Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 10:39

Mss goed om te weten dat Caira niemand wilde beschuldigen op haar FB, maar een discussie wilde starten. Ik zou dat ook anders hebben gedaan, maar is nu eenmaal gebeurd.

Mooi dat ze zich hier komt melden om haar mening te geven, had ze ook niet hoeven doen, toch? :+

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 10:42

Wat verschrikkelijk laf om dit zo op Facebook te zetten, wat je eigen ervaring ook is. Je hebt hiermee zeker indirect de ts aan de schandpaal genageld aangezien je het topic genoemd hebt! :r

Daar heb ik geen woord voor over. Dat je het er niet mee eens bent, prima, maar open dan een neutrale discussie. Ik hoop dat je nu iig de link gaat verwijderen en je een volwassen discussie aangaat. :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 10:44

Ik vind die hele draverswereld ook echt 10x niks, maar dat vind ik ook van de dressuur en springwereld.
Of je een paard nog met 1 jaar rustig licht belast of met 4 jaar over een parcours van 1.20 jaagt dat kan niet veel beter zijn.

Het is niet iets wat in mij zou opkomen om met een paard te doen, net zoals die proppen in de oren. Ik zou ze gewoon rustig laten wennen aan alle geluiden maar ik snap dat er geen tijd voor is en anders kost het te veel tijd. :j

Maar ik vind dat TS zelf mag weten wat ze met haar paarden doet, net als dat ik me niet ga bemoeien met spring- en dressuurruiters.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 15-11-14 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 10:46

Moderatoropmerking:
Aangezien TS aangegeven heeft open te staan voor discussie grijpen wij hier niet in. Wel willen we jullie vragen op een respectvolle manier te discussiëren, open te staan voor elkaars standpunten en hou het op de bal.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 10:50

Ik snap het probleem niet zo als iemand gewoon een link deelt naar dit topic.
Dit is een openbare site. Als je wilt dat zulke dingen niet gebeuren en mensen zich geen mening vormen over wat je doet met je paard, dan houd je dit privé en zet je het niet op internet.
Doe je dat wel, dan moet je de mogelijke consequenties daarvan ook maar aanvaarden.

Ik denk zelf wel dat je het beste voor hebt met je paard. En dat je alles met beleid probeert te doen.
Maar niettemin, ben ik het wel eens met Ciara.
Mijn inziens is er geen enkele reden die kan rechtvaardigen om een jaarling al zo te gaan belasten.

Ik heb zelf een 2,5 jarige en een 3,5 jarige staan. Beiden nog onbeleerd.
Ik kan het me niet inbeelden dat ik met hen op 1,5 al zou gedaan hebben wat jij nu doet. Dan waren het nog echt veulens... Dat zijn ze nu nog steeds trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 10:51

Maar een discussie starten achter de rug om van de TS en haar er niet bij betrekken vind ik erg laf. Heb dan het lef op direct je mening in het topic te plaatsen.

Je ervaringen die je beschrijft zijn in mijn ogen niet de beste ervaringen. Ik zie echter met regelmaat ruiters voorbij komen wat die in mijn ogen ook op een manier bezig zijn die grenzen aan dierenleed. Toevallig allemaal dressuurruiters. Mag ik op dezelfde manier redeneren en concluderen dat dressuur dierenleed is? Moet wel toch, dat zijn mijn ervaringen dus het zal een feit zijn? :j

Of is die redenering toch een beetje krom?

Mijn mening in dit geval blijft hetzelfde als rond om de discussie van de markt. We kunnen dit topic laten sluiten en de markten verbieden.. maar zorgt dat dat de pony's ineens beter staan? Dat de dravers ineens volgens de norm van de gemiddelde bokker beleerd wordt? Of is het dan gewoon niet meer transparant en een 'wat niet weet wat niet deert' kwestie?

Ik snap best dat niet iedereen voor deze manier van trainen is, maar moet het dan gesloten worden? Bokt en de wereld gaat bar saai worden als alles uitsluitend met goedkeuring en binnen het staartje van 'de menigte' past. Wat voor het gemak door de tegenstanders altijd vergeten word is het percentage puntgave dravers mét koersverleden en een hoge leeftijd. En kijk eens rond op het medische gedeelte van bokt.. hoeveel huistuin en keuken en 'papier gefokte' paarden staan daar met blessures? Ik zie niet in waarom blessure leed altijd maar aan een ras gekoppeld moet worden ipv aan het individuele geval.

