Hoofdstelloze buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 12:49

xTammyy schreef:
elodi schreef:
maar stel dan dat er een ongeluk gebeurd kan je altijd tegen je advocaat zeggen dat je pony goed was opgetuigd enz.

Als we gaan bedenken van stel dit stel dat, dan kan je beter in je bed blijven liggen ;)

Ach, dan kan ik de autogordel voortaan ook wel aflaten; ik kén mijn auto, hij remt, en waarom zou ik stellen dat ik er een ongeluk mee krijg? :')
Sorry, maar je opmerking vind ik zo'n dooddoender...

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 13:08

Ik vind het ook erg opmerkelijk dat TS om het gebruik van een neckrope te vergoelijken, meteen de allerscherpste bitten noemt... overdrijven is ook een vak, meisje. En als ik zie dat je dan opmerkingen maakt, dat mensen maar beter hun mond kunnen houden omdat ze hun mening niet kunnen/willen bijstellen... beetje in een spiegeltje gekeken zeker?

Jij bent en blijft overtuigt van het feit dat jij en jouw paard NOOIT een gevaar voor anderen zijn, NOOIT een gevaar voor jezelf zijn, ALLES al weten... nou meid, succes ermee. Ik hoop echt met heel mijn hart dat jij nooit een ernstig ongeluk krijgt en DAN pas leert, wanneer het te laat is. Want geloof me, er zijn hier genoeg mensen die allemaal HUN mening hebben gegeven, je op de gevaren hebben gewezen, en geloof mij nou maar, dat deden ze echt niet omdat hen nooit iets is overkomen. In tegendeel zelfs, waarschijnlijk.

Maar goed, je bent jong, je wil graag pronken met wat jij allemaal wel niet kan - misschien om bevestiging hiervan te krijgen, weet ik veel. Je kon op je vingers natellen dat een aantal van de toch wel wat ervaren mensen (niet alleen in de paarden wereld, maar ook gewoon in het leven zelf!) je op de onverantwoordelijkheid van jouw gedrag zouden wijzen, maar toch zet je het op Bokt. Dan moet je ook niet na afloop zeuren en zeggen dat mensen hun mond maar eens moeten houden.

Zolang er kids zijn zoals jij, die dit soort zaken in een potentieel gevaarlijke situatie op Bokt plaatsen, zullen er volwassenen zijn die die kids wijzen op de gevaren. En terecht.

Edit: Vind trouwens je onderschrift erg interessant, TS, misschien dat je er zelf eens naar moet luisteren:
Als je iets goeds ziet, geef dan een compliment.
Als je iets fouts ziet, bied dan je hulp aan.
- Nelson Mandela
Wij zien iets fouts, wij bieden hulp (advies) aan, maar als dit op dovemans oren valt, tja... dan valt er weinig meer te complimenteren. :-)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 13:16

xTammyy, ik wil evenmin vervelend overkomen, maar het is niet Ayasha die met de bezwaren naar voren kwamen. Ik heb niet teruggeken maar volgens mij was ik een van de eerste. Die bezwaren heb je met geen enkel steekhoudend argument ontkracht. Sterker nog; je hebt herhaaldelijk kenbaar gemaakt dat je 'onze bezwaren' niet erkent. Je goed recht, maar dan is het in een discussie-forum ook het goede recht van de verschillende deelnemers, je keer op keer duidelijk te maken waarom het zo onverantwoord was en dat dit helemaal geen goed voorbeeld is en ZEKER GEEN NAVOLGING VERDIEND. Maar iedere keer geef je zelf aanleiding om te antwoorden. Zoals ook je uitleg dat je van te voren gekeken hebt of het qua verkeer veilig was. Ook daarmee lok je navolging uit. Een onnozel meisje of jongetje meent goed uitgekeken te hebben op een straatje dat zij/hij ohzo goed kent en herhaalt wat jij deed. Maar als het nu toch misgaat en er brokken van komen. Denk je dat de ouders van dat slachtoffertje, als zij de link kunnen leggen met jou filmpje, veel hebben aan jou uitleg?? Ik denk het niet.

Niemand is tegen jou, bijna iedereen heeft waardering voor de prestatie, maar velen die het dus niet slecht met je menen, wijzen op de grote bezwaren van je gedrag; trek er een lering uit.

