Een spannende dag en nacht --> wateroverlast

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DJZ

Re: Een spannende dag en nacht --> wateroverlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 18:26

Wat een water :wow:
Wel gratis aquatrainen :))
Nee hoor, geintje ;)
Ik ben blij dat ze allemaal droge voeten hebben en dat je alles zo snel hebt kunnen regelen +:)+

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 18:30

Het is hier in drenthe ook echt extreem met de hoeveelheid water, ik hoop echt dat dit een eenmalige pech-actie is... gezien het nu wel extreem is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 18:31

Tsjemig, dat is wel waardeloos zeg! Wat een gedoe ook al dat rotweer :\
Maar ik vind Jim wel redelijk alert uit z'n ogen kijken op de foto, dus hopelijk trekt een beetje van de stress wat weg als hij wat is opgedroogd. Nu het land nog...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 18:53

Daihyo schreef:
nikkel schreef:
Daiho, de reden dat die duiker dicht zit is volgens mij, dat men het water wil vasthouden ivm de komende droogte periode. Het probleem is natuurlijk wel dat niemand voorspellingen kan doen, hoe het weer over een maand of langer is, of hoeveel water er in een bepaalde periode valt.

Prima, maar niet op een perceel met dieren. Vind ik wel heel vreemd eerlijk gezegd. Ze weten dat daar paarden staan, want de gebiedsbeheerder rijdt regelmatig langs.
En voorlopig valt er nog veel meer water en zitten de waterbuffers vol. Dan hoeft er toch niet nog meer water opgeslagen te worden?

Ibbel schreef:
En die duiker wordt gewoon dichtgezet omdat stroomafwaarts er óók geen ruimte is.

Dit was inderdaad de reden die de gebiedsbeheerder gaf.

Ik heb even een oud bericht van je gequote om even het een en ander in een andere context te zetten.
Woon vlak aan de Lekdijk (hoog op een oude stadswal).
In de jaren '90 toen het zo lekker hoog stond in de rivieren heeft het HH op het punt gestaan de dijk bij Lopik door te steken omdat anders Schiphol niet meer bereikbaar zou zijn als de dijk op andere plaatsen zou doorbreken. Waar jij tegenaan kan lopen is dat het HH niet veel keus heeft wat betreft waterbergen. Zou dat dus eens goed navragen wat de protocollen zijn bij veel of hoog water.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 19:10

Morganlefay: Ik denk dat je gelijk hebt met de laatste 2 zinnen.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 19:26

Poeh wat een water zeg. Sterkte!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 19:35

Het gaat niet om het gelijk maar het feit dat er in sommige gevallen geen keus is wat betreft het bergen van water.
Wat ik heel erg vind is dat dit soort zaken veel te weinig wordt gecommuniceerd mensen in het ongewisse worden gelaten en dan ineens voor een voldongen feit worden gezet.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 19:37

Morganlefay schreef:
Het gaat niet om het gelijk maar het feit dat er in sommige gevallen geen keus is wat betreft het bergen van water.
Wat ik heel erg vind is dat dit soort zaken veel te weinig wordt gecommuniceerd mensen in het ongewisse worden gelaten en dan ineens voor een voldongen feit worden gezet.

Ik denk dat je gelijk hebt hoor. Maar inderdaad, communiceer het. Vanmorgen met de gebiedsbeheerder gesproken en dat is echt geen verkeerde man. Hij begreep het probleem ook echt, maar kan er niks aan doen nu.

Noor17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 20:23

Ze stonden toen ik terugkwam van het rijden heel rustig lekker hooi te eten dus komt vast goed!

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 20:42

Heftig hoor! Hopelijk zakt het waterpeil snel

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 20:43

Bedankt voor alle lieve reacties!

Noor17 schreef:
Ze stonden toen ik terugkwam van het rijden heel rustig lekker hooi te eten dus komt vast goed!

Ja ze zijn in goede handen. Echt super fijn! <3
Kan ik vannacht weer rustig slapen. Heb wat uurtjes in te halen :j
Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 20:51

Wat fijn dat je nu een fijne opvang plek hebt.
Ze hebben elkaar dat scheelt veel.
Jij nu lekker bijkomen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 20:52

Het blijft de aankomende uren in ieder geval droog en voor de langere termijn valt er ook weinig regen geloof ik.
Hopelijk zakt het peil snel!

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 20:56

Wat een nachtmerrie dit, wat fijn dat ze rustig staan! Al die stress...

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 21:25

Daihyo schreef:
Bedankt voor alle lieve reacties!

