Als ik daar een korte toelichting op mag geven... ze is op zich niet gewend aan meedravende mensen. Wel aan longeren enzo maar ik koos ervoor om geen commando te geven of een aanwijzing omdat we wilden testen hoe ze zou reageren in de draf (en om haar niet 'ineens' te laten vertrekken) En dat ging buitengewoon (die paar passen draf). Ze kiest nu voor remmen ipv rennen en dat is wat ons betreft altijd de betere optie
Ik dacht eigenlijk een beetje hetzelfde. Uiteindelijk wil je dat ze de hulp gaat begrijpen én dat ze de focus van de helper gaat verleggen naar de ruiter. Daarom dacht ik eigenlijk meteen aan het lange lijnen/dubbele longeerlijn werk, zoals je dat vaker ziet in de western. Voordeel is dat de helper tijdens het longeren meer achter haar loopt, en dat die het commando onder het zadel ook van achteren kan geven. Waardoor je het weer makkelijk kunt koppelen aan de hulp van de ruiter. Ik leg het wel heel kort door de bocht uit, hopelijk snappen jullie wat ik bedoel.
Ik vind het leuk om de voortgang te zien
Syrianda
Hier wordt ik vrolijk van. Wat een stappen allemaal. Knappe merrie en goed bezig hoor.
anne_bento
Geplaatst: 28-03-15 12:47
Leuk om jullie vooruitgang te zien, mooi om te zien dat jullie er zo de tijd in steken en niks overhaasten! Ik irriteer me zelf wel nogal aan dat geklik de hele tijd, handig zou inderdaad zijn een goed duidelijk commando, die je eerst vanaf de grond aanleert. Of dat nou aan de longe is, ernaast, aan lange lijnen of los, het gaat erom dat het commando duidelijk wordt. Verder zie ik dat je direct afstapt nadat ze een pasje gedraafd heeft, zou het niet fijner zijn om eerst weer terug te keren naar een ontspannen stap, halt, en dan afstappen? Ik zou bang zijn dat ze dit aanleert en zometeen telkens op de rem gaat na een drafje.. Maar, jullie hebben er vast over nagedacht, daar twijfel ik niet aan
@Anne: over dat afstappen, daar heb ik eerder al iets over geschreven ZO snel leren ze remmen niet aan.. overigens, een paard wat vlucht zien we liever remmen, dan vluchten
Over het geklik.. de ruiter wil graag dat 'dit' paard 'erin rolt' (volgens mij heeft Ruitje zoiets al uitgelegd). Dus in plaats van een "HUP!"commando is het proberen om haar dmv versnellen aan het lopen te krijgen. Tevens zorgt het ervoor dat ze niet voor ieder geluid gaat rennen. Als een paard comfortabel genoeg is, krijg je ze vanzelf wel weer aan het lopen, zo snel raak je commando's niet kwijt. Een bange poeperd maak je wel snel onzeker door te abrupt acties te verwachten .. althans, dat is ons idee erachter
Vanaf de grond zijn de commando's overigens prima in orde
ruitje
Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-15 09:56
Ik bedacht mij dat het een tijdje geleden is geweest dat we hier geupdate hebben .
Zoals sommigen zelf ook al aangaven, leek het ons handig om met lange teugels te gaan werken. Op deze manier word Jada wat zelfverzekerder in het lopen zonder iemand ernaast.
Dit gaat best heel erg goed, dus ik verwacht dat dit onder het zadel ook zeker gaat helpen. Daarnaast ontwikkeld ze zich onder het zadel echt heel erg goed, als ik zie hoe je nu op en af kan stappen, al moet dat 100 keer . Stappen doet ze onder het zadel erg rustig en braaf en het aandraven gaat ook redelijk. We hebben hierbij ook vooral het idee dat ze dit qua kracht nog erg moeilijk vind om langere stukken vol te houden.
Jada kan nu eigenlijk alles, behalve het feit dat ze echt 'doorgereden' is. Wij hebben vorige week de beslissing genomen dat het wat ons betreft goed is zo.
We lopen een beetje aan tegen het feit dat het 'verkooptechnisch' misschien beter zou zijn om haar echt door te rijden en haar dan te koop te zetten, maar dat dat indruist tegen wat ons gevoel zegt: dit is op dit moment genoeg voor dit paard.
Ze is natuurlijk 4 en zoals meerdere mensen al aangaven is dit ras niet vroeg, daarnaast hebben we bij Jada het gevoel dat ze nu eigenlijk even de tijd zou moeten krijgen om dit te verwerken allemaal. Als ze puur en alleen van mij was, zou ik haar per 1 mei dag en nacht het land op gooien in de groep, haar dan aan het einde van het seizoen eruit halen en dan doorrijden. Dat zou volgens ons het meest ideale pad zijn. Maar eerlijk, dat zou financieel dan weer te gek worden.
We gaan haar dus ergens volgende week toch op marktplaats zetten, iets wat we alle drie best moeilijk vinden omdat we haar voor ons gevoel zeg maar 'nog niet af' aanbieden, maar we hebben er de afgelopen twee weken uitgebreid met elkaar over gesproken en dit is het beste.
