Geduld: de mooiste gave van allemaal.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

retivi

Re: Geduld: de mooiste gave van allemaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:59

Beste TS
Wat ik zie in jouw filpmje (net als vele anderen hier) is een paard wat niet KAN wat je aan haar vraagt.
Verder zie ik een instructrice die GEEN geduld en geen goede reactie geeft op de reactie die jouw paard geeft. Met het omhoogkomen geeft jouw paard aan niet te begrijpen of niet te kunnen wat je instructrice vraagt. Juiste reactie van jouw instructrice zou zijn 1 het opnieuw proberen 'uit te leggen aan je paard' of als het paard er niet aan toe is een stap terug doen in de training. Dit kan inderdaad zijn dat het paard even helemaal niet gereden moet worden. Dit kan opgevuld worden door longeerwerk en tussen de lange lijnen. Maar ook grondwerk kan voor jullie een heel goed hulpmiddel zijn. Dit zal alleen al jullie band versterken en jullie leren hierbij beter elkaars signalen op te vangen en elkaar beter begrijpen.
Alsjeblieft verdiep je in het sterker en soepeler maken van je paard door andere dingen dan rijden! Want de manier waarop dit paardje nu wordt gereden komt niet ten goede aan haar fysieke en mentale gezondheid!

Verder zie ik een paard dat overbouwd is en erg lange achterbenen heeft. Zelf heb ik ook een paard gehad die dat had. Het heeft 2 JAAR geduurd voordat ik normaal op haar kon galopperen. Met name bij het aangalopperen had zij erg veel moeite, paarden met lange achterbenen hebben meer moeite de benen en massa onder zich te brengen wat ze natuurlijk bij galopperen moeten doen. Je paard mist nu nog de souplesse en kracht die nodig zijn voor het aangalopperen. Mijn merrie heeft mij er destijds ongeveer 13 x erg vuil afgebokt, reden...Ze KON niet wat ik haar vroeg.
Advies voor jou is, werk aan haar kracht en souplesse en denk voor nu gewoon nog niet aan galopperen. UIteindelijk zal zei zelf aangeven het galopperen aan te kunnen, door 'per ongeluk' in je training aan te galopperen. Op dat moment geeft ze het zelf aan en kun je pas gaan werken aan de galop.
Zoek een andere instructrice die wel weet in te schatten wat een paard wel en niet kan en wel en niet nodig heeft!
Ik hoop dat je hier wat mee doet, je zal zien dat het rijden dan nog 100x verbeterd en voor jullie BEIDEN ook 100x leuker wordt!

MindfieldsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:06

TS ik weet zeker dat ik jullie een stuk op weg kan helpen, een vervoer moet te regelen zijn, je bent echt van harte welkom, ik zie zoveel onbegrip maar zeker wel mogelijkheden en ik wil jullie daar graag mee helpen.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:10

Mindfields schreef:
TS ik weet zeker dat ik jullie een stuk op weg kan helpen, een vervoer moet te regelen zijn, je bent echt van harte welkom, ik zie zoveel onbegrip maar zeker wel mogelijkheden en ik wil jullie daar graag mee helpen.

Ik zou eerst eens naar dat paard laten kijken, want volgens mij is ie niet eens lichamelijk in orde!

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:12

"Alles wat men in zijn paard ziet, zit eigenlijk in henzelf."

Niks meer te zeggen..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:14

xBontfire schreef:

Niks meer te zeggen..

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Sophie154

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:17

Dat het een Quarter is is nog geen excuus voor dat ze zo overbouwd is. :+ Ik heb ook een Quarter en die is toch echt niet overbouwd hoor.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:17

Is ze al nagekeken geweest door een DA, tandarts, osteopaat, ... ?
Ik zou dat al als eerste doen, voordat je gaat lopen verkondigen dat ze dit puur uit karakter doet.
Eerst naar lichamelijke klachten zoeken, er niet zomaar vanuit gaan dat een paard dwars doet omdat hij jou wilt 'pesten' bij wijze van spreken.

Eerlijk gezegd lijkt dit mij ook eerder een lichamelijk probleem, dat ze zo met haar hoofd loopt te schudden lijkt mij niet echt normaal. Of jullie communicatie is gewoon zó verkeerd (ik hoop niet dat dat het geval is).

