Wat zou jij willen veranderen aan wedstrijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 10:54

immanuela29 schreef:
Nou, ik snap zelf wel waarom verliespunten verdwijnen. Ik zou het zeker begrijpen als een verliespunt demotiverend werkt. Steeds meer mensen stoppen met wedstrijdrijden. En dan waren ze bijvoorbeeld bijna met genoeg punten klaar voor het volgende niveau, gaat er iets helemaal mis en daar gaan je punten. :evaw:

Het verdwijnen van verliespunten voor het uit de ring stappen of een val (waarbij je er 2 krijgt) snap ik wel. Dat is een vrij l*llige manier om je punten te verliezen en zegt nog niet eens bijster veel over het niveau van de ruiter. Maar de verliespunten die je krijgt omdat je als een natte krant rijdt, die mogen van mij blijven. Maar goed, het is al gedaan.

Longeren in de losrijbaan is voorzover ik weet niet toegestaan, maar ik weet niet helemaal zeker of dat in het reglement staat. (Bij ons op stal is het sowieso verboden om te longeren bij iemand die rijdt.)

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 11:27

immanuela29 schreef:
Tja het is erg moeilijk. Ik hoor vaker dat mensen met hengsten om kunnen gaan en de volgende seconde schreeuwen ze dat we met de paarden uit de buurt moeten blijven: WANT HIJ HEEFT EEN HENGST BIJ ZICH! Ja, ik heb dit echt meegemaakt :=
Het is moeilijk om alle paarden aan een kant te schuiven want ik ken zelf ook genoeg hengsten die wel braaf zijn. Maar ook meer dan genoeg waarvan ik zou zeggen van: Ja, als je die niet onder controle kan houden, kom dan maar even niet :o
Misschien moeten ze een competitie starten waar alleen maar hengsten starten, geen idee of dat al bestaat en of dat eigenlijk ook wel zo'n goed idee is _O-

Ik begrijp van 70% van de hengsten niet waarom ze nog hengst zijn... Natuurlijk, als het een goedgekeurde (of nog te keuren) hengst is, heb ik er alle begrip voor. Maar anders...? Ik ken genoeg hengsten die een amper paardwaardig bestaan hebben, omdat ze niet op de wei mogen, geen sociaal contact kennen... Maar dat is een andere discussie, die hier niet thuis hoort :D

Natuurlijk kunnen ruinen en merries ook echt wel gevaarlijk zijn voor andere paarden. Maar een hengst in onkundige handen is zowat een moordwapen. Ik denk dat iedereen zich wel voor kan stellen wat er gebeurt als er een hengst (neem als voorbeeld een flinke Fries) losbreekt en er is net een meisje haar welshpony merrie'tje aan het losrijden.

Een hengst in kundige handen is geen probleem. Maar dat is ook juist waar het vaak mis gaat..... Misschien zou een 'examen' voor de ruiters een betere oplossing zijn voor het al dan niet starten met een hengst. Er zijn mensen die nog nooit gestart hebben die echt wel met een hengst om kunnen gaan, maar er zijn er ook zat die met een hengst mogen starten, maar waarbij ik de ring verlaat als ik ze aan zie komen.... Laat degenen die met een hengst willen starten een examen afleggen bij het KNHS, waarbij ze laten zien dat ze hun hengst goed onder controle hebben, zowel ernaast als erop. Dat lijkt me een heel eind 'eerlijker' en veiliger dan de huidige L2-eis.

Hoewel ik als merrie-ruiter het ook niet erg zou vinden als er 'hengstvrije wedstrijden' georganiseerd zouden worden.. Met een merrie losrijden in een 20x40 baan samen met 5 anderen, waaronder een hengst is ook echt geen feestje, weet ik uit ervaring... -O-

Ayasha
Blogger

Re: Wat zou jij willen veranderen aan wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 11:35

Dus eerst een hel resem over hoe ruiters van hengsten eerst geschikt bevonden moeten worden en vervolgens zou je wel hengstvrije wedstrijden willen omdat jij je merrie niet/moeilijker kan controleren?

