Van manege- naar sportpony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:45

Citaat:
Ik weet dat ik niet heel goed kan rijden maar iets aardiger mag ook wel, ik mag - maar dat wil ik zelf niet - naar de gevorderden les.. Dus misschien iets beter nadenken voor je iets zegt?
Het is namelijk echt niet leuk om te horen,
En als jullie vinden dat ik zo slecht rijd, mag ik dan vragen waaruit jij dat opmerkt?

ik zeg ook niet dat je slecht rijd hoor :P
een gevorderede les op een manege zecht niks ,
toen ik nog op de manege reed zat ik in een vergevorderde les :')
nou daar reden zelfs mensen in mee die nog nooit van negeven en wijken hadden gehoord hoe triest is dat ...
en een beginner die wil leren kan heel ver komen hoor :P

xLauLaUx

Re: Van manege- naar sportpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:00

Blingha zit nu ook in de ik-probeer-Laura-uit-fase, en met mijn instructrice is er geen enkel probleem :P :=

Bedoel je met tijdens het draaien de hele neus zichtbaar zoiets als dit? http://tinypic.com/r/ru60co/5

xTamay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:42

-
Laatst bijgewerkt door xTamay op 14-11-25 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 00:03

Ik lees ook al een tijdje mee en vind je ook erg onzeker overkomen. Een nieuwe pony is ook heel spannend, dus ik kan het me helemaal voorstellen. Ik ben nu zelf bijna twee maand met mijn jonge paard bezig en vond dat vooral in het begin erg spannend. Maar dat is nou net waar ze op reageren... Ik merkte gewoon dat als ik gewoon ontspannen in het zadel ging zitten en veel tegen mijn paardje praatte, ik hem ook voelde ontspannen. Ook al was ik zelf helemaal niet ontspannen!
Dus misschien is dat voor jou ook wel een goede tip, vooral omdat je zegt dat je pony eigenlijk helemaal geen rare dingen doet. En als je daar toch nog bang voor bent, doe dan een halstertouw om haar hals, stel dat ze iets raars doet, dan heb jij iets om snel vast te pakken. Waarschijnlijk is het helemaal niet nodig, maar wel goed voor je eigen vertrouwen.
Succes!

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 18:34

@Enny
Ja ik hoor wel vaker dat ik onzeker ben.. Dus daarom ga ik nu om de lessen om alleen nog maar grondwerken zodat ik eerst meer vertrouwen in haar krijg en zij in mij.
En ja ik hoef eigenlijk ook niet bang te zijn want ik zit alles uit ik heb alles al een keer gehad, behalve een steigerend paard :')
En viel er eigenlijk vrijwel nooit af, dus het zit weer tussen de oortjes :')

@Ponylies
Je bedoelt de omgang? Maar dat is ook niet zo heel raar want ik heb voor haar alleen maar een tijdje een verzorgpaard gehad.. En voor de rest alleen maar rijden van andere paarden enzo maar verder niet verzorgen :')

@Laura
Sorry ik weet even niet meer wat ik van te voren gezegt had..?

yvonnedv schreef:
xBontfire schreef:
Ik weet dat ik niet heel goed kan rijden maar iets aardiger mag ook wel, ik mag - maar dat wil ik zelf niet - naar de gevorderden les.. Dus misschien iets beter nadenken voor je iets zegt?
Het is namelijk echt niet leuk om te horen,
En als jullie vinden dat ik zo slecht rijd, mag ik dan vragen waaruit jij dat opmerkt?

Je hebt mij niet horen zeggen dat je slecht rijdt. Ik schreef dat je een beginnend ruiter bent.

Op een manege leer je nu eenmaal niet heel veel. Rijden leer je pas door heel veel kilometers te maken en goede begeleiding. En dan niet elke dag les maar ook juist de kans om dingen die je in de les gehad hebt voor jezelf eens uit te proberen. Door lange ervaring krijg je handigheid en in dit topic is duidelijk te lezen dat je dat mist

Wat ik ook proef in dit topic is dat je nogal onzeker/negatief bent. Je begint dit topic al met 12 punten die niet goed gaan, hoeveel punten gaan er wel goed????