Ik hoop van harte dat dit topic in zijn originele bedoeling mag blijven. Als het je niet bevalt, lees het niet, of stel vragen waarbij je de TS kans geeft om te reageren. Achter haar rug om is te kijk zetten, geen discussie. :+

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 10:55

Wat ik alleen niet zo goed begrijp Caira, is waarom jij jouw mening en argumenten niet eerst in dit topic hebt neergezet, maar op je eigen FB.

TS heeft aangegeven dat ze open wil zijn over wat ze doet en open staat voor discussie.

Door het op jouw eigen FB te plaatsen maak je haar eigenlijk monddood en ga je achter haar rug om je mening ventileren.

Als ik TS was zou ik me nu wel 2 keer bedenken voordat ik liet zien wat en waarom ik dingen doe. Terwijl het juist heel interessant is voor iedereen om zijn eigen mening hier over te kunnen vormen.

Als jouw mening anders is, kom dan met goede argumenten in dit topic. Dan komt er een (hopelijk inhoudelijke) discussie en kan iedereen zich daar zelf een mening over vormen.

Dat heb je nu onmogelijk gemaakt.

Anoniem

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 11:04

Caira je hoeft me niet te pb-en , als je wat kwijt wil over mijn post is er de quote knop ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 11:05

Ik deel de mening van T_M. En ik stel nogmaals voor om (discussie of niet) dit in het topic voort te zetten.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 11:06

Dat is toch waar facebook voor bedoeld is. Om dingen die je tegenkomt en die je bezighouden te delen met je vrienden? En om daar, onder je vrienden en bekenden, eventueel een discussie over op te starten.

Bokt is een openbaar forum. Alles wat hier staat, kan vrij gelinkt en gedeeld worden.
Als je dat niet wilt, moet je het niet online zetten.
Zo simpel is het. Ciara hoeft zich toch niet te verantwoorden over wat ze deelt op haar facebook-wall?
Als je een liedje op youtube vindt en dat deelt omdat je het mooi/lelijk/grappig/slecht... vindt, moet je dan ook de auteur dit laten weten? Omdat er misschien wel eens meningen over kunnen bestaan? ect...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 11:06

Ik deel die mening ook... ik hoef ook geen PB.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 11:11

Ik zal proberen op alles te reageren :o

@ Judith, bedankt voor je fijne verwoording, jij kan dat soms zoveel beter dan dat ik het kan :)

@ Luckystory, het feit dat er een discussie is, vind ik niet het probleem. Eerlijk, ik was er zelf verbaasd over dat het topic al 6 pagina's liep zonder dat er iemand vraagtekens had. Dus het feit dat mensen een mening vormen vind ik prima. Wat ik niet snap( echt oprecht niet, dus misschien kan Ciara dat zelf ook uitleggen?) is waarom je dan niet iets zegt in dit topic, of mij PB't, maar het wel op Facebook zet? Ik snap dan oprecht niet wat je wil bereiken? Mijn inziens wil je dan eigenlijk alleen maar op je eigen platform je mening delen, zonder je in te willen lezen, te willen leren of iets te vragen. Ik vind dat de makkelijke weg....

@ MarlindeRooz, ik doe geen proppen in omdat het anders teveel tijd kost, maar omdat ik alles positief wil afsluiten, als ik dus de eerste paar keer wat prikkels kan wegnemen en daarna een paard langszaam aan kan blootstellen aan meer prikkels is het proces rustgevender dan wanneer ze alles tegelijk heeft.

@ Marrit, hoe kan je iemand niet willen beschuldigen op FB maar een discussie willen starten als degene waar het over gaat niet de kans krijgt er ook op te reageren?

