Hoe zie jij het? Jureer mee op Bokt! (1/3)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

The_Stig

Re: Hoe zie jij het? Jureer mee op Bokt! (1/3)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 18:26

Zit net even snel te scrollen door de uitslagen van de Hippiade. Hoop dat de KNHS de uitslagen van de Hippiade onder de loep gaat nemen. Hoe kan het dat iemand, 179, 202 en 177 punten krijgt voor dezelfde proef!!! Dan gaat er toch iets mis met het jureren lijkt mij...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 18:29

Vraagje aan de mensen die op een dik winstpunt uitkomen;
Zouden jullie een paard dat heftig met de staart zwiept, of soms een bokje geeft, ook op een winstpunt laten uitkomen? En hoe is die manier van protesteren anders dan de tong uitsteken?

Dat protesteren was voor mij de belangrijkste reden om niet op een winstpunt uit te komen namelijk.
Ben wel benieuwd hoe jullie dat zien :j

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 18:31

De optie om een 0 te geven moet er inderdaad zijn. In de praktijk denken we niet dat iemand hem nodig zal hebben, maar de optie is toegevoegd.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 18:45

Tel jij dan mee tijdens het punten Blijheid?
Als ik zit te jureren doe ik dat niet, ik punt per onderdeel en pas als alles opgeteld is weet ik de score.
Het kan dus ook best zijn dat iemand die wat verzet had in de proef op winst uitkomt, zeker als er ook onderdelen waren die prima getoond werden.
Het gebeurd ook wel dat iemand op winst uitkomt terwijl ik dat eigenlijk niet verwacht had...

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:01

ik ben op 172 punten uitgekomen. Dacht wel hoger uit te komen want heb imo wel wat 7'ens gegeven.

Paar aanmerkingspuntjes:
- Paard kantelt, dat is de gehele proef wel duidelijk te zien
- Overgangen werden te abrupt gereden, en dan vooral de overgangen terug
- Halsstrekken werd nauwelijks getoond en ze gaf hem ook niet erg veel lengte
- Middengangen mogen nog veel meer en dan vooral de galop
- Ruiter klappert met benen en zit af en toe wat achterover

als het paard niet zo had gekantelt was ik wel veel hoger uitgekomen, dat heb ik behoorlijk afgestraft :j

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:11

ik ben wel benieuwd wat de jury van horse event uiteindelijk heeft gegeven en op welke punten is er gekeken

cindy1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:14

ik denk dat het rond de 180 uit zal komen, wat me ook het waardigst lijkt !

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 19:15

cindy1000 schreef:

Vul het formulier een keer in en je weet het zeker!

cindy1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:39

Sansje schreef:
cindy1000 schreef:

Vul het formulier een keer in en je weet het zeker!

heb ik al gedaan ik ha 185. Maar ik denk door de jury's van HE

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:47

Ik kom uit op 175. Heb voor alles apart gekeken, maar vond toen ik zag hoeveel ik uiteindelijk had, dat het ook wel klopte.
T is een combinatie die er echt wel gaat komen, maar nog wat ruggebruik mist, waardoor paard kantelt en alle oefeningen net 6jes worden. Tuurlijk zitten er ook wel paar 8en en 7ens in (1x 8 en paar 7ens), maar de 5en en ook een 4 trekken het weer naar beneden.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 20:03

Ik kwam uit op 176 punten :)
Jammer dat de amazone de proef niet netjes afwerkt. Het is een beetje rommelig.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 20:23

Ik kwam uit op 181 punten met als aanmerkingspunten het wijken voor linkerbeen onregelmatig, kantelt. rechts kantelt. middengalop mag veel duidelijker overgang gereden worden. Achterwaarts slordig te gehaast gereden naar mijn idee volgensmij nog wel op een voldoende uitgekomen ivm diagonaalgewijs gaan.
ook afgerekend op halsstrekken wat er bijna niet uitkwam dit was volgensmij een 5.
middenstap mag meer lengte in frame krijgen maar daar had ik denk ik nog wel een 6!

verder als algeheel beeld is het beengebruik van amazone

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 20:24

Precies 180 punten, net als in de 2e proef.
En dat terwijl mijn losse cijfers weer heel wisselend zijn.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 20:35

ReneeMonty schreef:
jury schreef:
Ik vind het echt super hoe jullie het ook beargumenteren. En bij het totaal aantal punten ff checken of dit nu eigenlijk wel klopt met je gevoel. Mijn complimenten!

