Met m'n paard aangereden!

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 08:55

kaatjemuts schreef:
buiten de schuldvraag om, bestaat er toch ook nog iets van fatsoen?
je houdt als bestuurder toch rekening met je medeweggebruikers? dus als je iemand met een dier of een kind, of zelfs een dronken persoon op een fiets die de weg rondslingerd tegenkomt, dan neem je gas terug en hou je gepast afstand, lijkt mij?
een dier (wat voor dier dan ook) zal nooit 100% verkeersmak zijn, een kind zal altijd net de verkeerde kant op kunnen sturen enz., het is toch niet zo'n grote moeite om gewoon rekening met elkaar te houden? of je nou voorrang hebt of niet. maar ja, misschien ben ik anders opgevoed...

TS gelukkig is het allemaal een beetje meegevallen en ik hoop dat je gauw weer met je paardje veilig de weg opkunt.


Dit dus _/-\o_

missje

Berichten: 2161
Geregistreerd: 04-10-06
Woonplaats: buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:59

Heb niet alles doorgelezen maar wat ts dr verzekering zegt is juist, ruiters zijn net als kinderen de zwakkere in het verkeer en daar dient men rekening mee te houden en zich aannte passen. Ik heb cursus gedaan bij de bereden politie en die hebben dat me verteld, er zijn uitspraken geweest waar de motor/vrachtwagen ed in het ongelijk zijn gesteld doordat ze niet genoeg rekening hebben gehouden met het vluchtdier,paard.
Of we dit nu terecht vinden of niet...tja
ik had gedacht dat wij hier paardenmensen op bokt daar juist blij mee zouden zijn maar ik lees veel dat ts toch fout is, en ze het maar niet willen geloven.
Nou niet dus....zolang wij op de weg moeten lopen met ons paard zullen overige wegdeelnemers daar rekening mee moeten houden dat paarden , net als kinderen, onberekenbaar kunnen reageren.

over het rijden in dl is mijn mening heel verdeeld, de ene keer stoppen ze idd en doen de motor ook nog uit en de andere keer scheuren ze je voorbij met volle snelheid

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:02

Nikass schreef:
Kuggur schreef:

Dan loopt de imbeciel aan het andere eind van de lijn te dicht bij de rijbaan, in hemelsnaam, waar gaat dit over? Moeten we dus zodra iemand met Fikkie aan de lijn langs de weg loopt stapvoets gaan rijden want: OH JEETJE een DIER!!! Die kan allerlei onverwachte dingen gaan doen!!!
Absurd.


Stapvoets zijn jouw woorden. AFSTAND niet zo moeilijk toch? Altijd handig in het verkeer.

Oooh, dus met een grote boog erom heen bedoel je? Flink groot natuurlijk want wie weet, mischien hangt Fikkie aan een niet vergrendelde flexi lijn. Inderdaad een prima reden om over de andere weghelft te slingeren met je auto. Altijd handig in het verkeer :+ .

Weet je wat als iedereen die zich met een dier in het verkeer begeeft nu eens zijn gezond verstand gebruikt, en zijn verantwoordelijkheid neemt dit op een veilige zekere manier te doen, en niet rekent op speciale behandeling van medeweggebruikers (en als er iets mis gaat meteen met het vingertje naar iedereen behalve zichzelf wijzen).
Dat zou nou eens "handig" zijn in het verkeer.

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:09

Sorry hoor, maar een paard is net zoals bijv. Een kind een onzekere factor in het verkeer, hoe mak dan ook. Het is niet logisch om als bestuurder (van een motorvoertuig), die een veel grotere kans heeft om zijn voertuig in bedwang te houden en de minste schade overhoudt bij een evt. Aanrijding, te eisen dat het dier zich maar aanpast. Dat is onrealistisch en in mijn optiek, redelijk asociaal.... Maar ja, wie ben ik...

edit: ff iets toegevoegd
Laatst bijgewerkt door kaatjemuts op 16-10-14 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:18

kaatjemuts schreef:
Sorry hoor, maar een paard is net zoals bijv. Een kind een onzekere factor in het verkeer, hoe mak dan ook. Het is niet logisch om als bestuurder, die een veel grotere kans heeft om zijn voertuig in bedwang te houden en de minste schade overhoudt bij een evt. Aanrijding, te eisen dat het dier zich maar aanpast. Dat is onrealistisch en in mijn optiek, redelijk asociaal.... Maar ja, wie ben ik...

