"een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 21:15

Ik denk niet dat Babootje in een 3-kamer sociale huurwoning zit, dus ja dan is inderdaad je eerste zorg: hoe betaal ik mijn huis.
Maar dat huis is uiteindelijk net zo veel luxe als iemand anders die van een uitkering een paard heeft maar daarvoor in een krakkemikkige studio woont.

Shetloveerrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 21:16

Ik ben van mening dat je zeker niet rijk hoeft te zijn, maar dat je wel een redelijk buffer achter de hand moet hebben voor onvoorziene kosten. Want je kunt natuurlijk niet een paard bijvoorbeeld laten lijden als hij ziek is omdat je zelf te weinig geld hebt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 21:46

Ik vind "je kunt het zo duur maken als je zelf wilt" echt een belachelijke opmerking en totaal niet waar.
Een paard kost veel geld!
Als hij zijn hele leven gezond blijft heb je mazzel. Maar wij hebben bijvoorbeeld een paard gehad dat twee keer in twee maanden tijd kort op de kliniek verbleef, a 2000 euro per keer. En een ouder paard, dat regelmatig naar de tandarts moet etc.
Kun je je paard goedkoop stallen, dan is dat mooi, maar ook dát kan veranderen. Soms sluiten stallen of verandert hun beleid en jij of jouw paard past er niet meer tussen.
En dan moet of wil je soms verhuizen en heeft de goedkopere stal bijvoorbeeld geen plaats.
Je moet de ruimte hebben om de dingen voor je paard te doen die nodig zijn.
Ik ben totaal niet geïnteresseerd in dekjes en paardrij kleding, alleen een goed harnachement voor mijn paard en dekens en dergelijke. Maar ook een trailer, en een auto die zo'n ding kan trekken, is toch wel heel fijn.
Luxe tel ik niet mee.
Maar voor het welzijn van je paard vind ik dat je minimaal iets van 400 - 500 euro per maand moet kúnnen missen. Dat het misschien niet altijd hóeft, prachtig, maar als het wel moet, moet je het op kunnen hoesten.
Iets in termijnen betalen ja, kan een keer. Maar kan je niet eindeloos doen want dan krijg je de situatie dat je het ene gat met het andere gaat dichten.
In veel medische topics hier over honden en paarden wordt een behandeling niet gegeven vanwege het kostenplaatje.
Ik wil persoonlijk nooit voor die keuze komen te staan om mijn dier iets niet te geven omdat ik het niet kan betalen.
Ik vind een paard dus een dure hobby en iets voor de wat rijkere medemens.
Of je er veel voor op moet geven is afhankelijk van je inkomen. In elk geval kost een goede verzorging veel tijd.
In dat opzicht vind ik ook wel dat je er wat voor moet laten. Dat hoeft niet erg te zijn; dat is hoe je dat zelf ervaart.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 21:55

Het kost hoe dan ook een fikse smak geld dat zie ik precies zo. Het is echter wel afhankelijk van je verdere levens wensen.
Een auto en trailer is fijn maar geen noodzaak.
Ik had destijds op mijn minimuum loon helaas een serieuze brekebeen die in 30 sloten tegelijk liep en ook geopereerd geweest is, maar met een uitgebreide verzekering ging dat op zich wel samen met mijn minimalistische levensstijl destijds (studiootje, enkel glas, geen tv, alles 2e hands etc)..
Als je met een hypotheek zit en bepaalde verplichtingen hebt, of kinderen hebt, of de noodzaak van een auto hebt dan houdt het inderdaad enorm snel op. Volpension gaat inderdaad ook niet, ik stond vask snachts nog uit te mesten.
Ik zou het niemand aanraden hoor, want het was behelpen soms, maar soms stroomt het bloed waar het niet gaan kan, mijn paardenvirus zat nogal diep :')
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 06-03-21 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 22:02

Ik vind het wel van belang dat als er sprake is van een spoedgeval dat ik direct met mijn paard naar de kliniek kan.
Heb je een netwerk die jou een auto + trailer en evt + chauffeur wil lenen dan is dat natuurlijk super. Maar als je dat niet hebt?