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:34

Ayasha schreef:
Dus eerst een hel resem over hoe ruiters van hengsten eerst geschikt bevonden moeten worden en vervolgens zou je wel hengstvrije wedstrijden willen omdat jij je merrie niet/moeilijker kan controleren?

:Y) := precies mijn gedachte haha.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:41

Idd, moet eerlijk zeggen dat ik een merrie heb met behoorlijk pisgedrag, als die hengstig is, weet de hele buurt het, maar die gedraagt zich onder het zadel prima! Als je niet met je merrie langs een hengst kunt rijden, hoor je er net zo goed zelf niet thuis denk ik dan.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:42

Dorine92 schreef:
_Bianca schreef:

Met een simpel paard lukt dat inderdaad wel, met een andersoortig ras wordt het al wat lastiger. Het is mij ook echt wel eens gelukt, maar dan wel op een verenging waar niet of nauwelijks dressuurtoppers startten in de B en L. Wil niet zeggen dat het nooit lukt, maar ik heb inmiddels wel gemerkt dat het met een KWPN van over de 1,70 m gewoon echt makkelijker is dan met een Lusitano van 1,58 m..

Sorry maar dat is gewoon echt onzin in zijn zuiverste vorm. Als je goed rijdt krijg je gewoon je punten. Om het nou op het soort paard en de jury af te schuiven.. tja daar heb ik een mening over.

Ben ik het ook niet mee eens nee. Als je gewoon netjes de hoeken doorstuurt en de gevraagde oefening goed rijdt dan maakt het niet uit of je op een KWPN of voor mijn part een shetlander rijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:53

Mijn merrie was meer drama als die hengstig stond dan mijn hengst :') Dan was echt geen enkele ruin veilig zelfs. Als ik daarmee op wedstrijd was gegaan durf ik nog wedden dat ik daarmee van het terrein gestuurd zou worden. 1x pissen en de bak stroomt over zeg maar _O-

Ik heb mijn ruiterbewijs én wedstrijdbrevet afgelegd toen mijn paard nog hengst was. Dat eerste is in groep, gemengd, en bij beide proeven complimenten gehad van de jury over zijn opvoeding. Later alsnog gecastreerd omdat het vooral kak is als andere ruiters je paard steeds gaan lopen uitdagen. Dan is de lol er wel snel af jammer genoeg.

Minder punten scoren met een niet alledaags ras? Goh ja, ik ken ook jury's waarbij je dan bij voorbaat al met wat achterstand start, maar alsnog ga je dan echt wel een bagger proef moeten rijden om verlies te hebben. Verdien je winst, dan zal je de gewoon krijgen, maar misschien wat minder royaal als iemand met een "gewoon" paard. Er zijn evengoed juryleden die elk paard wat geen toptalent is bij voorbaat al in mineur zien binnenkomen. Gelukkig is dat vijvertje zéér klein en zijn de meeste gewoon even strikt voor iedereen. En ik ken er ook een aantal die je net complimenten gaan geven als je met een "minder evident" paard een nette proef weet neer te zetten en je daar ook gepast naar gaan quoteren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 13:15

Meer controle en toezicht bij het losrijden en op het voorterrein (oa bij laden) zie daar vaak dingen gebeuren die echt niet kunnen. En als mede deelnemer spreek je echt niet zomaar anderen ergens op aan, zeker niet als ze een hele groep helpers/toeschouwers/fans mee hebben. En mensen die tijdens het losrijden ook in de bak komen rijden, maar die duidelijk geen deelnemer zijn. Dat is mijn grootste ergernis op wedstrijd, daar wordt ook slecht op gehandhaafd vind ik.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 13:31