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 13:21

StefenYnia schreef:
Ik vind het ook erg opmerkelijk dat TS om het gebruik van een neckrope te vergoelijken, meteen de allerscherpste bitten noemt... overdrijven is ook een vak, meisje. En als ik zie dat je dan opmerkingen maakt, dat mensen maar beter hun mond kunnen houden omdat ze hun mening niet kunnen/willen bijstellen... beetje in een spiegeltje gekeken zeker?

Jij bent en blijft overtuigt van het feit dat jij en jouw paard NOOIT een gevaar voor anderen zijn, NOOIT een gevaar voor jezelf zijn, ALLES al weten... nou meid, succes ermee. Ik hoop echt met heel mijn hart dat jij nooit een ernstig ongeluk krijgt en DAN pas leert, wanneer het te laat is. Want geloof me, er zijn hier genoeg mensen die allemaal HUN mening hebben gegeven, je op de gevaren hebben gewezen, en geloof mij nou maar, dat deden ze echt niet omdat hen nooit iets is overkomen. In tegendeel zelfs, waarschijnlijk.

Maar goed, je bent jong, je wil graag pronken met wat jij allemaal wel niet kan - misschien om bevestiging hiervan te krijgen, weet ik veel. Je kon op je vingers natellen dat een aantal van de toch wel wat ervaren mensen (niet alleen in de paarden wereld, maar ook gewoon in het leven zelf!) je op de onverantwoordelijkheid van jouw gedrag zouden wijzen, maar toch zet je het op Bokt. Dan moet je ook niet na afloop zeuren en zeggen dat mensen hun mond maar eens moeten houden.

Zolang er kids zijn zoals jij, die dit soort zaken in een potentieel gevaarlijke situatie op Bokt plaatsen, zullen er volwassenen zijn die die kids wijzen op de gevaren. En terecht.

Edit: Vind trouwens je onderschrift erg interessant, TS, misschien dat je er zelf eens naar moet luisteren:
- Nelson Mandela
Wij zien iets fouts, wij bieden hulp (advies) aan, maar als dit op dovemans oren valt, tja... dan valt er weinig meer te complimenteren. :-)

Ik ben ervan overtuigt dat wanneer je met een paard op straat komt dat je sowieso een gevaar betekent voor de maatschappij want in de maatschappij vandaag horen er enkel auto's, vrachtwagens en moto's en dergelijke. ( = met een paard erin = verhoogd risico)
Dus waarom dan enkel reageren op iemand die zonder hoofdstel rijdt en waarom niet op alle ruiters in het algemeen?

En wat fijn dat de mensen alles beter weten over wat het beste is.
Ik vind het leuk om te zien wat TS doet, risico heb je altijd dus ga ik niet zitten zwanzen op wel of geen hoofdstel om hebben.
En een mens heeft meer dan werk genoeg met eerst naar zichzelf te kijken voordat men anderen gaat beoordelen.

Kadankovitch

Re: Hoofdstelloze buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 13:38

Het antwoord op uw vraag is simpel. Men kan het in het verkeer begeven van paarden om historische en maatschappijke redenen niet meer verbieden. Dat zou onrealistisch zijn, maar duidelijk onverantwoord gedrag moet paal en perk gesteld worden. Als door zulk gedrag een ongeluk gebeurd en staat in de krant:"RUITER VEROORZAAKT ZWAAR ONGELUK". En niet:"ruiter die persé hoofdstelloos wilt rijden". Dan slaat het terug op alle ruiter, met alle optomingen. Voor dat je het weet, komt een politicus/ca naar voren die het buitenrijden nog verder aan banden wilt leggen. Bijvoorbeeld door het bitloos rijden te verbieden. En dan zijn de verstandige ruiters die zo buitenrijden, het slachtoffer. Dat kan onmogelijk de bedoeling zijn. Ik ben er van overtuigd dat de TS dat ook niet zou willen.
Ik schrijf dat uit ervaring. Dezelfde ervaring die heel terecht werd aangehaald door StefenYnia.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 13:40

muiske07 schreef:
StefenYnia schreef:

- Nelson Mandela

Ik ben ervan overtuigt dat wanneer je met een paard op straat komt dat je sowieso een gevaar betekent voor de maatschappij want in de maatschappij vandaag horen er enkel auto's, vrachtwagens en moto's en dergelijke. ( = met een paard erin = verhoogd risico)
Dus waarom dan enkel reageren op iemand die zonder hoofdstel rijdt en waarom niet op alle ruiters in het algemeen?

