Harley eerste keer bitloos *trots*

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:11

Art_Ificious schreef:
En Harley past gewoon niet in elke kudde omdat hij eenmaal onderdanig is en zich gewoon laat bijten en stampen en verjagen zonder zich te verdedigen. En heb hem inmiddels al in drie kuddes gehad.

En dat komt puur omdat Harley niet weet hóe die zich degelijk moet verdedigen omdat 'ie 9 vd 10 keer alleen staat. Zie je 't balletje rollen? :evaw:

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:12

Ik denk ook wel dat ze het zeker kan, want ze is overduidelijk gek op de pony en geniet van hem. Alleen ik zou het Harley gunnen om er zonder pijn ook van te kunnen genieten. Het zou mooi zijn als TS bij zichzelf te rade zou gaan en echt op zoek zou gaan naar verbeteringen / aannemen tips

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:14

Djezus...
TS, even serieus. Ben jij een internettrol ofzo? Ik begin het me steeds meer af te vragen.
Je zadel past wellicht jou we maar je pony absoluut niet. Veel te groot, logt op de schouders..
Daarnaast zie ik op deze foto dat je echt te groot bent voor de staat van de pony. Je bent te lang en aangezien je pony net ingereden is zal hij echt nog niet de balans hebben om jou te kunnen dragen. Maar help vooral je pony de vernieling in :j
Overigens: dat schrammetje? Man ik heb een hele hoefijzer op de reet van m'n paard gevonden. Lekker boeiend het zijn dieren geen porseleinen poppetjes. Straks stopt hij z'n hoofd aan de voerbak waardoor hij een schram oploopt. Voerbak maar uit de stal halen?

TS, verkoop die pony. Je hebt de middelen (vervoer, geld, verstand?!) niet om hem correct te houden. Man man man wat kansloos.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:16

Neem me iedere keer voor niet meer te reageren op topics van deze TS omdat het simpelweg toch niet aankomt maar vooruit...

Om eens over na te denken voor TS:

Hoe moet Harley leren te functioneren in een kudde, als hij nooit de tijd krijgt om dat in een passende, stabiele kudde uit te zoeken?
Hoe moet hij groeien als hij geen voer krijgt? Een paard tot een jaar of 4 heeft echt wel meer nodig dan alleen wat hooi!
Bijna alle 3 (en 4, en 5, en 6) jarigen hebben veel energie. Ongeacht of ze werken of niet. Een gezond paard hoort energie te hebben. Die horen af en toe zich eens heel flink uit te leven. Op het moment dat hij dat ook niet meer doet (zal wel niet lang meer duren zo....) dan heb je een groter probleem.

Hoe moet hij spieren ontwikkelen zonder fatsoenlijke, opbouwende, met verstand uitgevoerde training? Er is niets zo slecht als maar eens in de paar weken op een jong paard te gaan zitten. Op die manier krijgt zijn lijf niet de kans om eraan te wennen en geef je het iedere keer een opsodemieter. Waarmee ik niet wil zeggen dat je nu meer moet gaan doen want echt, hij is te jeugdig, te schriel, onvoldoende ontwikkeld en nog teveel in groei. Maar wel dat als je straks in het voorjaar zou beginnen, je dat met meer verstand en een fatsoenlijke opbouw moet gaan doen. Zodat hij ook daadwerkelijk de kans krijgt om iets op te bouwen.

Oh en een maand is echt helemaal niets voor een wondje om te helen. Er moet eerst een korst op komen, dan gaat de huid eronder herstellen, dan komt die korst eraf (ben je meestal al ruim 2 weken verder) en dan duurt het vaak nog even voor het haar teruggroeit. Je wilt niet weten hoe mijn paard eruit zag toen hij bij mij kwam, zat onder de krassen, kale plekken en wondjes. En ja, daar heeft hij littekens aan overgehouden die je nog goed ziet. Boeien!! Beest is superhappy opgegroeid, is kei- en keihard op de benen, en inmiddels volwassen en gruwelijk handig met zichzelf. Ik vind hem nog steeds heel knap en als ik zo op concours rondrijdt ben ik daar volgens mij niet de enige in.

