[VOLG] Daantje, als het leven soms een andere wending neemt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 11:43

Armitage schreef:
De fokker probeert alleen imago schade te redden. Na zijn start is hij veel te vroeg verkocht. Maar ja money talks. Veel succes TS.

Uhh... ik ben niet heel erg thuis in het shetlanderwereldje... Maar zit hier nu écht geld in?
Het lijkt me vooral een hobby waar veel, heel erg veel liefde en passie bij komt kijken. Als ik de reactie van een andere Bokker zo lees is de fokker enorm betrokken.

Ik zie het in dat geval meer als 'zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten', maar dan in de positieve zin van het woord. Fokker is te goed van vertrouwen geweest door vele goede ervaringen. Blijft menselijk...

Anoniem

Re: Daantje, als het leven soms een andere wending neemt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 11:50

Er zal geen geld in zitten maar een veulen aan kunstmelk kost wel geld ;) Nu goed, ik denk dat de fokker ook wat naief is geweest. Veulen gaat mee met 2 kameraadjes en krijgt daar verder zijn melk (waarschijnlijk ook aan een heel lage prijs hierdoor). Ik denk dat dit voor de fokker ook een heel wijze les is dat je gewoon niet moet spenen op 3 maand, ongeacht de omstandigheden.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 11:53

Ik kom dit topic nu pas tegen.. wauw zeg wat heedt hij een geluk dat ie bij jou terecht is gekomen. Wie weet wat er anders nu van m was geweest...

Hopenlijk knapt zijn gebit wat op waardoor hij beter kan eten en wat aan gaat komen. Arm ding. Ik zal duimen voor jullie!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 11:56

Wat vreselijk TS, jammer dat het zo gelopen is voor hem. Hopen dat hij een zonnigere toekomst tegemoet gaat!

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 11:59

Lees het nu pas maar wat erg zeg! Wat fijn dat ie in jouw handen is :)

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 12:05

De prijs van mini’s is omhoog geschoten, er is een paar jaar amper gefokt waardoor er minder aanbod kwam, hierdoor zijn ze nu weer duurder.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 12:11

DeMolenhoek schreef:
Er zal geen geld in zitten maar een veulen aan kunstmelk kost wel geld ;) Nu goed, ik denk dat de fokker ook wat naief is geweest. Veulen gaat mee met 2 kameraadjes en krijgt daar verder zijn melk (waarschijnlijk ook aan een heel lage prijs hierdoor). Ik denk dat dit voor de fokker ook een heel wijze les is dat je gewoon niet moet spenen op 3 maand, ongeacht de omstandigheden.

De fokker is er dus hoe dan ook bij ingeschoten.
Dus niks geen 'money talks', inderdaad wel een vervelende les voor de fokker. Je vertrouwen loopt wel een enorme deuk op, helaas terecht in de hedendaagse maatschappij.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 12:13

Letsdunit schreef:
De prijs van mini’s is omhoog geschoten, er is een paar jaar amper gefokt waardoor er minder aanbod kwam, hierdoor zijn ze nu weer duurder.

Maar wat is duur?

Ik zit een beetje in de friezen, een hengstveulen uit een goede lijn, ongeveer 3500 euro. Dekt amper de kosten voor de fokker...
En ik geloof niet dat een mini of shetlander minder kost in onderhoud en dierenartskosten.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 12:40

Heb het hele topic gelezen, en och wat sneu.. Je veulentje (TS) is zo identiek aan wat ik om me heen bij mensen zie staan. Ik wordt altijd boos en verdrietig als ik ze zie. Begreep niet waarom er zo gefokt wordt, maar begrijp nu door dit topic dat deze misvormingen en zwakte waarschijnlijk komen doordat ze veel te vroeg bij de moeder worden weggehaald.
Als je echt een betrokken fokker bent, verkoop je een drie maanden oud veulen niet.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 12:47

Wat een hummeltje, arm dier! Hopelijk gaat hij het redden. Er zit wel een enorm lief koppie op <3

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 12:53

Janine1990 schreef:
Letsdunit schreef:

Maar wat is duur?

Ik zit een beetje in de friezen, een hengstveulen uit een goede lijn, ongeveer 3500 euro. Dekt amper de kosten voor de fokker...
En ik geloof niet dat een mini of shetlander minder kost in onderhoud en dierenartskosten.

Over het algemeen zijn shetten en mini's wel minder vaak ziek dus minder dierenartskosten. Ook geen ki, gewoon de hengst op de wei meestal, dus dat scheelt ook.

