[VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Poekkie

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 18:37

Leuk plekje! Alleen zou de modder voor mij wel wat te veel zijn. Kunnen ze nog droog liggen? De schuilstallen lijken ook nogal blubberig niet?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 18:38

T ziet er toch wel heel nat uit zo op de foto's. Ik mis toch wel een echt droge plek waar ze kunnen liggen

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-19 18:41

100 procent droog is het niet. Maar ze kunnen op zich prima liggen in de schuilstallen en bij de rij bomen.
Die van mij doen dat ook.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 18:46

Ik heb er een matig gevoel bij.
Maar dat komt omdat ik niet bang ben voor een beetje blubber.
We hebben natuurlijk de afgelopen tijd echt veel regen gehad.
Zelfs zoveel regen dat onze bak, die echt zo goed als nooit nat word zeiknat was en ook blubberig was.

Vandaar dat ik dan denk, joahhh okay ook onze bak die nooit blubberig is was blubberig
Dus niet meer als logisch dat het daar nu ook blubberig is

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 18:47

het is inderdaad heel nat, maar op modder zie je water veel sneller dan dat je foto’s op gras zou maken.
als ze er verder niet in wegzakken en er verder wel droge plekken zijn zou ik het geen probleem vinden.
het heeft ook wel weer behoorlijk geregent ..maar blijft nu eerst droog dus kan het wel weer weg zakken.

ik blijf het een mooie plek vinden.
voor mijn merrie zou het echt walhalla zijn met al die bomen,die kon zich helemaal uitleven met lekker schuren :D

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 18:48

Is er nergens verharding waar de paardjes kunnen staan?

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 18:49

Oei dit vind ik wel heel erg modderig. Dit zou niets zijn voor mij. Ik heb een paddock en het voorste stuk is ook zo maar zodra het kan wordt dit afgegraven en gaat er nieuw zand in. In de zomer met mooi weer oke maar nu......mijn merrie zou hier niet gaan liggen en dit is echt een must voor haar

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 18:53

Dat zou voor mij toch teveel modder zijn, ondanks dat het verder heel mooi is.
Die van mij staat ook in de natte modderige wei maar heeft wel ook een verhard stuk waar ze kunnen eten en een ingestrooide ligplek. Zonder droge overdekte plek heb ik daar toch wat moeite mee.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 29-11-19 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-19 18:54

Rakkie123 schreef:

Omdat het een natuurgebied is, mag er niks bestraat worden. De track is van puin. Dus dat is wel verhard.
Dat oogt anders dan een stuk wat bestraat is.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 19:14

Sommige stukken zijn idd gewoon zeiknat, maar langs die bomenrij lijkt mij de bodem best nog wel droog.
Of zie ik dat verkeerd ?
Ze zien er wel allemaal lekker dik uit :P

Op die eerste foto's zie je goed vanwaar de wind komt. Allemaal scheve bomen :D

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 19:16

Dat krijg je het is winter en de paarden vertrappen als wat nat is.

Als ze schuilstallen hebben en inderdaad bij de bomen kunnen liggen is het voor redelijk wat paarden en eigenaars prima te doen lijkt me. Door de modder lopen ze daar gaan ze niet liggen.

Ligt gewoon aan je paard en de eigenaar.

Blijft wel een leuk concept met als nadeel dan modder.dasr Tegen over weer voordelen.

Had het nooit gezien zo groot tussen de bomen door.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-19 19:22

Pandora2 schreef:
Sommige stukken zijn idd gewoon zeiknat, maar langs die bomenrij lijkt mij de bodem best nog wel droog.
Of zie ik dat verkeerd ?
Ze zien er wel allemaal lekker dik uit :P

Op die eerste foto's zie je goed vanwaar de wind komt. Allemaal scheve bomen :D

Klopt, daar is de bodem best droog.
Haha ja ze krijgen genoeg te eten. Tijdens mijn rondje, om 14.00 ofzo, waren de meeste hooibakken nog half vol.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 19:24

Sure_lee schreef:
Rakkie123 schreef:

Omdat het een natuurgebied is, mag er niks bestraat worden. De track is van puin. Dus dat is wel verhard.
Dat oogt anders dan een stuk wat bestraat is.

Kunnen de hoeven daar wel wat slijten?
En kunnen ze wel ergens droog liggen of staan?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 19:28

Oei, ik ben helemaal niet bang voor een beetje nattigheid maar dit vind ik toch wel heel erg veel modder... Onze paddocks zijn ook niet 100% droog maar er zijn genoeg droge plekken en rondom het hooi zijn betonnen platen waar ze droog staan. Dit zou ik zelf zo niet willen voor die van mij denk ik..

Het is een prachtige ruimte, maar die nattigheid is wel echt heel erg jammer.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-19 19:30

Rakkie123 schreef:
Kunnen de hoeven daar wel wat slijten?
En kunnen ze wel ergens droog liggen of staan?

Mijn vorige post ging over de slijtage van de hoeven. Die is perfect. Puin is daarvoor beter dan beton of straatwerk.... zegt mijn hoefsmid. En als ik zie hoe ze nu slijten ben ik dat met hem eens.

