Vandaag de dierenpolitie bij mijn paarden gehad

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:23

Ik stuur iedereen van mijn erf af, die daar niets te zoeken heeft.
Ook een politie agent met insinge.
Ook een agent die komt kijken als ik hout aan het verbranden ben.

Deze nieuwe politie heeft gewoon nog wat bluf en gaan hun grenzen voorbij.

Waarom moet je zoveel actie ondernemen om een kind te redden van mishandeling ??
Komt na een melding gelijk de politie langs om paps of mams te arresteren ?
Afgelopen maanden zijn er genoeg voorbeelden in het nieuws geweest waar de politie niet op voorhand heeft ingegrepen.[/quote]

hier ben ik het 100%mee eens :j :j _/-\o_ _/-\o_

Ariebren

BOA insinge houdt dus in dat je een NIET politie ambtenaar ben.
Maar iemand die een kleine opsporings bevoegdheid heeft gekregen.
Zoals de parkeer wachters in de grote steden.

LiesxAnne

Snadrem schreef:
Ariebren schreef:
Dus iemand in een politie uniform mag in de achtertuin van een rijtjes huis gaan kijken of er verkeerde plantjes, enz staan ??

Voor iedereen die het niet snapt: Het moet te maken hebben met de taak van de politie. Dus stinkt jouw achtertuin naar wiet en staan er planten die veel weg hebben van hennep, JA, dan mag meneer de opsporingsambtenaar gewoon jouw tuin in om te kijken naar je plantjes. Heb jij zojuist je buurman neergestoken en het mes je tuin in geslingerd, JA, dan mag meneer de opsporingsambtenaar gewoon jouw tuin in om dat mes in beslag te nemen. Wordt er gebeld dat jouw pony verwaarloosd in de wei staat, JA, dan mag meneer de opsporingsambtenaar jouw wei in om te kijken hoe het met jouw pony is. (Of de stal, zolang die maar niet ook toegang tot jouw woning verschaft).

Wetboek van Strafvordering, artikel 96 bijvoorbeeld geeft die bevoegdheid. De plaats betreden ter inbeslagname bij ontdekking op heterdaad of bij verdenking van een strafbaar feit waarop voorlopige hechtenis is toegelaten.

Het verschil zit hem tussen de BOA (bijzondere opsporings ambtenaar) en de politieagent (opsporingsambtenaar). Bij een BOA kan je denken aan dierenbescherming, boswachters, etc. Die mogen voor zover mijn kennis gaat weer niet zomaar overal naar binnen. En dan heeft het er nog mee te maken in welke hoedanigheid de politieagent op treedt: als toezichthouder (wet bestuursrecht) of als opsporingsambtenaar (strafrechtelijk). Ze maken dan gebruik van verschillende bevoegdheden.

idd, en vergeet art 2 van de politiewet niet! Mocht de politie vinden dat ze ergens naar binnen moeten dan kunnen ze zich ook beroepen op art 2 van de politiewet.

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:25

tribeworld schreef:
Ik stuur iedereen van mijn erf af, die daar niets te zoeken heeft.
Ook een politie agent met insinge.
Ook een agent die komt kijken als ik hout aan het verbranden ben.

Deze nieuwe politie heeft gewoon nog wat bluf en gaan hun grenzen voorbij.

Waarom moet je zoveel actie ondernemen om een kind te redden van mishandeling ??
Komt na een melding gelijk de politie langs om paps of mams te arresteren ?
Afgelopen maanden zijn er genoeg voorbeelden in het nieuws geweest waar de politie niet op voorhand heeft ingegrepen.

hier ben ik het 100%mee eens :j :j _/-\o_ _/-\o_[/quote]

jah, je kan ze eraf sturen! maar mochten ze niet willen dan sta je nergens want ze hebben echt het recht om daar te mogen staat als politie ambtenaar in uitoefening van hun werk. Of je het nou leuk vind of niet.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:25

In zulk soort situaties staat het dak in brand of liggen de lijken in de voordeur.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:26

cinn87 schreef:
idd, en vergeet art 2 van de politiewet niet! Mocht de politie vinden dat ze ergens naar binnen moeten dan kunnen ze zich ook beroepen op art 2 van de politiewet.
Voor zover ik weet is artikel 2 alleen de taakomschrijving, maar geeft geen bevoegdheid. Die bevoegdheid om in geval van nood dan toch een huis in te kunnen zonder machtiging staat weer in de Alg. wet op het binnentreden dacht ik ;)

LiesxAnne

Re: Vandaag de dierenpolitie bij mijn paarden gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:28

Ja das waar, en dan heb je ook meer te maken met levensbedreigende situaties. Maar vergeet niet dat er toch wel agenten zijn die zich daar op beroepen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:28

Dus als de dieren politie een paardje mee mag nemen op verdenking van ??
Dan mag de normale politie ook een vader meenemen op verdenking van ??