Wat ik mij ook af vraag is of dit paard wel gelukkig is met pistewerk/dressuurwerk ?
Misschien doet ze daarom wel zo dwars, omdat ze het helemaal niet leuk vind, want ik zie ook geen gelukkig paard terug op de filmpjes.
Ik geef toe dat een quarterxbwp niet gemakkelijk van achter naar voren te rijden is, ik heb ook in hetzelfde schuitje gezeten met mijn ruin (verkocht) (niet zo extreem gebouwd als jou merrie, maar ook naar 'beneden gebouwd').
Met hem ging het na een tijd ook helemaal verkeerd, hij was niet zo dwars en moeilijk als jou merrie maar hij was gewoon niet simpel om te rijden, slofte maar wat rond en toonde niet veel medewerking.
En bij hem was het gewoon het geval dat hij niet gelukkig was in de piste, dressuurwerk was niet voor hem weggelegd, hij had nood aan afwisseling.
Maar vooral bloeide hij buiten helemaal op, als je met hem op buitenrit ging werd hij helemaal happy en was hij echt in zijn element.
Daar heb ik de beslissing moeten nemen om hem te verkopen, omdat ik andere ambities had (en ik hem ook niet de mogelijkheid kon geven om elke week op buitenrit te gaan), nu heeft hij een heel fijn nieuw baasje die met hem gaat buitenrijden, ze is helemaal weg van hem & ze hebben een goede band samen :j

Ik zeg niet dat je haar nu moet verkopen, hélemaal niet !
Maar hoe is ze bij het buitenrijden ? Springen ? ...
Is ze daar fijner te rijden ? Minder dwars ? Gelukkiger ?

Denk daar eens over na, het is niet omdat jij per sé dressuurwedstrijden wilt rijden dat je paard daar maar aan moet toegeven (als dat hier het geval is tenminste).
Het belangrijkste is nog steeds om je paard gelukkig/tevreden te houden, want wat ik van de filmpjes kan afleiden is een knorrig/ongelukkig paard en een ruiter die zich enkel bezighouden met die streken eruit te rijden, en dat is ook niet de manier om samen te ontspannen en gelukkig te zijn.

Dat is dus hetgene wat ik wel wil weten van jou, waar is jou merrie helemaal in haar element ?

MindfieldsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:21

Somebody_ schreef:
Mindfields schreef:

Ik zou eerst eens naar dat paard laten kijken, want volgens mij is ie niet eens lichamelijk in orde!

Dat hoeft niet eens het geval te zijn, dat al haar spieren strak staan, dat kunnen we wel vaststellen, omdat ze nergens mag ontspannen. Maar verder hoeft er niet heel veel aan de hand te zijn lichamelijk. Een duitse dressuurtrainer zei mij ooit: "Als 90% van de ruiters hun paarden correct nageeflijk en door het lichaam zouden rijden, zou 50% van de fysio's, osteopaten en dierenartsen geen bestaan meer kunnen hebben."

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:26

@ TS !!!!!!!!

ja alles is nu wel gezegt hier;

Waar wij allemaal op wachten is een reactie van jou.

Kun je hier wat mee??

Wat ga je eraan doen??

Ga je op het bod van Mindfiels in???

We kunnen alles wel blijven herhalen maar wat is jouw reactie hierop TS???????????????

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:27

:') Misschien heeft TS wel een leven en is ze aan het werk?

Trouwens Sjemira, TS slaat het aanbod vriendelijk af, ze vindt het erg vriendelijk dat het wordt aangeboden maar ze heeft geen auto met trekhaak en trailer. :) Staat in haar post.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:41

MamboBeach schreef:

Trouwens Sjemira, TS slaat het aanbod vriendelijk af, ze vindt het erg vriendelijk dat het wordt aangeboden maar ze heeft geen auto met trekhaak en trailer. :) Staat in haar post.

Dat lijkt mij toch makkelijk te regelen?
Net zo makkelijk als dat je paard ineens koliek krijgt en naar de kliniek moet. Wat doe je dan?
Moet het toch ook vervoerd worden?
Voor max. 40 kun je een trailer huren voor 1 dag ts. ;)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:47

xBontfire schreef:

Niks meer te zeggen..

