Mongol Derby 2019 (kletstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 19:19

Hilli

Re: Mongol Derby 2019 (kletstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 19:22

Joh dat topic staat er al 1,5 dag. Het cola & popcorngehalte is echt veel te laag hier ;-)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 19:23

Hilli schreef:
Joh dat topic staat er al 1,5 dag. Het cola & popcorngehalte is echt veel te laag hier ;-)

:D :') _O-

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 19:34

Dan toch maar even melden dat ik (bijna) alles hier gevolgd heb, alleen niet meegekletst. Het was weer erg leuk en ik heb als 58—jarige een mateloze bewondering voor Robert Long! Maar ook van de jongere deelnemers is het natuurlijk een heel bijzondere prestatie.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 19:39

Ik ben ook 58 ... en 'Age is just a number'.
Dus wie weet, over 10 jaar, volgen jullie mij in dit topic :D :+ ....

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 19:48

Hier ook een vooral vooral meelezer.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 19:50

Wat leuk dat het bij Topic van de Week staat. :D

Maar vind het ook echt leuk om het zo met een groepje te volgen :j

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 19:52

Kendra schreef:

Bij leven en welzijn zal ik met veel plezier je grootste fan zijn t.z.t. :)
Ja, leeftijd is maar en getal, al zal niet iedere zeventigjarige dat zeggen. Ik zou het nu al niet eens kunnen, denk ik. Ben gezond en hartstikke fit en actief maar die tocht is echt wel een uitputtingsslag. En dat voedsel daar gaat mij zeker opbreken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 20:01

Kendra schreef:

The sky is the limit!

*\o/*

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 20:19

Ik las laatst ergens 'your only limit is your soul' :)

Vond dat wel het onthouden waard

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 20:29

... en in het geval van de Mongol Derby denk ik dat je lijf ook best een beperkende factor is :)) En je navigatievermogen (great riders, can't navigate for sh*t - en uitgevallen).

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 20:33

Prrrr schreef:
... en in het geval van de Mongol Derby denk ik dat je lijf ook best een beperkende factor is :)) En je navigatievermogen (great riders, can't navigate for sh*t - en uitgevallen).

Zeker wel ;) Maar ik geloof ook zeker wel dat als je echt iets wil, je lichaam meer aan kan dan je zou denken :)

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 20:36

Heb vanmiddag de finish teruggekeken, wat ontzettend knap van Bob zeg. Zoveel respect voor die man!

Het aantrekkelijke van de race is voor mij echt het groepsgevoel, zoveel mensen die je meehelpen om jouw persoonlijke doel te halen. Zoals die vier ook over de finish kwamen, prachtig. Ik denk dat dat vooral mijn motivatie zou zijn ten opzichte van een normale trektocht. Plus dat ik niet zo snel in mijn eentje door de wildernis zal gaan trekken, vooral niet met mijn navigatieskills op dit moment... En een begeleide tocht is toch anders. Overigens is het gebrek aan richtingsgevoel ook nog wel een ding waardoor ik de derby (nog?) niet aandurf. Eerst even goed oefenen :+

Vind die laatste quote wel heel mooi om te onthouden

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 20:43

Lees al een hele tijd stilletjes mee. Wat een gaaf avontuur voor de deelnemers. Zelf zou ik het never nooit niet durven, maar groot respect voor iedereen die dit avontuur aangaat. Lijkt me een unieke belevenis en ervaring.

Vandaag de live video van de finish van nummer één en van het groepje terug gekeken. Als ik dit zie, dieet het me denken aan de wandel Elfstedentocht. Kleinschalige organisatie, één grote familie, elkaar helpen, er voor elkaar zijn en een grote prestatie neerzetten.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 20:48

Hilli schreef:

Dat hebben we al op fb voorbij zien komen, dat het vooral heul sielûgh is voor de onbeleerde ongetrainde paardjes...

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 21:06

:))
Ergens snap ik dat ook wel weer met al die rodeo startfilmpjes en foto's van de organisatie. Alsof al die paarden zo zijn. Jammer.
Toen ik er een paar jaar terug de eerste x van hoorde trok ik ook mijn wenkbrauw op, maar na even me erin verdiept te hebben ben ik het gaan en blijven volgen. Zo gaaf!
Wat een keihard en vriendelijk volk en bikkelharde paardjes. Diep respect.
En ook voor de deelnemers

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 21:08

Ik dacht eerst ook dat het zielig was hoor. Zo'n afstand jakkeren op die kleine paardjes.

Als je je erin verdiept merk je dat deze paardjes het beter hebben dan bvb sommige manegepaarden die de hele dag in een box staan en 3x per dag gepluk op hun rug hebben van verschillende mensen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 21:08

Djilna schreef:
In to the wild is ook een serie of film toch? Die wil ik idd nog eens zien. Was me al aangeraden.

Komt toevallig vanavond op tv Canvas, zie ik. Goede muziek in de film :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 21:10

Als de paarden het niet aankonden dan kwamen ze ook niet door de vet check toch , en zitten paarden bij die wel gereden worden (kampioenspaarden)

Maar ja die reacties zag ik ook

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 21:13

Het zijn gereden paarden, alleen zijn ze geen zadeltassen gewend. En er stapt een vreemde op.
Maar die paarden leven toch een fantastisch leven, heerlijk in kuddes, mega terrein, zo in de natuur. Denk dat iedereen die dat zielig vindt, zelf ook geen dieren moet houden.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 21:15

Rebecca schreef:
Als de paarden het niet aankonden dan kwamen ze ook niet door de vet check toch , en zitten paarden bij die wel gereden worden (kampioenspaarden)

Maar ja die reacties zag ik ook

Precies, als je eenmaal weet dat die paarden niet zomaar van HS tot HS gemept worden en er heel goed op ze wordt gelet, dan begrijp je het beter.

Plus dat die paarden volgens mij veel betekenen voor de herders. Die laten ze echt niet zomaar stukrijden.

En wat betreft de rodeo. Ik zie ook genoeg heftige 'discussies' tussen ruiter en paard op de stallen hier in NL :=

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 21:17

Zijn alle paarden daar eigenlijk bereden, of hebben ze een kudde "nutsdieren" (vlees,melk,huiden) en kiezen ze er een paar uit dat ze berijden?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 22:07

waar ik in Kyrgyzstan wel moeite mee had, was het kluisteren. Ik heb veel paarden in een soort konijnengalopje over de jailoos (steppes) zien gaan om bij het water te komen, dat vond ik al niet fijn, en ook nare wonden van het touw. Kan iemand (Hinke, FCSA, ..) daar iets over zeggen hoe dat in Mongolie was.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 22:38

fransje23 schreef:
Djilna schreef:
In to the wild is ook een serie of film toch? Die wil ik idd nog eens zien. Was me al aangeraden.

Komt toevallig vanavond op tv Canvas, zie ik. Goede muziek in de film :j

Jaren geleden dus al eens gezien. Enige wat ik me er nog van kan herinneren is dat hij die giftige bessen eet en in zijn eentje sterft in die bus.
Daarom nog maar eens kijken, al heb ik hem op Canvas nu dan gemist.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 22:40

Lielle ze moeten de paarden echt vangen voor het rijden en dan staan ze aan zijn hoge lijn. Dus eigenlijk niet gekluisterd. Weet niet of dat bij alle gezinnen geldt trouwens.

Tijdens de Derby gebruiken ze ze wel als ze in het veld slapen om te voorkomen dat ze snachts te ver weg lopen.