Doe altijd een cap op!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 09:30

Door onoplettendheid/gemakzucht gebeuren juist met de braafste paarden de ergste ongelukken (en daar maken heel veel mensen zich schuldig aan :o )

Beterschap ts! Neem echt de tijd om te herstellen.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 09:31

Cowgirl schreef:
Sunrise19 schreef:
Nare val zeg :(:) Hopelijk knap je snel weer een beetje op.

Maar ondanks dat je bepaalde stoornissen hebt, heb je wel verantwoording naar je kind(eren).
Dit soort dingen zijn leuk als je 14-16 bent, maar niet als volwassen vrouw met kroost.
Er is op wedstrijd een keer een vrouw van haar paard gevallen met springen, kreeg een trap in haar gezicht en overleed. Haar man en kinderen stonden langs de kant.. Dus als het al met zoiets kan gebeuren, moet je toch even nadenken hoor. Bedoel het echt niet gemeen :(:)

Bedoel hiermee dus ook te zeggen dat bewust de gevaren opzoeken echt een slecht idee is. Jij was alleen, voor hetzelfde geld had je nooit meer opgestaan en was dit filmpje het laatste wat ze van je hadden. Dat van die vrouw gebeurde op een grote wedstrijd waarbij de ambu er binnen 10min stond.

Zuinig op jezelf zijn! :(:)

En zo ken ik nog wel 100 van die verhalen :)ddd

Gelukkig was TS niet helemaal onverantwoordelijk bezig want gelukkig was ze bij een niet zo'n slimme actie blijkbaar wel slim genoeg om een cap op te zetten +:)+

Misschien dan eens niet zo dom zijn en gewoon normaal doen? Van die verhalen moet je leren :j ik vergeet nooit meer hoe die kindjes erbij stonden in ieder geval ;)

edit: Niet naar jou ts deze reactie.. maar meer naar degene die denkt dat het maar een "verhaaltje" is :)
Laatst bijgewerkt door Sunrise19 op 22-09-15 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Sure_lee

Re: Doe altijd een cap op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 09:33

Wat is in vredesnaam ' gewoon normaal'... |o

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 09:33

Beterschap Chasey, is een flinke val, en inderdaad gelukkig dat je een cap op had!

Als ik op een paard zit , heb ik ook altijd een cap op, zonder dat heb ik echt het gevoel dat ik iets mis, ben gelukkig nog nooit op mijn hoofd gevallen, maarja als het gebeurt en je hebt geen cap op :n

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 09:34

Joh, we zijn allemaal mensen en paarden blijven vluchtdieren. Soms moet je letterlijk ondervinden dat ook de braafste paarden rare dingen kunnen doen. Slim? Nee, in dit geval misschien niet. Maar dat heeft ze nu wel geleerd, ook zonder dat iedereen dat nog even bij haar wil inprenten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 09:37

Amanda schreef:
Joh, we zijn allemaal mensen en paarden blijven vluchtdieren. Soms moet je letterlijk ondervinden dat ook de braafste paarden rare dingen kunnen doen. Slim? Nee, in dit geval misschien niet. Maar dat heeft ze nu wel geleerd, ook zonder dat iedereen dat nog even bij haar wil inprenten.

Die pony doet niks raars hoor :(:)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 09:40

Joh :roll:
Ik kom ook niet uit een ei.

Maar blijkbaar doet hij dit normaal niet en ja, dan is het dus nu vooral onverwacht en raar dat hij het wel doet voor de mensen die dit paard door en door kennen. Ik denk dat ze zelf nu ook wel in de gaten heeft dat hij vooral kan reageren als een echt paard....

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 09:46

Leeftijd zegt niks, bij iedereen komt het kind in zich wel eens naar boven.
Daar heb ik zelf [54 jaar] ook wel eens last van hoor.

Flinke smak gemaakt TS,maar gelukkig is het alsnog goed afgelopen.
Heel veel Beterschap.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 09:49

James heeft als bijnaam boklinger. Hij is vanwege het bokke oom verkocht door vorige eigenaar.
Dus helemaal onverwachts was het niet. Maar had niet gedacht dat hij zo fel zou reageren op mijn voet. Ik deed het ook niet bewust. Ging perongeluk.
Normaal bokt James alleen als hij boos is. En gisteren was hij gewoon boos en had even geen zin in mijn circus kunsten.
Ja heb hem toch weer gepakt. Ik verveel me stierlijk. Wachten duurt lang.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 09:50

Denk eens aan je GEZONDHEID!
Turen naar een schermpje is nu NIET goed voor je.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 09:52

James is ontzettent tollerant. Kan echt mega veelgekkigheid met hem uithalen. Gisteren ging ik over zijn grens. En dat liet hij weten door een bok. Dat ik er dan niet zo lekker afdonder is poedersuiker. Maar james was duidelijk.

