ik weer ging stappen hoorde ik een ijzer! Gezien ze een ijzer aan heeft waar maar 2 nagels aan zitten aan een kant heb ik maar even gecontroleerd. Bleek dus 1 van de 2 nagels los te zijn.. Ik heb hem gelukkig kunnen afbreken! Ijzer zat nog redelijk vast, dus ik heb verder alles gestapt.
Bij de stempelplaats werd ze weer net zo druk als de eerste dag van de 4daagse :') Kop er op en dribbelen maar!!! Gelukkig waren we snel thuis en heb ik haar lekker verzorgd. Later heeft ze een goed gevulde bak slobber gekregen en ben ik naar de UITSTEKENDE BRAAI geweest om een heerlijk maal te halen :9 Foto gekocht, complimenten ontvangen van bekende die mn paard er zo goed uit vinden zien en naar huis gegaan.
Vandaag ga ik even bekijken wat ik ga doen. Misschien dat ik alleen de intocht ga rijden :D Paard heeft zich uitmuntend ingezet! Het moet voor haar wel leuk blijven natuurlijk!!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 09:36

nickyu schreef:
jeetje dames
wat een hoop uitvallers tussendoor

leuke foto;s !

gezien het weer , ondanks mijn altijd aanwezige twijfel
maar goed dat k er niet bij ben
niet dat we tijd haden gezien de ziekenhuis bezoeken

hoop dat jullie morgen allemaal een manier vinden om mee te doen en duim hier voor mooi weer :Y)

Hoe gaat het nu nichyu?
Ben je veel in het ziekenhuis? Het zal wel heel erg zwaar zijn allemaal..
Ik hoop dat jullie, ondanks deze vrezelelijke ellende, toch genieten van elkaar :(:)

Mooi weer kunnen we goed gebruiken!

Rilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 09:38

:D ....aan alle EP4D deelnemers

...............vandaag is startnummer 22.....'n mooie blonde meid Nadeche op d'r paard Safier (KWPN, tuigpaard)........23 jaar geworden!!!! Ze rijdt samen met startnummer 3, 11 en 227).

IEDEREEN MAG HEEL HARD ZINGEN!!!!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 09:41

Rilady schreef:

...............vandaag is startnummer 22.....'n mooie blonde meid Nadeche op d'r paard Safier (KWPN, tuigpaard)........23 jaar geworden!!!! Ze rijdt samen met startnummer 3, 11 en 227).

_O- Ik zal het proberen te onthouden!!
Voor nu alvast: GEFELICITEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEERD :):)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 09:42

goedemorgen!
laatste dagje vandaag. Ik heb er wel zin in, maar ook om weer naar huis te gaan en mn paardje te laten bijkomen. Het is wel een grote aanslag op haar gestel hoor..
ik ga de intocht niet rijden, maar we gaan wel kijken. Man en kinders komen ons ophalen, dus die vinden het ook wel leuk om even te kijken.

Mews

Re: Paardenvierdaagse Epe! Ik ben al aan het aftellen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 09:46

Jaaa Jos, we staan er op op de woensdag, een beetje verzopen maar leuk!! :D (en de oortjes nog naar voren ook :P)

paxine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 09:48

@nono:Dat was mij idd ook opgevallen :n Ik heb veel paarden gezien waarvan ik dacht dat ze ieder moment in konden storten.En ik ben best wat gewent...... Nadeche GEFELICITEERD!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 10:00

paxine schreef:
@nono:Dat was mij idd ook opgevallen :n Ik heb veel paarden gezien waarvan ik dacht dat ze ieder moment in konden storten.En ik ben best wat gewent...... Nadeche GEFELICITEERD!

Heb ik jou zien rijden met een belletjes koord om de hals van je paard? :o

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 10:06

Rilady schreef:

:)) Nadeche gefeliciteerd!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 10:07

@ No_No: je hebt een leuk verslagje geschreven hierboven, dat mis ik wel, wat meer persoonlijke belevenissen. Maar ik ben zelf ook nogal in gebreke gebleven, wat dat betreft. Is voor mij misschien ook nog een idee, alleen de intocht, moet ook al te paard naar start en finish, 4km, dus dat is best een extra afstand.

Mijn pony houdt zich ook heel goed, en ik ben het met je eens dat er toch wel redelijk wat paarden zijn met wat mindere conditie. Al moet ik zeggen dat Tyra ook wel zeiknat is af en toe, maar dat hebben IJslanders toch al snel, en bij haar komt het van de opwinding want haar conditie is super, zo zeer dat ik er af en toe m'n handen vol aan heb.

