Equitana 2015

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wie is er van plan naar equitana te gaan?

Ja, zeker 1 dag!
288 (66%)
Ja, zeker meerdere dagen!
43 (9%)
Weet nog niet zeker of ik ga.
81 (18%)
Nee, zeker niet.
22 (5%)

Totaal aantal stemmen: 434

Jaime_

Re: Equitana 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:33

@ Germie, je betaald niet om te mogen shoppen, je betaald voor toegang tot de hele beurs, dat betekend dus ook demonstraties, clincics, presentaties, informatie-uurtjes etc. Daarvoor zijn er meerdere rijbanen aangelegd, tribunes etc. daar komt heel wat bij kijken.

@ lollywood, singelmaten zijn hetzelfde!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:38

Jaime_ schreef:
@ Germie, je betaald niet om te mogen shoppen, je betaald voor toegang tot de hele beurs, dat betekend dus ook demonstraties, clincics, presentaties, informatie-uurtjes etc. Daarvoor zijn er meerdere rijbanen aangelegd, tribunes etc. daar komt heel wat bij kijken.

@ lollywood, singelmaten zijn hetzelfde!

Maar shows en al die dingen boeien ons niet, niveau is vaak erg laag. Je moet voor veel shows nog bijbetalen ook. Dus feitelijk betaal je wel om te mogen shoppen. Eigenlijk zijn mensen maar raar volk. ;)
Ik wil in ieder geval op een paar van die rijsimulatoren kruipen. Verder zal ik aan alle dure spullen zitten :D Kijken en kijken en voelen en niet kopen :D

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:44

Hoe zit dat met de maten van de springschoenen? mijn paard heeft XL, moet ik daar dan ook XL kopen? hier in NL heeft hij alles xl

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:48

Niveau erg laag?! Ik weet niet wat jij dan voorgaande keren gekeken hebt, misschien een demo van de lokale rijvereniging of een rassendefile.. maar o.a. Philip Karl, Uta Graf, andere grote namen uit o.a. de westernsport etc. komen, dat niveau kan ik nou niet erg laag noemen. Er zijn naar mijn mening echt wel hele gave dingen op het programma, die ik absoluut wil zien. Maar dan moet je wel goed het showprogramma uitpluizen, voltigedemo's of een demo van de duitse ruiter vereniging interesseren mij ook niet.

@ Perryx, ik zou een springschoen van huis meenemen naar Equitana, maten kunnen echt totaaal anders uitvallen per merk. Dan kun je zo kijken of je de juiste maat hebt.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:52

germie: dat is toch logisch ook, niet? Je kan toch niet verwachten dat zo'n grote beurs de deuren gratis open zet? Dat is wel kort door de bocht lijkt me. :=
Laatst bijgewerkt door LOLLYYwood op 11-03-15 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:52

Ik heb 4 jaar geleden ook een enorm gave demo working equitation gezien, dat niveau was echt absoluut niet laag :n

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:54

Toch moet ik me bij germie aansluiten. De shows die ik gezien heb waren niet heel spectaculair. De enige die ik van de laatste jaren wel leuk vond was de man die zogenaamd ging buitenrijden met zijn merrie en het veulentje van een paar weken oud aan een touwtje meenam. Samen door een waterplas, over een boomstammetje springen.
Dat was gewoon grappig om te zien. Maar niet dat ik nou shows heb gezien waarvan ik echt iets geleerd heb of dat het echt geweldig was.
Ik ga er dus ook niet heen voor de shows.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:04

Ik heb wel eens wat gezien over longeren op de nh manier, nou, dat kon ik beter dan die pipo daar. Een keer wat flauwekul over buitenrijden. Dus nee, de shows zijn niet denderend. De hoptopshow is duur en zit dus niet bij de entree inbegrepen. Dus iets van niveau kost nog extra.
We gaan dus gewoon een dagje neuzen en vooral ook overal aanzitten. Ik neem een 60L rugzak mee, dus mocht ik wat tegenkomen, dan kan ik dat aanschaffen. Dekens e.d. koop ik daar toch niet, je kunt ze net zo goed hier kopen en net zo duur en dan kun je terug als er wat mee is. Ik ben wel vaak gecharmeerd van italiaanse merken en wil daar zeker even kijken. En ik wil wel op zo'n simulator een dressuurproef rijden. haha.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:06

Jaime_ schreef:
Hier nog even wat handige tips (o.a. uit voorgaande Equitana-topics) op een rijtje, als geheugensteuntje maar ook als informatie voor mensen die dit keer voor het eerst gaan .

- Vanaf P10 gaan er pendelbussen naar Equitana, op deze parkeerplaats ben je er altijd van verzekerd dat je parkeerplek hebt, in de buurt van de Messe parkeren lukt alleen als je héél vroeg bent, en zelfs dan kan je soms pech hebben. Als je rechtstreeks naar P10 rijdt kom je voor zover ik weet ook niet in de Umweltzone, en heb je dus geen Umweltplakette (de beruchte sticker) nodig.