En wat fijn dat de mensen alles beter weten over wat het beste is.
Ik vind het leuk om te zien wat TS doet, risico heb je altijd dus ga ik niet zitten zwanzen op wel of geen hoofdstel om hebben.
En een mens heeft meer dan werk genoeg met eerst naar zichzelf te kijken voordat men anderen gaat beoordelen.

*Zucht* Daar gaan we weer. Weer met die vingertjes wijzen, weer geen concrete onderbouwingen. Het is alweer een herhaling van wat reeds gezegd is. Dus laat ik dan ook maar weer in herhaling vallen, he...

Overigens, ik zeg nergens dat ik het beter weet, dus waar je die stelling vandaan haalt, mag je mij eens uitleggen. Dat vind ik ook helemaal niet netjes van je. Ik zeg ook nergens dat men helemaal niet met neckrope mag rijden, alleen geef ik heel duidelijk aan waarom ik dit geen goed idee vind, en vervolgens word ik aangevallen door mensen zoals jij, die totaal geen stellingen onderbouwen, maar alleen maar aangeven dat ik 'zeur'.

Ja, risico heb je altijd, dat weet ik ook wel. En er zullen ook best wel paardjes zijn die net zo goed op een neckrope reageren dan op een hoofdstel, onder bepaalde omstandigheden. Maar op de openbare weg, bijvoorbeeld, waar je een hele grote kans hebt mede weggebruikers tegen te komen, en dat heb ik niet alleen al vaker gezegd, ook anderen, VIND IK het geen goed idee. VIND IK dat er te veel risico in het spel zit. VIND IK dat er te veel factoren zijn waar je zelf geen invloed op kan uitoefenen. VIND IK dat je op zo'n moment beter met een hoofdstel kan rijden. HET HOEFT GEEN BIT TE HEBBEN, ER ZIJN OOK GENOEG BITLOZE HOOFDSTELLEN. Maar je verhoogt nu eenmaal de kans op verminderde controle in het verkeer op het moment dat je alleen een neckrope gebruikt. Dat betekend niet dat het ALTIJD fout gaat, dat een hoofdstel ALTIJD beter is voor een paard. Ik word een beetje ziek van al dat zwart-wit gezever, hoor.

En weet je wat mij ook opvalt, elke keer als de zogenaamde 'tegenstanders' een argument op tafel leggen, een duidelijk argument, met redenering, goed doordacht, etc. Komen degene die vinden dat een neckrope net zo goed werkt met de stelling die neerkomt op: Jullie zeuren, neckrope is net zo goed, bla bla bla bla. Ik neem het niet eens meer serieus.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 13:44

Kadankovitch schreef:
Het antwoord op uw vraag is simpel. Men kan het in het verkeer begeven van paarden om historische en maatschappijke redenen niet meer verbieden. Dat zou onrealistisch zijn, maar duidelijk onverantwoord gedrag moet paal en perk gesteld worden. Als door zulk gedrag een ongeluk gebeurd en staat in de krant:"RUITER VEROORZAAKT ZWAAR ONGELUK". En niet:"ruiter die persé hoofdstelloos wilt rijden". Dan slaat het terug op alle ruiter, met alle optomingen. Voor dat je het weet, komt een politicus/ca naar voren die het buitenrijden nog verder aan banden wilt leggen. Bijvoorbeeld door het bitloos rijden te verbieden. En dan zijn de verstandige ruiters die zo buitenrijden, het slachtoffer. Dat kan onmogelijk de bedoeling zijn. Ik ben er van overtuigd dat de TS dat ook niet zou willen.
Ik schrijf dat uit ervaring. Dezelfde ervaring die heel terecht werd aangehaald door StefenYnia.