Ook zie ik af en toe dingen als: paard met elastieken compleet in de krul, dat gaat me dan echt aan het hart, of een paard dat zo gevoelig loopt dat ie over elk steentje struikelt. Weet nooit zo goed wat ik daar nou moet, wel of niet iets zeggen.

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 10:08

@josfoto, komen er nog meer van donderdag op de site? ik reed achter de aanspanning met haflingers ben benieuwd of je daar ook een foto van heb en of die gelukt is :D

Heb gisteren weer lekker gereden, mijn paard was wel nat maar het was ook wel erg benauwd hoor gisteren. voordat we weggingen was ze al nat en ze was gewoon rustig.

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 10:16

Vergeet inderdaad niet hoe benauwd het gisteren was. Wij hebben de rit niet mee gereden, maar ik heb mijn paard even een kwartiertje gelongeerd. Die was na dat kwartiertje al behoorlijk bezweet, en echt niet omdat ze geen conditie heeft ;)
Vandaag lijkt het lekkerder weer om te rijden :)

Spookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 10:18

Ik heb gister ook wel aardig doorgereden, vooral het 2e stuk, eerste gedeelte hebben we toch wat meer moeten stappen ivm verharde weg. Mijn pony was ook nat, maar zolang ze zelf nog aangeeft genoeg looplust te hebben is dr niks aan de hand. En ja je zweet zelf toch ook als een gek met dat weer?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 10:19

mysa schreef:
@ No_No: je hebt een leuk verslagje geschreven hierboven, dat mis ik wel, wat meer persoonlijke belevenissen. Maar ik ben zelf ook nogal in gebreke gebleven, wat dat betreft. Is voor mij misschien ook nog een idee, alleen de intocht, moet ook al te paard naar start en finish, 4km, dus dat is best een extra afstand.

Mijn pony houdt zich ook heel goed, en ik ben het met je eens dat er toch wel redelijk wat paarden zijn met wat mindere conditie. Al moet ik zeggen dat Tyra ook wel zeiknat is af en toe, maar dat hebben IJslanders toch al snel, en bij haar komt het van de opwinding want haar conditie is super, zo zeer dat ik er af en toe m'n handen vol aan heb.

Ook zie ik af en toe dingen als: paard met elastieken compleet in de krul, dat gaat me dan echt aan het hart, of een paard dat zo gevoelig loopt dat ie over elk steentje struikelt. Weet nooit zo goed wat ik daar nou moet, wel of niet iets zeggen.

Paarden die zelf druk zijn is natuurlijk weinig aan te doen. Maar mijn mening is dat de mensen de paarden te weinig beschermen tegen zichzelf. Sommige paarden lopen zich echt dood, zonder dat ze het zelf in de gaten hebben.
Er heeft een paard dinsdag mee gereden die hoog in de dressuur loopt, paard was woensdag kapot! Het was een goed getraind paard, maar dit is een totaal andere inspanning dan ze gewend zijn. Paard is lekker naar huis gebracht! TOP
Vooral met deze temperaturen moet je je paard goed in de gaten houden.. Maar goed, dat is mijn mening :o

DIe paarden die in de krul getrokken worden met slof of elastieken heb ik helaas ook gezien.. Tja, wat moet je dan..? Ik vind dat ook erg lastig hoor!

Carolien007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 10:28

Wij kunnen vandaag niet meer rijden. Been is helemaal dik, ze wil er niet meer op staan. Vanmiddag komt de dierenarts, die dacht zo te horen dat ze een ontsteking heeft. We spuiten na de rit ook altijd wel goed af, vanmorgen is ze weer afgespoten. Hoop dat het mee valt uiteindelijk.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 10:28

Spookie schreef:
Ik heb gister ook wel aardig doorgereden, vooral het 2e stuk, eerste gedeelte hebben we toch wat meer moeten stappen ivm verharde weg. Mijn pony was ook nat, maar zolang ze zelf nog aangeeft genoeg looplust te hebben is dr niks aan de hand. En ja je zweet zelf toch ook als een gek met dat weer?

Ik reed aan het einde van de dag, toen was het voor de meeste paarden echt niet nodig meer om zo kledder nat en zwaar hijgend de rit te rijden. Natuurlijk was het erg warm en zweet een paard behoorlijk. Zeker midden op de dag. Maar dan neem ik wel aan dat je je paard in de gaten houdt en hem niet tot het uiterste laat lopen, ook al geeft je paard aan dat hij best nog wel een stukje kan. Pols en ademhaling zeggen meer dan de looplust van je paard. Volgens mij wordt dat veel vergeten.
Mijn paard was ook echt wel even bezweet, vooral in het begin. Maar ze was niet zijknat! Ze zweette vooral op borst hals en flank. Niet tot boven op haar billen, buik, met straaltjes zweet die onder haar buik op de grond lopen met wijd opengesperde neusgaten, opgetrokken flanken, snelle ademhaling, hangend hoofd.En dan ook nog zo snel mogelijk weer bij de laaste stempelplaatst moeten zijn want de braai begint zo. Volgens mij zit daar nogal een veschil in. En ja, dit gebeurde er gisteren! Ik zeg niet dat iedereen dit deed!

Josfoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 10:32

Ja hoor. Maar moet eerst nog selecteren ;)
michele schreef:
@josfoto, komen er nog meer van donderdag op de site? ik reed achter de aanspanning met haflingers ben benieuwd of je daar ook een foto van heb en of die gelukt is :D

Heb gisteren weer lekker gereden, mijn paard was wel nat maar het was ook wel erg benauwd hoor gisteren. voordat we weggingen was ze al nat en ze was gewoon rustig.

Spookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 10:39

@no-no: Ja, daar zit zeker wel verschil in, ik reed het laatste gedeelte ook een stukje met iemand wiens paard tot boven op zn kont/rug bezweet was, terwijl die van mij ook alleen in dr liezen, tussen dr benen en op de hals nat was..
Ik denk ook dat het grootste gedeelte misschien niet eens weet tot hoever ze kunnen gaan met hun paard.
Zelf heb ik ervaring in de endurance, daar leer je je paard echt goed van kennen. Dus ik weet dat voor mij persoonlijk geldt dat, buiten mijn eigen waarnemingen dan, mijn pony heel goed aangeeft wanneer we ff een tandje lager moeten.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 10:45

Dat is precies wat ik bedoel!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 10:47

Carolien007 schreef:
Wij kunnen vandaag niet meer rijden. Been is helemaal dik, ze wil er niet meer op staan. Vanmiddag komt de dierenarts, die dacht zo te horen dat ze een ontsteking heeft. We spuiten na de rit ook altijd wel goed af, vanmorgen is ze weer afgespoten. Hoop dat het mee valt uiteindelijk.

Beterschap met je paardje..
Hopelijk valt het mee!

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 10:48

@Jos, de ene had een donkervosje en de ander een zwart paard. Die op het vosje had een bruinachtige shirt aan. Erachter reed volgens mij een enkelspan fries.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 10:48

Zulke dingen hou je toch altijd. In al die jaren dat ik mee rij, zie ik dit gebeuren. Dan denk ik wel, mijn paard kan het prima aan en daar ben ik verantwoordelijk voor. Hoe sneu het ook voor die paarden is. Misschien moet de veterinaire controle maar weer meer worden ingezet.

Waar ik me gister heel erg aan gestoord is is een vrouw (lang en misschien wel 110 kg op een kleine pony. Dat vind ik nou sneu.

Wij hebben een heerlijke rit gehad, braai was super goed verzorgd! Vandaag nog een heerlijke rit en dan de intocht.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 10:54

Carolien007 schreef:

Hè, naar... Beterschap ermee, ik hoop dat het meevalt.

Wat beter meet dan zweet is vind ik zelf altijd aan de binnenkant v/d achterbenen en de onderkant van de hals voelen hoe warm ze zijn. :) Als ze heel heet zijn beter even rustig aan doen. :) (zweet zelf is immers warmte kwijtraken en dat verschilt heeel erg per paard, hoe nat ze dan dus hoe snel worden. in de endurance zijn het juist de paarden die níet zweten die problemen krijgen, omdat ze de warmte niet kwijt kunnen. Ook zo met pompen/ 'panten.)

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 10:56

Nou ja mijn paard heeft echt wel een goede conditie, ze valt niet terug door deze ritten qua omvang of f iets.

Dat ze gisteren natter was dan de andere dagen vond ik echt niet raar het was gewoon echt smerig benauwd. Verder hebben we idd een flink stuk gegaloppeerd, maar daar voor en daarna hebben we ook een hele poos gestapt.
Als er dan mensen zijn die dan zeggen oh kijk dat paard is zo bezweet dus die ruiter heeft zijn paard afgejakkerd dan vind ik dat wel een beetje jammer, want ik denk absoluut niet dat ik dat doe.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 10:57

Josfoto schreef:
kalaio schreef:
Die grijze fjord is in draf voorbij gekomen, ik heb nu wel naar je gezwaaid, haha.

Fjord..zwaaien???komt zo bekend voor :+ zal ff kijken.

Eerst dit geweld....

Afbeelding

Hee dat zijn mijn stalgenoten :+