Snadrem

Re: Vandaag de dierenpolitie bij mijn paarden gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:30

Wat is nou je punt, Arie? Is er een agent in je omgeving geweest die tekort heeft geschoten en moet dat nu ten koste gaan van iedereen in een uniform?

Het komt op mij over als een typisch gevalletje van alleen willen zien wat er NIET goed gaat en negeren wat er allemaal wel goed gaat. Bij de politie werken gewoon mensen zoals jij en ik, ook die maken fouten en ook bij de politie werken mensen die beter wat anders zouden kunnen doen.

Ik heb een broertje dood aan dit soort zaken.

CenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:37

Ariebren schreef:
In zulk soort situaties staat het dak in brand of liggen de lijken in de voordeur.

Nee, dan moet je ook een vent zijn.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:37

nicky_rilana schreef:
ik denk dat die menen eerst maar eens een oplijding dierenverzorging moeten doen, dat ze iets meer over de dieren leren

dan leren ze nog niks over paarden..(heb ik gevolgd die opleiding!)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:38

Ik heb er ook een broertje aan dood over het gedrag van de dierenbescherming en nu ook de dierenpolitie.
Wanneer een of ander persoon een telefoontje pleegt over in zijn ogen slechte leefomstandigheden van een pony, geit or wath else ?
Er wel een hoop gezeur ontstaat en je moet dan heel stevig in je schoenen staan om de heren en dames van de gerechtelijke macht te overtuigen van hun verkeerde informatie.

Ik ben blij dat ik in een ouderwets dorpje woon, waar de inwoners nog weten hoe een dier in de winter gehouden wordt.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:38

geerke schreef:
randalinpony schreef:
]

Geerke zoals ik al in dat andere topic schreef, dat is niet het punt.

wat is het punt dan?
Er is namelijk een verschil tussen urgentie en geval'kan nog wel'

Ten eerste (maar daar ging het niet om) urgentie is in mijn ogen een levensbedreigende situatie, zoals een dier dat uitbreekt en de weg op gaat, koliekaanvallen, ernstige beknelling enz, enz, enz...

Daar lijkt het mij alleen maar toe te juichen dat, mocht je zelf niet ter plaatse zijn, hulptroepen alles in het werk stellen het dier te redden, ook als daar vervoer bij mocht plaatsvinden. In zulke gevallen ga ik zelf ook niet staan wachten op een eigenaar.

Bij de shet was daarvan nog geen sprake bij mijn weten, willen weten wie de eigenaar is valt niet onder dergelijke urgentie... Mocht de ambtenaar wel gevonden hebben dat er sprake was van urgentie omdat het dier ernstig ziek was, ander verhaal, maar niet uit artikel op te maken.

Mij ging het echter, om de bevoegdheid van dergelijke ambtenaren om dieren te verplaatsen. Mag het, in welke omstandigheden, en wat gebeurt er dan dús als dat mis gaat.

Met paarden is dat echt geen denkbeeldige situatie, zeker niet als je bedenkt dat veel dierenagenten begonnen zijn als hondenbegeleiders en dus vaak geen ervaring met paarden zullen hebben.

Mijn merrie is bang voor vreemde mannen, als een of andere idioot zonder ons bijzijn de stal ingaat om weet ik veel wat te doen en er gebeurt een ongeluk met dier of mens, ben ik daar dan aansprakelijk voor? Wat als het dier verongelukt?

Aangezien hier ook sprake is van modder waar overdags een paard in staat, en ik onlangs nog een volslagen, mij uitscheldende en bedreigende idioot (het kwam zelfs tot een handgemeen) verwezen heb naar de dierenbescherming, begin ik mij nu toch wel zorgen te maken.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:40

Christiene schreef:
nicky_rilana schreef:
ik denk dat die menen eerst maar eens een oplijding dierenverzorging moeten doen, dat ze iets meer over de dieren leren

waar, want wij leren iets over alle dieren en ook over paarden nu al in het 1e jaar

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:41

ach ik was een keer bij een circus duits en die paarden stonden zonder water heb ze zelf gegeven. foto's gemaakt op gestuurd ze deden niets. dit heerschap komt op jouw erf zonder toestemming dat is toch huisvredebreuk. en pesterij van de gene van de melding, meteen een goede klacht indienen. zijn ze belazerd

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:45

Ariebren schreef:

mwaahh als er iemand in huis schreeuwt om zijn leven heb je soms nog 2 agenten die liever even blijven wachten tot de me er is..

is echt gebeurd....