Wbt je zadel heeft Xyzutu2 het prachtig uitgelegd, dat moet zelfs iemand die niets van paarden heeft kunnen snappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:16

Als TS wat zou doen met de tips dan waren er geen 20 topics nodig waarin telkens hetzelfde terugkomt. Op een bepaald moment is het geduld ook op, en blijf je dezelfde tips niet meer zo vriendelijk meedelen.

Lonneke, ze is nota bene naar Tom Mariën gegaan. Niet de goedkoopste, wel 1 van de beste. Als die beste man meedeelt dat je je aan een trainingsschema moet houden, dan DOE je dat. Als hij meldt dat dat inhoudt 3x/week opbouwend trainen, dan DOE je dat. En dan niet het excuus hebben "ik heb al 2x/week les met een ander paard en ik kan het niet combineren met mijn fulltime". Ja da's dan jammer. Ofwel maak je dan extra tijd, ofwel hou je op met die lessen, ofwel ga je minder werken. Maar niet gewoon doorgaan met lessen en 1x/week of minder gaan "trainen". Dan had ze evengoed helemaal niet naar Equitom kunnen gaan, want ook met dat advies doet ze dus niks. Zonde van het geld.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 22:18

Ik kijk elke dag op zoekertjes sites zoals kapaza. Maar vind echt niks geschikters binnen mijn budget.
Tevens als rijden zo belangrijk was voor mij reed ik elke dag! Ik rij nu niet eens elke week wat de meeste wel doen met een pas beleerde.
Dus ben ik slecht? Dacht het niet. Ponieke krijgt genoeg rust en ik rij op mezelf zonder les om hem het stuur en wat stelling trachten te leren meer nog niet.
Tevens zie ik geregeld topics van driejarige pas onder zadel en al helemaal nagevelijk gereden en niemand die wat zegt, mij maak je niet wijs dat dit maar door 2x per week rijden komt. Daar zit meer en intensievere training achter. Of een driejarige die al op wedstrijd gaat... Wederom niemand die wat zegt.

Ik zie vaak tooics waar zadel ver naar voren ligt... Niemand die er in zulke topics wat van zegt.

VOER KRIJGT HIJ MEER DAN GENOEG 2X PER DAG BIETENPULP MET EEN SCHEP ONDERHOUDSVOER EN GROTE PORTIES HOOI MAAR HIJ IS KIESKEURIG OP ZIJN HOOI.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:19

Oké... als je je pony zo uit een kudde haalt (andere kant zag er net zo uit)

dan denk ja... misschien moet je pony bij een ander clubje of maatje (heb ik toen gedaan)

Maar voor een krasje of schram en ja soms zelfs een ontvelling of snee... het is geen porseleinen poppetje

Afbeelding

zebra89

Re: Harley eerste keer bitloos *trots*

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:21

Pulp is vulling, een dikmaker. Geen energiegever/krachtvoer...

Nachocheese

Celiien schreef:
Djezus...
TS, even serieus. Ben jij een internettrol ofzo? Ik begin het me steeds meer af te vragen.
Je zadel past wellicht jou we maar je pony absoluut niet. Veel te groot, logt op de schouders..
Daarnaast zie ik op deze foto dat je echt te groot bent voor de staat van de pony. Je bent te lang en aangezien je pony net ingereden is zal hij echt nog niet de balans hebben om jou te kunnen dragen. Maar help vooral je pony de vernieling in :j
Overigens: dat schrammetje? Man ik heb een hele hoefijzer op de reet van m'n paard gevonden. Lekker boeiend het zijn dieren geen porseleinen poppetjes. Straks stopt hij z'n hoofd aan de voerbak waardoor hij een schram oploopt. Voerbak maar uit de stal halen?

TS, verkoop die pony. Je hebt de middelen (vervoer, geld, verstand?!) niet om hem correct te houden. Man man man wat kansloos.

Ik vraag het me ook af...

Celiien

die paarden zijn over het algemeen meer uitgegroeid en zijn minder puppy dan die van jou TS..
Misschien dat t nu binnenkomt ?

lizy29

Art_Ificious schreef:
En Harley past gewoon niet in elke kudde omdat hij eenmaal onderdanig is en zich gewoon laat bijten en stampen en verjagen zonder zich te verdedigen. En heb hem inmiddels al in drie kuddes gehad.
Veel gespeeld heb ik nooit gezien, zelfs niet als ik de hele dag aanwezig was.

