Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 17:28

Ook met een paard met pijnklachten? :\
Een gezonde die af en toe ontploft tot daar aan toe maar een paard met bewezen pijnklachten? Neen. Die dwing je niet op deze manier. Je hoeft hem niet los te gooien op lucht te geven.
Ik ben echt geen boomknuffelaar als een paard de ezel uit hangt terwijl er geen pijn is. Maar als er pijnklachten zijn veranderd IMO alles.
k_m schreef:
Ik zou er niet op willen zitten als ze meer ruimte en tijd moet krijgen om te zakken. Als ze dan een keer doorzetten in dat protest dan lig je er 100 x af.

Volgens mij is ts hier wel naartoe aan het werken, maar dit paard gaat echt toch wel nog een klik moeten maken voor je daar naartoe kan gaan. Iedereen ziet liever het langere zachtere en alles wat lief en leuk is. Maar als dat niet werkt, dan moet je soms toch echt even iets strenger gaan zijn.

Ik denk dat je goed bezig bent. Of je er ooit heel gewillig mee weg rijd, ik weet het niet. Maar ze is nog jong en sommige paarden maken echt nog wel die klik na een tijdje..

k_m

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 17:32

Paard is toch na gekeken of lees ik daar naast?

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 17:36

k_m schreef:

Op de 1 pagina staat dit:
Hoe het in het rapport staat:
Bij flexie van de hals fors stepdefect ter hoogte van C6-C7 waarbij het craniale (voorste) deel van C6 hoger is dan het caudale (achterste) deel van C7. Hierdoor abnormale belijning van het wervelkanaal. Geen aanwijzingen voor vernauwing van tussenwervelruimte. Milde gladbegrenste ontvangstoename van de facetgewrichten C7T1 (tussen onderste halswervel en eerste borstwervel)
Oftewel: Stepdefect wervelkanaal thv C67 passend bij dynamische instabiliteit.
Op de echo van haar hals kwam nog naar voren: Milde synovititis (ontsteking) rechter C67 facetgewricht.
De ontsteking is behandeld middels USG (echobegeleide) injectie met ontstekingsremmers in het gewricht. Aan de wervels kan niets gedaan worden.

Prognose? Geen. Durfden ze niet af te geven. Ze kunnen er in de basissport prima mee lopen, indien de spieren rond om de wervels goed ontwikkeld zijn en de paarden mee werken. In de hogere sport lopen er vast ook paarden met dit probleem, maar die zien ze in Heesch niet omdat die paarden er al mee hebben leren om gaan (naar hun zeggen). Alles valt of staat met hoe Krisje mee werkt.

Dus nagekeken, maar geloof echt dat het geen makkelijk paard is, maar ook dat een paard dit niet doet zonder reden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 17:38

k_m schreef:

En daar is uit gekomen dat het een aandoening heeft die bij bepaalde bewegingen pijn veroorzaakt. Zo’n dier dat dus defecten in de halswervels heeft ‘koud’ naar beneden trekken als je weg wil stappen omdat het niet ‘tussen benen en hand wil komen’ heeft niks te maken met ‘niet willen losgooien’.

Ik durf zo ver te gaan om te zeggen dat TS blij mag zijn dat dit een heel lief paard is.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 17:39

Ayasha schreef:
k_m schreef:

En daar is uit gekomen dat het een aandoening heeft die bij bepaalde bewegingen pijn veroorzaakt. Zo’n dier dat dus defecten in de halswervels heeft ‘koud’ naar beneden trekken als je weg wil stappen omdat het niet ‘tussen benen en hand wil komen’ heeft niks te maken met ‘niet willen losgooien’.

Ik durf zo ver te gaan om te zeggen dat TS blij mag zijn dat dit een heel lief paard is.

