Onze vechtende kanjer balanceert op t randje van de dood

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 19:34

jodi schreef:
misschien in de merrie paddock proberen (?)

Heeft op de mest hoop over hoop gehaald en had toen net gemest ook de wei dus ook merrie geuren
Kan m hoogstens morgen middag even in de wei van de merries laten lopen
Want die is ook al gemest toen ze d'r vanaf kwamen
Of straks even in n stal van de (hengstige) merrie zetten?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 23:53

Nog niet gemest maar hij is natuurlijk "leeg"
Wel een plukje hooi op en wat slobber t was heel weinig maar hij vond het heerlijk
Is ook voor t eerst sinds het begon dat hij weer eten wilde
Dit gaan we nu de komende dagen doen 2x een handje slobber met heel veel water
En meerdere malen een pluk hooi aanbieden
Als hij morgen gemest heeft gaan we het hooi opbouwen dus nog vaker plukken aanbieden en steeds wat meer
En als het mesten helemaal oké is dan gaan we ook de slobber opbouwen en dat is eigenlijk puur als buikvulling
Krachtvoer mag hij voorlopig nog niet maar dat is geen enkel probleem dat krijgt hij nooit ja n handje omdat de rest wel wat krijgt

Hij lag lekker en heb dus alles liggend gedaan temperatuur was 37,8 dus dat is mooi voor de avond/nacht en ben daar ook blij mee
(Hij staat normaal direct op als we de tussen deur open maken en anders wel als we de stal van m open maakte dus dat hij bleef liggen is voor mij ook n teken dat hij d'r niet lekker aan is maar we mogen absoluut niet klagen!)

Andere paarden getest op zand en die hadden "geen" zand in de mest zitten althans niet waarneembaar dus daar ben ik ook heel blij mee
Wou hem verder niet laten opstaan had mooie activiteit in de darmen dus stappen slaan we even over als hij straks wel staat doen we even n paar rondjes :j

Morgen of overmorgen gaan we een paddock voor m afzetten/maken in t voorste deel van de wei hier lopen ze veel dus is het al grote deels zand daar waar nog gras staat halen we het gras compleet weg dat is maar minimaal
En gaan we overmorgen spullen halen voor een slowfeeder en ook maken :)
Kan dat helaas morgen niet doen omdat m'n vriend weg is met de auto tijdens openingstijden hij moet gewoon werken
Maar dat is ook nog geen probleem want hij mag toch nog geen 24/7 hooi

Anoniem

Re: Onze vechtende kanjer balanceert op t randje van de dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 00:00

Is het nog een idee om lijnzaadolie door de slobber te doen? Daarmee geef je hem extra energie en olie beschermt de maag bovendien tegen maagzweren, waar je helaas wel risico op loopt doordat hij maar zo weinig te eten heeft. Olie zorgt er bovendien ook voor dat het voer beter door de darmen glijdt zodat je minder risico loopt op verstoppingskoliek.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 00:03

xyzutu2 schreef:
Is het nog een idee om lijnzaadolie door de slobber te doen? Daarmee geef je hem extra energie en olie beschermt de maag bovendien tegen maagzweren, waar je helaas wel risico op loopt doordat hij maar zo weinig te eten heeft. Olie zorgt er bovendien ook voor dat het voer beter door de darmen glijdt zodat je minder risico loopt op verstoppingskoliek.

Hij heeft speciale olie :j
Lijnzaad en andere oliën worden veel al opgenomen door de darmen enz heb ik me laten vertellen door de arts
Hij heeft de paraffine olie die ook in de maag gepompt was en gebruikt word in dit soort gevallen

Dus t antwoord is ja
Als hij weer alles mag/wil qwa eten krijgt hij ook n kuur zand weg (het heet anders is in brok vorm schijnen ze beter te eten)
Willen nu niet te veel "vreemds" in z'n eten doen omdat hij het dan meestal vertikt om op te eten

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 00:05

Nee, inderdaad, elk hapje is er één nu!

