Tip: CHIO Rotterdam kur op muziek live te volgen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Tip: CHIO Rotterdam kur op muziek live te volgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 19:25

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 20:53

Wat betreft het niet kunnen kijken/zien van alles, dat is gewoon functieleer en dat komt overal voor. Multitasken bestaat bijvoorbeeld niet echt in letterlijke zin, je kan maar een beperkt aantal functies door elkaar gebruiken. Juryleden zijn geen robots gelukkig en ze leren in de opleiding en door ervaring wel onderscheid te maken tussen het een en het ander.

De Britten kunnen goud of zilver winnen denk ik.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-24 08:52

Eerst maar eens zien..ben wel benieuwd een Glamourdale tegen een Dalera en Hermes..

Kijken met welk team Duitsland komt en hoe de USA gaat zijn..het kan nog alle kanten op.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 09:12

Elisa2 schreef:
Denise:
Ja maar jij rijdt vast geen hyperflexie? Er zit wel een verschil tussen vasthouden uit angst of flossen denk ik. :o

Dat hoop ik niet. In ieder geval niet bewust. Al hoewel ik af en toe ook tureluurs word wat er allemaal hyperflexie wordt genoemd. Men roept tegenwoordig al rollkur als een paard achter de loodlijn zakt. Dan wordt vergeten dat een paard de kracht soms mist om die aanspanning naar de hand toe te houden.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 11:11

Heel veel mensen zijn het kwijt hoe een paard het best gereden/beleerd kan worden en dat is loslaten van voor en met de neus eruit rijden, zo leert een paard op eigen benen lopen en als het paard dat kan, dán ga je pas je teugels van voor meer in verbinding pakken. Maar tegenwoordig is het beleren: van voor gelijk vastpakken en in de krul, zo leert een paard nooit op eigen benen lopen, dat zie je zelfs nog in de GP.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 11:13

Elisa2 schreef:
Eerst maar eens zien..ben wel benieuwd een Glamourdale tegen een Dalera en Hermes..

Kijken met welk team Duitsland komt en hoe de USA gaat zijn..het kan nog alle kanten op.

Ik vind een Glamoudale, Dalera en Hermes beoordelen echt appels met peren vergelijken, lijkt me echt zwaar voor een jury.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-24 16:46

Het zijn alle drie hele andere types..ik ben ook blij dat ik geen jury ben.

Ahja Denise, tegenwoordig wordt hyperflexie te pas en onpas gebruikt inderdaad. Het is het grof van links naar rechts bewegen van de hals met een terug en omhoog werkende hand. Achter de loodlijn is inderdaad echt niet direct hetzelfde als rollkur.

Het klopt dat heel veel mensen het kwijt zijn Manubres, maar ze slaan ook veel door naar de andere kant..te lange teugels met paard die niet echt nageeflijk is en loopt met een holle rug. Dat is net zo schadelijk als dat hoofd aan de voorkant in een krul forceren.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 17:44

Mensen vergeten idd vaak ook de contactteugel als waren het fijner voor het paard. Lijkt mij niet als er steeds ineens druk op komt te staan en dan weer los.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-24 18:58

Klopt, los/ vast contact is veel onvriendelijker.

Dat komt veel harder aan, dus teugels in een boogje is verre van vriendelijk.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 21:02

Probleem is dat veel mensen die contactteugel niet kunnen hebben omdat ze geen onafhankelijke zit hebben. En die badkuipzadels van tegenwoordig helpen ook niet mee om die te krijgen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 22:13

Elisa2 schreef:
Klopt, los/ vast contact is veel onvriendelijker.

Dat komt veel harder aan, dus teugels in een boogje is verre van vriendelijk.

Wat vinden we dan van de losse stangteugel van Dinja met Hermès?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 22:14

Stangteugel los is geen probleem, de trens wel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-24 22:15

Een stang teugel hoort los te hangen en alleen in te werken als je echt je hand kantelt. Goed voorbeeld dus wat Dinja geeft. Trens is inderdaad de contact teugel.

En daar heb je denk ik gelijk in Benz.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 22:43

Elisa2 schreef:
Een stang teugel hoort los te hangen en alleen in te werken als je echt je hand kantelt. Goed voorbeeld dus wat Dinja geeft. Trens is inderdaad de contact teugel

Nee hoor, die hoort niet zo los te zitten dat die wiebelt en veel paarden vinden dat ook niet zo chill. Hermès heeft er zo te zien geen moeite mee en kan ze er zo meer rijden. Maar de stang hoort zodanig aangenomen te zijn dat de scharen een hoek van 45graden vormen met de mondspleet. Teveel parallel aan de mondspleet is niet comfortabeler voor het paard en een te grote hoek ook niet en die wordt wel altijd meteen gezien (doorgeslagen stang).

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 22:45

Klopt hoor Veronica, stang hoort inderdaad op 45 graden en ik vind Hermes altijd ook wat eng in de hals. En Dinja reed tot een paar jaar geleden ook op een niet zo leuke manier, maar is enorm verbeterd sinds ze bij Riecky lest.

En dat vind ik heel knap en bewonderingswaardig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-24 09:26

Ik zeg ook nergens dat de stangteugel moet wiebelen he? Hij hoort wel iets door te hangen en zeker niet de contactteugel te zijn.

