PRE Modesta, van ontspanning op weg naar aanspanning...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Re: PRE Modesta, van ontspanning op weg naar aanspanning...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 13:20

Ik reageer normaal ook niet op rijtopics. Maar wilde hier toch eens reageren. Ben zelf een ruiter met beperkingen die gestopt is omdat ik het niet eerlijk vond ten opzichte van het paard. Bij jou paard vraag ik me ook af of dat geen betere optie zou zijn als ik jou verhaal zo lees en de foto's zie. Zie geen blij paard, loopt erg op de voorhand waar ze door jou ook zichtbaar heen gedrukt word. Vind dat nogal een belasting. Ik denk dan zou het paard niet beter af zijn als ze niet meer onder het zadel kwam?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 13:23

Lees even alles door...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 13:25

Robijntjah schreef:
Lees even alles door...

Als meerdere mensen dat zeggen, ga jij jezelf dan niet eens achter de oren krabben?
Ik hoop dat je zelf gaat inzien dat je paard er in de loop der jaren een stuk slechter uit is gaan zien. Lijkt me een zeer neerwaartse spiraal.

edit: typo's
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-03-15 13:33, in het totaal 2 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 13:25

Robijntjah schreef:
Ik ken John erb ;) niet mijn methode en manier van rijden.

Waarom niet?

Verklaar je nader?

Met alleen, mijn methode niet, en manier van rijden niet, hebben wij als omstander natuurlijk niets aan.

Ook vind ik het vervelend, dat je niet door gaat op mijn vraag.
Waarom niet opnieuw beleren??
En waarom zo vaak rijden?
En hoe lang?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 13:30

Robijntjah schreef:
Lees even alles door...

Heb ik :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 13:34

Als meerdere mensen je zeggen dat je Een sloot in moet springen? Doe jij dat dan? Dat is voor mij geen manier van logisch redeneren. Daarbij is de verdeling 50-50. Dus ja, naar wie luister ik? Naar mezelf dan dus en de mening van mensen die ik goed ken en waar ik de waarde van kan inschatten.

De methode van John erb kom ik later even op terug. Ga zo naar stal en indoor.

Waarom de aanname dat er niet opnieuw beleerd is? Na mijn heup breuk zijn we (noodgedwongen) van voren af aan begonnen.

Waarom 'zo vaak' rijden is meerdere malen beantwoord.

Hoelang verschilt, hoe fijn het gaat. Ik geloof niet in een vaste tijd maar in stoppen op het juiste moment. De ene keer is dit met een kwartiertje, de andere keer met 3 kwartier.

Buiten rijden ligt wat anders natuurlijk :)

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 13:36

Voordat ik mijn merrie kreeg, was ik ook altijd een voorstander van het laag en lang rijden. Helaas ben ik hier ontzettend op terug gekomen, omdat ze door het laag en lang rijden snel op de voorhand komen. Tenzij je de achterhand er goed onder kan rijden, maar dat is moeilijk en kan niet iedere ruiter. Ik moet eerlijk gezegd zeggen dat ik het totaal geen fijn beeld vind, je hangt te ver naar voren en je paard valt gigantisch op de voorhand. Hij kan zo niet in balans leren lopen en al helemaal niet regelmatig. Als ik jou was zou ik hem aan de dubbele longe pakken en flink achter z'n broek zitten, zodat je hem niet in de weg zit. Laag is goed voor het loslaten van de rug, maar lang is tricky en moet je niet te vaak en lang doen. Ik heb het hele topic doorgelezen, maar ik vind het niet duidelijk wat je nou precies wilt bereiken met dit. Sorry TS, maar volgens mij gaat dit een hele lange weg worden als je zo blijft rijden. Ik betwijfel het ook ten zeerste of dit wel gezond is voor het dier.

