En dan staan er 2 vreemde paarden op de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:27

Ik dacht altijd dat politie een voorbeeldfunctie had? :?
Nou het goede voorbeeld is ver te zoeken dan := ,zoiets kun je toch niet iemand door zn strot douwen zonder even kort te sluiten of de eigenaar van het stuk land dat wil? >;)
Voor hetzelfde geld zetten ze 2 doodzieke dieren daar neer,lekker ben je altijd goed en zuinig op je beesten zou je zoiets gebeuren. -O-

Dat is iets wat er bij mij ook niet ingaat hoor,ik zou ECHT wel dieren opvangen maar graag in overleg zodat ik me kan voorbereiden.Zodat de dieren de beste zorg kunnen krijgen.
Ik zou razend -:(- zijn als ik vreemde paarden tussen mn eigen paarden vond die daar door politie zelf zijn neer gezet zonder een bericht te geven grrrrr das geen stijl!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:27

ssssjt ik blijf het onbeschoft vinden van de agenten die je gesproken hebt, dat ze niet meer behulpzaam zijn. Mocht mijn vader zijn werk zó uitvoeren, ik zou 'm nogal eens uitkafferen. :D

Ik hoop zó dat dit zo snel mogelijk achter de rug is, en jij weer rustig kan blokken. :(:)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:31

Jakkes Varekaj dat is ook weer zo typisch Belgische hé. Mag je de paarden dan niet verkopen om de gemaakte kosten te recupereren?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:32

miss_lizje schreef:
Jeetje wat een verhaal!

Ben ik de enige die nogal verbaast is dat de politie dit zomaar mag doen? Een gevangen paard bij anderen paarden stoppen met alle gevolgen van dien? Hoevere mag je dan kosten verhalen als er schade is geleden (denkend aan, hengst bij merrie/paard kapot getrapt en afgekeurt/etc.)? Je zou toch bijna je weide hermetrisch met 10tallen sloten afsluiten om te voorkomen dat dit bij jou zo ongevraagd gebeurt.

Tja dan kan er ook niemand bij jouw paarden komen mocht er iets met ze aan de hand zijn.

Als ik het goed begrijp heeft de politie de paarden niet tussen de paarden van TS gezet. Dus wat is nu eigenlijk het probleem?

TS Als jouw paarden onverhoopt uit zouden breken zou je dan niet blij zijn dat de politie handelt als in dit geval? Zou je liever hebben dat ze ze ergens naar een opvang brengen wat klauwen vol geld kost?

Islien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:33

Ik heb het eerste stuk gelezen.. wat raar..
ik lees vanmiddag even verder,, ;P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:35

Geen idee Petraaken hoe dat afgelopen is, is makkelijk 13 jaar geleden intussen. Denk dat je erg ver moet gaan wil je dan juridisch in orde zijn om ze te kunnen verkopen, juist omdat ze door de politie daar zijn afgezet. TS mag de pony's nu ook niet wegbrengen naar een opvang, denk dat het een beetje in dezelfde lijn ligt. Zolang je geen toestemming hebt van de eigenaar kan je denk ik niks doen, tenzij hij afstand doet van de dieren.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:38

Ts, kan je geen contact opnemen met de media ? Ik denk dat die wel smullen van dit verhaal.

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:46

yvonnedv schreef:
Tja dan kan er ook niemand bij jouw paarden komen mocht er iets met ze aan de hand zijn.

Als ik het goed begrijp heeft de politie de paarden niet tussen de paarden van TS gezet. Dus wat is nu eigenlijk het probleem?

TS Als jouw paarden onverhoopt uit zouden breken zou je dan niet blij zijn dat de politie handelt als in dit geval? Zou je liever hebben dat ze ze ergens naar een opvang brengen wat klauwen vol geld kost?

Probleem is dat TS nu wel de kosten moet dragen voor de verzorging van twee extra paarden waar ze in feiten geen zaken mee heeft en dat ze door de politie in het ongewisse wordt gehouden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:47

In Nederland hoeft de politie geen toestemming te vragen. Ze kunnen jou aanwijzen als beheerder van in beslaggenomen goederen en daarmee heb je mee te werken, of je nou wil of niet. Dat is een zogeheten vordering. Op dezelfde manier kunnen ze jou bijvoorbeeld vorderen om je auto, fiets, step, luchtballon of paard aan hen mee te geven als ze die nodig hebben op dat moment (aannemelijk belang).