- Trek makkelijk en fijn lopend schoeisel aan, het grootste gedeelte van de dag loop of sta je. Bij de meeste ringen zijn geen zitplaatsen, alleen bij de hoofdring in hal 6 is een mooie tribune. (Uiteraard zijn er op andere plekken op de beurs ook plek om te zitten, maar je bent toch grotendeels aan het lopen en staan, en dan zijn fijne schoenen geen overbodige luxe) én oja! Je schoenen hoef je vooraf niet te poetsen, dat doen ze namelijk daar wel voor je :P Bij één van de zoveel magic-shoe-shine stands.

- Het is handig om voordat je naar Equitana gaat wat dingen van je paard op te meten, zo voorkom je teleurstellingen wanneer je thuis komt en het toch niet blijkt te passen, artikelen omruilen gaat lastig als je eenmaal thuis bent. Zo kun je bijvoorbeeld de lengte opnemen van je huidige goed passende tuig (bakstukken, lengte neusriem, frontriem etc.), dan weet je zeker dat je thuis komt met de juiste maat! Maten willen namelijk onderling nog weleens verschillen. Vergeet dan uiteraard niet je lijstje met maten (eventueel invoeren in je telefoon) en een meetlint mee te nemen.

- Over maten gesproken, in Duitsland gebruiken ze naast de maten "Full, cob, pony" ook nog andere namen voor de maat. Namelijk:
Shetty = shetlander
Pony = pony
Vollblut / kleinpferd = cob
Warmblut = full.

óf soms is de aanduiding met letters:

P1: Shet
P2: Pony
V: Vollblut (Cob)
W: Warmblut (Full)
WE: Warmblut extra (Extra Full)

Maten van dekjes worden in Duitsland vaak als volgt aangemerkt:
VS: Veelzijdigheidsdekje
VSD: VZH-dekje richting dressuur
DS: Dressuurdekje
SR: Springdekje
PVS: Pony veelzijdigheidsdekje
PD: Pony dressuurdekje

- Voor dekenmaten wordt in Duitsland soms de bovenmaat genomen, terwijl wij vaak uitgaan van de ondermaat. Het verschil in onder en bovenmaat is 50cm. Dus een dekenmaat 185 in Nederland kan daar heel goed 135 zijn. Een 195 is dan een 145 etc.

- Wil je springschoenen kopen? Neem dan 1 losse springschoen die goed past!! van huis mee, springschoen maten vallen per merk en soort ontzettend anders. Op Equitana verkopen ze écht duizenden soorten springschoenen in allerlei kleuren en motieven. Vooral ook in de westernhal is er veel keus aan springschoenen ;) Grote tip hierbij is vooral : Eerst goed rondkijken en dan pas kopen.

- Als je veel wilt kopen kan een trolley handig lijken, maar als je wil neuzen in hele drukke kleine stands is het juist handig als je niet veel bij je hebt aan tassen/trolley. Dan heb je ook gelijk je handen vrij.

- Het is (vooral in de shopping-hallen boven) goed warm! Kleed je dus niet te warm aan. In de hallen boven heb ik voorgaande keren met een shirtje met korte mouwen gelopen. In hal 6 (showring) kan het juist weer frisjes zijn. Dus mijn tip is een shirtje aandoen met daarover een vestje, vestje kan je namelijk makkelijk uitdoen en omknopen.

- De beurs is echt heel groot, het is daarom handig om de stand/locatie te noteren op bijvoorbeeld te plattegrond of de Equitana-app als je het later nog eens terug wilt vinden.

- Geef niet gelijk bij de eerste de beste stand al je geld uit, er is ontzettend veel aanbod en qua prijs kan het soms ook variëren. Helemaal als je langer dan 1 dag gaat is het de moeite waard om je eerst te oriënteren en daarna pas te gaan kopen (behalve als het een zeer exclusief artikel is natuurlijk).

- Op zoek naar een (bruin) tuig-onderdeel dat qua kleur bij je hoofdstel moet passen? Neem dan bijvoorbeeld je sperriempje mee voor de juiste kleur leer.

- Handig weetje: Sommige bedrijven hebben meerdere stands, zoals o.a. de Loesdau en Spooks.

- Vergeet niet van te voren je telefoon goed op te laden. (Helemaal niet als daarin je lijstjes en maattabelletjes staan!) Ook handig voor de Equitana-app :)

- Er is genoeg te eten verkrijgbaar, van wrap tot aan patat en vers fruit. Het is redelijk betaalbaar dus in principe is het niet nodig om zelf met eten te gaan sjouwen.

- Als je wil kan je ongeveer 50kg aan brochures verzamelen :) Neem dus alleen mee wat je echt interessant vind.

- Bij sommige voedings en verzorgings-stands kun je proefmonsters/voerstalen krijgen.

Iemand nog aanvullende tips :D ?

Omdat ik net vragen voorbij zag komen die hierin ook staan nog maar een keertje. :D :+

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:23

Ik vermaak mij wel daar. Demo's zijn in elk geval beter als op evenementen in nederland.

