Gert van het hof op ons paard !!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caatje87

Re: Gert van het hof op ons paard !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:59

Ik ben het nog eens kritisch gaan bekijken, maar ik kom echt niet anders uit dan dat ik hier geen moeite mee heb.
Hij rijdt het paard naar voren en dat is de beste manier. Hij is niet grof, slaat niet, wordt niet boos. Hij schopt hem niet eens echt met zn benen. Hij houdt simpelweg zijn been eraan en zijn hand eraan. Dit is de BASIS voor elk paard...

Iemand hoorde ik zeggen: zachte heelmeesters maken stinkenden wonden... Daar ben ik het helemaal mee eens!

Mir_U

2005 schreef:
@mir: Waarom niet? Je moet wel de verdere reactie lezen. Mijn opmerking is gericht op dit 'probleem'paard waarvan het probleem even opgelost moet worden in een heel stressvolle situatie. Bij het paard worden de problemen express opgezocht en daarnaast gebeurt dit in een stressvolle situatie. Ja, dan zou ik ook gaan bokken :D . Ik zou het probleem liever in een rustige omgeving oplossen, maar dat gaat als het goed is ook gebeuren (paard gaat naar Gert).

Ik vermoed dat dit een clinic in de buurt was waar de eigenaren naar toe konden. Dat het paard straks naar een andere stal gaat lijkt me prima, maar ik zie weinig mis met het gebruik van probleempaarden in clinics met publiek..?

Saar88

Pff, ik vind het altijd lastig om een mening te vormen over Gert. Ik zie hem vaker voorbij komen de laatste tijd en hoewel ik absoluut geen fan ben van zijn manier van zadelmak maken zie ik ook dat hij wel iets bereikt. Ik zie in de filmpjes een hoop dingen die ik niet prettig vind om te zien, maar misschien is een keer goed doorpakken voor sommige paarden echt beter dan elke keer weer strijd. Ik denk ook dat het daarop neerkomt: het goed kennen van het paard. Ik heb een tijdje rondgelopen op een manege waar de paarden nogal apart zadelmak werden gemaakt. Zadel erop, longeren, ruiter erop en direct mee op buitenrit in een grote groep. Beide kanten gezien. Met name de koudbloeden liepen binnen een week onverstoorbaar en stabiel met een ruiter op hun rug. Helaas ook de andere kant gezien, bijvoorbeeld een merrie die volkomen verkl**t was door deze manier. Wat voor het ene paard goed werkt, kan voor de ander een gigantisch trauma betekenen.
Voor mij zou hij echter een laatste redmiddel zijn, geen eerste optie.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:00

MontyRulezz schreef:
Als je je da nog niet eens kunt vertrouwen, maak je jezelf toch alleen maar gek??

Waarom wordt er vanuit gegaan dat als een paard dit gedrag vertoont het wel van de pijn zal komen?

Hmm, waarom kunnen andere altijd kort maar krachtig onder woorden brengen wat ik bedoel -O- :') maar idd, dat bedoel ik te zeggen met mijn veel te lange post vlak boven je...

Saar, over het algemeen wordt gert niet gebruikt als eerste optie, maar als allerlaatste strohalm als ik zo op internet kijk...

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:05

Renske1987 schreef:
Ik ben het nog eens kritisch gaan bekijken, maar ik kom echt niet anders uit dan dat ik hier geen moeite mee heb.
Hij rijdt het paard naar voren en dat is de beste manier. Hij is niet grof, slaat niet, wordt niet boos. Hij schopt hem niet eens echt met zn benen. Hij houdt simpelweg zijn been eraan en zijn hand eraan. Dit is de BASIS voor elk paard...

Iemand hoorde ik zeggen: zachte heelmeesters maken stinkenden wonden... Daar ben ik het helemaal mee eens!

En eerlijk gezegd, vind ik dit een aardig zachte heelmeester :j .
Zoals reeds eerder gezegd, ik heb dit soort trucjes al heel anders aan zien pakken, en geloof me, daar werd je niet vrolijk van.

Wat is er mis met een paard consequent naar voren (proberen) te rijden? Dat is het enige wat hij doet, voorwaarts houden op de hoefslag, een paar keer een volte en een keer van hand veranderen, zolang het paard maar naar voren blijft gaan.
Als die gaat blokkeren been erbij houden, af en toe de teugelhulp wat overdrijven (wat je bij een jong paard ook zou doen ter ondersteuning) opsluiten en afwachten tot die weer naar voren gaat. Meer zie ik hier niet.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:07

MontyRulezz schreef:
Renske1987 schreef:

Zoals reeds eerder gezegd, ik heb dit soort trucjes al heel anders aan zien pakken, en geloof me, daar werd je niet vrolijk van.

