Wainonia, van "oprichting" naar oprichting

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 14:57

Cer schreef:
Volgens mij zit dit paard wel heel vlak? :)

Vlakke gangen zitten vaak veel makkelijker uit :)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 15:01

Ik ga met deze laatste reactie mee, ik zou haar liever in een wat rustiger tempo zien :j. Dat geeft je de kans om de basis er goed in te krijgen. Ze is nu nog erg zoekende (logisch), en zou liever wat meer stabiliteit daarin zien, ze heeft ook in het begin de neiging om te diep te duiken, daar mag ze wat meer ruimte hebben, nu vang je haar als het ware op, terwijl ze zelf moet lopen. Ik zou heel eerlijk het meer opgerichte nog even laten voor wat het is en nu meer focus leggen op de balans en stabiliteit, dus stabiel tempo.
Maar absoluut fijn filmpje, het begin is er absoluut.

Wat betreft je zit, ik zou in jouw geval eerder kiezen voor rijden in verlichte zit, daar kun je haar wat meer mee helpen nu.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 15:05

Ik persoonlijk word niet zo blij van de verandering. Ik vond de oude situatie beter dan de nieuwe. Ik zie nu een paard wat op de kop loopt, uit elkaar, niet nageeft met een onvoldoende actief ondertredend achterbeen. Jijzelf bent je handen hoger en breder gaan zetten waar ik ook niet blij van word.

Ik geloof best dat het geen makkelijk paard is om in echte oprichting te rijden. Van oprichting is trouwens nog geen sprake, niet in de oude maar zeker niet in de nieuwe situatie.

Maar goed, zoveel bokkers zoveel meningen. Ik lees hier in het topic echt van alles aan advies wat enorm uiteenloopt. Ik snap dat je er zo ook niets meer van snapt. Meerdere wegen zullen naar Rome leiden en je moet de weg inslaan waar jij achter staat. Het ligt er ook aan wat het doel is; winst rijden op wedstrijd of fijn recreatief hobbelen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 15:09

Ai, dat is wat ik denk als ik het fimpje zie.

Weinig activiteit. Paard sloft en maakt geen ruime passen. Weinig zweemoment. Lijkt totaal niet van de grond af te komen en valt zowaar voorover.

Het rijden ziet er uit alsof het een combi is van western en dressuur.

Probeer je teugels de helft korter te pakken. Ga lichtrijden en laat haar naar voren lopen. Actief! Benen er bij en van voor opvangen. Probeer voltes te draaien en hark dat achterbeen er bij. Overgangen. Armen naast je lichaam en niet zo hoog dat het lijkt alsof je haar optilt. Ze moet op eigen benen komen te lopen en de achtermachine aanzetten. Wanneer de achterkant werkt, komt de voorkant vanzelf.

Wanneer ze nu het hoofd omhoog doet, raak je der kwijt vanwege de losse teugel. Je hebt dan niets in de handen met als gevolg dat je der niet kan aanrijden.

Maar toch: wat een heerlijk dier zeg :+:

dresjoepie

Re: Wainonia, van "oprichting" naar oprichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 15:23

Hyplollite Wat betreft je zit, ik zou in jouw geval eerder kiezen voor rijden in verlichte zit, daar kun je haar wat meer mee helpen nu.

Paard valt al behoorlijk voorover om dan zelf ook nog in verlichte zit op de voorkant te gaan zitten maakt het nog zwaarder