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:00

Joepie, mijn tickets zijn net aangekomen per mail!!
Kijk er wel erg naar uit, ik ben benieuwd!

wil94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:02

Mensen betalen toch ook om naar de huishoudbeurs etc te gaan, dus betaal je ook voor de Equitana (opbouw, personeel etc. kost ook geld).

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 13:30

germie schreef:
Ik heb wel eens wat gezien over longeren op de nh manier, nou, dat kon ik beter dan die pipo daar. Een keer wat flauwekul over buitenrijden. Dus nee, de shows zijn niet denderend. De hoptopshow is duur en zit dus niet bij de entree inbegrepen. Dus iets van niveau kost nog extra.

Onzin. Tuurlijk is er ook een hoop 'flauwekul' te zien, maar als je ff het showprogramma doorzoekt, zul je zien dat er genoeg te zien is van hoog niveau en wat tevens leerzaam kan zijn! Zo is Philip Karl echt geen prutser, ik ken weinig ruiters die dat kunnen evenaren. En Uta Graf rijd ook op bewezen niveau, of kan jij dat ook beter? Die shows/demo's zijn gewoon gratis en dit zijn nog maar 2 voorbeelden. Er is echt genoeg te zien wat leerzaam is en er staat genoeg op het programma wat wel van een degelijk niveau is. Maar zoals ik eerder al zei moet je dan wel even de moeite nemen om het showprogramma door te nemen op zoek naar de meer interessantere dingen.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 13:39

Over een week loop ik gewoon keihard te shoppen op dit tijdstip *\o/* *\o/*

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 13:47

Haha me2! :D *\o/*

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:01

Ik ben over een week alweer thuis en aan het werk :(

Margrietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:33

Na een tijdje meelezen meld ik me toch ook maar even.

Veel handige tips hier :)

Het wordt mijn 4e Equitana en ik leef er altijd maanden naartoe!
Ik ga met een stalgenootje, het wordt voor haar de eerste keer.

Wij gaan de maandag, met de auto vanuit Fryslan, gewoon op en neer op 1 dag.

De lijstjes liggen natuurlijk al een tijdje klaar en zijn aardig gegroeid.
Ik krijg deze maand een leuke bonus van de baas, dus dat wordt een kwestie van shop 'till you drop.

Ook ik neem mijn 40 liter rugzak mee, veel handiger dan de hele dag een trolley achter je bips aansleuren :D

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:44

Ik neem geen trol mee, maar denk gewoon rugzakje. Ik kan dan kiezen uit 23L, 40L en 60L. :') Denk dat het dan maar de middelste wordt.

Margrietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:47

Is maar net hoe je het bekijkt, hoe groter de rugzak, hoe meer je kunt shoppen... Maar ook des te meer geld wat je uitgeeft :+

Tsplendid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:51

De snacks waren vorige keer ook heel goed haha! Wraps met nutella en banaan en de chocoladefondue staan dit keer op mijn lijstje als ze er weer staan :P! Idd in de galerij zijn de beste etenstands.

Ben benieuwd naar de eerste aankoop foto's al haha := . Zie elke keer van Equitana op Facebook de opbouw foto's etc voorbij komen, wordt je toch nu al hebberig van :')..

Super zo'n lijstje met goede tips Jaime_!! Idd vooral niet te dikke kleding aan doen en een flesje water meenemen is nooit verkeerd!

Ben ook ooit zaterdags geweest, dit doe ik bewust dus niet meer ivm de drukte waar ik soms ook niet goed tegen kan ivm hyperventilatie.

Christian Ahlmann, Helen Langehanenberg, Ingrid Klimke etc. noem ik nou niet bepaald laag niveau := Uiteraard wel in de hal 6 idd. Ook ik kom alleen voor het shoppen dus shows zie ik vrijwel niks van eigenlijk :).

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:04

Wij gaan maandag ook vanuit friesland die kant op.
Ik heb al een aardige lijst maar kan lang niet alles kopen :o

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:10

Ik bedenk me steeds meer. Maar ook met name qua informatie wat ik wil zien lezen. Over voeding, slowfeeder producten, supplementen ed. Ook wil ik kijken of ik aan kleine koopjes kan komen als prijzen bij wedstrijden.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:18

Volgens mijn schatting kan ik precies dat kopen wat op mijn wishlist staat qua budget, kijken of dat in werkelijkheid ook zo is :P

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:52

Kan je met het gewone ticket dan niet naar de demo's enzo gaan kijken? of zit ik fout ?

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 16:13

Jawel hoor! Met de gewone tickets kun je overdag alle demo's, clinics, shows, presentaties etc bijwonen. Alleen zijn er ook nog enkele avondprogamma's na afloop van de beurs (de beurs is tot 19.00 uur) daarna zijn er enkele avonden nog avondshows, zoals Hengste 2015 en de HOP TOP Show. Daar heb je wel speciale kaarten voor nodig.