Blijf niet hangen in de dingen die niet goed gaan, richt je op de dingen die wel goed gaan, is voor jullie beide veel leuker en dan komt een vertrouwensband veel makkelijker tot stand en de rest komt dan wel

Er gaat ook een heleboel goed hoor en ook al een heleboel van die punten zijn al verbeterd :)

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 18:47

Even weer de verslagjes bijwerken hoor :)

Maandag, groepsles.
Ze was zo lief <3 Ze heeft echt niks gedaan, prima op tempo gelopen. Ja ze is een paar keer geschrokken maar niet de andere kant op rennen. Even verstijven of voorwaarts het gas erop gooien. Ik moet zelf heel veel letten op dat ik moet stoppen met grip zoeken met het aanklemmen van mijn benen, ik moet haar in de galop voor los durven laten (waarschijnlijk ook de reden dat ze niet geweldig door galoppeerd :P) en ik moet rechtop zitten. Op het tweede punt na heb ik nergens last van gehad voor ik Bontfire kreeg, maar het rechtop zitten gaat misschien ook beter als ik een fijn zadel heb. Die komt eraan! *\o/* voor de rest heb ik er niks op aan te merken, ze trekt nog wel onwijs veel maar met een tik op de hals elke keer als ze het doet weet ze al snel genoeg waar ze aan toe is, ik heb het op de zachtere manier geprobeerd maar daar luistert ze niet naar dus daarom maar een tikje erbij. Dit is uiteindelijk veel makkelijker voor haar en voor mij want zij heeft sneller door wat ze moet doen (met been geven snapte ze het namelijk niet zo goed) en is het dus minder lang ongezellig :)

Vandaag, privé les.
Ik weet waarom iedereen haar een braverik vind, want ze ís het ook. Ze is soms vervelend, maar ze is niet gemeen. En dat is heel fijn. Het ging goed, behalve de rechter galop, ze is niet geschrokken, ze heeft niks "geks" gedaan. En toen wilden we bijna stoppen, want je moet stoppen wanneer het goed gaat, maar mevrouw vond dat geen goed idee en aangezien de andere paarden op de linkerhand reden en zij op de rechter had ze al snel genoeg iets gevonden waarover ze kon beginnen (dat is echt een typisch manege trekje, ze wil achter andere paarden aan..) En ze draaide dus opeens weg en dat trekt ze echt meteen de teugels uit je handen, (mijn vingers zijn trouwens ook kapot) ik heb haar wel een aantal keer terug gekregen en ja ik moest de teugels vasthouden. Maar ze is sterk ;o zelfs mijn instructrice vond dat. Voor de rest ben ik heel tevreden alleen merkte ik vandaag wel dat ze minder actief was en als je dan been geeft dan galoppeert ze aan. Gewoon uit het niets, dus als iemand daar tips voor heeft hoor ik die graag!

Ik ben heel blij, vooral over hoe het gister ging :)
Ik heb Vrijdag weer groepsles en heb besloten om, om de lessen heen, voorlopig niet meer te rijden.
In de winter kun je helaas ook niet zoveel rijden.. Ong. 3x per week kan ik dan rijden of 4x ligt eraan of ik privé les heb. Maargoed, we hebben wel een klein bakje om te longeren enzo dus dat komt helemaal goed :D

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:46

Een hele knappe beslissing om buiten de lessen om niet te gaan rijden.
Jullie komen er wel :)

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 20:15

Dankjewel :) Daar twijfel ik ook niet aan,
Maar ik denk dat het ook handiger is om grondwerk te doen zodat ze ook aan mij kan wennen en ik aan haar, dat we ook wat meer vertrouwen in elkaar krijgen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:19

nou mooi dat het beter ging :)
als ze galloperen moeilijk vind kun je ook de eerst komende tijd in verlichte zit aangalloperen en gewoon galloperen dat is makelijker voor haar :)

en over de privee les ,
als ze aangalopeerd als je been geeft laat haar dan maar ook galloperen een paar rondjes flink wat voltes rijden,
dan is de lol er voor haar snel genoeg weer af ;)

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 20:30

Je bedoelt in de galop volte's rijden of als ze het niet doet?