Een hele goede redenering ook, laten we wel wezen, politici zien maar al te graag een goede reden om gekozen te worden door het publiek, en als er (god forbid...) op deze manier een ongeluk gebeurd, wordt dit meteen aangegrepen als reden om te gebruiken in de politiek. En zoals Kadankovitch zeer terecht stelt, worden degene die -wel- op een verantwoorde manier met hun paard omgaan in het verkeer de dupe. Dat zou erg jammer zijn.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:13

Ik gaf jarenlang les in een stal in de buurt van Bonn (Duitsland). Het was daar altijd gebruikelijk dat de ruiters de mest die de paarden op het korte onverharde stuk weg lieten vallen zo snel mogelijk op te ruimen, ten laatst voor invallen van de nacht. Slecht één ruiter, een van mijn lesklanten, hield zich daar nooit aan. Kort samengevat, gebeurde het volgende; een auto met een zeer aardige oude buur van de manege glijdt uit met de fiets over de platgereden paardenflat, het was inmiddels nacht. Hij komt erg lelijk ten val en breekt z'n heup. Dat voorval wordt door z'n dochter aan de plaatselijke krant gemeld. Men heeft vast kunnen stellen van wiens paard de mest afkomstig was (drie keer raden??). Kort voor de gemeenteraadsverkiezingen wordt het door de "gemeentepartij"opgepikt. Zij eisen een uitrij-verbod. De burgemeester die herverkozen wil worden, meent dat hij wat moet doen en legt zo'n tijdelijk verbod op. De hele zomer kon niet uitgereden worden. Na de verkiezingen werd het verbod opgeheven, maar de plicht opgelegd de mest onmiddelijk op te ruimen; dus afstappen en met iets(??) de mest wegruimen.
Dit soort voorvallen maken je natuurlijk erg oppassend. Ik snap ook wel dat veel jongeren dit argwaan niet hebben. Jammer is alleen dat ze erop staan dezelfde fouten te willen maken die wij ook gemaakt hebben, maar wij waren vaak niet gewaarschuwd. Internet biedt het ongekende voordeel dat er een grotere ervaringsuitwisseling tussen jong en oud (wat ik hier al bijgeleerd heb), maar in dit geval verbaast mij de koppige houding van sommigen toch wel.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:22

En ik ben van mening dat als TS op een weg rijdt waar amper verkeer komt en ze alle ruimte heeft om haar paard bij te sturen.
Ze heeft voor een filmpje van een paar minuten het hoofdstel uitgedaan, toegegeven er kunnen in die paar minuten vreselijke dingen gebeuren, maar TS geeft aan dat ze op een goed overzichtelijke weg zat.

Pronken met wat je allemaal wel niet met je paard kan....Zo te zien doet TS aan vrijheidsdressuur omdat ze het leuk vindt, om nieuwe trucjes aan haar paard te leren en is ze niet speciaal zonder hoofdstel buiten gaan rijden om bokkers te laten zien hoe stoer dat wel niet is.

Blijkbaar hebben sommige bokkers nog nooit dingen gedaan op jongere leeftijd die je later misschien nooit meer zal doen (en als ik nu een tegenreactie krijg in de trant van "jawel, maar ik heb nooit anderen/medeweggebruikers daarmee in gevaar gebracht blablabla" dan krijg je een ferme aai over je bol omdat je zo verschrikkelijk correct en braaf geweest bent in je jeugd).

Verstandig buitenrijden is niet buitenrijden, want ongelukken zitten in een klein hoekje zoals iedereen al zegt.
Wat ik al eerder schreef; ik ben met mijn paard in volledige optoming waarschijnlijk een groter gevaar voor medeweggebruikers dan TS zonder hoofdstel.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:25

Kadankovitch schreef:
Ik snap ook wel dat veel jongeren dit argwaan niet hebben. Jammer is alleen dat ze erop staan dezelfde fouten te willen maken die wij ook gemaakt hebben, maar wij waren vaak niet gewaarschuwd. Internet biedt het ongekende voordeel dat er een grotere ervaringsuitwisseling tussen jong en oud (wat ik hier al bijgeleerd heb), maar in dit geval verbaast mij de koppige houding van sommigen toch wel.

Uiteraard, maar lees ook eens te opmerkingen van sommige bokkers die er niet mee akkoord zijn.
Zoals men hier zegt: c'est la tone qui fait la musique en die toon is soms bijzonder onaardig en betweterig.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:28