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 15:52

Ik heb het topic van in het begin gevolgd en ben blij dat je een filmpje plaatste.
Het ziet er bewegend inderdaad beter uit dan op de foto.
Waar het op de foto weinig voorwaarts eruit ziet, is het op het filmpje loperig en voorwaarts maar niet actief. Weinig buiging in het spronggewricht. (Dat komt loom over op een foto) Daar ga je toch actief mee aan de slag moeten.
Je paard oogt wel meer ontspannen en meer soepel dan in het eerste filmpje. Dus ik vind het wel een verbetering.
Nu ja paard zo ontspannen aan het werk is, zou ik echt investeren in jezelf. Met een goede en stabiele houding kom je een hoop verder. Nu zit je jezelf en je paard net iets teveel in de weg.
Zonder die stabiele zit ga je nooit je paard aan je zit krijgen, en zal je nooit tempo eruit kunnen halen zonder je teugels terug korter te moeten nemen. En zonder het tempo/loperige eruit te krijgen zal je nooit een actiever achterbeen krijgen.
Hoe is ze aan je been? Waarschijnlijk vlot voorwaarts maar weinig aan het been?
Ze gaat immers gaan lopen omdat ze achter niet gaat dragen.
Volgende stap voor je paard is tact en regelmaat. En daarvoor heeft ze een stabiele ruiter nodig.
Maar vind je zeker en vast goed bezig! Klaar voor een volgende stap!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 15:53

Ik lees al een tijdje mee omdat ik de discussie erg interessant en leerzaam vind. Mooi ook om te lezen dat je er zelf zo open voor staat en blijft reageren. +:)+ Na het zien van je filmpje wil ik toch ook graag reageren en dan vooral op je handhouding. Wat ik zie is een paard dat nog heel erg zoekt naar wat de ruiter precies wil en waar ze haar hoofd moet houden. Ze krijgt echter omdat je zo onrustig bent met je hand geen duidelijke feedback van jou, waardoor ze wat onzeker lijkt te worden en blijft zoeken. Op de stukken in het filmpje waar je handhouding stabiel(er) is zie je ook dat je paard een stabielere hoofd/hals-houding aanneemt en meer verbinding zoekt. Die stabiele houding ga je veel makkelijker aannemen als je je ellebogen aansluit aan je zij - zonder daarbij te klemmen. Je maakt nu bewegingen met je hele arm, waarbij je je schouders vastzet, wat weer doorwerkt in de rest van je houding. Sluit je ellebogen (en dus je bovenarmen) aan, ontspan je schouders en je zal merken dat het veel makkelijker wordt. Wil je nog steeds een brede handhouding aanhouden, dan kan dat ook met je ellebogen in je zij. Daarmee zit je zelf makkelijker en rustiger, waardoor ook je paard fijner gaat lopen.

Er is al eerder voorgesteld om eens naar een Centered Riding instructeur te zoeken. Dat kan ook prima als les tussendoor, naast je huidige instructeur, om je weer even in de juiste houding te zetten. :)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 15:59

Voor eenieder die geïnteresseerd is, kijk even op www.atletischerijkunst.nl, hier staat veel uitgelegd over de manier van rijden en het hoe en waarom achter het rijden in verlichte zit, handen hoog houden etc.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 16:01

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 16:05

Dank je wel Imre, jij zet neer wat ik ook graag wou schrijven.

Hele dikke respect dat je dit zo aan iedereen wil laten zien en de discussie aan durft.

Ik ken jou instructeur. Had eerlijk gezegd verwacht dat ze veel meer met jou houding bezig zou gaan zodat je je paard mee helpt. Ken je natuurlijk ook van de wedstrijden en je ziet erzelf al veel ontspannerder uit.

Grappig dat jij deze training methode ook aanraden bij je vorige paard en de manier waar ik het probeer over te brengen hier vrij dicht bij ligt. Dus dat gaat al super!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 16:25

Ik sluit me aan, je paard moet actiever en meer aan je been, het beeld is te loperig en te fladderen allemaal.
Eerst eens die achterhand aan t werk zetten en dan zal je paard misschien eerst een rondje of 30 (misschien wel 100) voor je gevoel te hard gaan maar je moet daar echt naar toe gaan rijden.

Het eerste wat ik denk is: ga lichtrijden! En wederom vind ik nog steeds je zadel te veel over de schouders liggen, ( echt waar!!!
Teugels korter armen meer naar voren, elleboog nooit achter je lichaam laten komen, handen lager en naar je paard toe brengen, duidelijkere lijnen rijden,
Waarom steeds om de natte plek heenslingeren? Waarom geen hoeken en rechte lijnen?
Wat ik in het filmpje zie bevestigd wel de foto's, goed dat je dit gepost hebt

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 16:44

hyppolyte schreef:
Voor eenieder die geïnteresseerd is, kijk even op http://www.atletischerijkunst.nl, hier staat veel uitgelegd over de manier van rijden en het hoe en waarom achter het rijden in verlichte zit, handen hoog houden etc.

