Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
max66 schreef:geerke schreef:ik vind dat eigelijk ook niets al die lijnen...maar ik ben erg antiek,kom nog uit de tijd van de gewone bijzet...
Haha, ik ook!
Ik heb me echt nooit gerealiseerd dat (hackney) paarden of deze wijze worden getraind. Ik vind het echt afschuwelijk!
Ook had ik nog nooit gehoord van dubbele of driedubbele ijzers zodat de (tuig) paarden, na het afdoen van die ijzers, de benen hoger tillen, ik ben nogal naïef met die dingen geloof ik. Ik houd er helemaal niet van.
Maar, geef toe, op een gemiddeld wedstrijdterrein zie je bijna niemand zonder allerlei hulpteugels, sporen en/of zweep, laar staan dat iemand bitloos een wedstrijd rijd!
Vriendin van mij rijdt haar paard wel bitloos, zonder hulpteugels en sporen of zweep wedstrijden, heb ik erg respect voor, maar ze wordt op het wedstrijdterrein altijd erg meewarig aangekeken, alsof ze niet goed wijs is ofzo!
Neonlight schreef:Fjorj, aangespannen rijden in een bak is niet zo makkelijk, de meeste bakken zijn te klein.
En hoe een touwtje een been omhoog kan trekken? Dat doet het paard zelf met het andere been, door middel van de katrol wordt het andere been de lucht in getrokken door het been was op de grond staat.
Thesserd schreef:@Neonlight, ok. Ik wil ook niks op de man spelen ofzo. Maar omdat je dat zo zei moest ik denken aan jouw reactie in dat topic. Kon het niet laten om het even te zeggen
Neonlight schreef:max66, niet na het afdoen van de ijzers, dan lopen ze weer normaal, als ze die extra ijzers onder hebben dan tillen ze de benen hoger op.
Op zich ben ik nog niet zo'n tegenstander daarvan. Bij de hackney's mag dit niet, en echt waar, als je het beslag of de idiote lengtes van de hoeven bekijk, wat een constante belasting geeft, dan is een dubbel ijzer wel wat diervriendelijker. (En daarmee zeg ik niet dat de hackney's waar ik mee rijd idioot lange hoeven hebben of vreemd beslag hebben, maar wij zijn wel meer de uitzondering.)
Neonlight schreef:Thesserd schreef:@Neonlight, ok. Ik wil ook niks op de man spelen ofzo. Maar omdat je dat zo zei moest ik denken aan jouw reactie in dat topic. Kon het niet laten om het even te zeggen
Ik snap het doel van de training op deze manier wel, maar zou het zelf nooit doen. Het is niet voor niets dat ik er zelf praktisch nooit bij ben als de hackney's waar ik mee rijd door de eigenaar in de schoenen gezet worden.![]()
Nanno_123, die slijtage, ik denk dat dit wel meevalt, evenals de spierpijn. Een gemiddelde hackney-carriere in de wedstrijdsport is vele malen langer als van een ander paard. Er zijn veel dieren die ruim boven de 20 jaar nog volop op nationaal nivo meelopen.
Neonlight schreef:max66, niet na het afdoen van de ijzers, dan lopen ze weer normaal, als ze die extra ijzers onder hebben dan tillen ze de benen hoger op.
Nustice schreef:Heb alleen de eerste paar pagina's gelezen maar ik vind het idioot. Het zal best dat mits je het goed gebruikt het ook echt werkt en het best diervriendelijk is, maar ik vind het er akelig uit zien. En daarbij een échte (een echt goede bedoel ik hiermee) tuiger of hackney doet dit van zich zelf, zijn benen hoog optillen. Dat moet je niet aanleren, dat moet aangeboren worden vind ik.
mistid schreef:Nustice schreef:Heb alleen de eerste paar pagina's gelezen maar ik vind het idioot. Het zal best dat mits je het goed gebruikt het ook echt werkt en het best diervriendelijk is, maar ik vind het er akelig uit zien. En daarbij een échte (een echt goede bedoel ik hiermee) tuiger of hackney doet dit van zich zelf, zijn benen hoog optillen. Dat moet je niet aanleren, dat moet aangeboren worden vind ik.
Aangeboren aanleg hebben alle tuigersde ene heeft er meer aanleg voor dan de ander, dat wel. Maar 's lands beste tuigers lopen ook in de schoenen. Je moet het onderhouden. Je kunt toch ook geen 1.40m parcours springen zonder training? Terwijl het bij die springpaarden ook aangeboren is. 'De zintuigen moeten wel geprikkeld worden eer ze hun functie kunnen uitvoeren', wat hiervoor natuurlijk ook geldt.
Max heeft die vriendin van jou er een ontheffing voor dan? Anders mag het niet en zal ze er vanzelf op aangesproken worden. Het mag op een bepaalde manier een soort van, in dat geval rijd je met een dubbele teugel waarvan 1 teugel rechtstreeks aan de neusriem is bevestigd en de andere aan het bit wat wel gewoon gedragen moet worden. Dit heb ik destijds helemaal uitgezocht want mijn paard liep beter op neusdruk dan op een bit.
Thesserd schreef:^^ In dit topic: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=13&t=281175&&start=25 vertel je toch dat je die methode zelf gebruikt?Of begrijp ik dat verkeerd
Koper schreef:Je kan wel in het wilde weg gaan roepen dat dit hulpmiddel in andere takken van sport gebruikt wordt maar onderbouw dat dan ook eens? Noem minstens 1 trainer die 't gebruikt, of plaats een foto, net als TS? Dan praten we daarna verder.
Ania schreef:Thesserd schreef:^^ In dit topic: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=13&t=281175&&start=25 vertel je toch dat je die methode zelf gebruikt?Of begrijp ik dat verkeerd
een topic uit 2004? Serieus?
Dit is toch echt uitzoeken om iemand persoonlijk onderuit te halen.
Nessah schreef:Jammer, ik kon gister niet online komen. Maar wat een boeiende discussie is er ontstaan
Iemand zei dat zij niet kon oordelen vanaf een paar foto's, maar ik heb veel meer foto's hoor maar deze geven allemaal hetzelfde beeld
Wel jammer dat er nog steeds geen filmpje is gevonden van een goed moment/momenten met deze training methode.
Wat ik wel jammer vind is dat iedereen elke keer vergelijkt met andere takken van de sport of andere hulpteugels.. Ook daar zijn genoeg discussies over, denk dat je het beter centraal kan houden en deze training methode onder de loep neemt. Anders word het peren met appels vergelijken
Ik heb inmiddels de "trainer" van de foto's een email gestuurd met de foto's er in. ( dus waar hij zelf wel opstond, zonder het knippen zoals hier) en heb hem geattendeerd op het feit dat ik dit geen goede reclame vindt voor zijn stal en paarden. Ik verwacht overigens geen reactie, maar ik kon het niet laten