@ Tica: ze heeft zichzelf inderdaad verkocht door in mijn kont te bijten :') . Geloof dat ik daar later mogelijk spijt van ga krijgen maar goed :+

Dan nu even @ Ciara:
Als jouw enige reden is om langs te komen dat je meteen wil dat ik verander, dan kun je misschien beter niet langskomen. Echter, ik sta wel open voor andere meningen, ik beleer niet met oogkleppen op( :') ) , dus het is niet zo dat ik sowieso niets met iemand anders zijn standpunt zou doen. Het grappige is, dat ik het idee heb dat ik eigenlijk meer wil heb om bij te leren dan jij hebt :o .

Ik vind het grappig eigenlijk, dat je jezelf als expert ziet op het gebied van dravers. Want je noemt eigenlijk heel veel vooroordelen. Paarden met gedragsproblemen kunnen niet functioneren op hoog niveau, ze gaan niet zomaar naar de slacht en een paard wat geen levenslust heeft kan niet presteren.
Ik durf er eigenlijk voor 100% voor te gaan dat meer dravers weiland zien dan de top van andere sporten.

Wat ik dan vooral frappant vind, is dat je bovenstaande ervaringen projecteerd op mij. Jij gaat uit van een eindtraject wat je ergens anders gezien heb? Mijn dravers blijven jaren bij mij, ook als ze eigenlijk niet goed genoeg meer presteren, daarna school ik ze om en krijgen ze een heerlijk leven als recreatiepaard!

Over de snelheid waarmee het gaat, laten we niet overdrijven. Gracia heeft in de afgelopen 18 dagen 2 keer tussen de lijnen gestaan en 3 keer met een tuigje op in de bak gerend. Verder heb ik niets anders gedaan dan wie dan ook met een jaarling, ik denk dat ze dat wel overleefd, maar daar kun jij anders over denken. Dat mag ook :) .

Het traject voor Gracia betekend dat ze in het voorjaar gewoon weer dag en nacht het land in gaat. Ze komt denk ik 1 a 2 keer in de week 15 minuten voor de kar en 2 keer in de week 15 minuten voor de quad. Dat is dus 4 dagen 15 minuten rechtuit onbelast trainen. Ik wil graag de genoemde onderzoeken zien waarin jij aangeeft dat dit lichamelijke schade opleverd. Over de geestelijke schade raken wij het nooit eens denk ik, zeker gezien jouw ervaringen met de sport die ik niet deel :)

Misschien heb ik het zelf fout gedaan en had ik niet moeten delen dat deze post op Facebook stond, het is namelijk zonde als de discussie vooral daarover zou gaan i.p.v. over mijn topic. Maargoed, ik heb daar zelf ook aan bijgedragen :) .

Vind het verder trouwens nog steeds een prettig topic, zou het fijn vinden als er gewoon en nette discussie kan blijven bestaan, vind ik zelf ook boeiend :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 11:11

Caira is goed in pb's schrijven vandaag. Er is nog steeds een verschil in het starten van een neutrale discussie of het indirect zwart maken van een persoon.

En nu is het klaar. Ts wilde een kijkje in haar keuken geven wat ik erg tof vind, daardoor ben ik nu meer literatuur hierover aan het lezen. :j

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 11:12

takkie_muis schreef:
Caira je hoeft me niet te pb-en , als je wat kwijt wil over mijn post is er de quote knop ;)

ik vind het niet nodig om met iedereen via dit topic in gesprek te gaan, het is niet mijn topic, het is van TS, zij heeft haar visie en manier van trainen uiteen gezet. Ik heb op mijn facebook daar mijn mening over gegeven. Dat moet kunnen zodra TS iets in de openbaarheid zet mag iedereen daar een mening over hebben, en dit uiten op zijn of haar manier. Ik heb er voor gekozen om dat op mijn facebook te doen, om daar te typen over mijn visie en mijn ervaringen, want ik weet allang dat TS en ik niet tot dezelfde mening gaan komen. Zij vindt het trainen van een 16 maanden oud veulen ok, ik vind van niet. En dan houdt het op, ik heb ook niet de illusie dat we daar uit gaan komen. Mocht ze daarover in gesprek willen gaan dan is dat natuurlijk altijd te regelen, graag zelfs. Heb ik TS met naam en toenaam aan de schandpaal genageld? Natuurlijk niet, zoals ik al eerder typte geloof ik erin dat TS gek is op het dier en volgens haar visie denkt dat dit een goede manier van trainen is. Maar mijn visie is het niet en gaat het ook niet worden. Ik denk dat verder commentaar van mij er ook niet meer toe doet. Ik heb gezegd wat ik wilde zeggen, en verder wens ik TS veel plezier met haar paard.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 11:14