Dat klinkt in theorie allemaal best leuk Maar wrm nog meer gewicht op die voorhand brengen???

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 16:50

hyppolyte schreef:
Voor eenieder die geïnteresseerd is, kijk even op http://www.atletischerijkunst.nl, hier staat veel uitgelegd over de manier van rijden en het hoe en waarom achter het rijden in verlichte zit, handen hoog houden etc.

Niet in geïnteresseerd, sorry, ik draai al een heel tijdje mee en ik heb het een beetje gehad met alle "oude wijn in nieuwe kruiken met toevoegingen" stromingen
Ik hou vast aan het klassieke scala en sta open voor trainers die weten waar ze het over hebben, maar als er toevoegingen komen die biomechanisch onlogisch zijn haak ik af.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 16:54

knollentuin schreef:
hyppolyte schreef:

Niet in geïnteresseerd, sorry, ik draai al een heel tijdje mee en ik heb het een beetje gehad met alle "oude wijn in nieuwe kruiken met toevoegingen" stromingen
Ik hou vast aan het klassieke scala en sta open voor trainers die weten waar ze het over hebben, maar als er toevoegingen komen die biomechanisch onlogisch zijn haak ik af.

Ik heb wel naar de site gekeken, maar zelfs ondanks de uitleg snap ik er
echt geen bal van :o

Neem nu dit filmpje .... http://www.atletischerijkunst.nl/rijtec ... angen.html

Wat is zij nu allemaal aan het doen? Ik zie haar vooral veel lopen :o :=

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 17:08

Atletische rijkunst aub nooit vergelijken met de klassieke scholing.

Het komt op mij over als een typisch geval van een goeroe die het via de andere stromingen nooit ver geschopt heeft en nu zijn zakken wil vullen met goedgelovige volgers.

Ik snap niet waarom de ts het paard zo blokkeert op de binnenhand. Dat is het eerste imo wat je leert als je met rechtrichten begint. Binnenhand moet altijd vrij zijn omdat je ze anders blokkeert in het binnen achterbeen.

Ik zou ook iets minder de problemen bij je paard zoeken en eens heel kritisch naar je eigen rijden kijken. Het paard is doodbraaf maar snapt echt niks van wat je aan het doen bent. Hij is continu aan het zoeken naar halshouding en zijn basistempo en als hij eenmaal 3 passen in dezelfde houding loopt trek jij hem uit evenwicht aan de binnenteugel. Ik vind het enorm sneu voor het dier zelf, die aangeeft op het filmpje echt te willen werken maar blijkbaar al een jaar niet snapt wat je nu allemaal aan het doen bent. Je been is er continu af waardoor dat je je paard nooit recht kan krijgen tussen je binnenbeen en buitenteugel.

Ik zou eens een echte klassieke instructeur in de arm nemen en daarmee terug van 0 beginnen. Die hoge handen zijn ook echt nergens goed voor, behalve je zit nog verder uit balans halen. Als je zonder druk op de lagen wil rijden, ga dan met kaptoom aan de slag.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 17:11

Amaranth7 schreef:
Atletische rijkunst aub nooit vergelijken met de klassieke scholing.

Het komt op mij over als een typisch geval van een goeroe die het via de andere stromingen nooit ver geschopt heeft en nu zijn zakken wil vullen met goedgelovige volgers.

Ik snap niet waarom de ts het paard zo blokkeert op de binnenhand. Dat is het eerste imo wat je leert als je met rechtrichten begint. Binnenhand moet altijd vrij zijn omdat je ze anders blokkeert in het binnen achterbeen.