Blijf de moed erin houden +:)+

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 00:10

cent schreef:
Heel veel beterschap voor Total..maar dat hij nu opeens hengst is terwijl hij z'n 6 jaar geleden toch echt ruin was klopt niet??
klopt total is ook geen Hengst. :')

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 00:15

Toch wel fijn dat jullie het allemaal beter weten dan de dierenartsen en eigenaar :j
Zoals al gezegd is Total klophengst hier zijn we 4 jaar geleden achter gekomen via een bloedtest

Anders moet je even m'n dierenarts bellen joh ;)
Hoevaak hebben jullie m'n paard überhaupt gezien jullie kennen hem amper tot niet wat n onzin dit...

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 00:27

Misschien bedoelde Dustyenmax18 dat hij geen normale hengst is maar klophengst?

Iig heel veel sterkte met Total, ik duim voor je dat hij weer volledig mag herstellen. Slopend voor jullie dit, kan ik me goed voorstellen.

kimberlyve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 00:28

Jeetje heel veel sterkte! Mijn duimen draaien mee!

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 00:32

Heel veel sterkte! Ik hoop met jullie mee op een kerstmirakel!

ninji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 00:35

Wat vreselijk, arm paard.
Zo onvoorspelbaar. Mijn lieve merrie heeft het niet overleefd, het is allemaal binnen 1 dag gebeurd, van ontdekking tot operatie tot afscheid nemen voor altijd.

Sterkte, ik volg en hoop mee dat Total er weer bovenop mag komen en over 'n tijdje weer lekker naar z'n koeiendames toe kan :(:)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 00:36

Beweegt hij wel voldoende op dit moment? Want dat is echt heel belangrijk om mestafvoer te krijgen.
Wij hebben toen een hele nacht door met onze merrie elke uur een kwartier gestapt. Het ene uur wilde ze zelf graag lopen, het andere uur helemaal niet maar dan moest ze toch.
Misschien helpt dat. Hij heeft nu wel heel lang niet gemest, van wanneer was de laatste mest?

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 01:37

kimmie1 schreef:

Iig heel veel sterkte met Total, ik duim voor je dat hij weer volledig mag herstellen. Slopend voor jullie dit, kan ik me goed voorstellen.

Nee ik bedoel dat hij ruin is. Ik ken total en jesse namelijk ook.
Wel raar jesse dat je daar toen je op de manege in pension hebt gestaan er nooit niets gezegd is, aangezien manege geen hengsten toelaat.
Afijn zelf weten..

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 01:44

Dustyenmax18 schreef:
kimmie1 schreef:

Nee ik bedoel dat hij ruin is. Ik ken total en jesse namelijk ook.
Wel raar jesse dat je daar toen je op de manege in pension hebt gestaan er nooit niets gezegd is, aangezien manege geen hengsten toelaat.
Afijn zelf weten..

Misschien wist ze het toen nog niet?

En het zou je sieren wat medeleven te tonen in plaats van alleen kritiek te leveren :n

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 01:55

Idd boeiend of het paard een hengst is of niet. Het is te hopen dat hij hier doorheen komt.

xxchntl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 02:00

Heel veel sterkte! Als ik het zo lees doen jullie er alles aan wat in jullie macht ligt.. met de trailer op pad gaan zou ik ook niet doen inderdaad als hij zo wankel op de benen staat. Daarnaast geef je aan dat dit ook voor een hoop stress zorgt voor Total wat nu ook niet goed is. Nogmaals heel veel sterkte hoop dat hij er boven op komt

acanthus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 02:55

Absoluut beterschap voor je paard!
Niet uit te sluiten en hoe akelig ook: afsluiting / verdraaing van de (dikke) darm; maagimpactie of ander probleem.

Je hebt vertrouwen in je Da, maar als je al herhaaldelijk praat over 'mooie laatste dagen'...
Zijn die voor jou dan geteld of wat?? (je taalgebruik maakt het onduidelijk)

M.i. lijdt je geliefde paard enorm (of zegt de da anders?) Ik lees het iig niet.
en zou je je:
- óf jezelf heel duidelijk laten informeren door die DA en een heldere prognose mogen verwachten óf,
- zoals hier werd aangegeven, hem naar een kliniek brengen waar men knowhow en apparatuur heeft om acuut in te kunnen grijpen/gedegen verder onderzoek kan doen en hem continu op kan volgen.

banketstaaf gezegd, maar wel een feit: geld speekt geen rol, de dood wel...
Welke rol van betekenis speelt stress tijdens vervoer nog, als er een leven mee gemoeid is?