Edit: een verzekering is ook niet goedkoop.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 22:07

Tja, zo kun je ook redeneren dat je dan niet verder dan 20 min van stal mag wonen en je altijd meteen weg moet kunnen van je werk.
Ik had een lijstje met meerdere noodtransporteurs die sanenwerkten met de kliniek of gewoon op stal. De meeste staleigenaren bieden ook gewoon spoedvervoer aan.
Ik heb echt heel wat klinieken platgelopen met dat dier helaas.
Er zijn ook mensen zonder rijbewijs trouwens, of mensen die midden in de stad wonen en werken en dus geen auto nodig hebben, moet je dan echt enkel om die reden geen paard nemen :?

Verzekeringen zijn takkeduur inderdaad, als je in staat bent om dat opzij te leggen is dat altijd aan te raden :j
Ik heb nu ook geen verzekering meer en zit ook absoluut niet meer in diezelfde situatie, maar soms heb ik haast het gevoel dat het toen vanzelfsprekender was met enkel mijn eigen magere onderhoud en een paard dan nu met al die 20 extra kostenposten waar je rekening mee moet houden.

Ik denk ook dat het lastiger is om het nog in te passen als je alles al op orde hebt. Dan moet je ineens gaan besparen op vakantie of zo. Dat kan dan best voor ruzie zorgen in een relatie denk ik.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 22:24

Ik heb ook lang geen trailer gehad, en geen auto en geen rijbewijs.
Maar ik vond die afhankelijkheid van anderen wel moeilijk. Wie kun je snachts uit bed bellen voor spoed?
Of wie kun je vragen om elke keer te rijden als je paard een paar keer terug moet naar de kliniek in een paar maanden?
Ik heb ook gebruik gemaakt van een paardentaxi. Kosten basistarief, dan km vergoeding en dan nog wachttijd per uur op de kliniek. Daar wordt je kliniek bezoekje ook niet goedkoper van.
Ik heb destijds dus ook een paard genomen zonder dat ik eigen vervoer had. Dus ik zeg niet dat je dat niet zou moeten doen. Maar het is wel iets om mee te wegen. Heb je een goed netwerk? Vind je het niet erg om om hulp te vragen? En daar ook iets voor te betalen?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 03:04

oji schreef:
superpony schreef:
Dat is echt weer zulke grote onzin.

Sympathieke manier van discussiëren >;)
Jij vind het onzin. Ik vind het onzinnig als mensen hun paarden met mok in de blub laten staan. Laten we het daar op houden.

Tjonge zeg.

Begin dan zelf niet met zulje dingen te schrijven.

Buiten staan heeft niks met blubber te maken en blubber veroorzaakt niet de mok. Dan moet je gewoon nog heel veel leren.

En wat je sympathiek vindt, kan ik niks aan doen. En daar hebben paarden ook geen boodschap aan.

Ik geef een pp als voorbeeld. Maar weet heel veel mensen die 's winters hun paarden alleen overdag buiten hebben op een paddock en geinvesteerd hebben in droge paddocks.

Daarnaast maakt het voor een paard geen donder uit wanneer het buiten staat. Ze hebben geen dag en nachtritme.
Mensen kopen dure dekens en laten ze dan binnen staan, terwijl de dekens dik zat zijn en goed waterdicht.
Ze mogen wel overdag in de regen staan, maar niet in de avond en of nacht.
En de meesten hebben buiten 0,0 beschutting, vervelen zich dood op een postzegeltje en vaak ook nog alleen.
Daar komt mok door. Door slecht paarden houden en voeren. Ja, dan is blubber onverstandig. Maar zoals mensen geld investeren in mooie stallen, poetsplaats, kantine, molen, solarium en een droge rijbak, kan je ook investeren in goede buiten ruimte. DAT is wat paarden nodig hebben.