Kadankovitch schreef:
Ik gaf jarenlang les in een stal in de buurt van Bonn (Duitsland). Het was daar altijd gebruikelijk dat de ruiters de mest die de paarden op het korte onverharde stuk weg lieten vallen zo snel mogelijk op te ruimen, ten laatst voor invallen van de nacht. Slecht één ruiter, een van mijn lesklanten, hield zich daar nooit aan. Kort samengevat, gebeurde het volgende; een auto met een zeer aardige oude buur van de manege glijdt uit met de fiets over de platgereden paardenflat, het was inmiddels nacht. Hij komt erg lelijk ten val en breekt z'n heup. Dat voorval wordt door z'n dochter aan de plaatselijke krant gemeld. Men heeft vast kunnen stellen van wiens paard de mest afkomstig was (drie keer raden??). Kort voor de gemeenteraadsverkiezingen wordt het door de "gemeentepartij"opgepikt. Zij eisen een uitrij-verbod. De burgemeester die herverkozen wil worden, meent dat hij wat moet doen en legt zo'n tijdelijk verbod op. De hele zomer kon niet uitgereden worden. Na de verkiezingen werd het verbod opgeheven, maar de plicht opgelegd de mest onmiddelijk op te ruimen; dus afstappen en met iets(??) de mest wegruimen.
Dit soort voorvallen maken je natuurlijk erg oppassend. Ik snap ook wel dat veel jongeren dit argwaan niet hebben. Jammer is alleen dat ze erop staan dezelfde fouten te willen maken die wij ook gemaakt hebben, maar wij waren vaak niet gewaarschuwd. Internet biedt het ongekende voordeel dat er een grotere ervaringsuitwisseling tussen jong en oud (wat ik hier al bijgeleerd heb), maar in dit geval verbaast mij de koppige houding van sommigen toch wel.

Helemaal mee eens inderdaad, als zoiets gebeurd heeft het nare gevolgen voor een ieder. Wat ik erg jammer vind, inderdaad, is dat alle raad gewoon in de wind wordt geslagen. En helaas het meeste van jonge mensen die de gevaren misschien nog niet kennen / begrijpen / willen inzien. En mensen die aanhangers zijn van VD/NH. Welgeteld heb ik nog maar 2 of 3 mensen gezien, die ook aan NH/VD doen en inderdaad wel de gevaren zien, en dit dus ook nooit zouden doen. Ik ben er daar 1 van.

Door mijn gebroken rug (nee, niet van het paard, wel van de zoldertrap) heb ik een tijd niet mogen rijden. Toen ben ik begonnen met NH/VD. Mijn Fjord pakt dit super op en ik kan ook niet anders zeggen, ik ben apetrots op haar, en vermaak me tegenwoordig vaak meer met VD/NH dan met het rijden zelf (dressuur vind ik leuk, maar t'is meer recreatie vandaag de dag). Puur vanwege de band die ik met mijn paard heb. Ik kan wandelen met haar, zonder haar ook maar aan een lijntje te hebben. Dit doen we echter ALLEEN in de bak en op het AFGEZETTE erf van de stal waar zij staat. Ja, ik ben ervan overtuigd dat zij mij ook echt wel zal volgen buiten, en van zeer weinig zal schrikken. Maar wat als er nu toch iets gebeurd waar ik geen invloed op heb? Dat is een risico dat ik gewoonweg niet zou willen nemen. Ik moet er niet aan denken dat door mijn nalatendheid iemand anders in gevaar zou komen!

NH/VD is leuk, net als de meeste andere vaardigheden, en zal misschien een betere band opbouwen dan andere vaardigheden. Maar dat betekend niet dat je dan maar ineens roekeloos moet worden. Het moment waarop jij roekeloos wordt, is het moment dat jij een toenemend gevaar voor anderen wordt. (En jezelf.)

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:33

Vind het er erg leuk uitzien en daarvoor mijn complimenten, maar heel erg onverantwoord. Op jouw leeftijd zag ik ook bijna nergens gevaar in.
Natuurlijk ken je je paardje, maar er kan ALTIJD iets onverwachts gebeuren.
Begrijp dan ook niet dat je onnodig risico neemt.
Heb zelf weleens een ongeluk gehad met een zeeeer betrouwbaar paard en ik vraag mij serieus af of ik zonder cap geen ernstig hesenletsel of erger gehad zou hebben...
Dit paard kende ik heel goed, maar er ontstond gewoon een onvoorspelbare situatie en toen ging het helemaal mis. Je hebt niet alle omstandigheden om je heen in de hand helaas.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:39

nobel1 schreef:
Kadankovitch schreef:
Ik snap ook wel dat veel jongeren dit argwaan niet hebben. Jammer is alleen dat ze erop staan dezelfde fouten te willen maken die wij ook gemaakt hebben, maar wij waren vaak niet gewaarschuwd. Internet biedt het ongekende voordeel dat er een grotere ervaringsuitwisseling tussen jong en oud (wat ik hier al bijgeleerd heb), maar in dit geval verbaast mij de koppige houding van sommigen toch wel.