Ik zou ook iets minder de problemen bij je paard zoeken en eens heel kritisch naar je eigen rijden kijken. Het paard is doodbraaf maar snapt echt niks van wat je aan het doen bent. Hij is continu aan het zoeken naar halshouding en zijn basistempo en als hij eenmaal 3 passen in dezelfde houding loopt trek jij hem uit evenwicht aan de binnenteugel. Ik vind het enorm sneu voor het dier zelf, die aangeeft op het filmpje te willen maar blijkbaar al een jaar niet snapt wat je nu allemaal aan het doen bent. Je been is er continu af waardoor dat je je paard nooit recht kan krijgen tussen je binnenbeen en buitenteugel.

Ik zou eens een echte klassieke instructeur in de arm nemen en daarmee terug van 0 beginnen. Die hoge handen zijn ook echt nergens goed voor, behalve je zit nog verder uit balans halen. Als je zonder druk op de lagen wil rijden, ga dan met kaptoom aan de slag.

Hier sluit ik me helemaal bij aan, ook ik zie een paard wat echt wel wil en ook echt zn best doet voor je, maar het gewoon niet snapt.

Misschien eens wat lesjes bij iemand anders volgen om te kijken wat dat oplevert?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 17:20

Citaat:

Dit is juist oude materie in dezelfde kruik, onderbouwd met biomechanica, toch maar eens kijken dan ;). Wat er tegenwoordig steeds meer gebeurt is de makkelijke weg kiezen die snel resultaten biedt. Deze methode vergt wat meer werk en aanpassingen, maar heeft op lange termijn veel meer voordelen.
Het mag jouw ding niet zijn, prima, maar dat houdt niet in dat de TS dan niet goed bezig is. Ik vind het een fijn beeld geven, jij niet, maar je verdiepen in bepaalde stromingen kan nooit kwaad in mijn optiek. Waarom afserveren als je nog niet weet wat de gedachtengang is? Als je niet openstaat voor andere meningen, kun je nooit groeien en dan doe je jezelf tekort, zonde toch ;)?

De uitleg is niet direct simpel en vergt wel wat denkwerk, maar als je het gaat toepassen is het eigenlijk echt heel logisch :j.

@dresjoepie, het paard loopt van nature op de voorhand, op zich is dit ook niet slecht, die voorhand is er namelijk op gemaakt om het grootste deel van het gewicht te dragen. Op het moment dat je gaat rijden wil je natuurlijk uiteindelijk dat die achterhand ook mee gaat dragen, maar daar moet je naartoe werken. Door verlicht te zitten ontzie je de rug en geef je het paard de ruimte om de lange rugspier op te rekken (het is vaak ook een kwestie van oude/slechte gewoontes en houdingen afleren, daar helpt dat echt enorm goed voor), je haalt de druk op de rug weg, waardoor ze echt op een nieuwe manier kunnen leren lopen. Zeker voor sterrenkijkers kan het echt heel fijn werken. Natuurlijk is ieder paard anders, maar voor die van mij heeft het altijd erg fijn gewerkt :j. Als die rug eenmaal weer los en opgerekt is kun je weer 'normaal' gaan rijden.

Met die hoge handhouding voorkom je dat ze op je hand kunnen gaan hangen, paard moet zelf lopen, die moet niet altijd op jouw hand hoeven steunen. Het is ook helemaal geen ramp als je met je ellebogen een keer wat naar achteren moet, het geeft je een hoop vrijheid om heel licht contact te houden zonder dat je vast kunt zetten en het stimuleert je paard ook meer om zijn hoofd naar beneden te brengen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 17:25

hyppolyte schreef:
Citaat:

Dit is juist oude materie in dezelfde kruik, onderbouwd met biomechanica, toch maar eens kijken dan ;). Wat er tegenwoordig steeds meer gebeurt is de makkelijke weg kiezen die snel resultaten biedt. Deze methode vergt wat meer werk en aanpassingen, maar heeft op lange termijn veel meer voordelen.
Het mag jouw ding niet zijn, prima, maar dat houdt niet in dat de TS dan niet goed bezig is. Ik vind het een fijn beeld geven, jij niet, maar je verdiepen in bepaalde stromingen kan nooit kwaad in mijn optiek. Waarom afserveren als je nog niet weet wat de gedachtengang is? Als je niet openstaat voor andere meningen, kun je nooit groeien en dan doe je jezelf tekort, zonde toch ;)?