Dat klinkt precies als mijn ruin. Die sprong liever de wei uit dan terug te schoppen toen hij in een hoek gedreven werd. En dat tot 3 keer toe. Daar heb ik dus geregeld dat hij niet meer met die ruin in de wei hoefde.
Nu in onze eigen kudde is hij nog steeds het banketstaaf en zit nog steeds regelmatig onder de schrammen maar tevens rent hij vooraan mee als ze als kudde besluiten lekker even door de wei te crossen en leert hij steeds beter van zich af te bijten. Het is echt ongelooflijk wat een stabiele kudde kan doen voor elk individueel paard.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:22

Maar waarom...waarom...waarom....geef je niet gewoon toe dat het zadel niet past enje dat nooit opgevallen is. Je blijft volhouden dat het geen kwaad kan voor 2 keer per week en soms ook week niet.

Zin om te gaan shoppen morgen? Met kinderschoenen aan? Pfff tis maar 1 middagje, kunnen je voeten wel hebben hoor?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:23

Art_Ificious schreef:
Ik kijk elke dag op zoekertjes sites zoals kapaza. Maar vind echt niks geschikters binnen mijn budget.
Tevens als rijden zo belangrijk was voor mij reed ik elke dag! Ik rij nu niet eens elke week wat de meeste wel doen met een pas beleerde.
Dus ben ik slecht? Dacht het niet. Ponieke krijgt genoeg rust en ik rij op mezelf zonder les om hem het stuur en wat stelling trachten te leren meer nog niet.
Tevens zie ik geregeld topics van driejarige pas onder zadel en al helemaal nagevelijk gereden en niemand die wat zegt, mij maak je niet wijs dat dit maar door 2x per week rijden komt. Daar zit meer en intensievere training achter. Of een driejarige die al op wedstrijd gaat... Wederom niemand die wat zegt.

Ik zie vaak tooics waar zadel ver naar voren ligt... Niemand die er in zulke topics wat van zegt.

VOER KRIJGT HIJ MEER DAN GENOEG 2X PER DAG BIETENPULP MET EEN SCHEP ONDERHOUDSVOER EN GROTE PORTIES HOOI MAAR HIJ IS KIESKEURIG OP ZIJN HOOI.

Al die dingen, met regelmaat rijden en een paard dat nageeflijk loopt, ja die zijn inderdaad juist beter voor die paarden! Dat zorgt ervoor dat ze hun lijf op de juiste manier gebruiken, dat ze het mens dat erop is gaan zitten ook daadwerkelijk kunnen dragen...En dat ze dus niet overmatig slijten of onnodige blessures oplopen. Ofwel, alles wat jij denkt goed te doen, schaadt Harley juist!

En inderdaad, een 3 jarige is zo B klaar. B stelt namelijk geen drol voor. Links, rechts, stap draf en galop. En een paard dat in correcte bespiering zit van het buitenspelen enzo, dat 3x per week 20 minuten gereden wordt met tussendoor dus voldoende hersteltijd, dat zal vanzelf al nageeflijk lopen want dat loopt uiteindelijk nou eenmaal het makkelijkste. Met een handige ruiter erop is die in 2 mnd B klaar. Dan heb je het over een keer of 25 rijden, zeg maar.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:24

Art_Ificious schreef:

Dan moet je hem ander hooi voeren. Je stalhouder wil daar vast wel aan meewerken als je uitlegt dat je een jonge pony in de groei hebt wat veel voedingsstoffen nodig heeft.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:24

0000 dat ben ik dan ook weer niet helemaal met je eens ;) zo kan het wel maar is mijn inziens ook niet ideaal voor een driejarige ;)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:25

Je moet eens stoppen met vergelijken met anderen, en gewoon eens kijken naar jezelf. Overigens loopt mijn driejarige nageeflijk, en ze heeft er 1x rijden voor nodig gehad om te snappen hoe dat moest. Heeft niks met intensieve training te maken, maar met rijvaardigheid en PASSEND tuig.

