Mijn grootste nachtmerrie!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tomnaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 07:26

Little_Gift schreef:
Moesten mensen eens genoegen nemen met de ruim 100-tal paardenrassen die wel in gevangenschap geboren zijn en tam zijn zou dit allemaal niet gebeuren... Maar het is typisch mens om persé een wild paard te willen en die dan uit de wildernis te halen en te behandelen als een gedomesticeerd paard en trucjes te leren en te gaan berijden... laat de ongerepte natuur (het kleine stukje die er nog van over is) ongerept en houdt je bij de reeds tientallen gedomesticeerde soorten en 't zou allemaal niet nodig zijn...

Liever 24/7 in de flevopolder dan in een worst op je bord lijkt mij.

Mijn shet ontsnapt altijd dat krengetje weet het altijd voor elkaar te krijgen bijna iedere dag weer vind ze een nieuwe plek.
Gelukkig is het met een hek en een grote sloot omheind.
Dus wild of niet sommige doen het toch wel.

Super dat hij weer op zijn plekje is.

malih

Re: Mijn grootste nachtmerrie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:46

mijn god meis! wat een ongelofelijke schrik, gelukkig is je vent weer gevangen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:54

Little_Gift schreef:
Moesten mensen eens genoegen nemen met de ruim 100-tal paardenrassen die wel in gevangenschap geboren zijn en tam zijn zou dit allemaal niet gebeuren... Maar het is typisch mens om persé een wild paard te willen en die dan uit de wildernis te halen en te behandelen als een gedomesticeerd paard en trucjes te leren en te gaan berijden... laat de ongerepte natuur (het kleine stukje die er nog van over is) ongerept en houdt je bij de reeds tientallen gedomesticeerde soorten en 't zou allemaal niet nodig zijn...

En het is ook typisch mens om meteen een oordeel te vellen op iemand zonder dat je het hele verhaal weet...
Gelukkig zijn er nog mensen zoals ts die zo een beestje een 2e kans gunnen, en heel hun hart geven.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:59

Annickkii schreef:
Little_Gift schreef:

En het is ook typisch mens om meteen een oordeel te vellen op iemand zonder dat je het hele verhaal weet...
Gelukkig zijn er nog mensen zoals ts die zo een beestje een 2e kans gunnen, en heel hun hart geven.

Leuke discussie, want wat is een 2e kans?

Dat paard heeft een prima leven gehad, voor hem was het toch niet erg om dood te gaan?
Niemand had nog een band met hem, hij is nu opgesloten, vrijheid ontnomen etc. Misschien is dat nog erger voor hem dan gewoon dood.

Ik vind het redden van paarden altijd erg menselijk gedacht.

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:32

Een prima leven gehad.. 2 jaar.. tsja. Je zegt misschien vind hij het nog wel erger dan dood.. hoe weet je dat nou? Misschien vind hij het wel leuker dan in de vrije natuur daar kun je helemaal niks over zeggen.. een paard wat 2/3 jaar in de opfok in een groot gebied heeft gelopen en daarna naar stal komt is bijna hetzelfde, die komt dan ook ineens in aanraking van mensen, misschien vind die dat ook nog wel erger dan de dood. Zo beredeneren we toch ook niet? We gaan 2/3 jarige uit de opfok toch ook niet naar de slacht doen, omdat ze eerste 3 jaar 24/7 buiten liepen zonder in handen te komen?

Deze hengstjes hebben nog maar 2 jaar in het natuurgebied gelopen, het is niet alsof ze er al 15 jaar lopen en dan ineens met mensen in contact komen toch?

Daarbij vind ik natuurlijk dat het per paard verschilt, je kunt niet zeggen dat ze het erger vinden of juist niet, evenals met opfokpaarden. De een zal het leuk vinden, de ander misschien niet.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:43

Het verschil met opfokpaarden is dat ze uit lijnen komen die al generaties gedomesticeerd en het "tam zijn" in hun bloed zitten hebben... die zijn niet van nature uit wild geboren...

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:58

Daarom zei ik ook, bijna. :)

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:10

LG, Weet jij zeker dat dit paard dan uit een bloedlijn komt die alle generaties lang wild hebben geleefd? Dat is in Nederland vrij zeldzaam hoor... ik ken wel meer gebieden waar paarden 'wild' leven, maar ook die zijn gewoon van iemand.

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:14

Ken je de film horse wisperer? Daar heb je iemand die echt met paarden comuniceert..
je heb er ook een klein aantal in nederland..
die kunnen de wildste paarden toch tam krijgen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:55

Dat is inderdaad goed schrikken. Maar gelukkig staat die weer op z'n eigen plekje.
Hier ook paar maandjes terug gehad dat de 2 shetten weg gelopen waren. Hoe stom ook de poort sloot blijkbaar niet goed mee dus die waaide open. Niet gek dat ze dan gaan lopen haha. Voelde me ook behoorlijk hopeloos geen halster aan. Niet erg op mensen gericht gezien ze gewoon hun ding kunnen doen. Ze kwamen wel maar wat een gedoe als ik er aan terug denk. Moet zeggen dat al bij al het nog mee is gevallen de ene hebben we met slobber kunnen lokken dus die stond vrij snel terug thuis, de andere daar in tegen zat met me handen in haar tot ik op het geniale idee kwam om op m'n telefoon een paard op te zoeken die hinnikte wou dat ik het eerder had verzonnen. Binnen 2 minuten was hij thuis hij wist niet hoe snel hij moest lopen haha.

