Cer schreef:Volgens mij zit dit paard wel heel vlak?
Vlakke gangen zitten vaak veel makkelijker uit

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
hyppolyte schreef:Voor eenieder die geïnteresseerd is, kijk even op http://www.atletischerijkunst.nl, hier staat veel uitgelegd over de manier van rijden en het hoe en waarom achter het rijden in verlichte zit, handen hoog houden etc.
hyppolyte schreef:Voor eenieder die geïnteresseerd is, kijk even op http://www.atletischerijkunst.nl, hier staat veel uitgelegd over de manier van rijden en het hoe en waarom achter het rijden in verlichte zit, handen hoog houden etc.
knollentuin schreef:hyppolyte schreef:Voor eenieder die geïnteresseerd is, kijk even op http://www.atletischerijkunst.nl, hier staat veel uitgelegd over de manier van rijden en het hoe en waarom achter het rijden in verlichte zit, handen hoog houden etc.
Niet in geïnteresseerd, sorry, ik draai al een heel tijdje mee en ik heb het een beetje gehad met alle "oude wijn in nieuwe kruiken met toevoegingen" stromingen
Ik hou vast aan het klassieke scala en sta open voor trainers die weten waar ze het over hebben, maar als er toevoegingen komen die biomechanisch onlogisch zijn haak ik af.
Amaranth7 schreef:Atletische rijkunst aub nooit vergelijken met de klassieke scholing.
Het komt op mij over als een typisch geval van een goeroe die het via de andere stromingen nooit ver geschopt heeft en nu zijn zakken wil vullen met goedgelovige volgers.
Ik snap niet waarom de ts het paard zo blokkeert op de binnenhand. Dat is het eerste imo wat je leert als je met rechtrichten begint. Binnenhand moet altijd vrij zijn omdat je ze anders blokkeert in het binnen achterbeen.
Ik zou ook iets minder de problemen bij je paard zoeken en eens heel kritisch naar je eigen rijden kijken. Het paard is doodbraaf maar snapt echt niks van wat je aan het doen bent. Hij is continu aan het zoeken naar halshouding en zijn basistempo en als hij eenmaal 3 passen in dezelfde houding loopt trek jij hem uit evenwicht aan de binnenteugel. Ik vind het enorm sneu voor het dier zelf, die aangeeft op het filmpje te willen maar blijkbaar al een jaar niet snapt wat je nu allemaal aan het doen bent. Je been is er continu af waardoor dat je je paard nooit recht kan krijgen tussen je binnenbeen en buitenteugel.
Ik zou eens een echte klassieke instructeur in de arm nemen en daarmee terug van 0 beginnen. Die hoge handen zijn ook echt nergens goed voor, behalve je zit nog verder uit balans halen. Als je zonder druk op de lagen wil rijden, ga dan met kaptoom aan de slag.
Citaat:Niet in geïnteresseerd, sorry, ik draai al een heel tijdje mee en ik heb het een beetje gehad met alle "oude wijn in nieuwe kruiken met toevoegingen" stromingen
Ik hou vast aan het klassieke scala en sta open voor trainers die weten waar ze het over hebben, maar als er toevoegingen komen die biomechanisch onlogisch zijn haak ik af.
hyppolyte schreef:Citaat:Niet in geïnteresseerd, sorry, ik draai al een heel tijdje mee en ik heb het een beetje gehad met alle "oude wijn in nieuwe kruiken met toevoegingen" stromingen
Dit is juist oude materie in dezelfde kruik, onderbouwd met biomechanica, toch maar eens kijken dan. Wat er tegenwoordig steeds meer gebeurt is de makkelijke weg kiezen die snel resultaten biedt. Deze methode vergt wat meer werk en aanpassingen, maar heeft op lange termijn veel meer voordelen.
Het mag jouw ding niet zijn, prima, maar dat houdt niet in dat de TS dan niet goed bezig is. Ik vind het een fijn beeld geven, jij niet, maar je verdiepen in bepaalde stromingen kan nooit kwaad in mijn optiek. Waarom afserveren als je nog niet weet wat de gedachtengang is? Als je niet openstaat voor andere meningen, kun je nooit groeien en dan doe je jezelf tekort, zonde toch?
De uitleg is niet direct simpel en vergt wel wat denkwerk, maar als je het gaat toepassen is het eigenlijk echt heel logisch.