Je hebt een link gedeeld en daarmee namen gedeeld, dat kun je niet ontkennen. :n

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 11:16

Ik lees hier vanaf het begin mee en vindt het erg interessant. Mooi ook dat TS ons mee laat kijken. :)

Qua facebook, ja dit is openbaar en dus delen kan en mag. Maar ik had het wel eerlijk gevonden eerst hier te reageren en dan te delen op facebook. Ik vind dat je iemand op deze manier wel persoonlijk hebt aangevallen. Je kunt ook zonder deze link een discussie over dit onderwerp starten, danwel op facebook of op bokt.
En wat ik wel heel typisch vind is dat Caira nu weer achter de rug om pb's gaat sturen. Bizar!
Als je zo dapper bent en een duidelijke mening hebt die je graag wilt delen kom er dan gewoon hier voor uit. TS heeft zelfs aangegeven hier voor open te staan. In mijn ogen klopt er iets niet als je het dan alsnog alleen durft via facebook en pb.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 11:16

Judith heeft het heel mooi verwoord vind ik.

De manier waarop ze beleert wordt was vermoedelijk ook niet het uitgangspunt van Ciara, maar de leeftijd.

An sich goed punt; puppy's kunnen mentaal ook minder aan dan oudere paarden. Helemaal mee eens. Echter denk ik dat TS prima kan inschatten tot hoe ver ze kan gaan door haar ervaring.

Ik hoop in ieder geval dat Cathy haar verhalen hier neer blijft zetten :-)

Edit: Cathy goed punt hoor, dat je jezelf niet kan verdedigen, dat is ook wat ik tegen Ciara heb gezegd :-) Echter haar doel is niet geweest om je zwart te maken, zwart maken vind ik iets heel anders (laster). De manier waarop ze de discussie startte was mss niet zo handig, maar des te beter dat ze zich hier meldt toch?

Laten we dat nu achter "ons" laten en weer gezond gaan discusseren en genieten (in mijn geval dan haha) van dit traject.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 11:19

magda_90 schreef:
Je hebt een link gedeeld en daarmee namen gedeeld, dat kun je niet ontkennen. :n

Nogmaals, ik ontken helemaal niets, ik heb de link gedeeld, maar die staat dan ook open en bloot op internet. Als TS geen kritische noten had gewild, had ze het voor zichzelf moeten houden. Ik ga me echt niet verontschuldigen voor het feit dat ik een openbaar topic deel en daar mijn mening over geef.

De pb's heb ik gestuurd omdat dit niet mijn topic is, ik vind het dan ook niet correct om daar over mijn visie te praten. Vandaar dat ik dit via pb wilde doen. Dat mensen dat niet fijn vinden is prima, dan antwoorden ze toch niet.

Ik pretendeer nergens draver expert te zijn, zoals ik al zei, ik vertel mijn meningen die zal heus wel gekleurd zijn door mijn ervaringen, maar volgens mij is dat vice versa ook zo.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 11:22

Maar Caira, TS geeft juist aan open te staan voor andere meningen en discussie. Hoe kan het dan dat jij je niet vrij voelt hier je mening te geven?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 11:23

Het enige verschil is alleen dat ts hier kan reageren en niet op het bericht van Facebook. Dat is imo zwartmakerij en ik vind excuses zeker op zijn plaats daarvoor. Dit doen wij andersom toch ook niet bij jouw berichten?

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 11:27

Wat een leuk ding, echt een aansprekend hoofdje. De ondeugd straalt er wel vanaf :')

Ik heb zelf in mijn jonge jaren een omgeschoolde draver merrie bij gereden. Maar wat ik mij altijd al heb afgevraagd is hoe je nu die galop eruit traint en later bij het omscholen er weer in train?