En dus, wat is daar nou de logische conclusie van....?
Kleine aanwijzing, je beweert nu dat je met een voertuig onderweg bent dat niet goed in bedwang te houden is, en net zo´n mooie, dat zich niet aan het verkeer hoeft aan te passen.....

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:27

volgens mij heb ik het wel goed omschreven, maar ik kan het fout hebben... ;)
Dan even in gewoon nederlands:
als bestuurder van een auto heb je rekening te houden met dieren (een paard al of niet met ruiter, kan ook een overvliegende vogel zijn), kinderen, fietsers enz.
Alleen al omdat je vantevoren niet kan inschatten hoe die gaan reageren...
Dus niet andersom...
dat is mijn mening in elk geval....

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:33

kaatjemuts schreef:
volgens mij heb ik het wel goed omschreven, maar ik kan het fout hebben... ;)
Dan even in gewoon nederlands:
als bestuurder van een auto heb je rekening te houden met dieren (een paard al of niet met ruiter, kan ook een overvliegende vogel zijn), kinderen, fietsers enz.
Alleen al omdat je vantevoren niet kan inschatten hoe die gaan reageren...
Dus niet andersom...
dat is mijn mening in elk geval....

Je begrijpt me verkeerd; je had het prima omschreven. Je sleept er nu hoogstens wat irrelevante factoren bij (wat hebben vogels en kinderen met verkeersdeelname van ruiters te maken? niets dus).
Het ging mij om de logische conclusie uit je betoog.

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:39

oke, zoals jij wil... :?
conclusie in dit geval:
een bestuurder van een auto moet rekening houden met een paard met ruiter, alleen al uit puur fatsoen, omdat je nooit vantevoren kan inschatten hoe een paard gaat reageren.

Een paard is nooit bomproof!

dit is mijn mening...

Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:42

kaatjemuts schreef:
oke, zoals jij wil... :?
conclusie in dit geval:
een bestuurder van een auto moet rekening houden met een paard met ruiter, alleen al uit puur fatsoen, omdat je nooit vantevoren kan inschatten hoe een paard gaat reageren.

Een paard is nooit bomproof!

dit is mijn mening...

Dus als ik met mijn paard (en wagen) dwars door Heerenveen ga kachelen, moet elke automobilist maar stoppen/uitwijken want misschien schrikt mijn paard wel?

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:45

kaatjemuts schreef:
volgens mij heb ik het wel goed omschreven, maar ik kan het fout hebben... ;)
Dan even in gewoon nederlands:
als bestuurder van een auto heb je rekening te houden met dieren (een paard al of niet met ruiter, kan ook een overvliegende vogel zijn), kinderen, fietsers enz.
Alleen al omdat je vantevoren niet kan inschatten hoe die gaan reageren...
Dus niet andersom...
dat is mijn mening in elk geval....

Natuurlijk heb je als automobilist (of als om het even welke andere verkeersdeelnemer) rekening te houden met dieren, maar het maakt nogal uit of die dieren door iemand gecontroleerd worden of niet.

Een spelend kind van 4 alleen op de stoep is een onzekere factor. Daarvan kun je er als automobilist vanuit gaan dat het plotseling de weg op kan schieten zonder te kijken. Anders wordt het wanneer datzelfde kind aan de hand van zijn moeder over de stoep loopt. In dat geval ga je ervan uit dat zijn moeder oplet en ervoor zorgt dat dat kind níet zomaar onder je auto schiet.

Hetzelfde geldt tot op zekere hoogte voor dieren. Een los paard in de berm is zeker een reden om een veilige plaats te zoeken om te stoppen en de politie te bellen, terwijl je extreem rekening houdt met waar het mogelijk heen kan vluchten door jouw gedrag.
Een paard onder controle van een ruiter is echter een heel ander geval. Daarvan mag je ervan uit gaan dat de combinatie zich veilig in het verkeer kan begeven. Die ruiter wordt niet voor niets gezien als een bestuurder van zijn voertuig, en niet als een passagier van een wild dier.
Natuurlijk heeft dat paard een eigen gedrag, maar je mag ervan uit gaan dat de ruiter kan inschatten hoe het paard reageert op bepaalde situaties en dat deze ze op een acceptabele manier oplost.
Dat laatste betekent níet: midden op de weg gaan rijden, alle verkeer in een brede straal dwingen om in de berm te gaan staan met de motor uit en een vriendelijke groet eisen van de overige bestuurders!