En oja, ik reed vroeger vaak zat los op alleen de trens..dan hing de stangteugel gewoon helemaal los, ingekort met het lusje. Paard heeft daar op geen enkele manier last van.

Rieky heeft enorm veel goed voor Dinja gedaan, mee eens..daar zijn ook haar successen aan te wijten denk ik. Als ze door was gegaan op de oude manier dan had ze nu niet zo gescoord denk ik.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 09:57

Afbeelding
Afbeelding

Even als voorbeeld met wat ik bedoel, hoe naar mijn mening een jong paard (in)gereden zou moet worden. Hals naar voor, neus eruit en op eigen benen laten lopen in een mooie takt i.p.v. teugels kort, van voor vast houden en in veel te hoog tempo voorwaarts laten gaan zodat het op de voorhand gaat lopen.

Onder zie je het plaatje wat naar mijn mening de stappen moeten zijn naar verzameling. Tegenwoordig wordt stap 1 vaak overgeslagen en beginnen de meesten met stap 2. Daardoor heeft een paard niet geleerd op eigen benen te lopen en is er vaker sprake van een absolute oprichting ipv relatieve, wat je terug ziet in de GP. Ook zie ik zelden ruiters losrijden met de hals en neus eruit, ze komen het losrijterrein op en gelijk hup paard in de krul.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 10:00

Ik gok dat, als ooit de fei regels veranderen, Hermes op trens de baan in zal gaan eigenlijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-24 12:06

manubres schreef:
[ [url=m/dD5iP4.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/odpMlg.png]Afbeelding[/url] ]

Even als voorbeeld met wat ik bedoel, hoe naar mijn mening een jong paard (in)gereden zou moet worden. Hals naar voor, neus eruit en op eigen benen laten lopen in een mooie takt i.p.v. teugels kort, van voor vast houden en in veel te hoog tempo voorwaarts laten gaan zodat het op de voorhand gaat lopen.

Onder zie je het plaatje wat naar mijn mening de stappen moeten zijn naar verzameling. Tegenwoordig wordt stap 1 vaak overgeslagen en beginnen de meesten met stap 2. Daardoor heeft een paard niet geleerd op eigen benen te lopen en is er vaker sprake van een absolute oprichting ipv relatieve, wat je terug ziet in de GP. Ook zie ik zelden ruiters losrijden met de hals en neus eruit, ze komen het losrijterrein op en gelijk hup paard in de krul.

Nee die foto ben ik het niet mee eens, dat is geen voorwaarts/ neerwaarts. Paard zakt niet aan de voorkant.

Snap wel wat je bedoelt versus rond en voorwaarts/ neerwaarts maar paard moet wel de hals laten vallen.

Enfin, zo denk ik er over: https://correctedressuur.wordpress.com/aanleuning/

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 15:33

Ik zeg ook niet dat het voorwaarts-neerwaarts is, maar een houding waarbij de hals op lengte is en de neus eruit is. Volgens mij kennen niet veel mensen deze houding, als zijnde de beginnershouding om een paard te beleren. Geen druk op de halsspier en ondertreden van het achterbeen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 15:38

Ik denk dat jij je enorm vergist in hoeveel kracht dat van een paard vergt. Dan is het heel makkelijk gezegd dat je zo moet beginnen, maar dat is echt al een fikse stap voor ze. Als je tenminste wilt dat ze het lijf gebruiken en niet alleen focust op het hoofd en de hals. Je wilt van achter naar voren rijden en daar valt voor.mij dus ook onder dat ze het lijf moeten gebruiken en dan zelf een houding zoeken aan de voorkant.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 19:04

Zoals mij altijd is vertelt: iedereen kan een paard bovenin instellen, maar het is vele malen moeilijker om een paard de hals te laten zakken. Daarbij heb je vooral bij jonge paarden het gevaar dat ze heel erg op de voorhand gaan lopen. Het beste is nog steeds de halshouding afwisselen gedurende een training. Elke zoveel minuten was dat dacht ik. Weet zo gauw niet of dat 5 of 15 was.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 21:04

c_alsemgeest schreef:
Ik gok dat, als ooit de fei regels veranderen, Hermes op trens de baan in zal gaan eigenlijk.

Nou, dat weet ik nog zo net niet. Het is en blijft natuurlijk wel een dekhengst en dan is een beetje stuurbekrachtiging op momenten best fijn.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 22:32

Ik vraag me ook af hoeveel er zouden overstappen. Niets zo conservatief als de paardensport

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 22:33

Veronica2 schreef:
c_alsemgeest schreef:

Nou, dat weet ik nog zo net niet. Het is en blijft natuurlijk wel een dekhengst en dan is een beetje stuurbekrachtiging op momenten best fijn.

Ben ik het niet mee eens eigenlijk :P Dek hengst of niet, zijn er genoeg die fijner zijn op trens. Maar moeten de overstap maken omdat het internationaal verplicht is.
Ook genoeg die wel fijner zijn op S&T.
Als je de stang nodig hebt om een hengst bij zijn werk te houden gaat er al iets mis imo.