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:46

In het geval van de TS is een klacht waarschijnlijk wel de beste oplossing.

Een centraal topic waarin mensen hun ervaringen met de dierenpolitie en paarden in paddocks met modder, al dan niet met verhard stukje, beschikking over schuilstal of snachts op stal, zou dat niet iets zijn?
Een topic waarin ook fotos van de betreffende situaties gezet kunnen worden? En gezamenlijk instanties benaderen met waarom in die gevallen het absurd is dat er gedreigd wordt met inbeslagnames enz.

Ik dacht laatst al eens over een mail naar de DB sturen, want ze hitsen de publieke opinie wel op met hun 'paarden die in de modder staan', maar ze geven ook totaal geen uitleg over de behoeften van paarden aan het publiek, ze werken alleen maar mee aan een verkeerde beeldvorming van paardjes die lekker de hele dag in een stalletje staan.

Mensen hebben vaak totaal geen idee van de behoeften van paarden.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:47

hier ook altijd bang voor lid, al paar keer gehad, 1 keer omdat ik mijn schapen niet voerde (mini schaapjes) want ze bleven zo klein, 1 keer omdat onze ijslander te dik was (fjord maar goed...) en een keer omdat ze geen eten kregen en dag en nacht buiten liepen ('s morgens de wei op met hooi, 's avonds in droge stal met hooi).

maar begrijp ik het nou goed mag jij die paarden dan niet meer buiten doen en waar slaat de regel minimaal 4 uur per dag buiten / weidegang dan op?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:47

nicky_rilana schreef:
Christien
[quote="nicky_rilana schreef:

waar, want wij leren iets over alle dieren en ook over paarden nu al in het 1e jaar[/quote]

oke kijk dat is dus eindelijk verbeterd.
(ik heb er nog paardenhouderij naast gevolgd)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:48

Das een goede van randalinpony.
Heb toevallig twee weken geleden weer wezen meehelpen met vangen van twee trekpaard veulens.
Ze hebben het hele dorp gezien, maar dieren politie ??
De echte politie kwam wel kijken, heb ze gerust gesteld dat alles onder control was.
Ze waren beide als de dood voor paarden.
De eigenaar van die twee veulens heeft ze gewoon gepakt en mee naar huis genomen.

Dit was ff tussendoor.

Maar hoe kan een Dierenpolitie bepalen of het dier ernstig ziek is ??
Ik heb hier een meid op stal lopen die nu 2de jaars is en nog 5 jaar verder moet studeren voor haar dierenartsen bevoegdheid.

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:50

Lijkt mij dat de dierenpolitie zich beter zou bezig houden met paarden die nooit buitenkomen en geen eten krijgen >;)

Mss best ergens (gemeente of provincie) klacht indienen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:53

Ariebren schreef:
Das een goede van randalinpony.
Heb toevallig twee weken geleden weer wezen meehelpen met vangen van twee trekpaard veulens.
Ze hebben het hele dorp gezien, maar dieren politie ??
De echte politie kwam wel kijken, heb ze gerust gesteld dat alles onder control was.
Ze waren beide als de dood voor paarden.
De eigenaar van die twee veulens heeft ze gewoon gepakt en mee naar huis genomen.

Dit was ff tussendoor.

Maar hoe kan een Dierenpolitie bepalen of het dier ernstig ziek is ??
Ik heb hier een meid op stal lopen die nu 2de jaars is en nog 5 jaar verder moet studeren voor haar dierenartsen bevoegdheid.

en dan nog....hoeveel ervaring heeft een kersverse dierenarts met gradaties van verwaarlozing?(van paarden?
Dan moet je toch echt een tijdje met de DB hebben meegehobbelt.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:53

Ik begin me toch ernstig af te vragen hoe het zit qua dierenkennis om dierenpolitie te kunnen worden...
Of zou het hebben van een goudvis al voldoende zijn? :=

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:54

Diva92 schreef:
Lijkt mij dat de dierenpolitie zich beter zou bezig houden met paarden die nooit buitenkomen en geen eten krijgen >;)

Mss best ergens (gemeente of provincie) klacht indienen.

Helaas, heel moeilijk, niemand ziet die paardjes, dus weet geeneens dat ze bestaan.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:01

Precies Geerke, ik snap ook niet dat de dierenpolitie dat niet doet, met de DB meelopen om ervaring op te doen...

Mail ik ook maar denk ik. :D

Ik vind overigens dat een eigenaar die te goeder trouw is en de zaken voor elkaar heeft, niet bang zou hoeven zijn voor instanties.