Mijn pennymeisjesdroom! een shire als 1e paard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daaaphxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 08:13

Al een tijdje niks meer laten weten.. Ik kan geen foto's meer plaatsen via mijn telefoon grrr _-:(

Nog steeds aan het kwakkelen met zijn ''gezondheid''.
Neus blijft kapot gaan. De ene dag lijkt het er mooi uit te zien, volgende dag heeft hij weer kloven. En het is zo'n gevecht iedere keer weer om zijn neus ingesmeerd te krijgen! _-:(

Ook heeft hij mok/rasp (zo noemen ze dat toch?), dus wil eigenlijk zijn benen met betadine wassen, maar kan hem nog steeds zo lastig uit de wei halen.. moeten we eerst een blubberpad door waar we tot onze knieën in zakken. Kan ik zijn benen wel wassen, maar dan moeten we ook nog terug door de blub naar de wei. ;(
Heb wel een groot deel van korsten eraf kunnen krijgen en er daarna sudo op kunnen smeren.

Verder moet er nodig een smid komen, maar het voetje omhoog houden wil nog steeds niet zo..

Maaaarrrr, er is ook leuk nieuws.
We hebben geoefend met een dekje en een singeltje.. guess what... het boeide hem 10x niks _O-

Dekje op, knapperd!
Afbeelding

Heel vermoeiend ook.. :+
Afbeelding

Mijn grote knuffelkont <3
Afbeelding

Sam heeft geleerd kusjes te geven en te flemen.. helemaal leuk *\o/*
ENNNN!! Ik word tegenwoordig begroet met een hinnikje! <3 <3 <3

Nog even een voor/na fotootje..
Sam 4 maanden geleden, en sam een maandje geleden.. Hij is weer wat ingevallen nu omdat ze op een kale wei staan en geen brokjes meer mochten omdat ze daar te veel energie van zouden krijgen en daardoor door de draden zouden gaan..
Vond hem toch te dun worden, dus gewoon weer begonnen bij te voeren. B-)
Hij weegt nu volgens het weeglint 498..
Afbeelding Afbeelding

Skogan

Re: Mijn pennymeisjesdroom! een shire als 1e paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 08:40

Je paardje is wel erg leuk! Je hebt fijne vriend gevonden :)

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 09:00

Zuurkool helpt perfect tegen mok. Klinkt heel erg raar, I know, maar na ik die tip hoorde heb ik het geprobeerd en mijn merrie heeft er daarna nooit meer last van gehad! In principe zou je het met een bandage moeten doen, maar het zat bij haar op de bal van de voet dus dat kon niet. Heb toen wat van dat water wat in de zuurkool zit in een potje gedaan en steeds met een watje opgesmeerd. Het was binnen 5 dagen weg!

bumblebijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 09:06

Misschien zou je even kunnen kijken na het voer wat je geeft. Suikers kunnen mok beinvloeden. Ook heel veel waasen can de sokken is niet zk best. Er zit vet in de sokken die je echt wil houden. Ze beschermen de huid. Als ik zo door alles heen lees. Zou ik toch eens bloedlaten prikken door da en kijken wat daar uit komt. Ik werd er met chief een hoop wijzer van. En tips tegen mok genoeg

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 09:41

sudo sluit af, heb je die aloe al geprobeert??
mok, tja, dat blijft een probleem hoor, wat je kan doen is de kootholtes leeg knippen, de haren die op de grond hangen net ff boven de grond afknippen. Op de griendheuvel hebben ze overings een prima spulletje ervoor hoor. Eerst goed wassen met betadine en dan die dat spul erop. Succes

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 20:09

Die van mij had vorige winter echt hele erge mok, tot kloven aan toe in de kootholte (kwam er te laat achter) en het liep bijna tor boven aan door, ik heb direct de hele benen kaal geschoren en ben dagelijks gaan smeren met mokzalf, na 2 weken en met afwisseling blauwspray erop (mok wilt nog wel eens een extra tik krijgen als er tussendoor wat anders op gedaan word) na een maand waren 3 benen bijna over, echter 1 been nogsteeds nietdie van de kloven, toen ben ik 1 week peneseline gaan spuiten en de laatste korsten en kale plekken nebehandeld met sudocream, alles is weg!!

Sokken eraf was even flink slikken, maar mijn paard zijn gezondheid ging hier voor.. En ook uit de nattigheid gehaald, goed droge stal en alleen buiten op het droge..

En tussendoor 1x per week. Idd betadine wassen :) (daarna weer mokzalf smeren)

En idd prbeer eens aloe vera op zijn neusje.. Succes!

En heel eerlijk? Als mijn paard zo lang onhandig zou staan en steeds zoveel dingen had, en hij kreeg geen andere plek zodat je beter kunt behandelen, zou ik gaan verhuizen..

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 20:29

Waarom doe je hem geen breakaway-halster aan met neuskapje tegen het verbranden? Helpt bij zijn grote broer super :D

bumblebijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 23:14

Uv kappen van crusell zijn eht ideaaal.
Ik heb nu paar keer groene leem gesmeerd in zn koot holtes en dat deed de truck voor nu ook.
Hoorde laats de tip zwavelmeel die staat voor deze winter naast de groene leem

acanthus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 02:14

Heerlijk, een '1e paard-topic'! Een verlate gefeliciteert met je Samson-man!