Beetje kortzichtig en behoorlijk je eigen visie

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 17:43

Ik ben te weinig medisch onderbouwd om daar dan een goede mening over te vormen. Ik lees verder gewoon graag mee. Het is een moeilijke afweging.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 17:44

tita schreef:
Ayasha schreef:

Beetje kortzichtig en behoorlijk je eigen visie

Het zou een beetje raar zijn als ik andermans visie zou gaan geven hè? :=

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 18:39

Ayasha schreef:
Eerlijk gezegd zie ik helemaal geen gemeen paard. Ik zie een gefrustreerd paard. :)
Ja, "daar is ze weer" he. :) Maar dit paard is niet gemeen. Als dit dier gemeen was, was je inmiddels dood of iig nog aan het revalideren.

De bokken die ze geeft zijn hoog maar niet gemeen. De "goede momenten" zijn nog steeds enorm strak met enorm veel spanning. Terwijl juist een paard met een aandoening als de hare gebaat zou zijn bij ontspanning lijkt me. Ook het eerste filmpje. "ze wil niet tussen hand en been komen". Dus jouw oplossing is om haar er tussen te trekken? Vind je het gek dat dat dier dan gefrustreerd naar je been trapt en uiteindelijk, als die boodschap niet ontvangen wordt, zich er uit trekt?

Waarom krijgt dit dier niet de tijd om te zakken? Waarom moet ze meteen in die opgekropte houding?

Ik denk dat dit een stukje spanning is bij de ruiter, controle willen houden. Meer loslaten is ook wel super eng bij een paard dat zo heftig kan reageren, maar ben het zeker met je eens dat lucht en halslengte in combinatie met consequent voorwaarts rijden de ontspanning juist zal bevorderen, zéker gezien de laag-cervicale afwijking.
Maarja, dan moet je wel als combinatie uit het huidige patroon komen, en het is nou ook weer niet vanzelfsprekend dat het paard met meer lucht aan de voorkant meteen ontspant en niet meer gaat bokken, dat kost tijd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 18:44

Ik zou persoonlijk niet eens meer echt met zo’n paard aan de slag durven als ik weet dat er een halsafwijking aanwezig is die pijn kan veroorzaken. Bij elke verzet of bok zou ik meteen twijfelen en denken dat ze pijn heeft. Ik zou er niet meer achter staan.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 19:00

Voorzover ik uit de tekst kan opmaken, geeft deze afwijking geen (of althans niet per se) pijn, maar vooral instabiliteit. Het is geen artrose, iets wat wel erg pijnlijk is. Het is een afwijking in de vorm van de laatste halswervels en de eerste borstwervel. Er zat ook een lokale ontsteking, die zal in eerste instantie wel pijn hebben gegeven, maar dat is behandeld.
Dat soort ontstekingen, synovitis aan de facetgewrichten, komt overigens relatief vaak voor. Qua rijden is het daarbij vooral belangrijk om het paard met halslengte te rijden en met zo min mogelijk druk aan de voorkant, in ieder geval tot de ontsteking tot rust is gekomen (dat was het advies wat ik meekreeg na laserbehandeling van een dergelijke ontsteking bij 1 van onze paarden).

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 19:01

Suzanne F. schreef:
Ik zou persoonlijk niet eens meer echt met zo’n paard aan de slag durven als ik weet dat er een halsafwijking aanwezig is die pijn kan veroorzaken. Bij elke verzet of bok zou ik meteen twijfelen en denken dat ze pijn heeft. Ik zou er niet meer achter staan.

Hij is eerst langere tijd met medicatie gereden wat ik begreep.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 19:16

Ts

Kropt de merrie uit zichzelf zo op, loopt ze graag achter de loodlijn?

Als je haar laag rond rij, of horizontaal met neusje eruit hoe is ze dan, ben jij dan bang dat je te laat haar kop naar beneden krijgt en zij dus sterker is.

Dit paard hoeft geen pijn te hebben dat zijn aannames. Ts heeft genoeg gedaan en de mens roept altijd
A ga naar de dierenarts
B paard heeft pijn

Kan ook karakter van paard zijn ....bedoel hoeft nuetnaltijd associëren met ellende in de vorm van pijn

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 19:18

Toch nog even inpikken, met pijn medicatie ging het hetzelfde. Dat is toch ook wel een teken dat het niet puur daar zit..