Edit: Ik lees net dat je het over aanleuning hebt, maar met zulke lange teugels kun jij nooit een correcte aanleuning bereiken. De verbinding met de mond is niet constant.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 13:43

Robijntjah schreef:
Als meerdere mensen je zeggen dat je Een sloot in moet springen? Doe jij dat dan? Dat is voor mij geen manier van logisch redeneren. Daarbij is de verdeling 50-50. Dus ja, naar wie luister ik? Naar mezelf dan dus en de mening van mensen die ik goed ken en waar ik de waarde van kan inschatten.

De methode van John erb kom ik later even op terug. Ga zo naar stal en indoor.

Waarom de aanname dat er niet opnieuw beleerd is? Na mijn heup breuk zijn we (noodgedwongen) van voren af aan begonnen.

Waarom 'zo vaak' rijden is meerdere malen beantwoord.

Hoelang verschilt, hoe fijn het gaat. Ik geloof niet in een vaste tijd maar in stoppen op het juiste moment. De ene keer is dit met een kwartiertje, de andere keer met 3 kwartier.

Buiten rijden ligt wat anders natuurlijk :)

Ik krijg een op de tenen getrapt gevoel van jou reactie.
Zo bedoel ik het namelijk niet.

Maar voor problemen zijn er zovele oplossingen van zovele mensen.
John Erb was maar een voorbeeld.

Maar Florien de Graaf zou je ook kunnen helpen, die heeft ook ervaring met dat soort paarden.

Jij moet doen waar jij je goed bij voelt. Maar wees ook redelijk.
Stap eens in de mening van anderen, waarom zouden ze zo reageren?

Waarom ik zo reageer, is dat ik precies hetzelfde zie, als dat andere personen hier ook zien.
Een neerwaartse spiraal.

Je zegt niet meer bang te zijn, maar doordat je het zovaak herhaalt, krijg ik daar vraagtekens bij.
Is dat erg? Nee, dat is mijn gevoel.
Moet jij je dan bewijzen tegen over mij.... Euhm nee, absoluut niet.

Maar ik vind persoonlijk, dat je wat meer out of the box mag denken.

Roep eens om hulp.
Doe het eens niet alleen...
Laat anderen eens naar jou paard kijken in real life. En dan heb ik het natuurlijk niet over de standaard paardenmens!

Waarom zeg ik dit? Omdat meer ogen, meer zien, dan 2 ogen vanuit jou zelf.

Overal heb je een weerwoord op...

Niemand mag het proberen of jou helpen lijkt het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 13:47

Je edit is precies waar we aan werken. Verbinding met de mond.
Wat heeft dat te maken met de lengte van de teugels? Ja, zo is het voor mij lastiger, Ik moet sneller reageren.

Het 'doel' voor nu is een basis vorm van 'zijn' creëren waar we bij spanning meteen naar terug kunnen keren en van daaruit weer op kunnen pakken. Dat zijn we dus ook aan het oefenen, het oppakken en weer terug kunnen keren.

Ik heb een hele club mensen die mij helpt en die ik ook met regelmaat inschakel. Mijn instructie bestaat uit 3 verschillende personen.

Daarbij krijg ik hier nog 1000 tips waar ik naar ga kijken of mee aan de slag ga/ ben.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 13:52

Als je je teugels korter pakt, kun je sneller reageren. Met zulke lange teugels lukt dat gewoonweg niet.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 13:53

Robijntjah schreef:
Je edit is precies waar we aan werken. Verbinding met de mond.
Wat heeft dat te maken met de lengte van de teugels? Ja, zo is het voor mij lastiger, Ik moet sneller reageren.

Het 'doel' voor nu is een basis vorm van 'zijn' creëren waar we bij spanning meteen naar terug kunnen keren en van daaruit weer op kunnen pakken. Dat zijn we dus ook aan het oefenen, het oppakken en weer terug kunnen keren.

Ik heb een hele club mensen die mij helpt en die ik ook met regelmaat inschakel. Mijn instructie bestaat uit 3 verschillende personen.

Daarbij krijg ik hier nog 1000 tips waar ik naar ga kijken of mee aan de slag ga/ ben.

Kijk, en dat miste ik, wordt je geholpen. Antwoord is JA...
En als jij je daar goed bij voelt, is dat klaar toch?

