De F van Frum? Of de F van Fiasco? Tranen in de B-dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Syb_sem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 19:10

jeeetje mina zeg! ik heb frum al vanaf geboorte gevolgd en heb eigenlijk nooit echt gereageerd maar hier wordt ik gewoon emotioneel van! wat supppppppper gaaaf zeg dat je zo rondrijd! wel met een gebruiksaanwijzing maar hé kijk wat je bereikt hebt joh! echt suuuuper gaaf gefeliciteerd met je punten en wat is frummie toch vreselijk knap geworden!

fortuna126

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 19:27

Al eens aan een EMG gedacht in Utrecht?
Zien ze precies waar het zit door spiertelling te doen,en wat je kan doen.
Gaat zo als ucupunctuur.

Nibbit

Re: De F van Frum? Of de F van Fiasco? Tranen in de B-dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 19:44

Wat een vreselijke titel :( voor zo`n mooi verhaal en mooie foto`s!! *\o/*

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 19:46

Wauw! Dat ziet er super uit, zeg!

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 20:02

Wauw! Ik twijfelde een paar keer of ik nou alles ging lezen :P Ik had het toch gedaan en zeker geen spijt van! Mooi geschreven, en mooi verhaal! Hopelijk zal je nog wel veel dingen met hem bereiken, en heel misschien nog een proefje doen? :Y) Ziet er erg goed uit! :D

Buddyloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 20:03

Respect hoor voor jou en Frum zijn verhaal, Je mag trots zijn op jezelf en hoever je met jouw geduld en liefde al bent gekomen samen met hem.
ik snap het dat je tranen had.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 20:06

*\o/* ik ben zo blij voor je.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 20:07

Wat gaat dat goed zeg! Er loopt gewoon een jong paard in de baan, geen paard met een lichamelijke afwijking om te zien! Lekker blijven rijden hoor! :)

xjessie74

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 20:07

*\o/* Wow wat gaaf! Volg je bij de Frum topics en was erg benieuwd hoe het zou gaan. Zo gaaf en dapper dat je het geprobeerd hebt. Heeft Frum erna nog last gehad?

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 20:08

Wauw wat een mooi verhaal! Ziet er prima uit, hoef je echt niet negatief over te zijn, dan doe je jezelf te kort :) Gefeliciteerd met de prachtige punten!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 20:11

Super voor je!

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 20:16

Mooi verhaal en mooie foto's!

Leuk om eens wat te lezen van een atactisch paard! Mijn paard ( Eduardus, oftewel Edje of Eddy) is ook atactisch, waarschijnlijk aangeboren. Zit een doof plekje bij zijn ruggegraat ook.
Het uit zich bij Ed in het 'wegzakken' van zijn achterbenen, met name rechts, doordat hij dan door zijn heup zakt.
Herken wel veel in je verhaal! Ook Ed moet blijven werken, als ie een paar dagen stil gestaan heeft zakt ie sneller door zijn heup.
Maar ik doe alles met hem. Hij springt, we volgen cross trainingen, en rijden dressuur proeven. Komend weekend ons debuut BB springen. Hij maakt sneller fouten dan een ander paard, en zeker in de cross vraagt dit extra zorg. Maar hij komt prima mee!
Misschien dat er zo meer bekendheid komt voor de aandoening, dat het niet altijd betekend dat je je paard in moet laten slapen. Ataxie is er in vele gradaties, en de meeste paarden kunnen er prima mee omgaan!

Succes en veel plezier!!

Edit: Het heeft bij ons heel erg lang geduurd voor we de galop onder de knie hadden, doordat hij zijn achterbenen er moeilijk onder kon krijgen. Heb jij dat ook zo ervaren?

Joyce_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 20:19

Ik heb eventjes lekker meegekeken!
Maar wat knap zeg! En wat een leuk ding!
Respect dat je hem met zoveel geduld toch die beweging kan geven en trots kan zijn op elke stap! +:)+

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 20:30

ik vind het een bijzonder verhaal. veel respect voor je! vond het er toch best aardig uitzien! en vind het alsnog een prachtig paard!. veel succes in de toekompst

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 20:35

madelein schreef:
Mooi verhaal en mooie foto's!

Leuk om eens wat te lezen van een atactisch paard! Mijn paard ( Eduardus, oftewel Edje of Eddy) is ook atactisch, waarschijnlijk aangeboren. Zit een doof plekje bij zijn ruggegraat ook.
Het uit zich bij Ed in het 'wegzakken' van zijn achterbenen, met name rechts, doordat hij dan door zijn heup zakt.
Herken wel veel in je verhaal! Ook Ed moet blijven werken, als ie een paar dagen stil gestaan heeft zakt ie sneller door zijn heup.
Maar ik doe alles met hem. Hij springt, we volgen cross trainingen, en rijden dressuur proeven. Komend weekend ons debuut BB springen. Hij maakt sneller fouten dan een ander paard, en zeker in de cross vraagt dit extra zorg. Maar hij komt prima mee!
Misschien dat er zo meer bekendheid komt voor de aandoening, dat het niet altijd betekend dat je je paard in moet laten slapen. Ataxie is er in vele gradaties, en de meeste paarden kunnen er prima mee omgaan!