Of je de kosten kunt verhalen is per situatie verschillend, maar de kans is groot dat dit in dit geval gewoon kan.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:50

ts kan ook het hek open zetten :+ probleem opgelost

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:51

Typisch België...

Hopelijk word snel de eigenaar gevonden/gecontacteerd.

Heb dat hier ook eens gehad. Op onze wei zitten dan wel sloten maar die waren ze wel aan het openbreken. Hun hadden een paard en die wilden ze wel even bij mijn hengsten zetten (paard in kwestie was een merrie :+ )

Kwam gelukkig net op tijd aan want moet er niet aan denken wat er gebeurt zou zijn als mijn 3 hengsten gingen vechten voor die merrie. Uiteraard ook melding gedaan.... Ja er is niks gebeurd dus wij kunnen niks doen :wow:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:52

Ik heb niet de indruk dat de politie moeite doet om de eigenaren te vinden, aangezien TS zelf met info moest komen aandraven. paarden zijn van de straat af, klaar en zoek het verder zelf uit. Als die eigenaar nu dekt "mooi, ben ik er vanaf" dan zit zij er wel mee voor X tijd, want ze mag ze voorlopig niet wegbrengen. En dan zal het juridisch moeten geregeld worden dat zij verkooprecht krijgt bijvoorbeeld. Maar daar haal je echt alle onkosten er niet mee uit.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:55

catzkillz schreef:
yvonnedv schreef:

Probleem is dat TS nu wel de kosten moet dragen voor de verzorging van twee extra paarden

Jeetje jeetje. Zullen we een inzameling houden voor dat beetje water en het plukje hooi?

Bij mijn weten mag je hier overigens bewaarloon voor in rekening brengen bij de eigenaar. Dan moet natuurlijk wel eerst de eigenaar bekend zijn maar ik denk dat die zich vanzelf wel meldt.
Als dat na een week nog niet het geval is kan je altijd nog aan de bel gaan trekken.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:56

yvonnedv schreef:
miss_lizje schreef:
Jeetje wat een verhaal!

Ben ik de enige die nogal verbaast is dat de politie dit zomaar mag doen? Een gevangen paard bij anderen paarden stoppen met alle gevolgen van dien? Hoevere mag je dan kosten verhalen als er schade is geleden (denkend aan, hengst bij merrie/paard kapot getrapt en afgekeurt/etc.)? Je zou toch bijna je weide hermetrisch met 10tallen sloten afsluiten om te voorkomen dat dit bij jou zo ongevraagd gebeurt.

Als er wat met mijn paard aan de hand is, wil ik graag ingelicht worden zonder dat er gehandeld word. Paard heeft het niet op vreemden en kan behoorlijk dominant zijn(slaan met voorbeen) en wil geen ongelukken omdat mensen niet weten hoe ze hem moeten benaderen. Gelukkig staat mijn paard mij mensen aan huis die weten hoe ze moeten handelen en mij bekant voor elke vreemde poep of scheet al bellen.

Over het probleem:
Er worden enkele voorbeelden genoemd door andere mensen waarbij de paarden dus wel bij elkaar heeft gezet wat toch fout is gegaan. Waarbij de kosten verhaald moest worden op de eigennaar. Daar ben ik het persoonlijk niet mee eens. Het feit dat de politie kan beslissen dat ze even paarden bij jou dumpen en niet verantwoordelijk zijn voor wat daarna gebeurt vind ik krom. Zal je goedgekeurte sportpaard/hengst/whatever maar wezen die bijvoorbeeld kapot getrapt word waarna die alleen nog maar grasmaaier kan zijn.
Die extra verantwoordelijkheid die maar even bij wijze van door je strot word geduwd kan en wil niet iedereen dragen.