Ik zou toch, mijn mening, langzaam gewoon de teugel gaan oppakken en er een contact teugel van maken.
Je vraagt niets! Je hebt enkel contact, maakt wat figuren, en zodra ze minimaal ontspant. STOPPEN.

Stoppen op het juiste moment. Dat is zooooo belangrijk!
Je maakt het daarmee, of breekt het daar mee.

Daarbij zijn extra ogen erg handig. Je kan soms zoveel voelen, maar soms zo weinig zelf zien.

Dit kan al na 10 minuten zijn.

Na enkele weken, gezien jou trainingsschema, dit te hebben gedaan, ga je iets langer door.

Ze gaat vanzelf geven, door ontspanning, waardoor je paard, met contact, wat gaat leunen. Ze laat zich vallen vanuit de schoft. Maar draagt zichzelf. Dat hele lichte gevoel in je handen, waarbij je alles kan doen, is aanleuning.

Als jij nu de teugel op pakt. Dan gaat ze de druk ontlopen. Je hebt geen contact.
Ik zou persoonlijk, contact houden.

Doe dit eerst gewoon zonder ruiter. Laat haar maar aan de lijn dit doen, en bevestigen.
Dan wordt het onder het zadel 100% makkelijker.

Maar dat is mijn idee.

Ik denk dat Simpelman, (velen gruwelen van hem) jou hierbij goed kan assisteren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 13:55

Ik heb al contact gehad met simpelman toevallig :')

Wat jij omschrijft is het precies.

Als ik mijn teugels korter pak is alle ontspanning weg. En die krijg ik ook niet meer terug. Dat werkt niet voor ons blijkbaar. And trust me, ik heb het geprobeerd :+
Dat is dus iets waar naartoe gewerkt moet worden.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:02

Robijntjah schreef:
Ik heb al contact gehad met simpelman toevallig :')

Wat jij omschrijft is het precies.

Heb je wel eens met dubbele lijnen gewerkt?

Vanuit hier kan je heel mooi met spanningsbogen gaan werken, omdat je het goed kan zien.
Je belast het paard niet op de rug. Maar leert wel om naar jou hand toe te komen.

Je veert mee met het paard, en enkel wanneer ze met haar hoofd naar beneden komt ongevraagd, laat je haar iets voorwaarts lopen. voor voorwaarts doen vele paarden hun hoofd weer omhoog, omdat ze vaak die balans nog niet hebben. Dan maak je direct gebruik van het mee verende effect door contact te houden.

Gaat ze dan je hand volgen. Stoppen... uitbundig belonen.

Na enkele keren, gaat ze dit sneller doen. Want ze wordt beloond omdat ze je hand volgt.
Er is geen pijn aanwezig, dus groeit het vertrouwen.
Daarna kun je verder met: Belonen, en weer verder. Belonen en weer verder.

Wat je vervolgens kan gaan doen, is het menpositie aan nemen, ipv in het midden van de bak gaan staan. Op die manier kun je haar nog makkelijker volgen, en maak je haar stuurbaar!
Ideaal voor onder het zadel natuurlijk!!

Langzaam gooi je er een drafje in. In het begin een zacht drafje, aangezien ze snel op spanning zit.

Maar.... heeeeeel veel belonen!!
En op het juiste moment.

Hoop dat je hier wat mee kan!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:05

Mensen die je niet kennen kijken objectiever als mensen die je kent is nu eenmaal zo. En als je terug kijkt naar je eerdere topics zie ik geen verbetering maar meer een paard die niet happy is en ontspannen vind ik het totaal niet ogen. Eerder een aangeleerde houding waarin ze gedrukt word die voor het paard niet bevorderlijk is. En die houding komt door jou zit die verre als meegaand is. Ook zie je duidelijk dat het paard er minder fit uit ziet, bespiering is minder geworden enz enz. Het lang en laag rijden kan werken naar ontspanning en ook voor de opbouw van bespiering. En die twee dingen zie ik nu juist totaal niet gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:05