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:17

Fijn dat het beter gaat, en vind het ook een goede beslissing om buiten de lessen om niet te rijden :) Beter 3/4 keer in de week goed, als 6 keer waarvan 2 keer weer minder goed gaat en je onzekerder wordt.
En denk inderdaad ook dat je met wat grondwerk een band kunt opbouwen, waardoor het met rijden ook weer beter gaat, plus het is ook nog eens leuk om te doen ;)

& wat ponylies zij is inderdaad een goede tip, dat heb ik ook een paar keer gedaan als mijn paard uitzichzelf aangalopeerde en werkte erg goed. Dus gewoon als ie uit zichzelf in galop gaat, hem door laten galoperen, dan doet ie het na een paar keer vast niet meer.

Racheel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:52

Mooizo dat het zo goed ging! :)
En tja dat omdraaien.. Gewoon goed 'straffen' daarvoor en hopen dat ze het afleert :P
En voor het aangalopperen inderdaad gewoon een paar rondjes goed naar voren zetten, want dat doet ze om onder het been uit te komen, en dat moet ze alsnog aan je been komen maar dan in de galop :)

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 20:12

Dankjullie allemaal,
Ja maar mijn instructrice vond ook dat ze erg sterk is, dus teugels vasthouden is geen optie.. Ik geef d'r wel tikjes op d'r hals en probeer d'r terug te sturen..
Maarja dat komt wel, als ze eenmaal door heeft dat dat niet de bedoeling is zal ze daar ook wel mee ophouden.
Ik verbaasde me erover dat ze gister en eergister niet wegsprong..
Maar goed!
Het verslag voor vandaag dan maar weer :)

Ik heb haar vandaag gelongeerd, en deze keer OOK op de rechterhand. Dat ging natuurlijk met een hoop protest, met d'r hoofd hoog te lucht in, oortjes in de nek en merrie nijdig aankijken. Stukje bij beetje naar de rechterkant gegaan en dan de longeerlijn even laten zwiepen, als je in het begin dicht bij haar blijft kan ze niet draaien en ook met longeren vind ze de rechter galop moeilijker, dus misschien kan ik doormiddel van longeren daar ook wat meer op oefenen? Toen was ik klaar, maar had opeens een - naar mijn idee dan - leuk idee, ik moet namelijk meer conditie opbouwen voor school -_-" Maar je kunt bij ons een heel eind tussen de weide door! Dus dan kon mevrouw mooi draven en ik rennen, helaas verpeste een pony dit door mee te rennen, waardoor Bontfire begon te bokken en een eindje opzij schoot. Vervolgens in de buitenbak hetzelfde gedaan en toen begon de merrie weide te rennen en daardoor schrok mevrouw zich weer de pleurens :')
Ik ga morgen denk ik weer oefenen aan de longeerlijn, dan heb ik vrijdag privé les, zaterdag komt de zadelmaker dus dan moet ik ook even rijden en zondag wil ik gaan vrijspringen in de buitenbak :) Of in de springweide

x

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:38

xBontfire schreef:
Dankjullie allemaal,
Ja maar mijn instructrice vond ook dat ze erg sterk is, dus teugels vasthouden is geen optie.. Ik geef d'r wel tikjes op d'r hals en probeer d'r terug te sturen..
Maarja dat komt wel, als ze eenmaal door heeft dat dat niet de bedoeling is zal ze daar ook wel mee ophouden.
Ik verbaasde me erover dat ze gister en eergister niet wegsprong..

Misschien is het handig om een tijdje met een halsverlenger (elastiek) te rijden, deden wij aan het begin ook omdat onze dochter hem nog niet goed aan de teugel kon rijden en hij zo wel de goede spieren bleef gebruiken en niet de foute spieren ging ontwikkelen.

Overleg maar eens met je instructrice

Afbeelding

iilovemc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:07

Leuke pony!