Zoals het hierboven meerdere keren wordt beschreven, lijkt het net of vele ruiters niet beseffen dat ze bestuurder zijn van hun voertuig en dat ze in normale situaties geacht worden hun voertuig te kunnen besturen. Kunnen ze dat niet, dan horen ze niet in het verkeer met dat voertuig.
Denken ze dat dat met een paard überhaupt niet veilig mogelijk is?
Dan is er eigenlijk maar één conclusie over de positie van ruiters in het verkeer mogelijk.

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:45

Brainless schreef:
kaatjemuts schreef:
oke, zoals jij wil... :?
conclusie in dit geval:
een bestuurder van een auto moet rekening houden met een paard met ruiter, alleen al uit puur fatsoen, omdat je nooit vantevoren kan inschatten hoe een paard gaat reageren.

Een paard is nooit bomproof!

dit is mijn mening...

Dus als ik met mijn paard (en wagen) dwars door Heerenveen ga kachelen, moet elke automobilist maar stoppen/uitwijken want misschien schrikt mijn paard wel?



kortgezegd ja!
dat heet rekening houden met je medeweggebruikers....
de weg is nl niet alleen gemaakt voor automobilisten en ze hebben dus geen alleenrecht en/of voorrang... ;)

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:48

Tja Kuggur, lees mijn voorbeeld van een paar posts eerder, je verliest het toch echt als Fikkie uitvalt aan de lijn. En ik heb het niet over een flexilijn gehad, want volgens de wet is dat niet aangelijnd. Maar wat jij wilt hoor. Ik sluit me liever aan bij de positief denkende mensen zoals kaatjemuts en Missje en de mensen die verstand van zaken hebben.

Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:49

Stel een paard is wel een zwakkere verkeersdeelnemer.
Dat wil NIET zeggen dat je niet verantwoordelijk bent voor schade bij een ongeval.

De bewijslast is omgedraaid als het gaat om een ongeval met een gemotoriseerd voertuig en een zwakkere verkeersdeelnemer.
Dit houdt in dat als de auto kan aantonen dat de ruiter verkeerd heeft gehandeld, hij geen schade hoeft te vergoeden.

Citaat:
De bescherming houdt onder andere in dat de bewijslast is omgedraaid. Er wordt dus in eerste instantie uitgegaan van schuld door de bestuurder van het motorrijtuig. Om de aansprakelijkheid, geheel of gedeeltelijk af te wijzen, dient u aan te tonen dat de tegenpartij aansprakelijk is voor de geleden schade.

Als ik het zo lees van TS kwam zij met haar paard op het laatste moment voor de auto (op de voor haar verkeerde weghelft) terecht.
De auto had voldoende ruimte gelaten, maar het paard van TS ging naar de verkeerde zijde toe.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:49

Wat is er nou precies mis met beide sorry zeggen :?

De automobilist maakt een inschattingsfout, het paard doet achterlijk. Beide waren op dat moment niet handig bezig, dus handje schudden, sorry zeggen en het verder aan de verzekering overlaten.

juval

Berichten: 13438
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Met m'n paard aangereden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:52

jeetje Annet, wat vervelend zeg.. veel sterkte! ik hoop dat je paardje en jijzelf niets overhouden aan dit ongeluk. sterkte!!

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:53

Brainless schreef:
Stel een paard is wel een zwakkere verkeersdeelnemer.
Dat wil NIET zeggen dat je niet verantwoordelijk bent voor schade bij een ongeval.

De bewijslast is omgedraaid als het gaat om een ongeval met een gemotoriseerd voertuig en een zwakkere verkeersdeelnemer.
Dit houdt in dat als de auto kan aantonen dat de ruiter verkeerd heeft gehandeld, hij geen schade hoeft te vergoeden.