Oke. Telefoin uit.

Nienke12s

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 09:55

Veel sterkte .ik rij altijd ook nog met een body protector misschien ook een aanrader

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 09:57

dit filmpje heb ik dus aan mijn kindjes laten zien,
a grote mensen vallen ook van hun paard (en doen soms net zo gek als kindjes),
B daarom draag je dus een cap (en bp), zodat je goed beschermd bent...als het misgaat!

we waren best onder de indruk wat een klapper! we wensen je beterschap!! :(:)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 09:57

Oprecht vraag, waarom doe je dit soort dingen? Is het echt zo belangrijk om gekkigheid uit te halen, 'lol' met je knol te hebben? Waarom zou je dit soort risico's lopen, zéker als moeder.

We kunnen allemaal iedere dag van ons paard vallen, maar ik probeer de risico's niet nog eens extra op te zoeken. Je hebt een grotere verantwoordelijkheid dan alleen voor jezelf, als je kinderen hebt. Natuurlijk mag een moeder ook lol hebben, graag zelf. Maar een beetje nadenken over de gevolgen die je acties kunnen hebben, kan geen kwaad.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 09:59

Heel veel beterschap.
Als ik zo lees heb je aardig geluk gehad. En gelukkig had je je cap op..... Had niet willen weten hoe het had afgelopen zonder je cap.

Even een klein tipje, weet niet of die al gegeven is. Maar na zo'n klapper, vervang je cap alsjeblieft. Want die heeft ook een flinke impact gehad.

Mijn normaal zo koele tinker is een keer aan de kletter gegaan omdat mijn man per ongeluk met uitstappen met de zweep in haar lies kriebelde. Hij is toen gelukkig wel blijven zitten, maar het scheelde niet veel of ze lagen beide onderste boven.
Ongelukken zitten soms in kleine hoekjes.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 09:59

Hopelijk gaat het meevallen voor je! Beterschap in elk geval!

Het kan iedereen overkomen die op haar paard klimt. En ik zal de laatste zijn om te zeggen dat je niet zonder zadel of hoofdstel moet rijden (doe ik zelf ook). ;-)

Maar ik vraag me wel af waarom je nou achterstevoren op je paard moet zitten en liggen! Wat voegt dat nou toe? En nog meer, je paard doe je er sowieso geen plezier mee.
Het is voor een prooidier helemaal niet fijn als hij zo van bovenaf beetgenomen wordt. Heb je misschien nooit over nagedacht maar zulke acties zijn voor je paard echt niet leuk. Dus als volwassene zou ik zo niet bezig gaan met je paard.

Je zegt zelf dat hij het tolereert. Waarom dingen doen met je paard die hij tolereert zonder verdere toegevoegde waarde. Zulke grapjes brengen niks voor je rijkunst of band met je paard.

Wilde je dit toch even meegeven ...
Laatst bijgewerkt door simodi op 22-09-15 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 10:00

Anoeska : Wie heeft dit nou niet gedaan toen die jong was?
Ikke wel hoor. In volle galop over het zandpad naar het weiland racen, zonder zadel en zonder hoofdstel.

Dat TS dit nu nog doet, is haar pakkie an.
Ze doet wel vaker dingen met James. En het is haar nu ook wel duidelijk dat dit niet helemaal handig was.
Hier denkt ze nu ook wel even extra over na, wees maar niet bang :)

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 10:01

Anoeska schreef:
Oprecht vraag, waarom doe je dit soort dingen? Is het echt zo belangrijk om gekkigheid uit te halen, 'lol' met je knol te hebben? Waarom zou je dit soort risico's lopen, zéker als moeder.

We kunnen allemaal iedere dag van ons paard vallen, maar ik probeer de risico's niet nog eens extra op te zoeken. Je hebt een grotere verantwoordelijkheid dan alleen voor jezelf, als je kinderen hebt. Natuurlijk mag een moeder ook lol hebben, graag zelf. Maar een beetje nadenken over de gevolgen die je acties kunnen hebben, kan geen kwaad.

Waarom rijd je dan überhaupt paard? Dan kan je ook vallen. Dat zou je ook als risico kunnen zien. Als je helemaal niet op het paard stapt kan je er ook niet af vallen. Voor TS is paardrijden dus iets meer dan met zadel en hoofdstel rondjes rijden.

Veel beterschap TS!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 10:08

Voor alle moraalridders die zeuren over de kunsten op James en klagen over de onvolledige uitrusting:

Er kan als je met paarden werkt AL-TIJD wat gebeuren. Of je nou je in je complete uitrusting zit of met een halstertje ernaast loopt.