He na aper ;)

Maare ts, wat een walgelijk filmpjes.

Dit is duidelijk hoe je een paard NIET moet rijden!

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:47

Giolli schreef:
MamboBeach schreef:

Dat lijkt mij toch makkelijk te regelen?
Net zo makkelijk als dat je paard ineens koliek krijgt en naar de kliniek moet. Wat doe je dan?
Moet het toch ook vervoerd worden?
Voor max. 40 kun je een trailer huren voor 1 dag ts. ;)

Helemaal mee eens, ja Mambobeach als je echt wilt kun je alles regelen maar als je er geen moeite voor wilt doen dan kun je niks nee. Ik geloof dat hier alleen maar mensen zitten die haar willen helpen hoofdzakelijk, ik geloof niet dat jij haar ergens mee helpt door alleen maar zo te reageren, draagt niet echt iets bij geloof ik ......

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:06

Draagt niet echt iets bij? Pardon? Ik hoop dat TS een ander persoon kan vinden die haar fijn les kan geven en op een fijne manier. Wie zegt dat ik het met alles eens ben?

Ik kan me voorstellen dat als je er niet de juiste auto en trailer voor hebt, gaat lopen leuren. Daarbij komend denk ik dat voor 1 dagje ook niet echt wil helpen, fijn is als het structureel is, lijkt mij. Je kunt TS toch niet dwingen om even naar Rotterdam te gaan om les te krijgen? Net zo min dat je mindfields kunt verplichten om even naar Antwerpen te gaan. Ik zou het zelf ook te lang vinden voor mijn paard, zo'n rit op de trailer en dan aan de slag. Maar goed, dat is mijn mening. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:09

Maar als je niemand weet? Stel dat het dier een weekje ergens gezet wordt en je komt hem halen, krijgt een les met instructie met een paard dat zich wel durft te geven? Dan is een andere instrukteur makkelijker te vinden, je start dan met een paard dat wél te rijden is.

Hoezo zeuren? Waar een wil is, is een weg...Misschien vind de instrukteur het wel een leerzame weg...

MindfieldsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:10

Nogmaals Mambobeach, het is al heel vaak gebeurd dat slechts 1 les mensen en paarden compleet uit de negatieve sfeer gehaald heeft en dat ze daarna op punt nul weer verder konden, waar ze eerst op punt -3 zaten zeg maar. Scheelt haar dus veel extra lessen om weer op punt nul te komen en opnieuw te kunnen beginnen. Misschien kun jij dat niet geloven, daar kan ik niets aan doen, maar ik maak het heel erg vaak mee.

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:11

AU MIJN OGEN!!!!
"leert aan de teugel lopen?"
Een paard LEERT niet aan de teugel lopen en al helemaal niet met dat gezaag!
Zal jou eens een bit in je mond stoppen en zagen, piep je wel anders :(

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:13

Atalja schreef:
AU MIJN OGEN!!!!
"leert aan de teugel lopen?"
Een paard LEERT niet aan de teugel lopen en al helemaal niet met dat gezaag!
Zal jou eens een bit in je mond stoppen en zagen, piep je wel anders :(

Had even het topic doorgelezen ipv gelijk zo binnen te komen lopen schreeuwen.
Verwijten genoeg over en weer gegaan naar TS nu, probeer haar liever te helpen.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:17

MamboBeach schreef:
Draagt niet echt iets bij? Pardon? Ik hoop dat TS een ander persoon kan vinden die haar fijn les kan geven en op een fijne manier. Wie zegt dat ik het met alles eens ben?

Ik kan me voorstellen dat als je er niet de juiste auto en trailer voor hebt, gaat lopen leuren. Daarbij komend denk ik dat voor 1 dagje ook niet echt wil helpen, fijn is als het structureel is, lijkt mij. Je kunt TS toch niet dwingen om even naar Rotterdam te gaan om les te krijgen? Net zo min dat je mindfields kunt verplichten om even naar Antwerpen te gaan. Ik zou het zelf ook te lang vinden voor mijn paard, zo'n rit op de trailer en dan aan de slag. Maar goed, dat is mijn mening. :)

Ik denk dat dat dagje heeeeeeeeel veel bijdraagt, de TS kan dan zelf voelen dat het ook anders kan en dan op zoek gaan naar een instructrice die ook op deze manier les geeft. Nu weet ze niet beter dan les te krijgen van iemand die er de ballen verstand van heeft. Je reageerd bijna op alles wat zeer weinig bijdraagt. Kom zelf eens met een oplossing dan....