Citaat:
De bescherming houdt onder andere in dat de bewijslast is omgedraaid. Er wordt dus in eerste instantie uitgegaan van schuld door de bestuurder van het motorrijtuig. Om de aansprakelijkheid, geheel of gedeeltelijk af te wijzen, dient u aan te tonen dat de tegenpartij aansprakelijk is voor de geleden schade.

Als ik het zo lees van TS kwam zij met haar paard op het laatste moment voor de auto (op de voor haar verkeerde weghelft) terecht.
De auto had voldoende ruimte gelaten, maar het paard van TS ging naar de verkeerde zijde toe.


Niet op het laatste moment (zo lees ik het althans niet) ruiters hadden al een stopteken gegeven dat werd genegeerd...

Sizzle, natuurlijk heb je gelijk, maar ik kan me ook voorstellen dat je als ruiter behoorlijk boos bent. Want de mentale schade die dit bij paard en ruiter veroorzaakt kan hebben kan aanzienlijk zijn.

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:55

oomens schreef:
kaatjemuts schreef:
volgens mij heb ik het wel goed omschreven, maar ik kan het fout hebben... ;)
Dan even in gewoon nederlands:
als bestuurder van een auto heb je rekening te houden met dieren (een paard al of niet met ruiter, kan ook een overvliegende vogel zijn), kinderen, fietsers enz.
Alleen al omdat je vantevoren niet kan inschatten hoe die gaan reageren...
Dus niet andersom...
dat is mijn mening in elk geval....

Natuurlijk heb je als automobilist (of als om het even welke andere verkeersdeelnemer) rekening te houden met dieren, maar het maakt nogal uit of die dieren door iemand gecontroleerd worden of niet.

Een spelend kind van 4 alleen op de stoep is een onzekere factor. Daarvan kun je er als automobilist vanuit gaan dat het plotseling de weg op kan schieten zonder te kijken. Anders wordt het wanneer datzelfde kind aan de hand van zijn moeder over de stoep loopt. In dat geval ga je ervan uit dat zijn moeder oplet en ervoor zorgt dat dat kind níet zomaar onder je auto schiet.

Hetzelfde geldt tot op zekere hoogte voor dieren. Een los paard in de berm is zeker een reden om een veilige plaats te zoeken om te stoppen en de politie te bellen, terwijl je extreem rekening houdt met waar het mogelijk heen kan vluchten door jouw gedrag.
Een paard onder controle van een ruiter is echter een heel ander geval. Daarvan mag je ervan uit gaan dat de combinatie zich veilig in het verkeer kan begeven. Die ruiter wordt niet voor niets gezien als een bestuurder van zijn voertuig, en niet als een passagier van een wild dier.
Natuurlijk heeft dat paard een eigen gedrag, maar je mag ervan uit gaan dat de ruiter kan inschatten hoe het paard reageert op bepaalde situaties en dat deze ze op een acceptabele manier oplost.
Dat laatste betekent níet: midden op de weg gaan rijden, alle verkeer in een brede straal dwingen om in de berm te gaan staan met de motor uit en een vriendelijke groet eisen van de overige bestuurders!

Zoals het hierboven meerdere keren wordt beschreven, lijkt het net of vele ruiters niet beseffen dat ze bestuurder zijn van hun voertuig en dat ze in normale situaties geacht worden hun voertuig te kunnen besturen. Kunnen ze dat niet, dan horen ze niet in het verkeer met dat voertuig.
Denken ze dat dat met een paard überhaupt niet veilig mogelijk is?
Dan is er eigenlijk maar één conclusie over de positie van ruiters in het verkeer mogelijk.



dit ben ik helemaal met je eens.
alleen zijn er natuurlijk altijd excessen van beide kanten, daar moet je als bestuurder en weggebruiker altijd op zijn voorbereid. Ik lees bij TS geen exces. Dat ze met een jonger paard op stap gaat, tja, hij moet t toch ergens leren...

Ik persoonlijk heb meerdere keren meegemaakt dat automobilisten mij zo dicht passeerden dat mijn paard en ik geraakt werden door de spiegel van de auto. erg vervelend, zeker als een auto rond de 80km per uur rijdt.
en voordat daar een discussie over losbarst, ja, ik reed aan de kant van de weg (een openbare betonweg) en mijn paard stapte niet opzij, zelfs niet toen hij geraakt werd...
Ik heb er toendertijd mee in de krant gestaan en kreeg daarna berichtjes van automobilisten over het feit dat ik niet op de weg thuishoorde :?