_Bianca schreef:
Misschien zou een 'examen' voor de ruiters een betere oplossing zijn voor het al dan niet starten met een hengst. Er zijn mensen die nog nooit gestart hebben die echt wel met een hengst om kunnen gaan, maar er zijn er ook zat die met een hengst mogen starten, maar waarbij ik de ring verlaat als ik ze aan zie komen.... Laat degenen die met een hengst willen starten een examen afleggen bij het KNHS, waarbij ze laten zien dat ze hun hengst goed onder controle hebben, zowel ernaast als erop. Dat lijkt me een heel eind 'eerlijker' en veiliger dan de huidige L2-eis.
O-

Dat examen bestaat!! Is een laagdrempelig examen die je kunt halen op heel veel lokaties dicht in de buurt... De gevraagde skills vindt je terug in de L2 proef en je moet 180 punten halen om te slagen voor dat examen....

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 13:52

Ayasha schreef:

Nee zo bedoelde ik het niet. Maar snap dat het er nu wel zo staat :') Ik heb mijn merrie overigens prima onder controle, alleen wil ik gewoon niet te dicht bij hengsten in de buurt komen als ik paard en ruiter niet ken ;) Maar dat terzijde, want ik snap ook wel dat dat 'mijn probleem' is. Ik had ook een ruin kunnen kopen :D

Maar, voor wat betreft de hengsten an sich, ik vind het soms oprecht onverantwoord.. En ook daarvoor geldt: er zijn uiteraard ook hengsten die zich keurig gedragen (ofwel: eigenaren/ruiters met hengsten die weten wat ze doen). En ik wil echt niet alles over 1 kam scheren; het zijn altijd de goeden die onder de kwaden lijden en dat is ook niet helemaal fair.

JeanneV schreef:
Dat examen bestaat!! Is een laagdrempelig examen die je kunt halen op heel veel lokaties dicht in de buurt... De gevraagde skills vindt je terug in de L2 proef en je moet 180 punten halen om te slagen voor dat examen....

Oh dat wist ik niet! Maar zou het eigenlijk juist niet belangrijker zijn dat iemand met een hengst juist buiten de proef laat zien dat hij/zij ermee kan omgaan?? Ik bedoel: de regel dat je een bepaald niveau moet hebben lijkt mij meer ingesteld voor het losrijterrein dan voor de proef zelf. Of zie ik dat verkeerd?

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 14:36

Heb hier hele goede dingen voorbij zien komen, Misschien effe een afvaardiging van Bokt naar het KNHS sturen? :D

Zelf zou ik de beoordeling willen veranderen. Oftewel de hele visie op het rijden. Als ik nu kijk wat er op de wedstrijden beloond wordt met goede punten dan geef je, vind ik, een hele verkeerde boodschap. Juryleden zouden meer getraind moeten worden in biomechanica. Ik zie zoveel in elkaar getrokken paarden en pony's lopen die veel te hoge punten scoren, waardoor ruiters denken dat ze goed bezig zijn. Mensen die stoer zeggen dat ze Z zijn, maar het paard totaal niet op eigen benen kan lopen. Liever zie ik een paard met een wat langere teugel, die mooi over de rug loopt dan een in elkaar getrokken paard die zogenaamd aan de teugel gaat. En als die volte dan een keer niet helemaal rond is dan vind ik dat je dat niet hard moet bestraffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 14:47

manubres schreef:
Heb hier hele goede dingen voorbij zien komen, Misschien effe een afvaardiging van Bokt naar het KNHS sturen? :D

Zelf zou ik de beoordeling willen veranderen. Oftewel de hele visie op het rijden. Als ik nu kijk wat er op de wedstrijden beloond wordt met goede punten dan geef je, vind ik, een hele verkeerde boodschap. Juryleden zouden meer getraind moeten worden in biomechanica. Ik zie zoveel in elkaar getrokken paarden en pony's lopen die veel te hoge punten scoren, waardoor ruiters denken dat ze goed bezig zijn. Mensen die stoer zeggen dat ze Z zijn, maar het paard totaal niet op eigen benen kan lopen. Liever zie ik een paard met een wat langere teugel, die mooi over de rug loopt dan een in elkaar getrokken paard die zogenaamd aan de teugel gaat. En als die volte dan een keer niet helemaal rond is dan vind ik dat je dat niet hard moet bestraffen.