RM, wat zag je nog wel van die middengalop?
Hij zat in de (goede) galop? Hoe was aanleuning? Werd de lijn gereden die er gereden moest worden? etc.
Kortom er ging ook nog wel wat goed. Bij een 1 mag je bijna niets meer van de oefening herkennen.

Hieronder de omschrijving van de punten zoals deze omschreven worden.
10 uitmuntend, absolute perfectie
9 zeer goed, exact op de juiste wijze en juiste lijn, scala bijna perfect
8 goed, precies en op juiste lijn, scala goed
7 tamelijk goed, tamelijk precies en op juiste lijn, scala tamelijk goed
6 bevredigend, of exact en precies uitgevoerd maar basis zwakheden, of scala goed maar uitvoering weinig precies en exact.
5 voldoende, tamelijk exact en precies maar duidelijke zwakheden in scala, of ernstige fouten maar scala tamelijk bevredigend
4 onvoldoende, tamelijk exact maar zwak scala, of tamelijk goed scala maar duidelijk fouten
3 tamelijk slecht, weinig precies uitgevoerd, serieuze problemen in scala
2 slecht, weinig precies , zeer ernstige problemen scala
1 heel slecht, nauwelijks meer te herkennen, verzet, stormt weg etc
0 niet getoond, geen enkel fragment uitgevoerd

Blijf toch bij een 1 de oefening is niet getoond een 0 was niet mogelijk helaas anders had ik dat ingevuld. Ze volgt de hoefslag en ze galoppeerd met aanleuning dat is allemaal heel goed helaas is de oefening die gevraagd word middengalop en het was toch echt een arbeidsgalop zelfs 2 keer. Het word gewoon niet uitgevoerd zoals bijvoorbeeld de middendraf die was niet goed maar je zag wel verschil tussen arbeidsdraf en middendraf, aangezien er daar duidelijk gereden word naar wat er gevraagd word geef ik punten voor de mooie lijn die gereden word, de aanleuning en al het andere wat dan meespeelt. Ook halsstrekken was niet goed maar heb daar wel punten gegeven werd er totaal niet gestrekt ook niet een beetje werd dat ook een 1 wat dus niet het geval was hierbij. Bij de middengalop lijkt het of er niets geprobeerd word oftewel de oefening word overgeslagen en we galopperen door naar de volgende oefening daar krijg je van mij geen punten voor. :P Of er word wel geprobeerd naar de middengalop te schakelen maar het paard reageerd niet wat te begrijpen valt als je naar het vele drijven kijkt. Dat is de rede voor mij om een 1 te geven of liever nog een 0, wat ik niet zie geef ik ook geen punten voor. Er zijn zeker goed punten alleen deze oefening moet je toch duidelijk verschil kunnen zien en dat was er helaas niet.

Ik vind het apart dat je op een 1 uitkomt.
Heb een keer zelf een jurycursus voorgereden en bij de nabespreking gezeten en er word sowieso al een punt gegeven voor het feit dat ze de juist lijn rijd! verder doet het paard niks mis, hij toont alleen vrij weinig middengalop.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 20:57

The_Stig schreef:
Zit net even snel te scrollen door de uitslagen van de Hippiade. Hoop dat de KNHS de uitslagen van de Hippiade onder de loep gaat nemen. Hoe kan het dat iemand, 179, 202 en 177 punten krijgt voor dezelfde proef!!! Dan gaat er toch iets mis met het jureren lijkt mij...

Dit topic laat precies zien hoe dat mogelijk is :-) Vind het daarom een heel nuttig topic!!!
Er moet meer duidelijkheid komen, de richtlijnen geven kennelijk nog veel te veel ruimte voor discussie of mensen zijn onvoldoende op de hoogte van de richtlijnen.

