Wild konik paard gered van de slacht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dakotexas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-23 22:49

AnnedB schreef:
Er leiden meerdere wegen naar Rome en al doende leert men.
Ik ben heel benieuwd naar de vooruitgang die je met dit dier gaat maken, ze is erg mooi.

Idd en een ieder heeft zijn of haar eigen trainings methode en zolang het doel behaald wordt is er geen goed of fout zolang er ( ben ik van mening ) wederzijds respect is

Iedereen heeft zijn eigen style, en zolang het dier vriendelijk is en aan het einde van de rit het zelfde resultaat behaalt word is het prima

Bij de Mustang trainers , vind ik de ene methode ook fijner dan de ander en sommige ben ik het ook niet mee eens . Maakt dat ze een slechte trainer . Nee zeker niet

Mijn partner en ik hebben ook beide een andere methode maar daarin vullen we elkaar juist enorm aan.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 23:07

Ik weet niet of de vraag al gesteld is. Maar wat is er met het veulen gebeurd TS?

Dakotexas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-23 23:42

Nature93 schreef:
Ik weet niet of de vraag al gesteld is. Maar wat is er met het veulen gebeurd TS?

Heyy

Die is daar gebleven. Wordt niet geslacht anders hadden we hem mee genomen .

Zoolgangster

Re: Wild konik paard gered van de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 23:55

Ik vind het alleen al super dat ze zich niet lostrekt, en meeloopt, wat een braaf paardje!

Dakotexas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-23 18:37

Afbeelding

Vandaag weer aan de hand gewandeld en haar staart leeg geplozen( zaten nog allemaal prikkers vanuit de natuur in ) ze was zo relaxt dat ik het wel aan durfde vanaf de zijkant .
Ze heeft daar een tijd binnen gestaan en dat merken we aan haar, we hebben er al een paar keer trillend aangetroffen wanneer er echt waterkou is zoals nu ondanks dat ze wel gewoon kan schuilen en niet nat word en een heerlijk stro bedje heeft .
Vandaag hebben we geprobeerd een deken op te leggen . Na 20 minuten rustig oefenen accepteerde ze de deken en hebben we een waterdichte deken op gedaan. Ze vond het meteen helemaal prima geen stress er van niks . Ze heeft nog even lekker los gelopen met deken op en vanuit hier kwam ook geen reactie . Nu hopen dat ze het minder koud heeft

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 18:41

Heel mooi om de vooruitgang te zien en wat een sprongen heeft ze al gemaakt.
Alles valt of staat met respect en vertrouwen voor en in elkaar.
Ik ben heel benieuwd hoever jullie met haar gaan komen :j

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 18:59

De deken zal haar wellicht ook helpen om minder voedingsstoffen te verbranden en makkelijker aan te komen zonder dat ze meer moet gaan eten. Dus als ze het accepteert en zich er lekker bij lijkt te voelen lijkt me dat een prima zet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 19:11

Fijne vooruitgang hebben jullie al geboekt!

Dakotexas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-23 19:27

Malenka schreef:
De deken zal haar wellicht ook helpen om minder voedingsstoffen te verbranden en makkelijker aan te komen zonder dat ze meer moet gaan eten. Dus als ze het accepteert en zich er lekker bij lijkt te voelen lijkt me dat een prima zet.

Ze staat nu met deken op, we vonden het verschrikkelijk om te zien dus onze eerste prio was nadat ze ons vertrouwde om een deken bij haar op te doen . En dat is gelukt . Ze loopt nu ook los met ons mee . Reageert super op alle “ hulpen” die we haar geven aan het halster .
Ze hebben echt mega leuke karakters die koniks

Dakotexas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-23 19:30

Heeft er iemand een waterdichte deken maat 165 beschikbaar die we over mogen nemen van 100 gram ( ze heeft nu 0 gram op was enige wat we hadden liggen voor nu )

Hoeft geen mega luxe deken te zijn als hij maar wel echt waterdicht is

Dakotexas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-23 21:39

Kamikaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 21:56

Super leuk om jullie vorderingen te volgen!

Dakotexas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-23 00:53

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 07:27

Eerlijk? Ik zie geen wild paard.
Een écht wilde konik laat zich zo makkelijk niet halsteren, die komt niet naar je toe en zeker niet met veulen aan de voet, die willen hun veulen beschermen immers.

Ik zie haar eerder als een 2 jarige die niet veel in handen geweest is.

Ik vermoed dat deze uit een gebied komt waar ze vaker contact had met mensen. Toch heel anders dan die wilde mustangs waar je ook aan wil beginnen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 08:10

Sluit ik me bij aan. Zeker een deken op doen kun je bij een wild paard echt niet na een paar dagen.

Even ter vergelijking: ik kocht een 3-jarige uit Spanje die écht doodsbang was voor mensen. Die kon ik de eerste week amper aaien, hoeven optillen ging pas na een paar weken, en een deken op doen duurde een paar sessies toen ik 'm al een paar maanden had.

Maar, dat is uiteindelijk voor jullie en voor haar alleen maar beter want dat levert minder stress op. :j Ik denk dat ze in het natuurgebied al aan mensen gewend was, en die maanden op stal heeft ze waarschijnlijk ook elke dag mensen gezien.

Goed dat jullie het vastleggen, is dierbaar om later terug te kunnen kijken. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 08:40

@captain: dat is geen vergelijking. Die spanjaard zal vermoeddelijk al met mensen in aanraking geweest en een nare ervaring met mensen hebben opgedaan. Dat is iets heel anders als een wilde pony die verder nog geen ervaring heeft met mensen en dus ook nog geen slechte ervaringen met mensen heeft. Als ze een beetje nieuwsgierig zijn dan kan het vrij snel gaan.