Zou grondwerk met lange lijnen / dubbele longe niks zijn? Die takt fouten komen ook wel door het zoeken en de onbalans heb ik het idee. Als je daar vanop de grond al meer balans in kan brengen, misschien kan ze zich dan iets makkelijker dragen en 'overgeven' aan jou hand als je erop zit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 19:28

k_m schreef:
Toch nog even inpikken, met pijn medicatie ging het hetzelfde. Dat is toch ook wel een teken dat het niet puur daar zit..

Zenuwpijn komt door pijnmedicatie heen. Iedereen die een ooit een hernia heeft gehad kan je dat vertellen.

TS ik heb je hele topic gelezen en ik moet echt zeggen: hulde voor je doorzettingsvermogen.
Maar ik vind dit niet fijn om te zien. Echt niet. Dat er een tongriempje nodig is moet toch ook wat zeggen.
Wat "De cowboy" je paard leert is omgaan met de pijn. Maar wil je dat ook echt?

Je hebt een diagnose. Is er nu echt niets te doen? Bv d.m.v. een operatie de betreffende zenuwen uitschakelen?
Ik noem maar iets hoor. Ze kunnen tegenwoordig al zoveel...

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 19:37

Ervan uitgaand dat het paard pijn heeft. Dat is niet uitgesloten maar anderzijds niet logisch met deze afwijking (geen artrose of stenose vastgesteld, alleen een afwijking in de vorm van de wervels die zorgt voor lokale instabiliteit), en is ook niet aangegeven door de onderzoekende dierenartsen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 20:21

Wat fijn dat bokt vanachter zijn scherm kan zeggen of dit dier pijn heeft (ondanks pijnmedicatie en dierenartsen), hoe het zich voelt, hoe het gereden zou moeten worden en welke aanpak veel beter zou zijn :o

Zullen we stoppen met al deze speculaties en TS gewoon in haar waarde laten? Volgens mij doet ze naar haar mening wat ze kan voor dit paard.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 20:22

Askja schreef:
Poekkie schreef:
@Askja: ik denk dat je paarden onderschat. Er zijn er echt wel enkelen die zeer gemeen kunnen reageren en zeker en vast wachten op het moment dat je even niet oplet of net iets minder harde grenzen stelt om je aan te vallen.
Vroeger dacht ik ook dat een paard dat nooit zou doen of denken, maar nu ken ik er zelf zo eentje. Prachtig dier, maar valt af en toe uit het niets zo aan in wei of stal als je even wegkijkt of je je rug durft draaien. Onder het zadel hetzelfde, maar paard vertoonde dit gedrag al ver voordat er een zadel in de buurt kwam. 100% zeker geen pijn.
Dan nog is het gedrag dat 'in het moment' plaatsvindt, niet meer en niet minder. Dat soort paarden is impulsief, snel overprikkeld, misschien dominant, misschien juist onzeker en van daaruit agressief (zoals angst-agressie bij honden). Het is vanwege de onvoorspelbaarheid zeer zeker gevaarlijk gedrag dat om een zeer alerte, zekere en consequente benadering vraagt, maar het is niet, ik herhaal niet, gemeen. Althans, het is niet bedoeld als gemeen. Het wordt door sommige mensen (waaronder jij) misschien zo ervaren en geïnterpreteerd , dat is wat anders.
Overigens zit er 9 van de 10 keer wel degelijk een fysiek probleem achter, maar dat is niet altijd even makkelijk te achterhalen.

Niet eens. Die ene is gewoon een gemene zak, niks meer en niks minder. Maar aangezien we beiden overtuigd zijn van onze eigen mening over ‘gemeen’ ga ik niet in discussie treden over dit onderwerp :)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 20:41

Hier nog 1x het verhaal van mij.

Deze merrie doet me qua karaktee erg aan de mijne denken. Verschillen in haar rugwervels, maar geen kissing spines. Wel heeft dit paard hier pijn op ervaren en heeft zij een verdediging tegen die pijn opgebouwd.

Toen ik haar net onder mijn kont kreeg dacht ik dat ze niet spoorde. Ze heeft een record van 32 bokken op de lange zijde 20x60 baan.

Elke oefening waar zij pijn mee ervaren had reageerde ze met dit gedrag op. Ik heb dit eruit kunnen rijden door een hoop vertrouwen en liefde.