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 16:46

xBontfire schreef:
Ik dacht al dat ik iets vergeten was, ik zal even iets uploaden :j

Afbeelding

Let maar niet op mijn voorhoofd, ikweet, het is erg.. :')
Dit was vorige week donderdag, ik ben gewoon even met haar door de bak gestapt zodat ze ongeveer wist wat ze kon verwachten ook omdat mijn spiegels & super enge krukjes hebben xd

Aaah wat een leuke pony

Racheel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 16:54

Wat heb je vandaag gedaan met dr? :)

Naisven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 16:57

Wat een leuke pony! Ach ja, geen pony/paard is zonder uitdaging en zo te lezen ga je het prima redden, menig manegepaard/-pony mocht willen dat-ie zo'n eigenaar kreeg. Heel veel plezier ermee, lekker op jouw manier genieten!

Safaribaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 08:07

Heb je gister gezellig grondwerk met haar zitten doen?:)

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 08:18

yvonnedv schreef:
Misschien is het handig om een tijdje met een halsverlenger (elastiek) te rijden, deden wij aan het begin ook omdat onze dochter hem nog niet goed aan de teugel kon rijden en hij zo wel de goede spieren bleef gebruiken en niet de foute spieren ging ontwikkelen.

Afbeelding

Dat is helaas het slechtste advies wat ik hier lees. Bovendien gaat een paard zo gedwongen in een houding lopen en dat heeft niets met nageven en ontspannen te maken en dus ook niet met de juiste spieren krijgen.

Heel goed om het samen met je instructrice met grondwerk en les op te lossen!!
Jullie komen er wel!
Hulpmiddelen zijn echt de oplossing niet |o

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 14:54

amsterdam_30 schreef:
yvonnedv schreef:

Afbeelding

Dat is helaas het slechtste advies wat ik hier lees. Bovendien gaat een paard zo gedwongen in een houding lopen en dat heeft niets met nageven en ontspannen te maken en dus ook niet met de juiste spieren krijgen.

Heel goed om het samen met je instructrice met grondwerk en les op te lossen!!
Jullie komen er wel!
Hulpmiddelen zijn echt de oplossing niet |o

Helemaal mee eens. Jullie moeten eerst samen een ontspannen combinatie worden en dan komt het echte dressuurmatige vanzelf aan bod. Nu moet je er eerst voor zorgen dat ze aan je been komt en respect voor je krijgt. Dat bereik je niet door haar hoofd in een krul te zetten. Die achterhand moet ook nog actief aan het werk...

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 15:11

Tja naar mijn idee kan een halsverlenger of bv een martingaal ts net dat kleine stukje vertrouwen geven zodat ze hem wat meer durft te rijden. Ze hoeft hem er niet mee in de krul te binden maar net zo dat de hulpteugel ingrijpt op het moment dat de pony er tussenuit wil knijpen

Ik heb het al vaker gezien dat ponies met hun hoofd ergens tussen de sterren lopen met het bit tussen de kiezen en die kinderen helemaal niets meer te vertellen hebben en daardoor angstig worden en er helemaal niet meer op durven. Martingaal, thiedeman of halsverlenger er op en het kind kreeg weer wat meer vertrouwen en het probleem was opgelost.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 16:45

Martingaal is nogal wat anders dan wat je verder beschrijft..
Hulpmiddelen beginnen waar de kunsten van de ruiter eindigen.
De oplossing? Samen met je paard leren onder begeleiding..
Halsverlenger en thiedeman kun je een paard ook slijtage mee bezorgen en dus flink stuk maken.
Heeft gewoon niets met nageven te maken.
Dus ik waardeer TS dat ze er aan gaat werken ipv dr paard in een houding trekken en op de rem gooien.
Dan is ze uiteindelijk verder van huis.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 17:49

amsterdam_30 schreef:
Halsverlenger en thiedeman kun je een paard ook slijtage mee bezorgen en dus flink stuk maken.

tja als je ze verkeerd insteld wel daarom zei ik ook overleg maar eens met je instructrice.

Tijden in een verkeerde houding met een weggedrukte rug lopen is ook niet echt bevordelijk voor het welzijn van de pony

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 18:13

Hoe is het nu TS, nog iets gedaan met haar?