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 11:29

Wat een aansprekende en leuke merrie heb je gekocht! Ze heeft een erg mooie uitstraling!
Ik ben erg benieuwd naar haar opleiding en hoe ze het straks gaat doen!

Wat betreft het facebookverhaal, ik snap heel goed dat mensen het er niet mee eens zijn hoe bepaalde zaken binnen de paardenwereld verlopen, dit geld niet alleen voor de drafsport maar voor alle takken. Iedereen heeft zijn eigen mening en voorkeuren. Dit is alleen maar goed, zo krijgen we allemaal de kans om onze mening te vormen, funderen en waar nodig bij te stellen. Ik vind alleen de manier waarop in dit geval niet netjes en onnodig.
Ik zou zeggen, ga op het aanbod van ruitje in, heb ik ook gedaan. Ik heb een superdag gehad met veel uitleg en veel gezien. En dit van een persoon die het welzijn van haar paarden bijzonder hoog in het vaandel heeft staan. Ze denkt erg veel na over het hoe en waarom. En ik kan je verzekeren dat ik alleen maar blije opgewekte paarden heb gezien. En dat waren niet alleen maar hele jonkies.

Cathy, heel veel plezier en succes met je aanwinst!

Ciara, dit is een openbaar topic waarin dicussie mag, dus voel je vrij om je mening te geven, ookal deel je een andere mening dan ruitje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 11:30

Citaat:
Ik pretendeer nergens draver expert te zijn, zoals ik al zei, ik vertel mijn meningen die zal heus wel gekleurd zijn door mijn ervaringen, maar volgens mij is dat vice versa ook zo.

Dan is dat toch duidelijk en wellicht in mijn ogen iets waarmee de kous af is? Natuurlijk heeft iedereen mening gebaseerd op ervaringen. Meningen blijven geen feiten. Maar ondanks wordt bijvoorbeeld Gracia in dit geval beleerd door jarenlange ervaringen. So be it.

Als je niet bereid bent om op het aanbod van TS in te gaan (dat meende ik te lezen toch?) dan zal je mening altijd op de huidige manier gekleurd blijven. Dat kan, en of dat goed of fout is kan ik niet over oordelen. Maar dan is er in mijn ogen ook geen discussie mogelijk. Dat is niet alleen maar van twee kanten het zo hard mogelijk roepen, maar ook van twee kanten op gezette tijden luisteren en de mening van een ander over denken.

Goed, nogmaals in dit topic sta ik toevallig volledig achter de methode van TS, er zijn ook genoeg topics waar ik niet achter sta. Wellicht zal mijn mening in dit geval ook te rooskleurig gekleurd zijn ivm positieve ervaringen. En zoals eerder genoemd, een gezonde discussie kan heel interessant zijn. En wie weet zijn dankzij het topic andere bokkers nieuwsgierig geworden om weleens langs te gaan bij Ruitje. Maar ik denk dat de discussie over FB nu wel afgerond kan worden toch? Anders schiet dit topic wel heel erg zijn doel voorbij.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 11:31

Het is toch niet omdat je ergens een mening over hebt, dat je dat persé hoeft te gaan bespreken met het lijdend voorwerp van die mening? Misschien had Ciara daar helemaal geen nood aan/zin in.
En wilde ze gewoon haar eigen mening geven over dit onderwerp tov haar eigen vrienden.
Nogmaals, TS zet iets online op een groot openbaar forum. Doordat ze dat doet geeft ze mensen toestemming een mening te hebben erover.
En waar dat dan achteraf besproken wordt, is echt compleet irrelevant. Daar heeft TS geen zeggenschap meer over. Het werd ook nog eens gewoon integraal gelinkt. Dus daar is al helemaal niets mis mee.
Zulke dingen kunnen besproken worden in de huiskamer, onder vriendinnen op een manege, via mail of zoals nu op facebook. etc... Moet er dan in al die mogelijke situaties recht van antwoord gegund worden aan TS?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 12:04

Ruitje, wellicht heb ik er overheen gelezen, maar waarom gebeurt deze training al met een jaarling en wordt er niet gewoon gewacht tot het een jaar of drie is? Ik ben oprecht benieuwd naar de theorie hier achter en wat het voor voordelen heeft voor het paard? :)