Je bedenkt excuses.
Feit is dat ik nog nooit een zadel zó ruk heb zien liggen, je maakt je paard kapot.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:25

Art_Ificious schreef:

Ik heb nog nooit gezien op heel bokt dat er iets als een niet passend/te ver naar voren liggend zadel niet wordt aangekaart. Dat is meestal het ding waar mensen als eerste op springen.

Met zo'n slank ding zonder spieren moet je niet eens willen rijden. Ik had hem getraind aan de longeerlijn, met of zonder bijzetteugels en de hele poespas. Ik ga hoogstens even op zo'n ding zitten om hem te laten wennen aan menselijk gewicht, en dan maximaal 1x per week als hij het eenmaal geaccepteerd heeft en ik zou zeker nog niet gaan rijden, dus maximaal 5 min zitten. Jouw pony moet 20+ jaar mee, toch? Onder het zadel ook of mag hij dat al niet meer kunnen als hij 8 is?

En over die schrammen en wonden (en ik zal caps lock aanzetten, want blijkbaar hou je daarvan): EEN PAARD MOET ZICHZELF LEREN VERDEDIGEN. IK HEB NOG BETER GEDRAG GEZIEN VAN EEN HENGST DIE ALTIJD MET EEN LIJNTJE TUSSEN ANDERE PAARDEN STAAT DAN VAN JOUW PONY, OMDAT JE HEM DE RUIMTE NIET WILT GUNNEN ZICH TE ONTWIKKELEN. HET LIJKT NU NET EEN KIND WAT THUIS GESCHOOLD IS OMDAT ZIJN MAMMIE BANG WAS DAT HIJ EVENTUEEL GEPEST ZOU WORDEN DOOR DE ANDERE KINDJES "WANT HIJ IS MAAR ZO KLEIN EN VROEGER OP HET PLEINTJE GING HET OOK AL ZO MOEILIJK".

Oh, en mijn vp is 17 en die wil niet eens nagevelijk. Ze werkt mee als je figuurtjes gaat rijden als een malloot, en dat werkt met de meeste jonge paarden ook wel zo geloof ik. Sommigen pakken het extreem goed op, terwijl mijn vp eerst een hardleerse 10 minuten vol figuurtjes nodig heeft alvorens ze het voor langere periodes vol zal houden.
Laatst bijgewerkt door Maanoogje op 31-08-16 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:26

TS heb jij een stoornis toevallig?De manier waarop jij reageert is niet helemaal normaal en als mensen weten waardoor het komt kunnen ze er misschien rekening mee houden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:28

Het gaat niet alleen om het zadel, het is alles er omheen... wil je het niet zien of zie je het echt niet Marijke? Leer rijden, leer wat het houden van een paard inhoudt... koop een doorgewinterde (sport)pony en leer, leer en leer.... Neem dan die kennis mee naar een jonge pony zoals Harley. Waar denk je dat dit gaat eindigen??? En hoe??? Zet je trots opzij en kies voor je pony; neem het aanbod van Frankrijk aan en werk aan je rijkunsten en geef Harley de tijd om in een kudde te groeien en te herstellen. Doe niet zo eigenwijs en neem eens iets aan.... Voor Harley en voor jezelf.....

De meeste andere ruiters die een 3 jarige opleiden hebben ervaring opgedaan op oudere dieren en kunnen het geleerde toepassen op het jonge dier. En daarbij hebben de meeste mensen die dit doen, goede begeleiding of hebben dat jaren gehad alvorens zelf te gaan opleiden... Je bent onbekwaam op dit gebied....

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:29

Art_Ificious schreef:
Harley krijgt wel genoeg Hooi alleen lust hij niet elke baal Holi even graag en eet dan liever zijn stro.
Stro eten is niet erg, is een prima ruwvoer. En als Harley het hooi niet wil, kan je dan zelf geen hooi bijkopen

Die andere stallen zijn:
1: te commercieel en discriminerend en geen omkijk naar stamboomlozen heb ik van horen zeggen. (Paard had een winkelhaakwonde maar werd niet gemeld aan eigenaar)
2: hebben geen weidegang en erg donkere stallen.
3: te duur zelfs voor halfpension

1: iets van horen zeggen is nog niet de waarheid. Ja er zullen vast stallen zijn waar mensen zich beter vinden dan een ander. Nou en, die mensen heb je overal.
2: dat zijn idd belangrijke criteria
3: tja te duur is een relatief begrip, is van veel factoren afhankelijk.