Manubres,

neem het voortouw
ze staan er voor open,
https://www.knhs.nl/over-knhs/project-v ... eranderen/

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 15:15

MCE Heb ik al gedaan en ze gingen er mee bezig....Dat is alweer een tijd geleden dus geen idee wanneer we het effect gaan merken? :o

Maar het is een vrij groot ingebakken probleem. Zelfs in de topsport zie ik zulke tenenkrommende dingen, dus tsja....wie gaat het roer omgooien? Daar is wel veel durf voor nodig. Maar als ze onderaan beginnen is dat het halve werk denk ik ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 15:24

manubres schreef:
MCE Heb ik al gedaan en ze gingen er mee bezig....Dat is alweer een tijd geleden dus geen idee wanneer we het effect gaan merken? :o

Maar het is een vrij groot ingebakken probleem. Zelfs in de topsport zie ik zulke tenenkrommende dingen, dus tsja....wie gaat het roer omgooien? Daar is wel veel durf voor nodig. Maar als ze onderaan beginnen is dat het halve werk denk ik ;)

die ervaring heb ik ook, we gaan het wel ervaren wat ze aan gaan passen, de wil is er in ieder geval

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 15:57

Ik heb anders toch al wel weet van juryleden, weliswaar binnen België, die niet zomaar elk bij elkaar getrokken paard met kniezwengels tot tussen de oren gaan belonen met torenhoge punten. Integendeel zelfs.
Jaar of 2-3 terug de opleiding binnen LRV gedaan tot jurylid tot ZZ, en daar werd toch echt benadrukt om volgens het scala te jureren. (nu is dat geen echt hoogstaande opleiding, maar soit). Dus takt, regelmaat, losgelatenheid, gehoorzaamheid etc. Echter dient het oog van de juryleden veel meer getraind te worden in hoe herken je losgelatenheid, durchlassingkeit en alles er omheen. Als de jury vindt dat dat bijeen getrokken paard wat knarsetandend door de ring gaat een perfect voorbeeld is van netjes afkauwen en oprichting, tjah....

wat zou ik graag willen anders zien in België? Dat je buiten het zomerseizoen om gewoon met je (jonge) paard ongestraft oefenwedstrijden kan starten zonder dat je gelijk dreigmails krijgt over sancties voor "piratenwedstrijden" als je voor datzelfde paard een licentie hebt. Als ik nu mijn huidige niveau wil bijschaven, dan kan dat alleen door alsnog officiële proeven te starten en de verliespunten voor lief te nemen, of ik moet HC starten. Op een oefenwedstrijd kan ik gewoon een keer doorpakken waar nodig of eens iets kleins hernemen bij een foutje bijvoorbeeld. Iemand die een proef wil starten waar officieel geen zweep meer voor mag, kan die dan wel als "trainingsrondje" meenemen.
Jonge paarden kunnen en mogen dan een keer spoken zien, een keer buiten de ring hupsen, hun tijd nemen om te leren.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 17:16

Het scala en het correct gereden worden van het paard is een behoorlijk deel van de juryopleiding. Wie de informatie van de KNHS erop naslaat zal dat ook zien. De rijkunst gaat altijd voor bijvoorbeeld de netheid van een figuur. Het beeld dat door de KNHS wordt aangeleerd aan juryleden is (biomechanisch) correct.