Je hebt het over mok/ rasp. Ben je er uit welke behandeling gaat passen? Wie stelde btw deze diagnose?
Is het idd deze aandoening... bij een paard met sokken: het is even een helaas-pindakaas, maar vraagt om grof geschut: scheren alvorens te behandelen. Zo kom je in de kootholte (mok) en daarboven ( rasp) goed bij de te behandelen huid en kan deze drogen ipv een broeierige omgeving voor bacteriën zijn.

Wij wasten sokken of sokloze mokkers met Badedas, 2x per week. Daarna ging er mokzalf van de da op, of bv kruidenwondzalf. Doel was de huid uitdrogen bij natte! mok, dan helende zalf erop.
Een wekelijks chloorbad icm zalf zou ook helpen, al zag ik van chloor geen effect. Nooit meer gebruikt, dat leek me ook met wondjes echt niet prettig voor 't paard.
Klei is ook fijn, droogt goed uit.

Citaat:
maar kan hem nog steeds zo lastig uit de wei halen.. moeten we eerst een blubberpad door waar we tot onze knieën in zakken. Kan ik zijn benen wel wassen, maar dan moeten we ook nog terug door de blub naar de wei. ;(

Mmh, verre van ideaal lijkt me. Hoe kan het dat hij nu zo muddy staat? Modder, en dan mn de bacteriën in de grond kunnen boosdoeners cq veroorzakers zijn van mok.

Succes met je muddy socks! Gaat wel goed komen dit!

Daaaphxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 09:19

Thanks voor de tipss!! +:)+

@bumblebijtje, Ik geef hem basisbrok van PAVO.. Gelukkog heeft hij maar aan 1 been last, zijn (enige) witte been. Zit er idd aan te denken misschien maar eens een bloedonderzoekje te laten doen, misschien mist hij wat voedingsstoffen o.i.d.

@Esmeralda, Nee nog niet, vergeet het steeds te bestellen, ga ik zo gelijk doen!!
Hij heeft geen mok in de kootholtes, wat me overigens verbaasd.. het zit aan de zijkanten van zijn onderbeen.. Heb er toen ik het net ontdekte sudo opgemeerd omdat de vliegen steeds in zaten.. moet niet hebben dat ze er larven in leggen.. de keer daarop waren de korsten lekker los gaan zitten en kon in een deel er zo af wrijven, zat mooi roze huid onder.

@Nadiine__x , Oooohh jeeee moet er niet aan denken Sam zijn sokken eraf te halen.. ze zijn zo mooi!! |( |( -O-
Ik wil ze ook uit de nattigheid hebben.. ze stonden eerst op de wei met een doorloop naar een besteende paddock met schuilstal.. Daar staat nu alleen een andere shire op.. balen!! Hun hoeven sleten daar ook perfect op..
We gaan na de boerendag 5 september vragen of ze niet lekker met zn 3tjes daar kunnen staan. Nu met die regen en onweer hebben ze ook geen schuilplek meer..

@VogeltjeM, goede tip! Ben alleen bang dat zijn neus nog steeds niet van de zon kapot is , maar van een plant.. Hij heeft voorheen ook in de volle zon gestaan en nergens last van gehad.l. het is echt sinds ze op deze wei staan..
Hihi, leuk om het over zijn grote broer te hebben... :D :D

@Acanthus, Dank je ! :o
Ik weet eigenlijk niet zo heel goed wat ik ermee aan moet.. de sudo lijkt te helpen om de korsten los te maken en de vliegen er vanaf te houden..
Ik dacht zelf dat het rasp was.. zou niet weten wat het anders is..
Het is helemaal niet ideaal!! Hopelijk na zaterdag weer op de besteende paddock.. de wei is 1 groot zwembad/modderbad nu, en gras staat er eigenlijk ook niet meer.
Super bedankt voor je advies! :) +:)+

Dit was trouwens zijn koppie een paar weken geleden.. ineens werd ie kaal.. vliegenkap afgedaan en nu zit er weer mooi haar op gelukkig.. niet genoeg lucht gekregen denk ik onder de kap..
Afbeelding

En hier zijn been 2 weken geleden (net ingesmeerd haha)

Afbeelding

Afbeelding

Jetteke4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 09:37

"stille meelezer" ... zou geen sudo meer smeren, ten eerste smeert dat 'zwaar' en dat zal op een gevoelige plek als de neus alleen maar pijnlijk zijn, probeer eens gewoon een pot uierzalf ..... houd de huid soepel en voorkomt korstvorming en smeert gemakkelijk/licht, zitten geen geurtjes en andere toevoegingen in en makkelijk te krijgen bij de supermarkt/drogist. Mijn Pake smeerde dat vroeger op zijn paarden als die wondjes hadden.....

ps vind trouwens dat je een onwijs , gaaf paard heb.... :)

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 11:12

wauw, wat een gaaf paard zeg, zag dat je op de griendheuvel staat dan ken je magnum vast ook wel?

bumblebijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 11:15

hoi niet voor een of ander maar zou even op zoek gaan naar een wat beter voer in de zin van minder zuikers en zetmeel. daar kun je imo al heel wat winst halen.

denk bv aan musli maar zorg dat het eiwit/ suiker arm voer is
basis brok is vaak bij de mijne wel te veel suiker en staat de mok tot achter zn oren. nu staat hij in natte wei en geen last van mok.

houd er ook rekening mee dat zn verbrande neus voor minder weerstand zorgt dat heeft weer invloed op zn voeten.

de mijne vorig jaar ook ging pas beter toen ik zonnekap en zorgde voor zn neus en zn mok tegelijk.

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 11:16

Ik moest stiekem wel heel hard lachen om 'de kiwiknipper' _/-\o_ _/-\o_