Ik ben elke keer weer verbaasd hoe jouw gedachtengang gaat. Alles maar ter excuus voor je eigen gedrag. Een litteken van een paar cm is niks, maar dan ook niks in vergelijking met een kapot gereden rug of knieproblemen. Harley zijn moeder is ingeslapen wegens de patella en in plaats van dat je alles eraan doet om te voorkomen dat hem hetzelfde lot beschoren is stap je weer vrolijk op je paard en is het allemaal ja maar.
Heel jammer, je hebt zo te zien een leuke pony met een heel meewerkend karakter. En ipv dat op waarde te schatten maak je het kapot.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:32

Picasso schreef:
Het gaat niet alleen om het zadel, het is alles er omheen... wil je het niet zien of zie je het echt niet Marijke? Leer rijden, leer wat het houden van een paard inhoudt... koop een doorgewinterde (sport)pony en leer, leer en leer.... Neem dan die kennis mee naar een jonge pony zoals Harley. Waar denk je dat dit gaat eindigen??? En hoe??? Zet je trots opzij en kies voor je pony; neem het aanbod van Frankrijk aan en werk aan je rijkunsten en geef Harley de tijd om in een kudde te groeien en te herstellen. Doe niet zo eigenwijs en neem eens iets aan.... Voor Harley en voor jezelf.....

De meeste andere ruiters die een 3 jarige opleiden hebben ervaring opgedaan op oudere dieren en kunnen het geleerde toepassen op het jonge dier. En daarbij hebben de meeste mensen die dit doen, goede begeleiding of hebben dat jaren gehad alvorens zelf te gaan opleiden... Je bent onbekwaam op dit gebied....

Absoluut mee eens. Vooral het laatste stuk, begeleiding! TS, je zegt nu zelf letterlijk dat je alleen rijdt en geen les hebt, om hem dingen te leren?

Hoe poedersuiker het ook klinkt.. Ja ik vind, en ik ben vast niet de enige, dat je wél slecht bezig bent. Lief aangeven of je dit alsjeblieft niet meer wilt doen geef je geen gehoor aan, maar ik betwijfel of je het op deze manier wel aanneemt. Je deed een stap in de goede richting door naar de kliniek te gaan, maar je springt zo weer terug het gat in door je niet aan het schema van de dierenarts te houden.

Ik vraag me vooral bij alles af; Waarom? Waarom in hemelsnaam?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:33

Storm2009 schreef:
0000 dat ben ik dan ook weer niet helemaal met je eens ;) zo kan het wel maar is mijn inziens ook niet ideaal voor een driejarige ;)

Dat hoeft inderdaad zeker niet en is ook niet iets dat je mij zal zien doen hoor. Maar TS doet alsof er hele rare dingen moeten gebeuren wil dat kunnen en dat is gewoon echt niet het geval. Als je een paard hebt dat toevallig heel makkelijk in balans loopt, niet snel onder de indruk is en een ruiter die hem heel fijn kan begeleiden en het voor het paard makkelijker maakt ipv moeilijker, dan gebeurt er echt niets geks en wordt er ook niet veel druk op een paard gezet of veel uren gemaakt om hem zover te krijgen. Probleem is dat TS wat zij doet afmeet in vergelijk met dingen waar ze eigenlijk helemaal geen benul van heeft en dat is erg gevaarlijk. Want omdat zij DENKT dat anderen het slechter doen, vind ze wat zij doet allemaal wel kunnen. Jammer genoeg is hierbij wat anderen volgens haar doen, gebaseerd voornamelijk op haar fantasie. Vandaar dus ook mijn stukje uitleg daarover, niet om dat aan te raden oid maar om maar te (proberen) te laten zien dat dat in sommige gevallen gewoon heel prima en verantwoord mogelijk is.