Ik zie ze hier altijd vol opgetuigd door het bos heen, heel veilig, met slof en een paard wat op exploderen staat, nee echt, heel veilig. Of ga even op de gemiddelde wedstrijd kijken, waar de paarden, heel veilig, in volledige uitrusting volledig onder spanning staan en schrikken van een vlaggetje, ook heel veilig. Ook zo veilig: de gemiddelde trailerlaadsessie op wedstrijd, paarden die met dwang en zweepslagen en longeerlijnen die trailer in worden gehesen, ik zie niemand ernaast staan met een cap op hoor, maar wel een dier van 550kg die zich flink aan het verzetten is, ook zo super veilig... 8)7

Dus, leef en laat leven. Als jij met een exploderend paard door het bos wil rijden, prima. En als chasey op haar haf wil stappen tuigloos, ook prima. Je werkt met dieren dus er is altijd een risico. Dus voordat je lekker met het vingertje naar een ander wijst: kijk eerst even naar jezelf. Je bent er vast zelf ook ooit vanaf gevallen. En wellicht als dat op beeld had gestaan dan had je achteraf ook gedacht: hmm, dat was niet zo slim of daar had ik al signalen van m'n paard kunnen oppikken.

Vind het erg jammer dat er nu direct al zoveel mensen met het vingertje wijzen, zou je dat ook doen als je chasey zou opzoeken in het ziekenhuis? "Hoi meid, wat vervelend voor je, maar ook wel dom he om zonder zadel op je haflinger te gaan zitten." :roll:

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 10:11

Ik vind het dapper en goed dat je dit gedeeld hebt. Ook ik deed vroeger rare kunsten op mijn pony's, gelukkig altijd goed gegaan.

Ik heb het filmpje aan mijn dochter (13) laten zien, dat ook lieve en brave haflingers (Zij heeft ook een haflinger) iets kunnen doen. Ze is er van geschrokken en snapt nu wat ik bedoel, als ik zeg, dat het altijd dieren blijven. En dat met de braafste dieren de meeste ongelukken gebeuren.

Ik denk dat het voor velen een les is en voor TS een pijnlijke les.

Heel veel Beterschap en houd je rust, anders kun je in de toekomst last blijven houden van duizeligheid en hoofdpijn. Spreek uit ervaring :')

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 10:11

Wow TS. wat heb je mazzel gehad zeg. Je was niet direct bewusteloos. ging je knock out van de pijn?
gaat het nu wel weer?

Mijn docent zei altijd: De gevaarlijkste paarden zijn de brave paarden. dit is het perfecte voorbeeld daarvan.

Ik zie wel in het filmpje dat je paard echt totaal geen zin heeft in wat jij doet, ik zou hier voortaan wel wat voorzichtiger mee zijn. ( maar waarschijnlijk weet je dat zelf ook nu! )

beterschap! erg dapper dat je het op bokt durfde te zetten!

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 10:18

Inderdaad een "wake-up-call" om toch wat voorzichtiger te gaan doen, vooral omdat je kindjes hebt.
En voorzichtiger hoeft natuurlijk niet helemaal normaal te zijn :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 10:29

Supergoed dat je dit filmpje plaatst!
Ik heb een paar jaar geleden hetzelfde gedaan omdat je altijd alleen maar grondwerk/nh/vrijheidsdressuurfilmpjes ziet waarbij alles goed gaat. Toevallig had ik een camera aan staan toen ik tijdens het grondwerken @ liberty een trap kreeg van de pony. Vrij impulsief heb ik toen besloten om die trap toch gewoon op youtube te zetten: om te laten zien dat een ongeluk altijd in een klein hoekje zit en dat in vrijheid werken met een super ervaren en hoog opgeleid paard ook niet betekent dat je veilig bent.

Mensen moeten dan maar hun eigen conclusies trekken. Als dat is 'ja, maar je hebt het er ook zelf naar gemaakt want je deed X Y Z, en bij mij zou mijn paard nooooit zoiets doen want ik zou dat niet zo doen', 8-) dan is dat hun gemis.
Ik heb het geplaatst zodat mensen konden zien dat grondwerk met paarden nooit 100% veilig is, dat je altijd alert moet blijven en hoe je zo'n situatie kunt oplossen zonder je paard meteen in elkaar te slaan of door de bak te jagen, en jouw filmpje heeft ook een superduidelijke les.
Maar goed, als mensen die niet willen zien, dan leren ze die wel op hun eigen tijd... ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-09-15 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 10:30

Beterschap, TS! :(:)

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 10:31

TS is wil toch even zeggen dat ik het goed van je vind dat je toch naar het ziekenhuis bent gegaan, ik maakte mij toch wel even zorgen om je toen ik gisteren las dat je niet was gegaan... Neem goed rust komende weken! Veel sterkte!

En als er iemand is die James het beste kent ben jij het wel ;)
Persoonlijk kan ik er weinig over zeggen omdat ik er niet bij was...