Ik vind/vond ook wat van de jurering. Mijn levensmotto is: ‘als je ergens iets van vindt, moet je er iets aan doen of zwijgen’. Dus ben ik de jurycursus gaan doen. Het beeld wat hierboven wordt geschetst ken ik niet terug uit de opleiding noch uit het jureren. Veel juryleden plaatsen commentaar over het gaan van het paard op het protocol. Aan een score kan je dit niet direct afleiden. Ik ben juist benieuwd of er bij ‘slecht gereden paarden’ iets van ‘goed zo, ga zo door’ staat, of een advies om het totaalbeeld te verbeteren. Ik hoop toch op dat laatste, ik draag daar graag aan bij in het juryhok.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 17:33

shirleyp schreef:
Het scala en het correct gereden worden van het paard is een behoorlijk deel van de juryopleiding. Wie de informatie van de KNHS erop naslaat zal dat ook zien. De rijkunst gaat altijd voor bijvoorbeeld de netheid van een figuur. Het beeld dat door de KNHS wordt aangeleerd aan juryleden is (biomechanisch) correct.

Ik vind/vond ook wat van de jurering. Mijn levensmotto is: ‘als je ergens iets van vindt, moet je er iets aan doen of zwijgen’. Dus ben ik de jurycursus gaan doen. Het beeld wat hierboven wordt geschetst ken ik niet terug uit de opleiding noch uit het jureren. Veel juryleden plaatsen commentaar over het gaan van het paard op het protocol. Aan een score kan je dit niet direct afleiden. Ik ben juist benieuwd of er bij ‘slecht gereden paarden’ iets van ‘goed zo, ga zo door’ staat, of een advies om het totaalbeeld te verbeteren. Ik hoop toch op dat laatste, ik draag daar graag aan bij in het juryhok.

Mijn dochter rijdt en echte htk pony van nu 7 jaar die tot zijn 5de uitsluitend in manegelessen heeft gelopen. Zij wilde heel graag wedstrijden starten dus is ze afgelopen september gestart in de B. Maar dus niet op een bewegingswonder. Tijdens haar tweede wedstrijd reed ze tegen een meisje dat een prachtige palomino reed. Ik zocht hem op en hij bleek vorig jaar nog in het Z te hebben gelopen. Na de proeven kwam de jury naar ons toe. Ze sprak eerst mijn dochter aan een gaf een compliment dat ze zo'n leuke combinatie waren en dat mijn dochter zo vriendelijk reed. Daarna zei ze tegen het meisje met de palomino dat ze een voorbeeld kon nemen aan dochterlief. Dat haar paard alles deed, maar dát er geen respect te zien was van de ruiter en dat ze echt vriendelijker moest rijden. Mijn dochter haalde 3 wp's die proef, maar dát meisje eindigde nog iets van 10 punten hoger dan mijn dochter omdat hij wel de oefeningen netjes deed. Mijn dochter was heel blij met het compliment hoor, maar ergens vind ik dat zo iemand dan ook niet zo hoog moet scoren.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 17:56

Dat zou ik dan juist weer niet respectvol vinden van de jury, om en publiek iemand te bekritiseren op zodanig niveau dat anderen het woordelijk kunnen volgen en dan bovendien nog roepen dat ze een voorbeeld kunnen nemen aan een andere deelnemer in hun rubriek. Ik heb dat ook nog nooit een jury zien/horen doen; als ze een ruiter persoonlijk het commentaar willen geven dat ze vriendelijker moeten rijden, doen ze dit op een dergelijke wijze dat niet iedereen daarvan mee kan genieten.

Dat de pony wel alles deed, zorgt er inderdaad voor dat ze punten krijgt. Zeker als het dan een goed afgerichte pony op niveau is, loopt deze een htk pony er gauw uit. Voor een beoordeling op basis van hoe goed de ruiter z'n best doet moet je nu niet bij de KNHS zijn, maar bij de FNRS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 17:59

Het is wel een immens tegenstrijdige reactie natuurlijk: je moet een voorbeeld nemen aan een ander, maar je gaat wel alsnog met de prijzenpot naar huis? Kan me prima voorstellen dat ze dan denken "boeie met je commentaar, winnen doe ik toch". Zeker jongere kinderen betwijfel ik of ze die nuance gaan begrijpen.