Uiteraard, maar lees ook eens te opmerkingen van sommige bokkers die er niet mee akkoord zijn.
Zoals men hier zegt: c'est la tone qui fait la musique en die toon is soms bijzonder onaardig en betweterig.

Tja, en zo kan je ook zeggen dat de mensen die 'pro' neckrope zijn alle waarschuwingen maar van de hand doen als zijnde gezeur, terwijl, comme tu le dit; 'c'est la tone qui fait la musique' van hun kant juist betweterig is. Er wordt niets onderbouwd dan alleen maar 'ja maar ik ken het paardje goed' gezegd. Er wordt niet gereageerd op de daadwerkelijk onderbouwde argumenten en terechte vragen van degene die hier kanttekeningen bij zetten.

Natuurlijk hebben we allemaal toen we jong waren domme dingen gedaan. Maar die werden NIET op het internet gezet (in mijn tijd WAS er niet eens internet toen ik TS d'r leeftijd had...), waardoor andere, niet bekwame mensen op domme ideeen worden gebracht. Natuurlijk hebben we domme dingen gedaan in onze jeugd, en zullen er vast dingen bij hebben gezeten waarbij we anderen ook in gevaar brachten. En als er dan volwassenen waren die daar achter kwamen, kregen wij ook te horen wat de gevolgen wel niet zouden kunnen zijn, voor ons en anderen. Dus ga dit nu niet recht praten met 'wat men allemaal wel niet deed toen men jong was'. Er was toen geen excuus voor ons. Er is nu geen excuus voor TS. Het enige nadeel nu, is dat je op het internet je zaken publiekelijk maakt, en zeker door het op Bokt te zetten, kan je er van uitgaan dat mensen je (TERECHT!!!) op eventuele gevaren wijzen.

Je kan banketstaaf als brugman, het is niet goed te praten, zeker als de waarschuwingen vervolgens op een zeer arrogante manier van tafel worden geschoven wanneer men alleen maar inzicht probeert te creeeren. Ooit van het gezegde gehoord: Te groot voor servet, te klein voor tafellaken? Als je je als servetje met een tafelkleed wil meten, zul je toch echt met meer moeten komen dan: Ja maar ik ken mijn paard en de weg goed, hoor!

Edit: En ja, ik ben erg direct. Dat maakt mij niet arrogant, noch betweterig. Maar goed, ieder z'n mening. Niet mijn fout als men het verschil niet ziet.
Laatst bijgewerkt door StefenYnia op 09-04-12 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 14:40

Door jullie reacties zie ik nu in wat er had kunnen gebeuren, dat is echt zo. Maar het was inderdaad maar voor een paar minuutjes, omdat ik het op de camera wilde zetten.
Het zal dan wel er aan liggen dat ik nog maar 16 ben en waarschijnlijk minder snel over de eventuele gevolgen van iets na denk.
Ik ga dit echt niet elke dag doen, ik bedoel waarom zou ik dat doen? Nogmaals, ik wilde dit gewoon laten zien wat ik kan en wat ik bereikt heb in de 2 jaar dat ik [***] heb.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 14:42

StefenYnia, Jij bent van mening dat mensen dit willen gaan na doen? Maar dat heb je toch ook met alle VD filmpjes of bij het springen of dressuren of wat dan ook? je hebt altijd mensen die het na gaan doen, maar mij lijkt dat iedereen slim en wijs genoeg is om dit niet zo maar even na te gaan doen?

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:52

xTammyy schreef:
StefenYnia, Jij bent van mening dat mensen dit willen gaan na doen? Maar dat heb je toch ook met alle VD filmpjes of bij het springen of dressuren of wat dan ook? je hebt altijd mensen die het na gaan doen, maar mij lijkt dat iedereen slim en wijs genoeg is om dit niet zo maar even na te gaan doen?