Wat is er mis met een paard consequent naar voren (proberen) te rijden? Dat is het enige wat hij doet, voorwaarts houden op de hoefslag, een paar keer een volte en een keer van hand veranderen, zolang het paard maar naar voren blijft gaan.
Als die gaat blokkeren been erbij houden, af en toe de teugelhulp wat overdrijven (wat je bij een jong paard ook zou doen ter ondersteuning) opsluiten en afwachten tot die weer naar voren gaat. Meer zie ik hier niet.

helemaal mee eens

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:12

Ik ben dan altijd zo benieuwd hoe de tegenstanders van deze methode het dan wél voor zich zien met zo'n suïcidemachine.. en dan niet de dooddoener "heel anders" maar onderbouwd met praktijkvoorbeelden of filmpjes.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:26

Waarschijnlijk is dit niet de enige manier om het probleem op te lossen, ik weet niet eens of het mijn manier zou zijn. Maar als ik zie hoe dit paard in de loop van het filmpje opknapt, dan lijkt dit me een prima oplossing voor dit probleem. Zeker dat stukje waarin het paard met z'n hals mooi op lengte en de oortjes erop ronddraaft, petje af hoor!

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:35

MontyRulezz schreef:
Renske1987 schreef:

_/-\o_

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:56

Heerlijk altijd die mensen die het beter weten :Y)

Wat een ruige bok heb je daar! Als ie braaf is mag je hem best bij mij brengen :P

Ik ben maar wat blij met jongens als een Gert. Mijn vorige was echt een smerige rotzak, liet zich achterover vallen en bokte net zo lang tot je er smerig op de kop af ging (en dan was ze trots, staart er op en nog een rondje!) Herman Koorman heeft de mijne toen onder handen gehad en ik kan alleen maar zeggen: respect _/-\o_

Niet elk paard is onder de indruk van een snoepje en een klopje op zijn hals. Sommigen moeten gewoon even heel duidelijk weten wat de bedoeling is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:59

er zijn weinig paarden die met opzet rotzak zijn....dat word af en toe vergeten hier.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:03

Maar ze zijn er wel Geerke en dat lijken sommige mensen ook te vergeten. De mijne is heel vriendelijk zadelmak gemaakt (eerst longeren, bijzetje er aan, zadeltje er op, hangen, zitten, stukje stappen, helemaal boktproof) maar toen ze eenmaal door had hoe ze me tegen de grond kreeg maakte ze daar uitgebreid gebruik van. Uiteindelijk won Herman haar respect. Mij kwakte ze een maand later weer in het zand en zette haar staart op de rug en draafde dan met dr arrogante kop nog een extra rondje.

Deze had meteen naar Herman moeten gaan, dan had ze waarschijnlijk meteen respect gehad.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:08

Dat ben ik met je eens, een paard is niet van nature een rotzak.
Een paard kan wel, door wat voor reden dan ook, een gedragsprobleem krijgen. En dan helpen fluwele handschoentjes lang niet altijd meer.
Mijn paard is echt het liefste paard ooit, kan er iedereen opzetten, geen probleem. Voor ik hem kocht heb ik hem als verzorgpaard gehad, nadat hij 6maanden op stal en wei had gestaan. Hij is toen verkocht aan een manege, en werd daar op stal gezet als hij er iemand afgooide. Van deze manege heb ik hem toen weer gekocht.
Beide keren dat ik startte met dit paard (na 6maanden niets doen en na het manegegebeuren) verklaarde men me voor gek, omdat hij echt idioot was. Rennen, exploderen, opzij springen. Godzijdank niet bokken of hoog steigeren, want dan had ik het niet gered, maar beide keren heb ik hem terug tot dat brave makke paard gekregen. En niet door alleen maar lief te aaien en te doen. Als een gedragsprobleem er in zit moet je daar doorheen. Als je er niet doorheen gaat, escaleert het.
Sommige paarden gaan wel heftig bokken, draaien of hoog steigeren. Dan lukt het niet meer iedere ruiter om het paard er doorheen te werken. En dan heb je iemand nodig die heel goed kan zitten en niet bang is.

Imo is de volgorde
-eerst uitsluiten van lichamelijke klachten, dat heeft ts gedaan.
- dan rustig proberen op een vriendelijke manier, ik begrijp uit de verhalen van ts dat dit ook is gebeurt
- en dan moet je professionele hulp zoeken...
Laatst bijgewerkt door secricible op 02-04-13 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:08

Ben erg benieuwd hoe het paard over 4,5 week terug komt en wat een bloedmooi beest is het!

Ken de desbetreffende meneer niet maar vind eerlijk gezegd dat hij goed bezig is.
Snap ook niet dat mensen er zo negatief op reageren..
Deze methode is niet fijn voor het paard, natuurlijk niet, maar zijn toestand voordat Gert ermee aan de slag is geweest is al helemaal verschrikkelijk.
Ik vraag mij ook af hoe de mensen die hier zo ontzettend tegen zij het hadden aangepakt?
Zoals eerder gezegd kun je dit probleem never de nooit niet met een suikerklontje oplossen.