Ik zat vorig jaar naast een jury die iemand flink commentaar heeft genoteerd op het protocol over de manier waarop de neusriem en sperriem waren strakgetrokken. Niet voldoende om voor uit te sluiten, wel voldoende om er een opmerking over te kunnen noteren. Ruitertje was dermate jong dat die waarschijnlijk niet zelf heft opgezadeld. Maar alsnog liep die pony wel gewoon netjes zijn proef, heeft het ruitertje die pony heel netjes rondgestuurd en ja, dan hebben ze alsnog gewoon winst.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:17

mylittlejoy schreef:
Dat zou ik dan juist weer niet respectvol vinden van de jury, om en publiek iemand te bekritiseren op zodanig niveau dat anderen het woordelijk kunnen volgen en dan bovendien nog roepen dat ze een voorbeeld kunnen nemen aan een andere deelnemer in hun rubriek. Ik heb dat ook nog nooit een jury zien/horen doen; als ze een ruiter persoonlijk het commentaar willen geven dat ze vriendelijker moeten rijden, doen ze dit op een dergelijke wijze dat niet iedereen daarvan mee kan genieten.

Dat de pony wel alles deed, zorgt er inderdaad voor dat ze punten krijgt. Zeker als het dan een goed afgerichte pony op niveau is, loopt deze een htk pony er gauw uit. Voor een beoordeling op basis van hoe goed de ruiter z'n best doet moet je nu niet bij de KNHS zijn, maar bij de FNRS.

Dat is 2x niet wat ik zeg. Het meisje werd niet publiekelijk aangesproken en mijn dochter ook niet. Toevallig had haar moeder ( of instructrice) mijn reserveprotocol geleend voor het lezen en ging ik het ophalen.

Daarbij weten we al vanaf het begin dat we niet veel verder dan het L2 kunnen komen met deze pony. En ik weet ook heus wel dat de kwaliteit van de pony behoorlijk meetelt. Ik denk alleen wel dat je als jury een verkeerd signaal afgeeft door iemand mondeling behoorlijk heftig commentaar te geven maar vervolgens rijdt diegene dan wel zeer hoge punten. Mi zou diervriendelijkheid dan wat zwaarder mee mogen tellen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:22

Citaat:
Daarbij weten we al vanaf het begin dat we niet veel verder dan het L2 kunnen komen met deze pony.

Hier kan ik het niet mee eens zijn.
Ja misschien niet voor de eerste prijzen in de wacht te s;epen , maar wel om tot en met Z winstpunten te rijden.
Dat kan met elk gezond paard.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:17

DuoPenotti schreef:
Citaat:
Daarbij weten we al vanaf het begin dat we niet veel verder dan het L2 kunnen komen met deze pony.

Hier kan ik het niet mee eens zijn.
Ja misschien niet voor de eerste prijzen in de wacht te s;epen , maar wel om tot en met Z winstpunten te rijden.
Dat kan met elk gezond paard.

Ik zei het mss niet duidelijk, pony is een kleine c en dochter wordt ( is nu) te groot. Alle oefeningen tot het L2 zitten er nu min of meer op. Maar voordat daar wp's gereden worden is dochter echt te lang. L

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:32

Ah zo, ja dan begrijp ik het wel ja. :j

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-21 21:47

MCE schreef:
manubres schreef:

Manubres,

neem het voortouw
ze staan er voor open,
https://www.knhs.nl/over-knhs/project-v ... eranderen/