Nee, ik geef alleen aan dat, net als zoals je zegt, bij andere VD/NH, mensen dit na KUNNEN gaan doen. Nu is er echter een groot verschil tussen VD/NH, of dressuur/springen in de wei/bak/longeer cirkel etc. En het rijden langs de openbare weg met alleen een neckrope.
Als je dingen nadoet op het terrein waar je je paard houdt, kan er vaak snel iemand in de buurt zijn om te helpen als het fout gaat. Op de openbare weg komen we weer terug op dezelfde gevaren die hier al voorbij zijn gekomen. Men brengt onnodig anderen in eventueel gevaar.

En ik ga niet weer een hele discussie aan over het zogenaamde feit dat er uitzonderingen zijn. Vast en zeker, maar daar gaat het niet om. Het gaat om 'in de regel'.

Ik denk niet dat je kan oordelen of iedereen hier wel of niet slim genoeg voor is. Ik had ook nooit gedacht dat ik sommige domme dingen die ik op Bokt zie (Nee, voel je nou niet aangesproken, als het over jou persoonlijk had gegaan, was ik echt wel zo direct om dat zo te stellen) zou zien op een openbaar forum. Dus ik sta dan ook nergens meer van te kijken.

Alles heeft nu eenmaal consequenties in het leven. Zelfs het posten van een video op een forum. Denk ook niet dat je het fijn zou vinden te horen te krijgen (ook al eerder gemeld door mensen...) dat er een meisje is geweest, jonger dan jij, die nog minder inschattingsvermogen heeft, die dit ook maar eens is gaan proberen met haar Shetje, en vervolgens met Shet en al onder een auto is gekomen. Ja, ik stel een HEEL cru voorbeeld, maar het behoort tot de mogelijkheden die zouden kunnen gebeuren. En denk je eens in hoe jij je zou voelen, als die ouders jouw topic/video tegenkomen en beseffen dat door jouw video, hun dochter nu dood is?

Natuurlijk, het is makkelijk gezegd dat er altijd wel wat kan gebeuren. Ik ben tenslotte ook van de trap gedonderd, twee jaar geleden, en ik heb toen de domme pech gehad mijn rug te breken. Maar we kunnen er wel met z'n allen wat aan doen om de eventuele risicos een beetje terug te dringen, door niet onnodig risico te verspreiden.

Edit: En als we dan toch met buitenlandse spreekwoorden gaan gooien:
A little common sense goes a long way.
En logisch nadenken ontbreekt het soms een beetje aan, als ik Bokt af en toe lees.
Laatst bijgewerkt door StefenYnia op 09-04-12 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 14:57

Als iemand dit na zou doen met deze gevolgen, ja dan zou ik me zeker rot voelen. Maar op die manier kan je niks meer online zetten uit angst dat mensen het na doen of wel dan?

Nja dit is denk ik gewoon een eindeloze discussie over iets wat niet meer ongedaan kan worden gemaakt

Chantal_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:58

Jongens, kom op... Er was niemand in de buurt, en het paard zag er niet uit alsof hij iets heel geks van plan was...

Ik snap dat er veel risicos aan zitten en het onverantwoordelijk is.
Maar ik denk dat deze ruiter dat ook zelf had kunnen bedenken van te voren, en het dus niet veel nut heeft om het haar nog een keer duidelijk te maken wat er allemaal fout is....

Je zou bv kunnen zeggen dat het handigger was gewwest om een knoop in de teugels te leggen, zodat ze het hoofdstel niet af hoeft te doen...

Jammer dat jullie er niet een beetje van kunnen genieten. :(:)

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:59

Kom op, nu heeft TS ook nog een voorbeeld functie en bestaat er een kans dat eventueel een kind met een shet dit ziet,het ook wil en zodoende een bloedbad veroorzaakt?!
Jij hebt op je profiel een foto waarop een fjord je een kus geeft, stel een kind ziet dit en wil haar aggri shet dit leren en haar halve gezicht wordt eraf gescheurd, hoe zou jij je voelen als door jouw foto een kind mismaakt door het leven moet?

Dit is bovenste is niet eens snerend bedoelt,maar dan kan je elk foto topic van bokt wel eraf halen: kind ziet ander kind springen en wil het ook, pony kan het niet en kind breekt nek; kind ziet iemand western rijden, wil het ook,pony struikelt breekt been en kind ligt eronder.
Men gaat er in theorie vanuit dat mensen enig gezond verstand hebben zo niet dan treed ik mijn optiek de theorie van Darwin in werking.