Wij hebben NOOIT mok, rotstraal etc. Ook niet als er een stukje modder of water is. ( omdat we nog in aanleg zijn)

Het probleem is dat het geld kost en naar klanten doorberekend moeten worden. Als mensen dus te weinig geld hebben, moeten de stal prijzen vaak laag blijven, anders staan stallen leeg.

Mensen moeten realistisch worden wat de kosten zijn en hun paarden het beste gunnen. Hoe paarden nu vaak slecht gehouden worden, heeft heel vaak ook alles met te weinig geld, te weinig investeringen te maken.

En wij houden onze paarden verder helemaal niet sober. Wij voeren onbeperkt hooi en goed hooi ook. We voeren bij, ze worden vaker bekapt dan het gemiddelde paard. Gaan minimaal 1x pj naar de tandarts, welke het nodig hebben krijgen een deken op en noem het maar op.

Maar zelfs als ik morgen moet kiezen tussen af en toe in de blubber staan of eenzaam opsluiten in een hok, kiezen we voor de blubber. En ik weet heel zeker dat onze paarden ook kiezen om sowieso samen te staan.

En wat ons geld kost? Dat de paarden ouder worden en soms wat extra's nodig hebben, vaker de tandarts zien en dat soort dingen.
Maar k heb geen behoefte meer aan wedstrijden, dus die kosten hebben we helemaal niet.
We hebben een 2prds trailer en als die eenmaal staat, voel je dat niet zo. Maar we moeten er wel een 4x4 voor onderhouden.

Je kan gewoon ook andere keuzes maken die het iets goedkoper maken. Maar onvoorziene kosten kunnen wel enorm oplopen.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 09:07

Matheno schreef:
boemel schreef:
Als je een paard hebt, ben je rijk toch? :D

En zo is het.

Kan er niet anders dan mee eens wezen. Heb er inmiddels drie, en ben een rijk mens !

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 09:20

Ik denk niet dat Babootje vindt dat iedereen die arbeidsongeschikt is maar op een houtje moet bijten, ik denk dat ze bedoeld dat het vreemd is dat je volledig arbeidsongeschikt bent, maar wel kan paardrijden, paarden verzorgen en wedstrijden rijden. En die mening deel ik.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: "een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 09:23

Als iemand dat 5 dagen in de week kan, week in week uit deel ik je mening.
En ja zo ken ik er inderdaad. Die kunnen echt wel een klein baantje. Of op zijn minst vrijwillig.

Maar ik ken ook mensen die soms 3 keer kunnen rijden, maar dan ook 3 weken niet.
Dan weer 1 keer kunnen rijden en dan weer 2 maanden niet.
Maar die keren dat ze rijden zetten ze trots op facebook, want ja dat is wel een hoogte punt.
Denk dat vele dat niet begrijpen en denken dat het altijd 3 keer in de week kan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 09:24

Daar kun je toch niets zinvols over zeggen als je de details niet kent?
Heel veel werkgevers willen je niet eens als je niet ‚perfect‘ bent.
Op een stal in de buurt staat iemand met een eigen paard die zelf een dwarsleasie heeft vanaf haar middel. Ze komt uit de hoek van stalwerk dus geen papieren of opleidingen voor even snel wat anders. De realiteit is dat werkgevers daar ook niet om zitten te springen want de werkplek moet dan ook volledig aangepast zijn. Daarnaast is ze na het rijden lichamelijk ook gewoon weer op.
Ik vind het eerder een sneue laag bij de grond gedachte dat zo iemand dan maar zinloze werkverschaffing moet doen om haar economisch bestaan te verantwoorden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 09:29

Die ik ken fiets elke dag naar het paard, op een gewone fiets, half uur.
Rijd 5 keer in de week en fietst weer terug. Doet daar ook de stal.
Dat die op is daarna zal vast. Maar die kan niet 1 keer paardrijden ruilen voor een dagdeel vrijwilligerswerk?
En ik denk echt bij mijzelf, zou willen dat ik dat kon, elke dag fietsen.
En dan denk ik ook, als ik elke dag kon fietsen en rijden, zou ik het werk wat ik moet doen vast ook beter vol kunnen houden. En ja geeft toe dat het steekt waarom het zo verschillend is waarom de ene 80-100 heeft en de ander niet, terwijl die ander meer kan.