Lange lijnen doen we.
Alleen dat vergeten veel mensen: vluchtgedrag is snel. Dus voor ontspanning moet ik ook haar tempo kunnen bewerken. Wat jij zegt over stappen is al onbegonnen werk. Sinds een half jaar kan ik eindelijk aan een lange teugel stappen bij los stappen. Hierna is de stap geen optie meer...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:10

Robijntjah schreef:
Lange lijnen doen we.
Alleen dat vergeten veel mensen: vluchtgedrag is snel. Dus voor ontspanning moet ik ook haar tempo kunnen bewerken. Wat jij zegt over stappen is al onbegonnen werk. Sinds een half jaar kan ik eindelijk aan een lange teugel stappen bij los stappen. Hierna is de stap geen optie meer...

Ik weet als geen ander wat vluchtgedrag is helaas...

Houd het eerst enkel bij stappen...
Belonen. Stappen en belonen.

Haar tempo, moet er even niet toe doen.
Ze moet op jou tempo leren lopen, niet anders om.

Zet de rem er maar even op hoor! Niet op bit, maar een kaptoom?

Eerst maar weer de rem en de stuur ontdekken, en dan pas verder.

Uit deze post, krijg ik het gevoel, dat je te snel wilt gaan.

Houd het eerst gewoon bij stappen.
Ook al wil zij harder? Nee... stappen. En dan afsluiten.

Hiermee bedoel ik met alles, niet onder het zadel, maar naast het paard.
Dit moet eerst voor 100% bevestigd worden.

Vooral met een paard als dit.

Ja... Het is nu nog zeker onbegonnen werk. Maar......
Rome is niet op 1 dag gebouwd! Maar als je hier maar lang genoeg consequent mee bent.
En zodra ze weer stapt, uitbundig beloond, kom je al verder, dan hier in blijven kwakkelen.

Stappen hoort ontspanning te zijn.
Stappen is een basisfactor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:17

Klopt en daarom houden we de stukken stap ook kort en positief. Maar terughouden? Dat is gewoonweg geen optie. Dan wordt ze gespannen en gaat ze haar hele lijf vastzetten en kan ik wachten op een ontlading. Samen met al mijn instructie hebben we besloten te gaan kijken naar wat wel kan ipv niet.
Veel motiverender voor zowel mij als mo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:22

Ik vind het opvallend dat je eigenlijk nog steeds niet echt met haar gedrag kan omgaan en er echt mee kan rijden. Je hebt haar toch al een hele tijd?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:29

Robijntjah schreef:
Klopt en daarom houden we de stukken stap ook kort en positief. Maar terughouden? Dat is gewoonweg geen optie. Dan wordt ze gespannen en gaat ze haar hele lijf vastzetten en kan ik wachten op een ontlading. Samen met al mijn instructie hebben we besloten te gaan kijken naar wat wel kan ipv niet.
Veel motiverender voor zowel mij als mo.

Ja, maar geen rem, is geen stuur, en geen stuur is kans op ongelukkig.

Volgensmij schrijf ik ook, elke keer weer: Wanneer jij er naast staat.

Stappen, halthouden, belonen, afsluiten.

Draaf maar even een paar keer niet! Galoppeer maar even een paar keer niet!

Stappen moet een uitgangspunt zijn.
Met instappen is ze ontspannen, maar zodra ze aan het werk moet, loopt haar hartslag op, ademhaling op en haar stressniveau.
Terwijl stappen juist een uitgangspunt is van ontspanning.

Voor haar nog niet. Omdat zij het op deze manier niet geleerd is.

Ik zou haar dit juist aanleren, vooral met een gespannen paard.

Daar heb je dan die stap sessies voor, en de uitbundige beloonsessies.

Ik heb het idee, dat je mijn redenatie niet helemaal snapt. Klopt dit?

Je schrijft dat jullie hier nu mee bezig zijn, omdat je een uitgangspunt motiverend en positief wilt houden. Maar dat er geen stappen in zit, omdat ze gespannen wordt van stappen.
Dan moet je er toch juist voor zorgen dat je van stappen een relaxe moment gaat maken?