Dus gouden tip voor iedereen is je paard er vandoor laat een andere hinniken komen ze vanzelf naar het geluid haha.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 16:46

Little_Gift schreef:

Het was gevangenschap of de slacht en ja daar kan je vast en zeker over discussieren: is het 't allemaal wel waard?
Maar als ik Mas zo heerlijk zie slapen in de zon, dan denk ik dat hij het best wel goed vind zo ;)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 20:07

Dit topic wordt genoemd in het BNB van oktober :)

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 20:15

Hee wat leuk!
Mijn kleine troublemaker zal niet nog een keer de kans krijgen zo'n stunt uit te halen, het volgende topic zal positief nieuws zijn. beloofd :D

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:18

Little_Gift schreef:

Gelukkig ken jij het hele verhaal ook zo te lezen.
Zoals al gezegd zouden deze hengsten in een glazen vitrine eindigen als ze niet opgehaald werden.. En ze zijn allemaal pas 2 jaar. En waarom een "normaal" paard wel trucjes leren en berijden? Ik zie geen verschil hoor?
De natuur laten zoals het was? Je doet net of er tientallen bomen gekapt zijn :') Er zijn 9 hengsten uit de kudde gehaald, omdat je anders incest en overbevolking krijgt.. Is dat de ongerepte natuur dan, volgens jou?

Maritje1991 schreef:
Leuke discussie, want wat is een 2e kans?

Dat paard heeft een prima leven gehad, voor hem was het toch niet erg om dood te gaan?
Niemand had nog een band met hem, hij is nu opgesloten, vrijheid ontnomen etc. Misschien is dat nog erger voor hem dan gewoon dood.

Ik vind het redden van paarden altijd erg menselijk gedacht.

Niet erg om dood te gaan?
Heb jij een goed leven gehad tot nu toe? Vast wel.. Is het voor jou nu dan ook niet zo erg om dood te gaan?
Kom op zeg, die hengstjes zijn 2 jaar oud, nog een heel leven voor zich. En ik heb er zelf ook eentje, en ik kan 100% zeker zeggen dat hij gelukkig is. Daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken.
Vrijheid ontnomen, nee hoor.. Hij staat 24/7 in een kudde op een groot weiland, veel verschil is er dus niet met de voorgaande leefomgeving. En anders moet je gewoon eens een keer komen kijken voordat je een oordeel velt over een dier (dieren) wat je totaal niet kent. :)
Ik weet zeker dat er paarden zijn die niet uit het wild komen en liever dood zijn dan het leven hebben wat ze nu hebben. Die van mij, en van ons kan ik gerust zeggen, horen daar echt niet bij. :n

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:27

Waarom zo aangevallen?

Kijk ik ben een mens. Als ik nu dood ga, missen (als het goed is mensen mij) Die hengstjes zijn dieren, kennen emoties zoals wij ze kennen. Jullie zouden ze enkel missen omdat dit verhaal toevallig op bokt is gekomen. Maar dit is echt niet voor de eerst keer.

En ik oordeel niet perse over jullie dieren, maar over het algemeen. Ik zou zelf ook nooit een hondje uit het buitenland van straat halen. Om dezelfde redenen. Er zijn genoeg dieren die al WEL in een huis geleefd hebben en het WEL gewend zijn om verzorgt te worden die ook weer gedumpt zijn. Die 'red' ik liever dan dieren die niet beter weten.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 11:31

Wij (ik) zijn bereid een dier een plek te geven, of dat nou verwaarloost, wild of van een handelsstal is.
Is het dan zo dat wij niet mogen kiezen wat we in huis nemen, dat we per se iets van een fokker moeten hebben?

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:38

Maritje1991 schreef:
Waarom zo aangevallen?

Kijk ik ben een mens. Als ik nu dood ga, missen (als het goed is mensen mij) Die hengstjes zijn dieren, kennen emoties zoals wij ze kennen. Jullie zouden ze enkel missen omdat dit verhaal toevallig op bokt is gekomen. Maar dit is echt niet voor de eerst keer.

En ik oordeel niet perse over jullie dieren, maar over het algemeen. Ik zou zelf ook nooit een hondje uit het buitenland van straat halen. Om dezelfde redenen. Er zijn genoeg dieren die al WEL in een huis geleefd hebben en het WEL gewend zijn om verzorgt te worden die ook weer gedumpt zijn. Die 'red' ik liever dan dieren die niet beter weten.

Mensen zullen je vast missen inderdaad. Maar ik geloof niet dat dieren niet zulke emoties kennen.
Ik zou mijn Exmoor ontzettend missen als hij er nu niet meer is. Ik heb nog nooit zo'n lief en eerlijk paard gehad als deze.
Bovendien komt hij niet uit het buitenland, gewoon uit Nederland.
Wat maakt het uit of hij geen verzorging gewend was? Voor mij is een paard redden een paard redden, of hij nou tam of niet tam is. Menig paard is wilder dan die van mij, en ons, dus wat is het probleem dan precies?
Paarden uit de opfok zijn ook geen verzorging gewend.
Ik vind het niet eerlijk om te zeggen dat ik liever een paard red wat gedumpt of verwaarloosd is, deze hengsten verdienden net zo goed een thuis.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:11

Gelukkig mogen mensen verschillende meningen hebben :)

En natuurlijk zul jij NU je exmoor missen, dat is toch logisch?

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:24

Maritje1991 schreef:
Gelukkig mogen mensen verschillende meningen hebben :)

En natuurlijk zul jij NU je exmoor missen, dat is toch logisch?

Mogen ze zeker! :)
Ik zie alleen het verschil niet welke paarden wel of niet gered "mogen" worden..