Maar dat is een heel ander topic.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 09:35

Ja en?
Mijn broer heeft een zeer zware depressie met regelmatige intensieve therapie. Is het dan een schande dat hij ergens een behangetje gaat plakken voor een goede vriend die zijn angstaanvallen voor lief neemt? Is het een schande dat hij 3 uur gaat fietsen?
Als je kunt fietsen ben je per definitie geschikt om te werken?
Het is inderdaad vreselijk off-topic, maar mensen kunnen zich beter meer met hun eigen leven bezig houden ipv af te vragen ‚waar iemand het van doet‘, dat is beter voor iedereen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 09:36

Jammer dat het zo of topic gaat

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 09:38

Als je elke dag 3 uur kunt fietsen, of elke dag kunt behangen?
Ik heb het niet over een keer op een goede dag en dan 3 dagen bijkomen.
Ja dan vind ik dat het niet klopt hoe uwv beoordeeld.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 10:30

Dus het gaat letterlijk over een half dagje vrijwilligerswerk? Als die dat doet, is het allemaal goed en peis en vree? Jeetje, waar gaat het dan eigenlijk over.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 10:35

Volgens mij gaat dit topic ook niet over de discussie of iemand wel of niet kan werken als ie ook een paard kan houden.

De vraag van de TS was of je rijk moet zijn om een paard te kunnen houden. Wat ik opzich best een interessante discussie vind, omdat het begrip rijk voor iedereen anders is :)

Misschien wel zo netjes als we het ook bij deze discussie houden?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 10:39

Wanneer ben je rijk, ik ben rijk en dan bedoel ik dat niet in geld.Maar in geld, wanneer ben je rijk hoeveel heb Je dan?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 10:42

marleen_usar schreef:
Wanneer ben je rijk, ik ben rijk en dan bedoel ik dat niet in geld.Maar in geld, wanneer ben je rijk hoeveel heb Je dan?

Kan op meerdere manieren.
In geld, als in, je hebt voldoende op je bankrekening staan om niet te hoeven werken om rond te komen.

In 'materiaal', het hebben van een huis dat een leuk bedrag op kan brengen, dure auto, antiek.

Gezondheid, nooit problemen hebben/ kunnen doen wat je wil qua lichamelijke conditie

En dan nog dingen als het hebben van paarden/honden/katten/kinderen kun je ook onder de noemer rijk zetten.

Maar dat is dan mijn mening ;)

Qua geld vind ik rijk toch echt als je niet meer zou hoeven werken om je in de basisbehoeften te kunnen voorzien. Al het andere vind ik vallen onder 'je hebt het financieel goed'

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 10:59

Ik had het idee dat vroeger op de manege alleen maar kinderen met rijke papas en mama’s eigen paarden hadden. Zij mochten ook altijd in de selectie rijden want reden ook wedstrijden overal. Ik keek altijd tegen die meiden op. Nu ik terug denk waren dat wel vreselijk verwende nesten zeg. Vonden mij maar een armoedje

Jij die een 10 rittenkaartje had die je ouders al met moeite konden betalen kon ook al had je talent gewoon enkel alleen je lesje rijden achter elkaar op de hoefslag en af en toe eens een onderling wedstijdje mee doen en dan nog geeneens op je lievelings pony.