Bij de TS staan ze zover ik begreep inderdaad wel apart van elkaar, maar als de TS bijvoorbeeld niet de extra middelen heeft om ze van voer enzo te voorzien kan dat heel vervelend zijn als je dus wel verantwoordelijheid over de dieren moet dragen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:56

Zo is er ooit een dwerg geitje bij mij komen aanlopen, mijn dieren stonden toen ook in belgië dus had ik contact opgenomen met de politie. Ik heb toen aangeboden dat het dier bij mij kon blijven (had al 3 geiten lopen dus dat was geen punt ;)) en dat als de eigenaar zich meldde dat ze die konden doorsturen. Na 2 jaar nog niks gehoord heb ik uiteindelijk het dier (met de andere geiten) weggegeven aan een kennis :j

Varekaj schreef:
Geen idee Petraaken hoe dat afgelopen is, is makkelijk 13 jaar geleden intussen. Denk dat je erg ver moet gaan wil je dan juridisch in orde zijn om ze te kunnen verkopen, juist omdat ze door de politie daar zijn afgezet. TS mag de pony's nu ook niet wegbrengen naar een opvang, denk dat het een beetje in dezelfde lijn ligt. Zolang je geen toestemming hebt van de eigenaar kan je denk ik niks doen, tenzij hij afstand doet van de dieren.

Dagele

Re: En dan staan er 2 vreemde paarden op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:57

Hopelijk komt het allemaal goed met de paardjes.
In ieder geval petje af voor jouw handelen!

+:)+

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 11:58

yvonnedv schreef:
miss_lizje schreef:
Jeetje wat een verhaal!

Ze hebben allereerst achter mijn paarden gejaagd om die van hun wei af te krijgen, daarna die paarden op mijn wei gezet (paarden mesten en deze paarden hebben niet zo'n zuivere mest...) en vervolgens hebben ze helemaal NIETS laten weten aan mij.

Ik wil mijn paarden in een opvang hebben als ze ontsnappen, ik wil niemand tot last zijn met mijn paarden en ook zeker zijn dat er goed voor gezorgd wordt, dat weet je niet bij iemand uit de buurt die nota bene niet op de hoogte wordt gesteld dat die paarden er staan.

De politie kan de eigenaar niet bereiken en de man die verantwoordelijk is voor de zaak vertrekt over een kwartier naar huis voor het weekend. Puntje bij paaltje: ik zit ze zelf dit weekend nog mee. Ze verweten mij dat ze niet konden weten van wie die wei was want er hing geen briefje en ze waren wel 300meter verder bij een huis gaan bellen maar die mensen wisten van niets. Maar bij mijn buren gaan bellen hadden ze niet aan gedacht nee. En zelf een briefje hangen vonden ze ook niet nodig want normaal had ik er helemaal niks van gemerkt want zou er snel een eigenaar worden gevonden en hadden ze de dieren alweer opgehaald voordat ik op mijn wei kwam. Dus mensen inlichten is dan niet nodig. (Krom?!) De eigenaar had ze dan van hen zomaar weer mogen komen ophalen zonder mijn medeweten.

Ik ben nog steeds niet thuis en zo weer op de wei. Ga de paardjes allemaal voeren en ik denk ook insprayen tegen de vliegen want het is echt erg hier vandaag (al weet ik dus niet of ik daar voor bevoegd ben ;) ). Ik mocht de eigenaar ook zelf bellen en het oplossen, maar dat ben ik niet van plan aangezien ik dus niets goed heb gehoord over de eigenaar en het niet ga riskeren om ook nog drama extra te krijgen terwijl ik momenteel andere dingen aan mijn hoofd heb. Paardjes staan goed dus verder komt alles wel inorde.

Sloten hebben sleutels en de buren krijgen er, net als mijn pensionklant, zo kan er altijd iemand bij als er iets is (over poorten klimmen kan ook in hoge nood, zo moeilijk is dat niet natuurlijk).

Verder reageer ik op alle berichten straks, erg bedankt voor de vele reacties die echt positief over mijn handelen reageren :)
Laatst bijgewerkt door Ine23 op 07-06-13 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 12:00

Wat een verhaal zeg1! Succes nog

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 12:03

Pfoeh jeetje, daar sta je toch mooi te kijken zeg!
Wat ontzettend slordig van de politie, ik zou ook behoorlijk giftig worden hier van!