Dat er iets mis gaat met het jureren, is een conclusie die ik (en niet alleen ik) al jaren trek. En dat is niet in het belang van de sport, niet in het belang van de ruiter en niet in het belang van het paard.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 21:01

Ik vond het vooral moeilijk om te kiezen tussen een 6 en een 7, voor sommige dingen was een 6 net te laag, maar een 7 te hoog.
Als dat bij een aantal onderdelen zo is kan het zo 10 punten verschillen.

Erg leuk deze topics :j

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 21:03

Ik kom uit op 171. Je hebt een best fijn bewegend paard, maar wat aan aanleuningsprobleem zeg. Tong hangt er telkens uit en in iedere overgang zie ik een paard dat tegen de hand komt. Meer van achter naar voren rijden en zorgen dat de aanleuning fijn en constant wordt.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 21:38

Ik kwam uit op 178 punten. Ik stoorde me wat aan de onrustige benen van de amazone, dit deed het algehele plaatje niet ten goede. Leek alsof het paard niet voldoende aan het been was, en de amazone er veel te veel aan moest werken. Kostte ook punten voor de impuls. Tijdens het wijken kantelde het paard het hoofd, ook mocht hij net wat rechter blijven. Hals strekken heb ik weinig tot niet niet gezien, zonde. Ook middengalop en middendraf moest meer zijn. Middenstap vond ik erg netjes gereden.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 21:40

is deze combinatie echt M1+ 18 :oo
reageren de combinaties zelf eigenlijk ook nog ?
en welke bokker is dit dan ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 22:17

Ik ga de naam niet openbaar maken, maar met een beetje zoekwerk ben je er snel ;) En deze combi is inderdaad M1+18. Had ze eerder L1 gedacht, met net de overstap naar L2. De basis zit hier echt niet in helaas, en dit gaat, als ze uiteindelijk in de Z komt, zwaar afgestraft worden, want dan gaat het paard enkele oefeningen gewoon niet meer kunnen en willen doen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 22:18

Ja, en de Lichte Tour wordt ook lastig misschien... %-) Laat staan Grand Prix.

Maar volgens mij hebben we het hier over een L2 proef en was het doel te beoordelen naar maatstaven van die klasse :-)

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 22:22

Ik kwam uit op 180 punten.
De stap vond ik bij dit paard goed. Middendraf moest naar mijn idee ruimer, ze versnelde nu vooral. Voor het wijken had ik ook 2 onvoldoendes gegeven dor het kantelen en impulsverlies. Ook het halsstrekken heb ik een 4 voor gegeven, twijfelde tussen een 3 en een 4..
Heel leuk initiatief, erg leerzaam!

_Memphis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 22:46

Ik kwam uit op 176!

Paard had een goede stap, maar wordt een beetje hectisch in de aanleuning. Wat me erg stoorde was de onrustige aanleuning, nog niet eens zozeer de zit van de ruiter. Halsstrekken heb ik een 4 gegeven, wat minstens ook een 3 had mogen zijn, naar mijn idee was het gewoon niet getoond. Voltes in galop waren erg netjes, middengalop had meer bemerkt mogen worden. In het wijken kantelde het paard inderdaad heel veel en mistte het wat impuls.

Vond het erg leuk om te doen! :)

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 23:31

175, erg drukke uitstraling over het geheel. De benen van de amazone zijn erg onrustig en ook haar binnenhand vind ik soms te actief. Het kantelen in het hoofd heeft er voor mij vooral voor gezorgd dat er geen winst gereden werd.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 10:04

Ik kom precies op 180 punten uit. Het is het net allemaal niet. Vooral het halsstrekken en het wijken zijn niet goed genoeg. De rest blijft vaak op een 6-je hangen vanwege de onrustige aanleuning en/of het gemis aan impuls. Het paard kan wel fijn bewegen, maar het is het allemaal net niet. Af en toe wil ik naar de 7 maar kan ik dat niet omdat aan het eind van de oefening een storing optreedt. Erg jammer. Een beetje groenig nog allemaal.