Noor17 schreef:

Ja ze zijn in goede handen. Echt super fijn! <3
Kan ik vannacht weer rustig slapen. Heb wat uurtjes in te halen :j
[ [url=m/W6GcaV.jpg]Afbeelding[/url] ]

De eigenaresse zal er alles aan doen om ze zich op hun gemak te laten voelen :D

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 21:58

Wat een nachtmerrie :( gelukkig staan ze nu lekker droog.
De situatie is op de foto al bizar om te zien.

Sterkte!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:09

siskeh schreef:
Het is hier in drenthe ook echt extreem met de hoeveelheid water, ik hoop echt dat dit een eenmalige pech-actie is... gezien het nu wel extreem is.

Hoop ik ook. 6 kruiwagens water geschept en plaat voor schuilstal is droog.
Maar de drentse hoofdvaart staat tot aan de rand vol, secundaire weg er langs was afgesloten op een stuk en de akkers er achter stonden zeker 80% blank.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:16

Het probleem met deze hoeveelheid water is dat de toplaag dichtgeslagen is en wat eronder zit verzadigd met water. Al het water moet dus via sloten vaarten etc afgevoerd worden en daar is het stelsel niet op ingericht. In het noorden moet het water uitgepompd worden. Dus of de waddenzee in of het Ijselmeer.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:24

Dit is iets verderop in het dorp. Hebben ze ook niet vaker meegemaakt, nooit water int weiland

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 08:11

Goedemorgen. Eerste wat ik ‘s ochtends altijd doe is bij de paarden kijken. Toch raar om dit zonder paarden te zien. Het water is aan het zakken. We zijn er nog niet. Maar het is op de terugweg gelukkig. Al gaat er vandaag wel weer regen vallen :\

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 08:53

Uit de foto,s blijkt dat het een gecompliceerd probleem is. Bij jouw de duiker opengooien, betekent automatisch nog meer overlast voor anderen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 08:55

Jup. En afwatering op bijvoorbeeld het Apeldoorns kanaal kan niet, want daar staat het water ook te hoog.
Ik weet niet waar en of er nog meer buffers zijn. Maar het kaartje eerder gepost laat zien dat er bijna 3x zoveel water is gevallen dan normaal in februari in die regio. Dus het is ook niet zo gek allemaal.
Er schijnt vandaag spoedoverleg bij het waterschap te zijn, dus ik hoop dat er dan iets meer duidelijk wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 09:35

Maar zo nat als bij jou is het op de meeste plekken ook weer niet... behalve als je grond dus een aangewezen gebied is waar het water heengaat.

Dat is hier ook op bepaalde plekken daar staan de weilanden compleet onder water op overlast verderop te voorkomen.

Wanneer het land niet daarvoor is is het op veel plekken wel nat maar niet zó nat.

Dus ik hoop voor je dat je duidelijkheid gaat krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 09:38

Als de grond die je nu huurt in eigendom is van het HH dan is het wijs om dit met degene waar je van huurt het en en ander op te nemen. Er is je dan het een en ander aan belangrijke info onthouden.
Ook als de grond niet van het HH is geldt hetzelfde, of beter weet niet of je een contract hebt staan.
Als dat helemaal niet zo is heb je heb uitdaging.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 10:07

Spenk schreef:
Maar zo nat als bij jou is het op de meeste plekken ook weer niet... behalve als je grond dus een aangewezen gebied is waar het water heengaat.

Dat is hier ook op bepaalde plekken daar staan de weilanden compleet onder water op overlast verderop te voorkomen.

Wanneer het land niet daarvoor is is het op veel plekken wel nat maar niet zó nat.

Dus ik hoop voor je dat je duidelijkheid gaat krijgen.

Ik weet niet of je het nieuws gisteren hebt gezien, het is niet alleen bij ons overstroomd. Omgeving Epe stond blank, omgeving Emst stond blank. Ook bij huizen en geen aangewezen gebied. De grond is verzadigd, de buffers zitten vol en het water kan niet weg. Ik rij dagelijks langs het Apeldoorns kanaal. Dat staat heel hoog, aan beide zijden is het land ook overstroomd omdat de sloten te vol lopen en niet afgewaterd kunnen worden.

Morganlefay: HH/waterschap is niet de eigenaar van de grond. Ik huur het bij een particulier. De laatste keer dat het blank stond was in 2018. Daarvoor weet ik niet. Daarna is het niet meer gebeurd tot dit jaar.

Facebook is fantastisch qua herinneringen.
Dit was de bak vorig jaar. Toen hebben we ook regen gehad. Maar normaal voor de tijd van het jaar.
En dat is totaal geen probleem.
Afbeelding