Goed idee om het door te sturen! Wie weet hebben we er later wat aan!
_Bianca schreef:
immanuela29 schreef:
Tja het is erg moeilijk. Ik hoor vaker dat mensen met hengsten om kunnen gaan en de volgende seconde schreeuwen ze dat we met de paarden uit de buurt moeten blijven: WANT HIJ HEEFT EEN HENGST BIJ ZICH! Ja, ik heb dit echt meegemaakt :=
Het is moeilijk om alle paarden aan een kant te schuiven want ik ken zelf ook genoeg hengsten die wel braaf zijn. Maar ook meer dan genoeg waarvan ik zou zeggen van: Ja, als je die niet onder controle kan houden, kom dan maar even niet :o
Misschien moeten ze een competitie starten waar alleen maar hengsten starten, geen idee of dat al bestaat en of dat eigenlijk ook wel zo'n goed idee is _O-

Ik begrijp van 70% van de hengsten niet waarom ze nog hengst zijn... Natuurlijk, als het een goedgekeurde (of nog te keuren) hengst is, heb ik er alle begrip voor. Maar anders...? Ik ken genoeg hengsten die een amper paardwaardig bestaan hebben, omdat ze niet op de wei mogen, geen sociaal contact kennen... Maar dat is een andere discussie, die hier niet thuis hoort :D

Natuurlijk kunnen ruinen en merries ook echt wel gevaarlijk zijn voor andere paarden. Maar een hengst in onkundige handen is zowat een moordwapen. Ik denk dat iedereen zich wel voor kan stellen wat er gebeurt als er een hengst (neem als voorbeeld een flinke Fries) losbreekt en er is net een meisje haar welshpony merrie'tje aan het losrijden.

Een hengst in kundige handen is geen probleem. Maar dat is ook juist waar het vaak mis gaat..... Misschien zou een 'examen' voor de ruiters een betere oplossing zijn voor het al dan niet starten met een hengst. Er zijn mensen die nog nooit gestart hebben die echt wel met een hengst om kunnen gaan, maar er zijn er ook zat die met een hengst mogen starten, maar waarbij ik de ring verlaat als ik ze aan zie komen.... Laat degenen die met een hengst willen starten een examen afleggen bij het KNHS, waarbij ze laten zien dat ze hun hengst goed onder controle hebben, zowel ernaast als erop. Dat lijkt me een heel eind 'eerlijker' en veiliger dan de huidige L2-eis.

Hoewel ik als merrie-ruiter het ook niet erg zou vinden als er 'hengstvrije wedstrijden' georganiseerd zouden worden.. Met een merrie losrijden in een 20x40 baan samen met 5 anderen, waaronder een hengst is ook echt geen feestje, weet ik uit ervaring... -O-

Ik zou ook wel eens als merrie ruiter idd wedstrijden zonder hengsten willen. :j

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 22:37

Zou het ook fijn vinden als er explicieter bij staat waar/hoe losrijden gaat zijn. Bijvoorbeeld een klein 20x20 dingetje of een grote mega bak met alles door elkaar. Staat er nu niet altijd bij.

Ook kan parkeren best een uitdaging zijn, zeker met voldoende(!) ruimte tussen de auto’s. Snap dat dat lastig is voor de organisatie maar ook vaak gehad dat daar niet echt aandacht aan is besteed. Weet niet of reviews van wedstrijd locaties wenselijk is (je komt er ook wel snel genoeg achter).

Je zou ook een losse categorie per klasse er bij doen voor fijnste combinatie oid. Denk dat je daarmee wel beetje moet uitkijken dat dat ene mooie paard niet steeds wint.

Zou het ook wel fijn vinden als ze schreeuwers langs de zijlijn iets meer onder controle zouden houden. Dat iemand bijvoorbeeld luidkeels praktisch les aan het geven is. Of andere categorie maar zelfde thema; 2 buitenbakken naast elkaar dat je 2 mensen tegelijkertijd proefjes hoort voorlezen. Tuurlijk moet je gewoon zelf je proef kennen maar soms is het ook echt niet nodig