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:57

Sizzle schreef:
Wat is er nou precies mis met beide sorry zeggen :?

De automobilist maakt een inschattingsfout, het paard doet achterlijk. Beide waren op dat moment niet handig bezig, dus handje schudden, sorry zeggen en het verder aan de verzekering overlaten.



Dat dus! :j

tones

Berichten: 5297
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:26

Brainless schreef:
kaatjemuts schreef:
oke, zoals jij wil... :?
conclusie in dit geval:
een bestuurder van een auto moet rekening houden met een paard met ruiter, alleen al uit puur fatsoen, omdat je nooit vantevoren kan inschatten hoe een paard gaat reageren.

Een paard is nooit bomproof!

dit is mijn mening...

Dus als ik met mijn paard (en wagen) dwars door Heerenveen ga kachelen, moet elke automobilist maar stoppen/uitwijken want misschien schrikt mijn paard wel?


Hier ook mensen die in de spits met hun paard (en wagen) op een doorgaande 80 km weg gaan rijden.
En dan moet iedereen ze stapvoet passeren?

Bmamavan2
Berichten: 728
Geregistreerd: 20-09-11

Re: Met m'n paard aangereden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:44

Verkeer is anticiperen!
Als ik een ruiter of aanspanning tegenkom pas ik mijn snelheid en kijk of de situatie veilig is om te passeren.
Iik ga hierbij niet vol in de ankers of totaal aan de andere kant van de weg rijden. Ik geef hen gepaste ruimte in een gepaste snelheid (dus niet keihard maar ook niet stapvoets, gewoon normaal).
Maar dit doe ik ook voor fietsers op de rijbaan, of wandelaars die me tegenmoet komen.
Als ikzelf met mijn hond langs de wegloop heb ik een korte riem en sluit ik hem in tussen mezelf en de berm. Zodat hij niet eens de weg op kan. Lijkt mij heel logisch maar ik kom het als automobilist wel eens anders tegen :(

hyppolyte

Berichten: 5912
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:51

Jeetje wat een reacties hier zeg, vind het toch altijd wel bijzonder, laatst was een een dodelijk ongeval met paard waarbij een vrachtwagen toeterde en het beest op hol sloeg, toen was de wereld te klein en de opmerkingen niet van de lucht, hoe kun je dat nou doen, wat een asociale vrachtwagenchauffeur etc. Nu is het goddank nog redelijk goed afgelopen en nu wordt de TS verweten dat ze haar paard niet onder controle heeft :roll:!

In het verkeer heb je vanuit alle partijen rekening te houden met elkaar, punt. Als een deelnemer aan het verkeer jou seint om af te remmen dan doe je dat, kan net zo goed zijn dat er iemand van zijn fiets af gevallen is en half op de weg ligt of wat dan ook. Met een paard moet je absoluut zorgen dat je het beest zo onder controle hebt en je zult met een jong paard toch een keer de weg op moeten om hem dat te leren. Dan begin je aan de hand, fiets en uiteindelijk stap je erop als het goed gaat, vervolgens ga je dan op pad met een ervaren paard ernaast, zodat die ook als buffer kan fungeren tussen het onervaren paard en het overige verkeer. Dan hou je altijd nog een onberekenbare factor en daar moet je dan op anticiperen, zowel als ruiter als automobilist of andere verkeersdeelnemer.
Kind op een fiets of fietser an sich kunnen ook onverhoedse manoeuvres uitvoeren, daar moet je op bedacht zijn, dus ook dat hondje wat al dan niet aan de lijn loopt, anticiperen heet dat.

Ter info, ik heb een netjes opgevoed bomproof paard waarmee ik veilig naar buiten kan en die ook als rots in de branding andere paarden kan begeleiden buiten. Dan nog mag ik tot op zekere hoogte van mijn medeweggebruikers verwachten dat ze correct reageren op de signalen die ik geef. Een langsrazende vrachtwagen maakt ze niets van, maar als ik merk dat een auto mij met veel teveel vaart nadert, dan sommeer ik hem te stoppen, simpel zat. Heb het regelmatig meegemaakt dat mensen vol gas langs komen raggen terwijl ik bijvoorbeeld naast een paard/pony loop waar een klein kind op zat, dat is gewoon not done :n.

