Hoe zie jij het? Jureer mee op Bokt (2/3)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Hoe zie jij het? Jureer mee op Bokt (2/3)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 16:20

Ook van mij complimenten Mirjam! +:)+

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 16:25

Vanmiddag ook online gejureerd en ik kwam op 176 punten.
Wat mij opviel is tactverlies in de middengangen en daarin ook té weinig verruiming, in de wendingen veel/vaak verkeerde stelling.
Handhouding van de amazone is iets waar op gelet kan worden en het was voor mij een rommelig beeld, waarschijnlijk omdat de amazone ook erg onrustig met haar onderbenen was.
Mag ik voorzichtig vragen of het zadel wel groot genoeg is?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 16:27

Pieteritus1 schreef:
Vanmiddag ook online gejureerd en ik kwam op 176 punten.
Wat mij opviel is tactverlies in de middengangen en daarin ook té weinig verruiming, in de wendingen veel/vaak verkeerde stelling.
Handhouding van de amazone is iets waar op gelet kan worden en het was voor mij een rommelig beeld, waarschijnlijk omdat de amazone ook erg onrustig met haar onderbenen was.
Mag ik voorzichtig vragen of het zadel wel groot genoeg is?

mirjamalvaro schreef:
Zo ik heb bewust de afgelopen dagen niet gereageerd zodat jullie eerst door konden discussiëren, maar ik denk dat ik nu wel om het hoekje kan komen kijken.
Ik ga gewoon wat quotes pakken en alles zo duidelijk mogelijk proberen te maken. :)

Citaat:
Ik vind persoonlijk haar zadel wat aan de kleine kant.

Dit klopt op zich wel, echter een maatje groter zadel is al weer te groot voor de zeer korte rug van mijn paard. En aangezien de paardenrug toch heel wat belangrijker is, dan maar zo. :)

Laura__xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 16:27

Heeeeeeii
Ik kwam uit op 186 punten! :) ik vind dat je een giede proef gereden hebt! Alles was netjes alleen de bewegende benen maar daar is al over gesproken :P
Xx

Ik keek eventjes naar de andere scores,, ik denk dat ik te soepel jureer :o
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 10-09-12 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 16:30

Sorry, die post heb ik niet gelezen. Heb niet alle 8 pagina's doorgespit.

beemst36

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 16:31

Ik had 191 gegeven. wat wel opviel was het takt/ritme verlies tijdens het wijken en mag gehele proef iets meer buigen om het binnenbeen en wat al gezegd is dat de benen van de amazone iets stiller mogen.
2e middengalop waren nette overgangen te zien, maar mag evt nog iets meer verruimen, halthouden was netjes vierkant, halsstrekken kwam de hals mooi op lengte maar mag meer richting kniehoogte dalen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 16:32

Pieteritus1 schreef:
Sorry, die post heb ik niet gelezen. Heb niet alle 8 pagina's doorgespit.

Snap ik, amazone heeft ook op de vorige pagina pas gepost. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 16:35

Jij geeft deze combinatie 184.0 punten.

Meer dan ik had verwacht :P

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 17:51

Wat een verschil in punten hier!
Ik kwam op 190 punten uit! :)
Vond het halthouden erg netjes.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:29

Ik kom uit op 180 punten.

Paard is onvoldoende door het lijf, daardoor vele taktfouten. Houding en zit van de amazone worden imo beinvloed door haar gewicht (niet meteen boos worden, het is een constatering, geen negatief oordeel over de persoon, etc.), en dat heeft weer invloed op het lopen van haar paard.

In alle 3 de gangen zie ik een paard dat weinig door het lijf beweegt, en wat met name in oefeningen als door een S van hand veranderen, wijken en halsstrekken nog eens duidelijk naar voren komt. Overgang draf naar halthouden en vervolgens achterwaarts, evenals 1 volte in galop, vond ik de sterkere punten in de proef.

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 19:29

Ik kreeg net de opmerking dat ik misschien wat negatief reageerde las mijn reactie en inderdaad. Was ik me niet van bewust!

Super hoe jij reageert op het commentaar! En wat leerzaam dit :) Over de impuls ben ik het niet mee eens. Wanneer jij hulp gaf voor de middengangen kwam dat er echt wel uit!

Vind sowieso knap! petje af voor de ruiters die hier aan mee doen!

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 20:37

Ik kwam uit op 179, rotaantal...

De onderbenen klapperden erg vaak/telkens. De achterwaarts heb ik een 8 gegeven die vond ik erg goed.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:08

Wat fijn dat jij het kritiek zo fijn op neemt!!

wanneer komt de juryuitslagen?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:18

Leuk paard! Ik heb het idee dat het paard zich niet goed los wil laten. Met halsstrekken wil het dier niet dalen, met middenstap maakt hij niet ruimere passen, galop is beperkt in de impuls. Maar moet meer lossigheid in het lichaam. Daarnaast moet de ruiter zich meer in het zadel werken dan er op zitten en de handen meer dragen.

Paard moet echt losser in het lijf en mis af en toe takt.