En hoewel wij aan huis dure shetten (aangepast gecertificeerd hooi, luxe bijvoer) hebben, kosten ze qua voeding toch maar een fractie van de grote paarden. Een mini van 100kg eet nu eenmaal niet meer dan 3kg hooi en een halve kg brok. Ook ontworming gaat op gewicht en bij ons slopen ze ook een stuk minder dan de grote paarden. Ook belasten ze het land veel minder en kan je met shetten kwijt op hetzelfde stukje.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 13:02

Mizora schreef:
Over het algemeen zijn shetten en mini's wel minder vaak ziek dus minder dierenartskosten. Ook geen ki, gewoon de hengst op de wei meestal, dus dat scheelt ook.

En hoewel wij aan huis dure shetten (aangepast gecertificeerd hooi, luxe bijvoer) hebben, kosten ze qua voeding toch maar een fractie van de grote paarden. Een mini van 100kg eet nu eenmaal niet meer dan 3kg hooi en een halve kg brok. Ook ontworming gaat op gewicht en bij ons slopen ze ook een stuk minder dan de grote paarden. Ook belasten ze het land veel minder en kan je met shetten kwijt op hetzelfde stukje.

Minder vaak ziek? Ik denk dat je wel gelijk hebt hoor, maar ik denk dat het meer een belastingsverschil is. De meeste paarden en grotere ponies worden gewoon veel meer gebruikt en dus belast. Ik denk dat een dierenarts dan vaker langs komt wegens kreupelheden en andere belastingsziekten dan omdat ze echt ziek zijn.

Maar ik neem aan dat ze relatief gezien in aanschaf ook minder kosten. Dus procentueel gezien zullen de onkosten wel gelijk zijn, neem ik aan? En als je echt serieus fokt met die dieren, neem ik aan dat je toch ook wel laat scannen om te zien of ze drachtig zijn. Het lijkt me dat de kosten van het fokken er ook gewoon zijn en dat een gustregeling niet pas het volgende jaar wordt gegeven.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 13:03

othelloster schreef:
wil hem ook graag scheren dat ik eens zien wat er onder zit. moet er wel even bij vertellen dat hij met 3 maanden is afgespeend. zijn moeder gaf te weinig melk de hele melkgift door. heeft in 1 maand 3 verschillende eigenaren gehad en een spoelworminfectie. kan niet gezond zijn voor een beestje. maar scheren durf ik helaas nog niet aan. zijn enorme vacht vertekend ook enorm. hij heeft wel een gevulde buik, krijgt wel onbeperkt hooi. als het goed is, is hij nu wormen vrij, wat zeggen jullie? scheren nu of niet?

Nee niet scheren. Het schattige paardje gaat nu goed vooruit,dan moet je op de ingeslagen weg voortgaan.En verder niets veranderen wat niet nodig is.Het is wel een dotje,ik zou hem ook meegenomen hebben!

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-17 13:13

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
life vanuit de wei, alle medicatie gehad. heeft een extra deken op liggen. en wilt echt eten.

Afbeelding

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 13:24

Honger is goed.
Klinkt stom. Maar das n goed teken. Teken dat hij niet gek veel pijn heeft.

Ts... Je bent n topper!!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 13:25

Hij kijkt vrolijker dan je gistermiddag beschreef! Dat lijkt me een goed teken!

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 13:32

Eetlust is zeker een goed teken! Goed om te zien. Als hij zich echt beroerd zou voelen zou ie wss ook niet of minder willen eten.

Hij heeft echt een lief snoetje <3

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 13:44

Wat een goed nieuws dat hij goed eet.
En je staat terecht in uitgelicht!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 13:44

Wat fijn dat hij eet !

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 13:46

De patiënt kijkt beter uit zijn oogjes.
Fijn dat hij ook eet dat is een goed teken.

Heerlijk warm ingepakt hoeft hij niet energie in het warm houden te steken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 13:48

Wat ben je toch top bezig!
Mocht de uitslag ooit niet zo gunstig zijn dan ligt het niet aan jou inzet.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-17 13:52

wauww! we staan in uitgelicht! heel erg bedankt! een prachtig gebaar! en dankjewel voor de vele adviezen en reacties♡
Afbeelding
nog een fototje dan:) hij eet een heel stuk beter:D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 13:52

<3 <3

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 14:04

Fijn dat die nu eet.
Trots op jou TS!

Bentley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 14:05

Wat een heerlijk snoetje!! En wat fijn dat hij wil eten.
Petje af voor jou ts, wat boft hij dat hij bij jou terecht is gekomen. Ik ga duimen voor een voorspoedige vooruitgang, dat verdient dit kleine ding!!