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:32

hyppolyte schreef:
Jeetje wat een reacties hier zeg, vind het toch altijd wel bijzonder, laatst was een een dodelijk ongeval met paard waarbij een vrachtwagen toeterde en het beest op hol sloeg, toen was de wereld te klein en de opmerkingen niet van de lucht, hoe kun je dat nou doen, wat een asociale vrachtwagenchauffeur etc. Nu is het goddank nog redelijk goed afgelopen en nu wordt de TS verweten dat ze haar paard niet onder controle heeft :roll:!

In het verkeer heb je vanuit alle partijen rekening te houden met elkaar, punt. Als een deelnemer aan het verkeer jou seint om af te remmen dan doe je dat, kan net zo goed zijn dat er iemand van zijn fiets af gevallen is en half op de weg ligt of wat dan ook. Met een paard moet je absoluut zorgen dat je het beest zo onder controle hebt en je zult met een jong paard toch een keer de weg op moeten om hem dat te leren. Dan begin je aan de hand, fiets en uiteindelijk stap je erop als het goed gaat, vervolgens ga je dan op pad met een ervaren paard ernaast, zodat die ook als buffer kan fungeren tussen het onervaren paard en het overige verkeer. Dan hou je altijd nog een onberekenbare factor en daar moet je dan op anticiperen, zowel als ruiter als automobilist of andere verkeersdeelnemer.
Kind op een fiets of fietser an sich kunnen ook onverhoedse manoeuvres uitvoeren, daar moet je op bedacht zijn, dus ook dat hondje wat al dan niet aan de lijn loopt, anticiperen heet dat.

Ter info, ik heb een netjes opgevoed bomproof paard waarmee ik veilig naar buiten kan en die ook als rots in de branding andere paarden kan begeleiden buiten. Dan nog mag ik tot op zekere hoogte van mijn medeweggebruikers verwachten dat ze correct reageren op de signalen die ik geef. Een langsrazende vrachtwagen maakt ze niets van, maar als ik merk dat een auto mij met veel teveel vaart nadert, dan sommeer ik hem te stoppen, simpel zat. Heb het regelmatig meegemaakt dat mensen vol gas langs komen raggen terwijl ik bijvoorbeeld naast een paard/pony loop waar een klein kind op zat, dat is gewoon not done :n.



Toeteren en vol gas langes rijden is denk ik voor iedereen wel not done. Ik kan me alleen niet aan de indruk onttrekken dat hier niet hard is gereden aangezien het paard amper iets mankeert.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Met m'n paard aangereden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:37

Ik snap nog steeds niet waarom 1 persoon schuld moet zijn in een situatie waar beiden niet op een goede wijze aan het verkeer deelnamen.

De manier waarop de verzekering uitkeert heeft meer te maken met afspraken dan met schuldvraag.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 15:05

Sizzle schreef:
Ik snap nog steeds niet waarom 1 persoon schuld moet zijn in een situatie waar beiden niet op een goede wijze aan het verkeer deelnamen.

De manier waarop de verzekering uitkeert heeft meer te maken met afspraken dan met schuldvraag.


En wie weet heeft er gewoon een miscommunicatie plaatsgevonden, de bestuurder interpreteerde TS gebaar als doorrijden. Dan is er al helemaal geen schuldige en dachten beiden dat ze juist handelden en op elkaar anticipeerden.

hyppolyte

Berichten: 5912
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Met m'n paard aangereden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:45

Toeteren vind ik ook geen drama hoor, net als met vol gas langsrijden, bij mijn paarden is dat geen probleem, maar omdat het niet voor ieder paard geldt moet je toch wel een beetje rekening houden dat niet ieder paard dat trekt. Nou moet ik trouwens wel zeggen dat de meeste vrachtwagenchauffeurs zich hier prima gedragen, het zijn juist meestal de personenwagens op de polderwegen die denken dat ze het alleenrecht hebben op de weg. Bij dat soort types ga ik dus ook gerust midden op de weg staan, kan het niet normaal? Dan maar zo :j. Doe ik trouwens ook als ik met een paard wandel, dan ga ik zelf op de weg staan, voor mensen zijn ze nog wel geneigd te stoppen :+