Mizora schreef:Over het algemeen zijn shetten en mini's wel minder vaak ziek dus minder dierenartskosten. Ook geen ki, gewoon de hengst op de wei meestal, dus dat scheelt ook.
En hoewel wij aan huis dure shetten (aangepast gecertificeerd hooi, luxe bijvoer) hebben, kosten ze qua voeding toch maar een fractie van de grote paarden. Een mini van 100kg eet nu eenmaal niet meer dan 3kg hooi en een halve kg brok. Ook ontworming gaat op gewicht en bij ons slopen ze ook een stuk minder dan de grote paarden. Ook belasten ze het land veel minder en kan je met shetten kwijt op hetzelfde stukje.
Minder vaak ziek? Ik denk dat je wel gelijk hebt hoor, maar ik denk dat het meer een belastingsverschil is. De meeste paarden en grotere ponies worden gewoon veel meer gebruikt en dus belast. Ik denk dat een dierenarts dan vaker langs komt wegens kreupelheden en andere belastingsziekten dan omdat ze echt ziek zijn.
Maar ik neem aan dat ze relatief gezien in aanschaf ook minder kosten. Dus procentueel gezien zullen de onkosten wel gelijk zijn, neem ik aan? En als je echt serieus fokt met die dieren, neem ik aan dat je toch ook wel laat scannen om te zien of ze drachtig zijn. Het lijkt me dat de kosten van het fokken er ook gewoon zijn en dat een gustregeling niet pas het volgende jaar wordt gegeven.