Nogmaals op een rijtje:

Zonder persoon er op: Stappen aan de dubbele lijnen door de bak.
Haar jou je hand op laten zoeken door mee veren en terug veren.
Je houd contact.
volgt ze het contact en laat ze haar hals vanuit de schoft vallen door ontspanning.
STOPPEN en uitbundig belonen.

Dit net zo lang doen, tot ze bevestigd stapt aan de dubbele lijnen.
En dit in tijd hebt uitgebouwd.

Dán pas een stukje draf in zetten. 1 ronde. weer stappen, wachten op ontspanning, en dat kan nu eeuwen lijken te duren. Maar nog steeds mee veren en terug veren, ze komt vanzelf!!
STOPPEN en belonen.

Dit herhaal je weer, tot dat ze terug komt in stap, en dat ze meteen jou hand volgt.

Duurt enkele weken, ga daar maar van uit.

Dit kan ook onder het zadel. Maar... hou het simpel, hou het kort.

Korte positieve dingen, onthouden ze beter, dan 3 kwartier, waarbij ze veel inspanning en dus spanning moet verwerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:31

Joman schreef:
Ik vind het opvallend dat je eigenlijk nog steeds niet echt met haar gedrag kan omgaan en er echt mee kan rijden. Je hebt haar toch al een hele tijd?

Wil je overal tegen aan schoppen? Ik vind deze opmerking een beetje gemeen. Niet iedereen is een topruiter die een paard snel kan corrigeren. En er is qua rijden echt wel verbetering alleen gaat het langzaam. En de verbetering heb ik het dan vooral over de ontspanning van het paard.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:34

Eens met Joolien, vind het ook een beetje een rot-opmerking, die ook nergens toe bijdraagt.

TS is nu vooral bezig met het opbouwen van vertrouwen en ontspanning. Zonder dat lukt er rijtechnisch natuurlijk niets zinnigs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:34

Ik kan er heel fijn mee rijden!

Maralyn; we zijn hier op een iets andere manier mee bezig. Wel regelmatig even stappen maar dan ontspanning en hand opzoeken = belonen en dan de lat laag houden dus een makkelijkere gang opzoeken = draf (galop is haar aller makkelijkste gang).

Ik ga er eens over nadenken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:35

Joolien schreef:
Joman schreef:

Wil je overal tegen aan schoppen? Ik vind deze opmerking een beetje gemeen. Niet iedereen is een topruiter die een paard snel kan corrigeren. En er is qua rijden echt wel verbetering alleen gaat het langzaam. En de verbetering heb ik het dan vooral over de ontspanning van het paard.

Ik wil niet overal tegenaan schoppen. Ik vind het wel opvallend dat ts eigenlijk voor alles een weerwoord heeft en niet lijkt te willen luisteren naar goed bedoelde adviezen en opmerkingen van anderen.
Het gaat in deze totaal niet om het snel kunnen of willen corrigeren van een paard. De vraag is wat mij betreft of het paard of de amazone gecorrigeerd dient te worden. Mij lijkt het tweede, maar ze wil er niet aan dat het nu qua combinatie niet werkt. Wellicht tijdelijk even het paard uitbesteden aan iemand die het paard voor ts fijn voor elkaar kan krijgen, want op deze manier lijkt het me zowel voor paard als amazone niet te werken.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:38

Robijntjah schreef:
Ik kan er heel fijn mee rijden!

Ik ga er eens over nadenken...

TOP! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:39

terpentijn schreef:
Eens met Joolien, vind het ook een beetje een rot-opmerking, die ook nergens toe bijdraagt.

TS is nu vooral bezig met het opbouwen van vertrouwen en ontspanning. Zonder dat lukt er rijtechnisch natuurlijk niets zinnigs.

Dat is nu juist wat ik me afvraag: duurt het zoeken naar vertrouwen en ontspanning niet te lang? En kan je daaruit opmaken dat ts op dit moment wellicht even niet de juiste amazone voor het paard is?