Succes en veel plezier!!

Edit: Het heeft bij ons heel erg lang geduurd voor we de galop onder de knie hadden, doordat hij zijn achterbenen er moeilijk onder kon krijgen. Heb jij dat ook zo ervaren?

Ik heb nog niet op alles gereageerd, maar ik vind het heel interessant om de ervaringen van bokkers met een atactisch paard te lezen. :j

Wat gaaf dat jij nog met je atactische paard kan springen!

De galop viel nog wel wat mee met Frum, zie hier (de 2e keer onder het zadel):

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 20:44

Mooi om te zien! Je ziet het bij hem inderdaad duidelijker in de draf. Bijzonder beeld is het toch he? Het kan zich op zoveel manieren uiten. Het doet mij altijd ongelofelijk veel pijn als ik hoor dat mensen hun paard om die reden weg doen. Het zijn echt nog prima rij en zelfs sportpaarden. Als het een ernstige vorm is is het een ander verhaal. Het moet wel veilig blijven.
Las dat Frum ook nooit bij jou weggaat :). Goed dat te lezen!! Ben blij dat hij jou heeft gevonden!!

Het springen gaat eigenlijk prima! Als hij moe wordt gaat ie de boel verbouwen, maar de tijd tot hij moe wordt gaat nu steeds langer duren. Gisteren nog een regio training ( eventing) gereden. Ging super! Kreeg wel een opmerking van iemand die stond te kijken dat het hem opviel dat hij vaak op zijn voorbenen 'valt' na de sprong. Denk dat dat komt doordat hij daar de meeste kracht en balans heeft.
Verder is Ed een enorm blij ei :D. Energie voor 10, een een gouden karakter.

Heb jij het van te voren aangegeven bij de jury dat hij atactisch is? Ik vind het soms wel eens frustrerend dat ik 4'en krijg voor mijn middendraf en middenstap, of zelfs dat er wordt geschreven dat hij tactfouten maakt... Ja logisch... Het verruimen is erg moeilijk voor hem ( moet ie zijn rechterachterbeen er nog verder onder zetten) en tactfouten tja... Is vaker zo bij een atactisch paard ;).

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 20:48

Ja, in dit geval wel, omdat ik HC reed op een clubwedstrijdje en ik niet de baan uitgestuurd wilde worden als ik wat extra voltes zou maken of als ik af zou stappen om met hem te lopen.

Officieel (of als ik voor het clubkampioenschap had meegedaan) had ik het nooit gemeld. Wat moet een jury daarmee? Medelijden hebben? Dan moet ik maar niet op concours gaan als het zo zielig of moeilijk is. Je moet toch beoordelen wat je ziet...

Fijn dat je paard nog zo blij is! :)

Ik moet wel zeggen dat ik het snap als mensen de paarden in laten slapen. Want veel paarden zijn dan toch beter af. Ik ga ook niet wachten tot hij zielig in de wei loopt, dat probeer ik wel voor te zijn.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 20:57

Nee snap ik.

Haha nee dat bedoelde ik niet. Hoef zeker geen medelijden, maar ik baal soms wel eens van de opmerkingen die ernaast staan. Snap zelf ook wel dat hij meer zou moeten verruimen, maar dat kan hij gewoon simpelweg niet.

Het ligt er vind ik aan waarom je een paard hebt. Heb je hem puur voor het rijden dan is het 'eerlijker' om hem in te laten slapen misschien. Maar veel paarden zouden met extra training nog prima rijpaarden zijn. En dat stukje mis ik wel eens. Ja het kost meer tijd en aandacht dan bij een ander paard, maar is dat zo erg.. Ed liep 2 jaar terug heel slecht. Bijna iedere wending over de rechter kant zakte hij door zijn achterbeen. Terwijl nu, 2 jaar verder, hij het alleen nog heeft bij spierpijn en als hij echt moe wordt. Het feit dat ik prima met hem mee kom in de cross trainingen zegt wel genoeg.
Maar dat gaat natuurlijk ook alleen op voor paarden met bepaalde vormen van ataxie. Deze vorm ( die bij Frum ook gok ik?) wordt als het goed is niet erger. Dat maakt het wel makkelijker mee om te gaan.

lvdgraaff

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 20:59

Wat mooi geschreven en super om jullie zo samen te zien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 21:06

Ik zou fiasco vervangen door fantastisch! Wat een topverslag... Echt genieten! Wat zijn jullie een fantastische combi!

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 21:09

Wauw prachtig verhaal en respect! Goed gedaan samen!

Mi_Esperanza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 21:48

Nogmaals, hij is zeer prachtig.
Als je er ooit eens vanaf wilt, ik houd me aanbevolen haha <3

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 22:14

Wat een mooi paard :)

Sharon_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:42

Wauw Tor, wat moet jij een trotse 'mama' zijn. :) :P

Kijk jullie gaan, geweldig....... Ik hoop dat Frum je nog lang en vaak zo positief mag verrassen!

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 15:05

Sprakeloos...
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Wie weet nog een keertje...