Benieuwd naar je antwoord

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 03:44

acanthus schreef:
Niet uit te sluiten en hoe akelig ook: afsluiting / verdraaing van de (dikke) darm; maagimpactie of ander probleem.

Je hebt vertrouwen in je Da, maar als je al herhaaldelijk praat over 'mooie laatste dagen'...

M.i. lijdt je geliefde paard enorm (of zegt de da anders?) Ik lees het iig niet.
en zou je je:
- óf jezelf heel duidelijk laten informeren door die DA en een heldere prognose mogen verwachten óf,
- zoals hier werd aangegeven, hem naar een kliniek brengen waar men knowhow en apparatuur heeft om acuut in te kunnen grijpen/gedegen verder onderzoek kan doen en hem continu op kan volgen.

Welke rol van betekenis speelt stress tijdens vervoer nog, als er een leven mee gemoeid is?

TS heeft toch al een aantal keer aangegeven waarom het paard niet in de kliniek staat. Haar paard, haar keuze, zij weet wat het beste is voor dit dier. Als zij een operatie, voor welke reden ook, zinloos vindt, dan is dat haar keuze. Eigenlijk zie ik liever bazen die grenzen stellen en niet tot in het oneindige blijven behandelen, als zij die rekken en blijven rekken. Al geef ik grif toe dat de ene persoon sneller zal zeggen dat het genoeg geweest is als de andere en dat rekken niet altijd gelijk staat met lijden. Ik heb heel veel over voor mijn paard, maar de out-come na een behandeling zal voor mij altijd de doorslaggevende factor zijn. Een koliekoperatie heeft wat mij betreft te veel faalkans, dus ik zou het op dezelfde manier als TS proberen op te lossen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 06:22

acanthus schreef:

en zou je je:

Ik heb dit ook al eerder aangeven maar goed moet de ts zelf maar beslissen! Als ik dit zo lees weet ik weer waarom ik ervoor zorg dat al mijn paarden geladen kunnen worden!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 07:00

Hoe is hij de nacht door gekomen?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 07:21

Gentlegiant schreef:
Yvank_ schreef:
Bloedwormen haal je niet uit het bloed en ook niet uit mestonderzoek...

Hmmm hoe dan? Mja hij is daar gisteren overal op onderzocht en ga uit van de kunde van m'n arts

bloedwormen niet uit mest onderzoek?

Hier met mest onderzoek vinden ze wel bloed wormen.
Hoe kom jij erachter dat ze het hebben dan?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 07:23

Heel veel sterkte!
wat een nachtmerrie.

Zand krijgen paarden altijd binnen.
Het zit in het hooi laat je hooi maar eens weken en kijk op de bodem van de bak.
Met al die regen en ze trekken gras met worteltjes eruit zit er ook wat zand aan enz enz.

Het kan van alles zijn.
Hoop dat hij er weer bovenop komt en dan kan je wel weer verder kijken.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 08:06

Wat een reacties hier zeg. Mag men nog even zelf beslissen wat er met je eigen paard gebeurd in geval van ziekte en beslissen over eigen portemonnee?
Niet iedereen laadt een paard op naar de kliniek en wil een koliekoperatie uitvoeren en wil/kan dit betalen. Dat hoeft een ander niet voor je te bepalen. Laadproblemen? Je moet hier op bokt eens lezen...

En de discussie hengst of ruin is toch ook al opgeklaard? En doet er trouwens ook helemaal niet toe in dit topic.

TS, veel succes. Jij en je dierenarts kennen je paard het beste en kunnen inschatten wanneer het overgaat in teveel lijden. Ik hoop dat het de goede kant op gaat en dat Total er weer bovenop komt!

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 08:20

Jeetje mensen, laten we gewoon on topic blijven. Het gaat duidelijk om iemand met ervaring en met een zeer betrokken dierenarts. Dit topic is toch voor steun... tips prima, maar niet voor kritiek (die ook nog niet eens relevant is soms) als er gewoon intensieve, kundige zorg aanwezig is. Ieder zijn keus toch. Veel beterschap ts, ik volg en duim nog steeds!

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 08:31

Hoe gaat het nu?