Anoniem

Lonneke2001 schreef:
@xyzutu2
Naast het feit dat je gelijk hebt over het zadel vind ik wel dat er door sommigen hier wat netter gesproken mag worden. TS weet nu waarschijnlijk wel dat er een hoop moet veranderen (stalling, pony jaar laten opgroeien, ander zadel, soortgenoten) maar sommige mensen reageren echt heel kwetsend, als zoiets tegen mij zou worden gezegd zou ik niet blij zijn

Ik heb expres alle smileys buiten mijn post gehouden, maar ik kan het werkelijk niet geloven dat als mensen haar al een jaar lang zowel in dit topic als in het boomloze zadeltopic elke keer opnieuw met foto's en tekeningen uitleggen hoe een zadel hoort te liggen - je nog steeds naar deze foto kunt kijken met het idee 'Ja, dit past!'.

Wat zeg ik voor kwetsends?
Ik vraag me werkelijk af hoe iemand hiernaar kan kijken (na alle uitleg die ze al maandenlang krijgt) en tot de conclusie komt dat dit prima zit. Ja, ben je dan blind of zo?
Ik schrijf dat dit het slechtst passende zadel is wat ik ooit op Bokt gezien: wil je anders dat ik lieg? Ik heb nog nooit een zadel met de voorkant zover omhoog zien kiepen in galop, en zover naar voren zien schuiven in stap.
En ik schrijf dat ze met dit zadel Harley's met elk ritje verder kapot maakt - waarom zouden we daarover liegen? Helpt het Harley als we na een jaar lang zadeluitleg geven nu zeggen 'helemaal top, ga vooral zo door!'
Ik hoopte door het nu eens niet te sugarcoaten eindelijk door te dringen tot de TS, maar dat was tevergeefs.

De enige reactie van TS: andere zadels van andere mensen liggen ook wel eens verkeerd en daar wordt dan nooit wat over gezegd. -O-

@Art_Ificious: Wees niet bang; ik trek in elk topic van welke Bokker ook altijd meteen aan de bel als iemand zijn of haar paard pijn doet met niet passend tuig, of het nou om een hoofdstel of zadel gaat, dat is mij om het even. Dat ik toch (ook na de maanden in het boomloze zadeltopic) blijf schrijven is dan ook niet omdat ik een hekel aan jou heb, maar omdat ik Harley tegen de pijn en verwondingen wil beschermen die je hem met verkeerd passende zadels aandoet.
Want 1 ding weet ik zeker: als je dit zadel na je 'winterstop' in januari er weer oplegt dan past het nog steeds niet - stomweg omdat dit zadel jouw pony niet past en dit zadel hem met elke rit verder de prak in rijdt.

Saskia9

Piekosjj schreef:
Art_Ificious schreef:

En dat komt puur omdat Harley niet weet hóe die zich degelijk moet verdedigen omdat 'ie 9 vd 10 keer alleen staat. Zie je 't balletje rollen? :evaw:

Dit. En daarnaast vraag ik me ook af hoe de introductie in een kudde is gegaan en hoelang dat geprobeerd is. Ik wil wel een gokje doen namelijk...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:34

Ts, ik had ooit een pony, echt zo'n once in a lifetime paardje, mijn meisje....
In de zomer stond ze 24/7 in de kudde op het land. Er kwam een extreme onweersbui, kudde raakte in paniek, zij viel, kudde is er overheen gedenderd... Met spoed naar de kliniek, maar ik moest haar laten gaan. Ik had haar 12 jaar....
Dit is 7 jaar geleden en ik heb er nog steeds verdriet van...
De eerste periode had ik er ook echt last van om mijn andere pony in de groep te zetten, zo bang dat er iets gebeurde, dat het mis zou gaan.
Ondanks dat ik nu geen paarden meer heb, ben ik waakzaam tijdens onweer.
Maar ik ga een pony niet op stal houden omdat er wellicht wat kan gebeuren, ondanks dat ik daar mentaal alle reden voor had....
Ja, het is bij mij mis gegaan, heel erg mis zelfs, maar daarvoor is het 12 jaar goed gegaan, en daarna ook weer 6 jaar....