Ik geef je 182 punten.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:25

Ik kom uit op 188 punten.. Over het algemeen wat gehaast, probeer je overgangen meer voor te bereiden zodat je deze beter kan rijden zowel stap draf als draf stap bijvoorbeeld.
In je S van hand veranderen meer nageeflijk houden. Middengalop meer ruimte. Middendraf over de gehele diagonaal. Halthouden, achterwaarts en dan naar draf, keurig! Halthouden op einde ook keurig. Halsstrekken veel meer halsdaling. Nu wordt je paard alleen langer in de hals

Meer impuls in je stap, draf en galop! Zonder dat het gehaast gaat tonen.

Beenliggen en handhouding mag stiller, misschien komt dat wel door je iets te kleine zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 09:03

Ik verbaas me dat er zoveel mensen toch een wp geven, bij deze combinatie is de basis niet in orde (geeft de amazone zelf ook aan, chapeau) en daarom alleen al zou je geen wp moeten geven. Dat kun je aangeven in je cijfers voor de overgangen, maar ook in houding en effect van de hulpen. Tong uit de mond is echt wel een serieuze fout, ongeacht wat de reden is (bij het ontspannen en in aanleuning gaande paard moet je dan geen voldoende geven als de aanleuning niet deugt, en let wel, dat is bij schrikwekkend veel combinaties het geval).
Soms vragen mensen zich af hoe het kan dat een combinatie in hemelsnaam in het M/Z/whatever is gekomen........ zo dus. Door ze met een wp naar huis te laten gaan, terwijl ze echt basisfouten laten zien. Een wp betekent basically dat een combinatie klaar is voor de volgende klasse. Toch lees ik ook van heel veel mensen dat ze dat toch niet vinden, dan moet je imo dus wat strenger jureren.

@ de amazone zelf: zie dit niet als een aanval op jou, het lijkt wat bot, en zo is het zeer zeker niet bedoeld, je hebt een aantal werkpunten, denk dat tempocontrole er één is (je paard moet actief zijn, maar mag niet over het tempo lopen), je aanleuning, en probeer de ontspanning te vinden in je bovenbenen en je billen, buikspieren aanspannen, zodat je benen stiller liggen.
Ik vind het heel knap en stoer dat je dit überhaupt aandurft, ik doe het je niet na. Ik heb dat lef echt niet. Ik denk dat als je aan die dingen gaat werken, zodat je basis goed in orde is, dat je een heel veel fijner beeld kan neerzetten. En mss een idee om met een zadelmaker eens na te denken over een oplossing voor het zadel, er zijn echt wel zadels die zo gemaakt zijn, dat de ruimte voor de ruiter voldoende is, maar hij niet te lang is voor het paard.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 09:08

Yamcha, helemaa lmet je eens op 1 punt na.
En wp betekent naar mijn mening dat je klaar bent voor de klasse waarin je op dat moment start.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 09:45

Daar sluit ik me bij aan. En een ander puntje: aanleuning wordt in 1 punt samen met ontspanning en rechtgerichtheid beoordeeld....

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 09:45

Ik moet gewoon nog meer afvallen Yamcha, ben al veel afgevallen en dat stagneert nu. Maar die laatste kilo's moeten ook nog even. :=
En ja verder inderdaad tempocontrole etc zijn we flink mee bezig, ik moet het nog allemaal leren voelen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 09:51

Yamcha: tong uit de mond was toch een andere proef? Of heb ik dat in deze proef over het hoofd gezien?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 09:53

Ik hoop de andere proef. :o

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 10:31

Ik heb in deze proef ook geen tong uit de mond gezien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 10:41

Dat was idd de andere proef, foutje van mij, excuus.

MirjamAlvaro: dat is een loffelijk streven, en dan nog lijkt me een zadel die een inchmaat groter is, comfortabeler zitten voor je, en dat kán ook echt, eventueel tweedehands (ik snap heus dat je niet even een nieuw zadel koopt).
Ik geloof zeker dat je je best doet, en zo ziet het er ook echt wel uit :j Er zijn een aantal dingen die niet lekker gaan doordat het paard over het tempo loopt. Wat me ook opviel: je zit in de wendingen op de buitenkant. Ik persoonlijk zit liever op de binnenkant, dat geeft een wat nettere wending, overigens zijn daar de meningen nogal over verdeeld, hoor. De één zweert bij op de buitenkant zitten, omdat paard volgens hen anders plat door de bocht gaat, ik vind dat je dan op de lengende spier zit, en het paard dus tegenhoudt zich aan de buitenkant lang te maken, waarmee je imo een uitzwaaiende achterhand en vallen over de buitenschouder uitlokt. Ik heb er in mijn jureren niets voor afgetrokken, omdat de meningen daarover erg verdeeld zijn, vind het wel een puntje om je mee te geven, kijk maar of je er iets mee doet.

@ jury: Waarom vind je dat?
Zou je dan zeggen dat deze combi nog niet klaar is voor dit niveau?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 11:08

Ik hang inderdaad (soms) wat naar buiten. Wijst mijn instructrice mij ook steeds op. Volgens haar kwam dit ook doordat mijn paard iets deed (weet niet meer wat :') ) waardoor die me naar buiten gooide. Moet dan mijn binnenbeen goed lang en naar voren houden zodat ik goed blijf zitten.
Moet nog een hoop leren ja. _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 11:21

Je krijgt het nu ook wel voor je kiezen natuurlijk......
Mijn petje af voor je, meid.