Wat ik ook erg verontwaardigend vind is dat er geroepen wordt hoe erg het wel niet is voor de oude eigenaren. De nieuwe eigenaren kunnen niks aan die ontsteking doen en voor hetzelfde geld stond het paard nu te verwilderen in een stalletje omdat hij "onhandelbaar" is of was het nu paardenvlees.

Ik hoop dat alles goed komt met het paard.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:15

Zou het jou niet aan het hart gaan als jij je oude paard zo terug zou zien?
Is helemaal geen verwijt naar de huidige eigenaar, die is immers op zoek naar een oplossing.
Begreep in een eerder topic dat er bij de 'tussen-eigenaar' ook al flinke problemen waren.
Deze heeft gewoon geleerd dat vluchten en vechten tot een gewenst resultaat leidt.
Dan is hij daar helemaal op de juiste plek om dat weer af te leren.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:16

geerke schreef:
tja,wat mij verbaast is dat de da er van overtuigd is dat het paard genezen is...misschien verrekt hij nog van de pijn?Wie zal het zeggen?

De dierenarts? Want daarom vragen we om diegenes hulp in de eerste plaats toch? Omdat we erop vertrouwen dat een DA toch wel weet wat 'ie doet.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:20

Ik ben toch heel blij dat dit mijn wereld niet is... Prachtig paard, dat wel!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:34

Het is droevig dat het nodig is om een paard die M heeft gelopen en bijna Z klaar zo te corrigeren. Somewhere along he road is er iets erg misgegaan en heeft het paard zich genoodzaakt gezien zich zo te gaan gedragen. Kan natuurlijk heel goed die ontsteking in de hals zijn maar hoe is die in de eerste instantie ontstaan en is die wel tijdig opgemerkt? Zijn kleine signalen niet over het hoofd gezien?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:41

Ga nu t 2e filmpje kijken, maar wilde wel even zeggen dat je zusje een ontzettend gaaf paard heeft! En na t zien van het 2e filmpje ben ik een btje sprakeloos. Ik vind dit bijna een betovering: in de 20 minuten dat gert erop zit, is niet alleen z'n gedrag verbeterd, ook het lichaamsgebruik en bewegingen zijn met sprongen vooruit gegaan. Knap staaltje werk!
Laatst bijgewerkt door different1 op 02-04-13 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:43

Jemig, die kerel heeft lijm aan z'n kont, wat kan die zitten blijven. Respect. B-) _/-\o_

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:45

fransje23 schreef:
Het is droevig dat het nodig is om een paard die M heeft gelopen en bijna Z klaar zo te corrigeren. Somewhere along he road is er iets erg misgegaan en heeft het paard zich genoodzaakt gezien zich zo te gaan gedragen. Kan natuurlijk heel goed die ontsteking in de hals zijn maar hoe is die in de eerste instantie ontstaan en is die wel tijdig opgemerkt? Zijn kleine signalen niet over het hoofd gezien? Gert heeft voor hij opstapte het paard met de hand gevoeld. Hij ging over de hals en nek. Het paard vond het allemaal prima en had er geen probleem mee. Als het paard problemen had gehad, dan was dat zeker naar voren gekomen. Daarvoor was er een heel gevoelig paard, waarbij Gert maar met de vinger hoefde te wijzen of er kwam al een reactie. Ik ben bij deze demonstratie geweest om te kijken hoe het nou in het echt ging.

Edit: Ik heb even een antwoord erbij gezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:47

Ik zie 1000x liever Gert op een paard, dan een plakje tomaat en augurk met wat ketchup en een broodje er omheen.
Veel paarden die hij te corrigeren krijgt, hadden dat namelijk anders als nabije toekomst gehad.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:49

Er wordt geschreven de het paard volgens de DA nu genezen is en dan ga ik daar ook vanuit. Ik bedoel meer voordat de ontsteking ontdekt en behandeld is. Paard heeft zich ooit , m.i. waarschiinlijk als noodkreet of zelfbescherming, dit gedrag aangeleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:50

Ik denk dan aan mijn eigen gewrichtsontstekingen en weet hoe snel dat weer zeer gaat doen bij de kleinste verkeerde beweging....En dan zie ik hem met zijn volledige gewicht een behoorlijk aantal keer fors die hals in een bepaalde houding trekken en eraan hangen...
En dan zie ik een MEGA slecht passend zadel dat enorm schommelt waardoor er enorm druk op de singelplek komt....

En dan denk ik; hmmm, mij niet gezien met mijn paard als er ooit iets is :+

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:54

Fransje23, dat is zeer waarschijnlijk aangeleerd gedrag. Maar dan wil je toch een keer verder en het lukt maar niet. Dat is best wel moeilijk om dan eerlijk te erkennen dat het je zelf niet gaat lukken. Dan kun je beter een keer een ander er naar laten kijken. De instructeur van de eigenaresse had ook al het advies gegeven er niet verder zelf mee te gaan proberen, vanwege de risico's.