Als je ziet wat ze in 3 maanden geleerd heeft, moet iemand, die haar net dat stukje tijd wil geven, hier toch een fantastisch paard aan krijgen.
Ik hoop dat we iemand kunnen vinden die dit waardeerd, heb zelf niet zo'n goed oog op dit punt van de markt en ben dan zo bang dat andere mensen juist liever een 4 jarige willen waar alle knoppen al op zitten
Jullie hebben het super gedaan . Het was heel mooi om dit te volgen en Jada te zien groeien. Hopelijk komt er ooit een topic van haar in alle gangen wat ze met gemak en de grootste lol doet.
Punz
Geplaatst: 07-04-15 22:20
ruitje schreef:
Heb sowieso al een super PB van iemand ontvangen, als dat wat word hoeft ze verder niet eens te koop. Bokt is fantastisch wat dat betreft
Oh... gááf! Ik duim voor jullie!
Agossie
Geplaatst: 26-04-15 23:34
Dit bericht is om te testen of het nu weer mogelijk is voor ts om een bericht te posten.
ruitje
Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-15 10:39
Weer even een update over Jada:
We zijn gewoon met haar verder gegaan, ze word steeds nieuwsgieriger, opener en safer. Ook vind ik persoonlijk dat ze echt uitgegroeid is tot een beauty
Verkooptechnisch had ik heel erg veel moeite met dit paard, ik heb dan ook besloten niet zo snel meer een ander ras dan een draver in training te nemen.
Allereerst heb ik het idee dat iedereen altijd roept: 'Koudbloeden moet je laat beleren' , maar als je dan een 4 jarige verkoopt krijg je kijkers die toch eigenlijk vooral willen zien hoe ver ze onder het zadel is. Wat ik opzich wel begrijp, want zo zou ik zelf ook zijn. Maar dat maakt het stukje 'wat vind ik zelf waar ze aan toe is in de training' versus 'hoe zou ze beter te verkopen zijn' voor mij persoonlijk veelste lastig.
Daarnaast is Jada helemaal niet zo enorm lastig, maar moet ze gewoon wel bij mensen terecht komen die net dat stukje meer willen verdiepen in hoe met een paard om te gaan.
En die mensen heb ik gevonden in een bokker . Ik vind het echt de ideale match, ze hebben het hele topic gevolgd en weten precies wat ze kopen. We hebben alles van Jada laten zien( ik verkoop zo goed paarden, ik vertel vooral wat ze nog niet kunnen ) Ze gaat naar Zeeland, waar ze lekker de tijd krijgt om zich te ontwikkelen en bij mensen voor wie het rijden niet perse op nummer 1 staat, begrijpen dat ze nog sterker moet worden zowel geestelijk als lichamelijk. En uiteindelijk komt ze 800 M van het strand af te staan dus ja..... Als ik het eerlijk mag zeggen:
Een beter huis hadden we denk ik niet kunnen vinden..... En dat dan dankzij Bokt, soms kan ik dit rare forum zo dankbaar zijn
Ik zeg nog lekker niet wie, want ik vind dat ze dat nieuwtje zelf mogen melden
En houdt ons vooral op de hoogte haha. Ik vond het erg leerzaam om de vorderingen te lezen, maar vooral ook waarop je de keuzes gebaseerd hebt. Complimenten!
o leuk dat ze naar zeeland komt! Ik ben benieuwd. (en nee ik ben niet de koper)
Pippaa
Geplaatst: 27-04-15 10:53
En de nieuwe eigenaren worden wij
Mijn vriend is al een hele tijd gek op Friese paarden. We krijgen nu door te verhuizen naar Zeeland de mogelijkheid om er een paard bij te nemen (naast mijn tinkermerrie), maar we waren niet op zoek. Ik volgde al vanaf het begin dit topic en hoe verder het ging, hoe leuker ik Jada vond. Toen ze "te koop" kwam heb ik het topic direct aan mijn vriend laten zien. En ja... Dat was liefde op het eerste gezicht!
Gistermiddag zijn we naar Ruitje toe gegaan en daar zagen we dat Jada net zo was als op de filmpjes. Eigenlijk was ze nog veel leuker! Ontzettend nieuwsgierig en direct een klik met mijn vriend. Alles wat wij in een paard zoeken heeft zij. We hebben er ontzettend veel zin in dat ze binnenkort bij ons komt!
Heel, heel veel plezier met Jada. Ze is schitterend, en het klinkt alsof ze een geweldige plek krijgt. Plaats vooral regelmatig wat foto's en filmpjes over haar voortgang
fransje23
Geplaatst: 27-04-15 11:38
Wat een "happy end"!
Volgens mij gaat ze nog mooier worden dan ze nu al is.
Wat super leuk om te lezen dat ze een nieuw fijn huisje krijgt! Gefeliciteerd met je nieuwe paard Pippaa!! Hoe je ons op de hoogt hoe het verder met haar gaat??
Ik ben geen actieve poster, maar voor jullie zal ik proberen om zo af en toe een plaatje te schieten en wat te schrijven over de voortgang van Jara (zo gaat ze bij ons heten). Ze komt waarschijnlijk 9 mei naar Zeeland! Tegen die tijd zal ik zelf een nieuw topic maken. Dan plaats ik hier de link