@dresjoepie, het paard loopt van nature op de voorhand, op zich is dit ook niet slecht, die voorhand is er namelijk op gemaakt om het grootste deel van het gewicht te dragen. Op het moment dat je gaat rijden wil je natuurlijk uiteindelijk dat die achterhand ook mee gaat dragen, maar daar moet je naartoe werken. Door verlicht te zitten ontzie je de rug en geef je het paard de ruimte om de lange rugspier op te rekken (het is vaak ook een kwestie van oude/slechte gewoontes en houdingen afleren, daar helpt dat echt enorm goed voor), je haalt de druk op de rug weg, waardoor ze echt op een nieuwe manier kunnen leren lopen. Zeker voor sterrenkijkers kan het echt heel fijn werken. Natuurlijk is ieder paard anders, maar voor die van mij heeft het altijd erg fijn gewerkt. Als die rug eenmaal weer los en opgerekt is kun je weer 'normaal' gaan rijden.
Met die hoge handhouding voorkom je dat ze op je hand kunnen gaan hangen, paard moet zelf lopen, die moet niet altijd op jouw hand hoeven steunen. Het is ook helemaal geen ramp als je met je ellebogen een keer wat naar achteren moet, het geeft je een hoop vrijheid om heel licht contact te houden zonder dat je vast kunt zetten en het stimuleert je paard ook meer om zijn hoofd naar beneden te brengen.
hyppolyte schreef:Citaat:Niet in geïnteresseerd, sorry, ik draai al een heel tijdje mee en ik heb het een beetje gehad met alle "oude wijn in nieuwe kruiken met toevoegingen" stromingen
Dit is juist oude materie in dezelfde kruik, onderbouwd met biomechanica, toch maar eens kijken dan. Wat er tegenwoordig steeds meer gebeurt is de makkelijke weg kiezen die snel resultaten biedt. Deze methode vergt wat meer werk en aanpassingen, maar heeft op lange termijn veel meer voordelen.
Het mag jouw ding niet zijn, prima, maar dat houdt niet in dat de TS dan niet goed bezig is. Ik vind het een fijn beeld geven, jij niet, maar je verdiepen in bepaalde stromingen kan nooit kwaad in mijn optiek. Waarom afserveren als je nog niet weet wat de gedachtengang is? Als je niet openstaat voor andere meningen, kun je nooit groeien en dan doe je jezelf tekort, zonde toch?
De uitleg is niet direct simpel en vergt wel wat denkwerk, maar als je het gaat toepassen is het eigenlijk echt heel logisch.
@dresjoepie, het paard loopt van nature op de voorhand, op zich is dit ook niet slecht, die voorhand is er namelijk op gemaakt om het grootste deel van het gewicht te dragen. Op het moment dat je gaat rijden wil je natuurlijk uiteindelijk dat die achterhand ook mee gaat dragen, maar daar moet je naartoe werken. Door verlicht te zitten ontzie je de rug en geef je het paard de ruimte om de lange rugspier op te rekken (het is vaak ook een kwestie van oude/slechte gewoontes en houdingen afleren, daar helpt dat echt enorm goed voor), je haalt de druk op de rug weg, waardoor ze echt op een nieuwe manier kunnen leren lopen. Zeker voor sterrenkijkers kan het echt heel fijn werken. Natuurlijk is ieder paard anders, maar voor die van mij heeft het altijd erg fijn gewerkt. Als die rug eenmaal weer los en opgerekt is kun je weer 'normaal' gaan rijden.
Met die hoge handhouding voorkom je dat ze op je hand kunnen gaan hangen, paard moet zelf lopen, die moet niet altijd op jouw hand hoeven steunen. Het is ook helemaal geen ramp als je met je ellebogen een keer wat naar achteren moet, het geeft je een hoop vrijheid om heel licht contact te houden zonder dat je vast kunt zetten en het stimuleert je paard ook meer om zijn hoofd naar beneden te brengen.
Citaat:Meen je dat nu serieus hyppolyte?
Heb jij je wel eens goed ingelezen in de klassieke rijkunst? En gereden onder leiding van klassieke instructeurs? En niet een paar keer maar meerdere jaren wekelijks? Ik wel namelijk en ik heb er heel veel van geleerd, voornamelijk over mezelf, en de theorie uitgekauwd in herhaling x 100000.
En alle filmpjes en clinics die ik bekijk met de nieuwerwetse dames brengen me niks, ik ben na 15 minuten uitgekeken en vind t behoorlijk bijzonder dat er zoveel mensen mee weglopen
Maar pasgeleden zei iemand me iets waar waarheid in zat, mensen zijn lui, ze willen iemand die ze alles voorkauwt en als diegene zelfverzekerd overkomt en gooit met termen en theorie hoeven zijzelf niet na te denken, hapklare brokken van een kenner, handig, net als t kant en klare salade pasta en maaltijd schap van de supermarkt.
Dat is een supergoed marjan b en iedereen zou het gelezen moeten hebben, net als het steinbrechtbijbeltje....