Ben blij mijn ouders mij nooit daarmee verwend hebben. Ik was 15 toen ik de brui aan gaf omdat ik andere interesses kreeg. Jongetjes enz
Had dat paardje mooi de dupe geweest en staan wachten in zijn hokje

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 11:00

oji schreef:
Ik denk niet dat Babootje vindt dat iedereen die arbeidsongeschikt is maar op een houtje moet bijten, ik denk dat ze bedoeld dat het vreemd is dat je volledig arbeidsongeschikt bent, maar wel kan paardrijden, paarden verzorgen en wedstrijden rijden. En die mening deel ik.

Weet je wat. Vast. :)
De wereld is een vreemde plek uiteindelijk. :)
Ik praat toch tegen muren dus vind er van wat je wil. Of ga voor dokter en dan kan je zelf keuringsarts worden of ze gaan vertellen dat ze het fout zien.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 11:03

Gini schreef:
Babootje schreef:
Maar dat geldt toch voor iedereen die in zo'n situatie verzeild raakt? Als ik mn inkomstenbron kwijt raak (om wat voor reden dan ook) dan kan ik ook geen paard meer betalen. Ben ik al blij dat ik mn huis kan betalen.
Ik vind het echt prima dat er een vangnet is voor mensen die zichzelf niet meer kunnen bedruipen, qua huisvesting, eten, kleding etc. Maar luxe hobby's zoals een of meer paarden. Dat soort kosten moeten niet op de samenleving terecht komen (is mijn mening).

Dus een persoon die door een auto-ongeluk een NAH krijgt en daardoor nooit meer kan gaan werken, moet vanaf dat moment tot zijn laatste adem puur in basisbehoeften voorzien worden? Ongeacht wat die was, wat die deed en wat die bijdroeg aan de maatschappij voor dat auto-ongeluk? Van iedere luxe gestript, alleen maar blij zijn met het dak boven zijn hoofd en het eten in zijn maag.

Je chargeert wel erg zo, want dat staat er natuurlijk niet.
Maar een wedervraag: waarom zou iemand die door een auto-ongeluk NAH krijgt op een andere manier behandeld (en beloond) moeten worden dan iemand die met een handicap geboren is die nooit die kansen heeft gehad?

Paarden onderhouden is erg duur en inderdaad een grote - en meestal ook onnodige - luxe. En behoorlijk wat werk. Genoeg mensen die het zonder paarden moeten doen ook al zouden ze die best graag hebben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 11:19

Dilan93 schreef:
Volgens mij gaat dit topic ook niet over de discussie of iemand wel of niet kan werken als ie ook een paard kan houden.

De vraag van de TS was of je rijk moet zijn om een paard te kunnen houden. Wat ik opzich best een interessante discussie vind, omdat het begrip rijk voor iedereen anders is :)

Misschien wel zo netjes als we het ook bij deze discussie houden?

Het is natuurlijk wel een afgeleide van de discussie.
Een paard is een luxe, kost een hoop geld in onderhouden als je pech hebt ook dierenarts (want dat hoort erbij), hoefsmid iedere 8 weken, inentingen en wormenkuren.
Minimaal moet je daar toch zo'n kleine 400-500 per maand voor reserveren.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 11:25

Hoe hoger je inkomen, hoe meer je afdraagt voor als het ‘fout’ gaat. Iedereen draagt hier naar draagkracht aan bij. Het is dus ook logisch (gelukkig) dat je niet van een topsalaris terugvalt naar bijstandsniveau (en alles wat daar tussenin zit). Je moet je leven enigszins kunnen voortzetten.

Dat gezegd hebbende; paarden houden is duur. De ‘basis’ is al prijzig en je moet niet ‘moeten’ beknibbelen op de noodzakelijke kosten voor een paard. Desnoods beknibbel je op de nieuwste setjes, of wedstrijden, maar je moet echt voorkomen dat je wikt en weegt over kosten om je paard gezond te houden.