Chantal_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:01

nobel1 schreef:
Kom op, nu heeft TS ook nog een voorbeeld functie en bestaat er een kans dat eventueel een kind met een shet dit ziet,het ook wil en zodoende een bloedbad veroorzaakt?!
Jij hebt op je profiel een foto waarop een fjord je een kus geeft, stel een kind ziet dit en wil haar aggri shet dit leren en haar halve gezicht wordt eraf gescheurd, hoe zou jij je voelen als door jouw foto een kind mismaakt door het leven moet?

Dit is bovenste is niet eens snerend bedoelt,maar dan kan je elk foto topic van bokt wel eraf halen: kind ziet ander kind springen en wil het ook, pony kan het niet en kind breekt nek; kind ziet iemand western rijden, wil het ook,pony struikelt breekt been en kind ligt eronder.
Men gaat er in theorie vanuit dat mensen enig gezond verstand hebben zo niet dan treed ik mijn optiek de theorie van Darwin in werking.

Precies!!! Als iedereen zijn eigen gezonde verstand er nou eens bijhoud....

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:03

xTammyy schreef:
Als iemand dit na zou doen met deze gevolgen, ja dan zou ik me zeker rot voelen. Maar op die manier kan je niks meer online zetten uit angst dat mensen het na doen of wel dan?

Nja dit is denk ik gewoon een eindeloze discussie over iets wat niet meer ongedaan kan worden gemaakt

Nee. Wederom ga je van het ene uiterste naar het andere, zonder ook maar een gulden middenweg te willen/kunnen zien. Meisje, meisje toch... het hoeft allemaal niet zo zwart-wit. Het leven heeft ook aspecten van grijs, hoor. Best veel ook.

Natuurlijk kan je van alles posten, maar, bedenk eerst zelf wat de eventuele gevolgen kunnen zijn. Als jij filmpjes wil zetten op Bokt met alle VD/NH truukjes die jij Flame hebt aangeleerd, raad ik je juist aan dit te doen, men kan er altijd wat uit leren! Maar, neem die filmpjes thuis op, in de wei/bak/longeer cirkel. Niet op straat. Dit is een advies dat niet alleen op jou slaat, maar eigenlijk door iedereen meegenomen zou moeten worden, vind ik. (Nogmaals, mijn mening!)

Hou het veilig, voor jezelf en anderen, dat is alles wat de 'nay-sayers' hier zeggen.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 15:04

Tja wat hier boven ookal wordt gezegd, iedereen heeft wel het gezonde verstand eerst logisch na te denken voordat iets daadwerkelijk na wordt gedaan ;)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:06

Maar het punt is dat niet iedereen dat heeft, zeker niet onder de jonge bokkers (niet slecht bedoeld) en omdat er hier op bokt toch een groot aantal bevinden vind ik het niet meer dan normaal dat er iets over gezegt wordt.

Ts had imo er ook kunnen bijzetten dat dit niet iets is wat zomaar nagedaan moet worden (in mijn ogen nooit, maar soit) en dat er veel aan vooraf is gegaan om dit te kunnen.

Julie voorbeelden zijn weer typisch, alles dan maar over dezelfde kam scheren om een onverantwoord risico goed te spreken.
je hebt verantwoorde risico's (wat paardrijden insé is) en onverantwoorde , waar dit voor mij onder valt.

StefenYnia : _/-\o_ Jij zegt wat ik ook wil bedoelen
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 09-04-12 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:07

nobel1 schreef:

Ach, gaan we op elke slak zout leggen? Mag er niet eens een voorbeeld gegeven worden om iets uit te leggen? Jongens, jongens, wat een gezever. Er is een heel groot verschil tussen het niet aan zien komen van een schrik situatie wanneer je op een paard zit, op de openbare weg, terwijl je paard alleen een neckrope optoming aanheeft, en hier dan ook en plein publique een topic maken met een filmpje van said neckrope adventure. En een privé foto, op een profiel, waar verder geen topic mee gemoeid is... But I digress.

Ik mag volgens jou geen voorbeelden geven, dus doe dat dan zelf ook niet. Lekker hypocriet.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:08

Chantal_00 schreef:
nobel1 schreef:

Precies!!! Als iedereen zijn eigen gezonde verstand er nou eens bijhoud....

Als. Nou zeg je het heel goed... ALS. Maar dat doet niet iedereen, dus moet je het ook niet uitdagen.