immanuela29 schreef:Tja het is erg moeilijk. Ik hoor vaker dat mensen met hengsten om kunnen gaan en de volgende seconde schreeuwen ze dat we met de paarden uit de buurt moeten blijven: WANT HIJ HEEFT EEN HENGST BIJ ZICH!
Ja, ik heb dit echt meegemaakt
Het is moeilijk om alle paarden aan een kant te schuiven want ik ken zelf ook genoeg hengsten die wel braaf zijn. Maar ook meer dan genoeg waarvan ik zou zeggen van: Ja, als je die niet onder controle kan houden, kom dan maar even niet
Misschien moeten ze een competitie starten waar alleen maar hengsten starten, geen idee of dat al bestaat en of dat eigenlijk ook wel zo'n goed idee is

Ik begrijp van 70% van de hengsten niet waarom ze nog hengst zijn... Natuurlijk, als het een goedgekeurde (of nog te keuren) hengst is, heb ik er alle begrip voor. Maar anders...? Ik ken genoeg hengsten die een amper paardwaardig bestaan hebben, omdat ze niet op de wei mogen, geen sociaal contact kennen... Maar dat is een andere discussie, die hier niet thuis hoort
Natuurlijk kunnen ruinen en merries ook echt wel gevaarlijk zijn voor andere paarden. Maar een hengst in onkundige handen is zowat een moordwapen. Ik denk dat iedereen zich wel voor kan stellen wat er gebeurt als er een hengst (neem als voorbeeld een flinke Fries) losbreekt en er is net een meisje haar welshpony merrie'tje aan het losrijden.
Een hengst in kundige handen is geen probleem. Maar dat is ook juist waar het vaak mis gaat..... Misschien zou een 'examen' voor de ruiters een betere oplossing zijn voor het al dan niet starten met een hengst. Er zijn mensen die nog nooit gestart hebben die echt wel met een hengst om kunnen gaan, maar er zijn er ook zat die met een hengst mogen starten, maar waarbij ik de ring verlaat als ik ze aan zie komen.... Laat degenen die met een hengst willen starten een examen afleggen bij het KNHS, waarbij ze laten zien dat ze hun hengst goed onder controle hebben, zowel ernaast als erop. Dat lijkt me een heel eind 'eerlijker' en veiliger dan de huidige L2-eis.
Hoewel ik als merrie-ruiter het ook niet erg zou vinden als er 'hengstvrije wedstrijden' georganiseerd zouden worden.. Met een merrie losrijden in een 20x40 baan samen met 5 anderen, waaronder een hengst is ook echt geen feestje, weet ik uit ervaring...