Er is nu na 1,5 dag regen aaneengesloten geen plek die 100% droog is. Maar zeker droog genoeg om te liggen en staan.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 19:41

Ben je er zeker van dat Roos alleen spierpijn heeft?
Of is het alleen nu het zwaarder loopt door de modder?

Voor mijn pony werkte zulke modder niet, hij heeft spat en moest echt ploeteren om er door te komen.

Er was wel verharding en een ligplek waar ze om beurten konden liggen, maar om wat rust en ruimte te hebben, ging hij toch de blubbertrack op (zware klei) en dat kostte hem veel energie en hij liep vaak kreupel.

Op de huidige plek zijn ook met dit weer wel wat modderplekken, maar nooit dieper dan een hoef diep.
Verder is er een puinpad langs de weien dat droog is en bij het hek is het ruim verhard.
Op het pad en in stal kunnen ze droog liggen.
Hij loopt nu goed en heeft ook veel meer energie :):)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-19 20:00

LBLGypsyCobs schreef:
Ben je er zeker van dat Roos alleen spierpijn heeft?
Of is het alleen nu het zwaarder loopt door de modder?

Voor mijn pony werkte zulke modder niet, hij heeft spat en moest echt ploeteren om er door te komen.

Er was wel verharding en een ligplek waar ze om beurten konden liggen, maar om wat rust en ruimte te hebben, ging hij toch de blubbertrack op (zware klei) en dat kostte hem veel energie en hij liep vaak kreupel.

Op de huidige plek zijn ook met dit weer wel wat modderplekken, maar nooit dieper dan een hoef diep.
Verder is er een puinpad langs de weien dat droog is en bij het hek is het ruim verhard.
Op het pad en in stal kunnen ze droog liggen.
Hij loopt nu goed en heeft ook veel meer energie :):)

Ze kan niet praten dus heel zeker weet ik dat niet.
Maar ze is pas volledig gecheckt dmv bioresonantie en daar kwam niet iets speciaals uit wat zou duiden op meer dan alleen spierpijn.
Ze loopt nu weer goed trouwens.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 20:09

Volgens mij kunnen ze bij die bomenrij nog best redelijk liggen. Ideaal is het niet maar alsnog vind ik dit vele malen beter dan de 23/7 binnen stallen. Ben benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen in de rest van de winter.

Onze weide ziet er misschien droger uit maar als je er doorheen loopt merkt je toch ook dat het echt wel soppen is na alle regen van de afgelopen maand.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 20:27

Jeetje wat een drekzooi. Dat wil je toch niet? Ijzers kan je daar sowieso niet hebben want die lopen ze er zo onderuit in die blub. En ik zou maar heel scherp blijven op mok, rasp en allerlei andere been-huidproblemen. En rotstraal.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 20:30

Mijn paard had min of meer chronisch rotstraal in Nederland. Sinds hij 24/7 buiten staat en dus lekker kan bewegen heeft hij het nooit meer gehad ondanks hele natte winters en dus natte modderige ondergronden. In mijn ervaring heeft het vele bewegen dus meer positief effect dan het negatieve effect van de modder. Ook mok hebben we hier niet meer gehad ondanks dat ons trekpaard inclusief flinke sokken het liefste de hele dag met haar pootjes in de blub staat.

Wat TS waarschijnlijk wel gaat zien is dat de paarden op een droge zonnige dag ineens allemaal collectief in het zonnetje gaan liggen. We zien ze hier echt genieten van die momenten.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 20:42

24/7 in een stal en dit zijn wel 2 uitersten, er zit ook nog een heel spectrum aan mogelijkheden tussen.

Lizy29
Geen mok is dan een kwestie van geluk lijkt mij zo.
Bij tinkers zie je in precies dezelfde omgeving dat de een er wel last van heeft en de ander niet....

Maar ik zou wel problemen hebben met geen droog plekje....

TS....sorry, ik ga stoppen met reageren, jij bent blij en het is een mooi plekje en uiteindelijk is dat het allerbelangrijkste!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 20:45

Ik denk niet zo zeer geluk alswel veel vrije beweging dus niet een paddockje buiten maar hectares grond zoals ook in het geval van TS

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 20:46

Zie ook nog genoeg droge plekken, maar moet wel zeggen dat ik het ooit erger meegemaakt heb. :=

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 20:52

Ze krijgen niet zomaar mok van modder is mijn ervaring. Mijn winterwei is ook modderig, maar even afkloppen, ik heb in 21 jaar nog geen pony met mok gehad.

Al ben ik wel heel erg blij met de verharding waar ik het hooi voer en 2 stallen waar ze lekker droog en beschut kunnen liggen. Dat zou ik zelf wel missen op de plek van ts.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 21:22

Mok komt volgens mij ook voor een groot deel van binnenuit. Bij ons hebben twee paarden langere tijd precies hetzelfde gestaan. De ene heeft nooit! mok, de ander komt er zelfs in de zomer slecht vanaf..

Neemt niet weg dat zoveel nattigheid wel een broeiplek voor nare dingen kan zijn.