De uitleg is niet direct simpel en vergt wel wat denkwerk, maar als je het gaat toepassen is het eigenlijk echt heel logisch :j.

@dresjoepie, het paard loopt van nature op de voorhand, op zich is dit ook niet slecht, die voorhand is er namelijk op gemaakt om het grootste deel van het gewicht te dragen. Op het moment dat je gaat rijden wil je natuurlijk uiteindelijk dat die achterhand ook mee gaat dragen, maar daar moet je naartoe werken. Door verlicht te zitten ontzie je de rug en geef je het paard de ruimte om de lange rugspier op te rekken (het is vaak ook een kwestie van oude/slechte gewoontes en houdingen afleren, daar helpt dat echt enorm goed voor), je haalt de druk op de rug weg, waardoor ze echt op een nieuwe manier kunnen leren lopen. Zeker voor sterrenkijkers kan het echt heel fijn werken. Natuurlijk is ieder paard anders, maar voor die van mij heeft het altijd erg fijn gewerkt :j. Als die rug eenmaal weer los en opgerekt is kun je weer 'normaal' gaan rijden.

Met die hoge handhouding voorkom je dat ze op je hand kunnen gaan hangen, paard moet zelf lopen, die moet niet altijd op jouw hand hoeven steunen. Het is ook helemaal geen ramp als je met je ellebogen een keer wat naar achteren moet, het geeft je een hoop vrijheid om heel licht contact te houden zonder dat je vast kunt zetten en het stimuleert je paard ook meer om zijn hoofd naar beneden te brengen.

Nee hoor mij vang je er niet mee, allemaal verhalen verhalen en verhalen, waarom veranderen wat goed is, waarom iets van naam veranderen? Atletisch, academisch whatever, klassiek omvat alles, ik mis activiteit, aandacht voor houding, die hadden zo hoog doet Will Faerber ook en ik zie allemaal mensen die hun paard in de weg zitten, ga gewoon rijden hoe t bedoeld is en zoek iemand die les geeft zonder gefrutsel.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 17:31

Dit is juist rijden zonder gefrutsel, dat is nou juist zo fijn :j. Waarom iets veranderen wat goed is? Verandering is niet altijd verslechtering. En bovendien, wat er momenteel gedaan wordt vind ik persoonlijk helemaal niet iets goeds, dus dan mag daar best verandering in komen :j.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 17:34

Voor degenen die uit de klassieke hoek komen. Wat vinden jullie van het boek Ruiters' en rechters? Het is een wat ouder boek.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 17:36

hyppolyte schreef:
Citaat:

Voorkomen dat ze op je hand gaan hangen doe je met je been om zo de achterhand te activeren, het gewicht te verplaatsen naar de achterhand (het paard gaat "zitten") en zo lichtheid te creëren in de hand door de verschuiving van het evenwicht waardoor het paard zichzelf draagt.

Gaan liften zodat de achterhand er maar achteraan hobbelt en het gewicht op de voorhand blijft, sorry maar ik snap het echt niet.

In verlichte zit rijden zou ik absoluut niet doen als je een paard van de voorhand af wil halen.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 17:40

Hyppolyte Het werkt misschien prima voor sterrenkijkers dat is het paard van Ts niet Ik geloof ook niet dat er 1 manier is ik geloof in aanpassen naar het model en kunnen van je paard

Idd het merendeel van het gewicht is al op de voorhand Een paard is niet gemaakt om op te zitten dus alle belasting die er extra bijkomt op de voorhand haalt je paard alleen maar verder uit balans Denk dat je er beter aan doet om in het midden van je paard te zitten waar je deze het minst in de weg zit