Succes ermee iig, hopelijk wordt de eigenaar snel gevonden!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 12:06

Lekker verhaal zeg!
Is de politie in België zo anders dan in Nederland?
Vind België an sich al geen prettig land, maar nu vind ik het ook nog een raar land :+

SamanthaIJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 12:07

Pffff jemig het zou je maar gebeuren! En ben het helemaal met je eens, een briefje is wel het minste wat je kunt doen! Of de naaste buren inlichten, of daar een briefje in de bus gooien, niet heel moeilijk lijkt mij.

Maar goed suc6! En ik volg even, ben erg benieuwd.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 12:10

BarbaLala schreef:
Vind België an sich al geen prettig land, maar nu vind ik het ook nog een raar land :+

Mag jij eens raden wat ik als Belg nu over jouw land denk. :D

Je wei openzetten en de paarden dan maar weer laten ontsnappen is natuurlijk ook geen optie, maar je zou het begot wel eens stiekem overwegen. :)
Gelukkig is het geen winter, je zal dan maar ineens 2 pony's extra te voeren hebben...

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 12:11

Ine23 schreef:
yvonnedv schreef:
miss_lizje schreef:
Jeetje wat een verhaal!

Ze hebben allereerst achter mijn paarden gejaagd om die van hun wei af te krijgen, daarna die paarden op mijn wei gezet (paarden mesten en deze paarden hebben niet zo'n zuivere mest...) en vervolgens hebben ze helemaal NIETS laten weten aan mij.

Ik wil mijn paarden in een opvang hebben als ze ontsnappen, ik wil niemand tot last zijn met mijn paarden en ook zeker zijn dat er goed voor gezorgd wordt, dat weet je niet bij iemand uit de buurt die nota bene niet op de hoogte wordt gesteld dat die paarden er staan.

De politie kan de eigenaar niet bereiken en de man die verantwoordelijk is voor de zaak vertrekt over een kwartier naar huis voor het weekend. Puntje bij paaltje: ik zit ze zelf dit weekend nog mee. Ze verweten mij dat ze niet konden weten van wie die wei was want er hing geen briefje en ze waren wel 300meter verder bij een huis gaan bellen maar die mensen wisten van niets. Maar bij mijn buren gaan bellen hadden ze niet aan gedacht nee. En zelf een briefje hangen vonden ze ook niet nodig want normaal had ik er helemaal niks van gemerkt want zou er snel een eigenaar worden gevonden en hadden ze de dieren alweer opgehaald voordat ik op mijn wei kwam. Dus mensen inlichten is dan niet nodig. (Krom?!) De eigenaar had ze dan van hen zomaar weer mogen komen ophalen zonder mijn medeweten.

Ik ben nog steeds niet thuis en zo weer op de wei. Ga de paardjes allemaal voeren en ik denk ook insprayen tegen de vliegen want het is echt erg hier vandaag (al weet ik dus niet of ik daar voor bevoegd ben ;) ). Ik mocht de eigenaar ook zelf bellen en het oplossen, maar dat ben ik niet van plan aangezien ik dus niets goed heb gehoord over de eigenaar en het niet ga riskeren om ook nog drama extra te krijgen terwijl ik momenteel andere dingen aan mijn hoofd heb. Paardjes staan goed dus verder komt alles wel inorde.

Sloten hebben sleutels en de buren krijgen er, net als mijn pensionklant, zo kan er altijd iemand bij als er iets is (over poorten klimmen kan ook in hoge nood, zo moeilijk is dat niet natuurlijk).

Verder reageer ik op alle berichten straks, erg bedankt voor de vele reacties die echt positief over mijn handelen reageren :)

Ik val van de ene verbazing in de andere. Het zal waarschijnlijk wel van gemeente tot gemeente afhangen maar wat een lakse houding van de politie. Je zou toch verwachten dat ze toch op z'n minst de moeite doen om de eigenaar snel te vinden.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 12:12

Barbalala zo vind ik de gezondheidszorg in Nederland maar flut hoor. Geef mij de belgische maar.

jins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 12:13

pfff... nare situatie ine...
ik hoop dat je snel van deze twee 'probleemgevalletjes' af bent...
moest je hulp nodig hebben met de verzorging moet je maar een berichtje sturen hé :)