Ze kropt nog vaak op en dat zie ik ook in deze merrie, taktmatig wordt mijne hier dus ook niet beter van omdat elk spiertje in haar lichaam aanspant. Dan komt het stukje afvloeien. Dit doet zij door er een paar redelijk gecontroleerde bokken uit te gooien en ook direct achter elkaar. Dan is ze het kwijt, heeft zich geuit en kan weer door. Geloof het of niet, maar ik heb dan een zeer prettig paard. Dit doet ze overigens bijna niet meer na 1,5 jaar.

Ik geloof wel in deze merrie en dat ze een bepaald beschermpatroon heeft opgebouwd tegen de ontsteking in haar hals. Als dit paard dalijk merkt (indien ze pijnvrij is) dat het geen pijn meer doet zal ze wel gaan lopen.

Ook is de lijn die deze merrie heeft is ook niet geheel vergevingsgezind hahahahaha.

Je gaat de goede kant op en ik weet zeker dat jullie er komen. Ontspan wat meer dan kan zij ook gaan ontspannen en gaan groeien.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 20:59

Wat een ontzettend aansprekend paard...Snap dat je daarvoor alles uit de kast haalt. Ben heel benieuwd naar het vervolg...
Mss is het hier al genoemd, maar wat is een tongriempje precies?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 21:01

Poekkie schreef:
Wat fijn dat bokt vanachter zijn scherm kan zeggen of dit dier pijn heeft

Dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat pijnmedicatie zenuwpijn niet kan uitsluiten. Voor degenen die zeggen dat pijnmedicatie bij dit paard geen verschil maakt en het dus karakter moet zijn...

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 21:12

Babootje schreef:
Poekkie schreef:
Wat fijn dat bokt vanachter zijn scherm kan zeggen of dit dier pijn heeft

Dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat pijnmedicatie zenuwpijn niet kan uitsluiten. Voor degenen die zeggen dat pijnmedicatie bij dit paard geen verschil maakt en het dus karakter moet zijn...

‘Wat ‘de Cowboy’ je leert paard leert is omgaan met de pijn’
Knappe conclusie :o -O-

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 21:23

manubres schreef:
Wat een ontzettend aansprekend paard...Snap dat je daarvoor alles uit de kast haalt. Ben heel benieuwd naar het vervolg...
Mss is het hier al genoemd, maar wat is een tongriempje precies?

Als ik dat even in mag vullen, dan ga ik er vanuit dat het een pantykousje of een speciaal siliconen bandje is waarmee je de tong aan de onderkaak vast maakt. Zo kan het paard niet op zijn tong bijten, tenminste dat is waar het normaal bij de dravers gebruikt wordt. Soms ook zodat ze de tong niet over het bit leggen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 21:24

Ik heb het hele topic gelzen maar ik vond krisje op het filmpje van midden 2020 wel redelijk fijn tonen als ze liep en nu helemaal niet. Ik zie op je laatste filmpjes alleen maar een nijdig paard. Het paard vindt het niks zo.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 21:48

Poekkie schreef:
Niet eens. Die ene is gewoon een gemene zak, niks meer en niks minder. Maar aangezien we beiden overtuigd zijn van onze eigen mening over ‘gemeen’ ga ik niet in discussie treden over dit onderwerp :)

Gemene zakken vind je alleen onder mensen. Soms zitten ze ook op de rug van een paard en noemen ze die een rotzak als dat paard zich niet op de gewenste gehoorzame manier gedraagt.

En inderdaad, laat maar. Back on topic.
Ik kan me alleen echt enorm storen aan dit soort helaas redelijk gangbare taalgebruik richting paarden.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 21:52

Askja schreef:
Poekkie schreef:

Gemene zakken vind je alleen onder mensen. Soms zitten ze ook op de rug van een paard en noemen ze die een rotzak als dat paard zich niet op de gewenste gehoorzame manier gedraagt.

En inderdaad, laat maar. Back on topic.
Ik kan me alleen echt enorm storen aan dit soort helaas redelijk gangbare taalgebruik richting paarden.

+:)+ :')