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 17:41

Meen je dat nu serieus hyppolyte?
Heb jij je wel eens goed ingelezen in de klassieke rijkunst? En gereden onder leiding van klassieke instructeurs? En niet een paar keer maar meerdere jaren wekelijks? Ik wel namelijk en ik heb er heel veel van geleerd, voornamelijk over mezelf, en de theorie uitgekauwd in herhaling x 100000.
En alle filmpjes en clinics die ik bekijk met de nieuwerwetse dames brengen me niks, ik ben na 15 minuten uitgekeken en vind t behoorlijk bijzonder dat er zoveel mensen mee weglopen
Maar pasgeleden zei iemand me iets waar waarheid in zat, mensen zijn lui, ze willen iemand die ze alles voorkauwt en als diegene zelfverzekerd overkomt en gooit met termen en theorie hoeven zijzelf niet na te denken, hapklare brokken van een kenner, handig, net als t kant en klare salade pasta en maaltijd schap van de supermarkt.
Dat is een supergoed marjan b en iedereen zou het gelezen moeten hebben, net als het steinbrechtbijbeltje....

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 17:43

In theorie zou je het zo kunnen doen, wat veel meer gebeurt in de praktijk is het zogenaamde opsluiten van voor en dan van achteren naar voren rijden. Dan krijg je een vals gevoel van op de achterhand zijn, 9 van de 10 keer hebben ze namelijk geen achterhandgebruik wat in verhouding staat tot de rest, kortom te ver uitgestoken voorbenen die niet parallel zijn aan de achterhand etc. Daarnaast krijg je een weggedrukte rug, en dat is nou net wat het gros van de paarden aangeleerd krijgt, dus om die cyclus te doorbreken moet je op een andere manier gaan rijden. Voor die verplaatsing van het gewicht van de voorhand naar de achterhand heb je tijd en training nodig, dat kan een paard niet in een paar lessen, niet op de juiste manier in ieder geval :n.

Citaat:
Meen je dat nu serieus hyppolyte?
Heb jij je wel eens goed ingelezen in de klassieke rijkunst? En gereden onder leiding van klassieke instructeurs? En niet een paar keer maar meerdere jaren wekelijks? Ik wel namelijk en ik heb er heel veel van geleerd, voornamelijk over mezelf, en de theorie uitgekauwd in herhaling x 100000.
En alle filmpjes en clinics die ik bekijk met de nieuwerwetse dames brengen me niks, ik ben na 15 minuten uitgekeken en vind t behoorlijk bijzonder dat er zoveel mensen mee weglopen
Maar pasgeleden zei iemand me iets waar waarheid in zat, mensen zijn lui, ze willen iemand die ze alles voorkauwt en als diegene zelfverzekerd overkomt en gooit met termen en theorie hoeven zijzelf niet na te denken, hapklare brokken van een kenner, handig, net als t kant en klare salade pasta en maaltijd schap van de supermarkt.
Dat is een supergoed marjan b en iedereen zou het gelezen moeten hebben, net als het steinbrechtbijbeltje....

Ik vind dit nou niet echt nodig, nogmaals, jij mag het niks vinden, dat is je goed recht. Ik kijk graag naar meerdere methoden en pak daarvan mee wat mij aanspreekt en bovenal, wat werkt voor mijn paard. Heel tof voor je dat je jarenlang wekelijks gelest hebt, en jammer dat je niet openstaat voor andere methoden.
Gelukkig ben ik zelf meer iemand van de handgemaakte pasta's en sauzen, sterker nog, ik heb er zelfs mijn werk van gemaakt. Geen hapklaar iets voor mij dus. Voor mijn dieren geldt dat net zo, hard werken zelf uitvogelen en veel inlezen en aanpassen. Ik kleur niet binnen de lijntjes, neem niet alles voor zoete koek aan en zelfs deze methode volg ik niet blind, ik sta wel altijd open om te leren. Ik heb zelf kunnen zien en ervaren wat het voor mijn en andere paarden kan doen.
Laatst bijgewerkt door hyppolyte op 18-08-16 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 17:46

En dat vind ik nu leuk dat je dat zegt de paarden op deze site hebben bijna allemaal een hangbuik zonder rugspieren Wanneer ze aan het werk zijn hebben ze ook nog de oren in de nek