Dakotexas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-23 08:42

Art_Ificious schreef:
Eerlijk? Ik zie geen wild paard.
Een écht wilde konik laat zich zo makkelijk niet halsteren, die komt niet naar je toe en zeker niet met veulen aan de voet, die willen hun veulen beschermen immers.

Ik zie haar eerder als een 2 jarige die niet veel in handen geweest is.

Ik vermoed dat deze uit een gebied komt waar ze vaker contact had met mensen. Toch heel anders dan die wilde mustangs waar je ook aan wil beginnen.

Alle koniks schijnen zo makkelijk te zijn ( we weten dat Mustangs heel anders zijn hebben echt al mega veel trainings films van Mustangs gezien )

Dit is onze eerste konik en ze is 5 jaar trouwens geen 2 ze komt echt uit een natuur gebied staat ook in haar paspoort.

Maar we gaan het ontdekken we willen er meer straks uit dat natuur gebied weg halen omdat ze anders geslacht worden .

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 08:45

Alleen maar mooi meegenomen in dit geval als ze mensen niet zo spannend vindt. Je ziet bij mustang makeovers ook inderdaad dat het per dier enorm verschilt. Denk dat deze Konikpaarden überhaupt al meer menselijk contact hebben.

Dakotexas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-23 08:45

Captain schreef:
Sluit ik me bij aan. Zeker een deken op doen kun je bij een wild paard echt niet na een paar dagen.

Even ter vergelijking: ik kocht een 3-jarige uit Spanje die écht doodsbang was voor mensen. Die kon ik de eerste week amper aaien, hoeven optillen ging pas na een paar weken, en een deken op doen duurde een paar sessies toen ik 'm al een paar maanden had.

Maar, dat is uiteindelijk voor jullie en voor haar alleen maar beter want dat levert minder stress op. :j Ik denk dat ze in het natuurgebied al aan mensen gewend was, en die maanden op stal heeft ze waarschijnlijk ook elke dag mensen gezien.

Goed dat jullie het vastleggen, is dierbaar om later terug te kunnen kijken. :j

Onze painthorse hebben we ook 6 weken over moeten doen voor we hem normaal konden halsteren .

De konik schijnt zo een open karakter te hebben , nieuwsgierig, leergierig . Enz
Maar we gaan het straks merken als we er nog 1 ophalen .

Ze leert überhaupt mega snel en mensen lopen in natuur gebieden niet met halsters en dekens enz .

Dakotexas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-23 08:47

AlwaysH schreef:
Alleen maar mooi meegenomen in dit geval als ze mensen niet zo spannend vindt. Je ziet bij mustang makeovers ook inderdaad dat het per dier enorm verschilt. Denk dat deze Konikpaarden überhaupt al meer menselijk contact hebben.

Yes en een mustang is ook weer een heel ander ras .
Spanjaarden vind ik überhaupt in karakter al nerveuzer ( heb een Spanjaard getraind die net uit Spanje kwam ) ze was mega bang was echt zo sneu gelukkig wel weer goed gekomen

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 08:47

Nee, maar wel vaak met voer. :D Broodjes, koekjes etc. Daarom worden veel koniks ook weggevangen, omdat ze te opdringerig worden naar wandelaars.

Dakotexas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-23 08:58

Captain schreef:
Nee, maar wel vaak met voer. :D Broodjes, koekjes etc. Daarom worden veel koniks ook weggevangen, omdat ze te opdringerig worden naar wandelaars.

Heel slecht

Maar enige wat ze kon was een aai over haar hoofd , als we bij haar er in liepen oid dan probeerde ze te trappen en draaide ze haar kont er in

Dat is er gelukkig al af . Heb gister zelfs haar staart uitgeplozen wel vanaf de zijkant ( zaten allemaal van die prikkers in haar staart uit dat natuur gebied )

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 09:11

Wat leuk ts, heel veel succes met het trainen/leren van en met de Konik.

Wij hebben hier denk ik ongeveer 7 Koniks gehad, uit verschillende natuurgebieden, slachthuis of privé vanuit eigenaren.

En allemaal even anders, ik vermoed dat ik denk te weten waar die van jullie vandaan komt (echt indd een verschrikkelijke plek, waar ze lang in een stal worden gezet).

Afbeelding

Sommige koniks waren bij aankomst doodsbang en andere liepen je meteen omver, Sommige waren met een week halster mak en andere duurde dat maanden. Verschilt per paard en per gebied waar deze vandaan komt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 09:24

Ook al zo'n gaaf paardje Seaside.

Dakotexas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-23 09:24

SeaSide schreef:
Wat leuk ts, heel veel succes met het trainen/leren van en met de Konik.

Wij hebben hier denk ik ongeveer 7 Koniks gehad, uit verschillende natuurgebieden, slachthuis of privé vanuit eigenaren.

En allemaal even anders, ik vermoed dat ik denk te weten waar die van jullie vandaan komt (echt indd een verschrikkelijke plek, waar ze lang in een stal worden gezet).

[ [url=m/2tJIZK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Sommige koniks waren bij aankomst doodsbang en andere liepen je meteen omver, Sommige waren met een week halster mak en andere duurde dat maanden. Verschilt per paard en per gebied waar deze vandaan komt.

Wat een leukerd
We gaan er ook vanuit dat ze niet allemaal zo leergierig zijn maar we gaan het ervaren
Ze komt uit Limburg