En zoals hier zojuist is aangegeven waar een wil is, is een weg................

Je kan voor Eur 30 een hele dag een trailer huren, als ze lest is ze ook geld kwijt en je kunt mij niet wijsmaken dat er niemand op stal is die haar wil helpen en dat er niemand met een auto met trekhaak is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:17

Ook ik wordt er erg verdrietig van.... het dier oogt erg gevoelig en lijkt er werkelijk niets van te begrijpen.
Dat jij er moeite mee hebt een oplossing te vinden kan ik begrijpen, dat jij dan foutief advies opvolgt in je wanhoop valt ook nog te rijmen.

Dat jouw instructrice zo te werk gaat is schandalig, ik weet niet of er een branchevereniging is/ of een orgaan dat deze beroepsgroep kan controleren, maar dit kan echt niet.

Ik hoop dat je een kundiger iemand vind. Je topictitel zit helaas ver naast de waarheid, geduld is zo'n beetje het enige dat ik niet zie.
Veel sterkte met het zoeken naar een betere, diervriendelijke manier om dit paard verder te helpen.

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:25

Sjemira schreef:
MamboBeach schreef:

Ik denk dat dat dagje heeeeeeeeel veel bijdraagt, de TS kan dan zelf voelen dat het ook anders kan en dan op zoek gaan naar een instructrice die ook op deze manier les geeft. Nu weet ze niet beter dan les te krijgen van iemand die er de ballen verstand van heeft. Je reageerd bijna op alles wat zeer weinig bijdraagt. Kom zelf eens met een oplossing dan....

En zoals hier zojuist is aangegeven waar een wil is, is een weg................

Je kan voor Eur 30 een hele dag een trailer huren, als ze lest is ze ook geld kwijt en je kunt mij niet wijsmaken dat er niemand op stal is die haar wil helpen en dat er niemand met een auto met trekhaak is.

Misschien WIL ze helemaal niet naar Mindfields?
Je kunt haar toch niet dwingen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:27

russel schreef:
Maar als je niemand weet? Stel dat het dier een weekje ergens gezet wordt en je komt hem halen, krijgt een les met instructie met een paard dat zich wel durft te geven? Dan is een andere instrukteur makkelijker te vinden, je start dan met een paard dat wél te rijden is.

Hoezo zeuren? Waar een wil is, is een weg...Misschien vind de instrukteur het wel een leerzame weg...

Er zal in de buurt van die omgeving toch wel iemand zijn die correct les geeft en niet alleen in NL of Rotterdam?
Ze kan toch een advertentie zetten op bokt.nl bijvoorbeeld om een fijne instructeur te zoeken? Alleen maar omdat iemand in NL het aanbiedt vinden mensen nu dat ze er op in moet gaan? Dat is toch alleen aan TS en niet aan ons?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:29

Degene die nu zeurt ben je zelf? :+

Wij weten hoe Midfields les geeft en paarden rijdt, dus daarom bevelen we haar aan..ze biedt ook hulp aan.
Het is voor iedereen heel moeilijk om een goede instruktie te vinden als je niet weet wie je moet nemen.

Kennelijk dacht ze over deze lesgeefster dat ook.....

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:30

Ik kan het alleen maar met Mambobeach eens zijn. Er zijn wel meer goede instructies en ook wel in de buurt van TS, zonder twijfel. Ik hoop alleen dat ze inderdaad inziet dat ze een andere weg moet gaan bewandelen om, behalve op de grond, ook onder het zadel echt een team met dit paardje wordt, en samen iets kan opbouwen ipv wat er nu gebeurt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:34

En hoe moet je nou weten wat goede instructie is als je nooit hebt gevoeld of hebt gezien hoe het ook kan?
Advertentie op bokt zetten? Ik weet van mensen dat ze hun instructeur zeer vriendelijk vinden terwijl ze moeten zagen.