En dát was de grens! Ik open een topic!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 00:04

Lusitana schreef:
my_precious schreef:
maar de pension houder blijft volhouden dat ze van dit hooi wat hun voeren, voordrooghooi dus in groene pakken veel te vet worden nou en ga daar maar eens tegenin dan!!

Het kan natuurlijk zijn dat de pensionhouder weet wat het is, en voordroog staat wel bekend als dikmaker en energie gever. Er zijn veel soorten kwaliteiten met elk hun eigen voedingswaarde. In dit geval is het nutteloos om daarover te speculeren of discussieren omdat we het product en de voedingswaarde gegevens ervan, niet bij de hand hebben.

Feit is natuurlijk wel dat het beter is dat een paard wat langer kan doen met zijn ruwvoer, desnoods stro erbij/erdoor als het om te rijk ruwvoer gaat.

ja klopt daar heb je helemaal gelijk in dat heeft ook geen zin, er ligt ook genoeg stro in de stal dus de paarden hebben altijd wel wat te knabbelen maar daar in tegen hebben wij pot stallen dus zoveel knabbelen doen ze ook niet.

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 00:49

Eerst eens alles doorgelezen. Waar ik eigenlijk aan denk is aan je paard is 5 maar er zit PRE bloed in deze paarden zijn erg laat rijp 7-8 of zelfs 9. Ik merk bij mijn eigen 7 jarige Lusitano dat bepaalde dingen ook nu pas beginnen te komen bepaalde dingen willen nu pas vallen cq ontwikkelen. Ik zou eerder zeggen ga lekker door met het grondwerk en het rijden in de bak zorg er voor dat je daar helemaal op elkaar bent ingespeeld en weet wat je aan elkaar hebt. Rij hem af en toe goed moe (kunnen ze echt wel tegen) en wissel dat af met vrije dagen maak van je paard weer een happy paard. En probeer het volgend jaar nog eens klinkt misschien wat makkelijk maar hij kan er ook gewoon nog niet klaar voor zijn. Ik heb ooit eens een jonge lusitano geprobeerd in te rijden maar die liet zich telkens vallen na een jaar rijpen kon ik bijna op stijgen en wegrijden.

Waar ik het verder ook mee eens ben is het opstijgen ik ben ook van mening dat dit altijd en overal moet kunnen zonder draaien weg lopen enz. Ik kan bv ook aan de verkeerde kant opstijgen als ik dat wil. En stil staan stil staan stil staan als ik een praatje wil maken gewoon 4 benen op de grond houden en stil staan al duurt het de halve dag bij wijze van spreken.

Suc6 ermee en vergeet niet op tijd hulp te vragen.

Ow ja en het filmpje van die "cowboy" die is ook erg goed!

Met betrekking tot het ruwvoer op mijn vorige stal had ik dit probleem ook ik vond dit zo vervelend en zo niet fijn voor mijn paard dat ik de beslissing heb genomen om hem te verhuizen. Op mijn huidige stal krijgt hij soms misschien wel meer dan voldoende maar heb ik ook weer mijn lekker ouwe vertrouwde paardje terug. Maar dit is helemaal afhankelijk van wat je zelf wilt.

Lusitana

Re: En dát was de grens! Ik open een topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 00:58

Waarom zou je en paard af en toe goed moe moeten rijden? Wat is je filosofie daarachter? kun je daarover uitwijden?

Buiten het feit dat je best een lange rit met je paard kunt maken, omdat ze daar idd best tegen kunnen als ze fit zijn, moet je altijd waken om het te oververmoeien omdat je dan dus kunt verwachten dat ze de volgende keer niet eens meer het erf af willen omdat ze bang zijn dat ze weer zo moe worden gereden, lijkt mij...
De hele truc is juist om ze werkwillig te houden door ze niet te overnemen.

Er zijn paarden die na een jacht/sgw/koers de volgende dag de hele dag liggen om bij te komen, maar de volgende keer weer vrolijk gaan, maar dan moeten ze wel lol hebben in hun werk...
Dit paard heeft duidelijk geen lol in zijn werk, dan zou ik het niet zomaar verlengen en hopen dat het goed gaat.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 01:09

Lusitana schreef:
Ik heb een half blind paard en een blind paard gehad, maar zij vertoonden geen onacceptabel gedrag daardoor. Het halfblinde paard was in het begin redelijk schrikachtig zonder het paard erbij waar ze haar leven mee deelde, maar eenmaal op mij ingesteld en vertrouwend, was ze prima te rijden, wilde zelfs graag springen (deed dat ook als ik er niet op zat)
Een goede ruiter herkent en erkent wel tekortkomingen/problemen van een paard, maar gaat daar naar behoren mee om.
In die zin zou ik ook willen zeggen:En dan zijn het de ogen... Wat zou men dan precies anders moeten doen?

Dit soort gedrag komt ook niet zomaar uit voeding. Dan krijg je een druk paard, explosief paard, of een sloom paard of wat dan ook, maar niet een soms plotseling dwars paard.
Paard geeft heel duidelijk aan dat het niet verder wil, om nog ondidelijke redenen, maar dat komt echt niet uit voeding en verbetert niet door voeding of je moet hem drogeren of verhongeren en dat lijkt me niet de bedoeling.
Hoewel licht drogeren met bij voorkeur natuurlijke middelen, denk aan kruiden als kamille en valeriaan, wel degelijk kan helpen patronen te doorbreken, soms. Omdat als een paard rustiger is, de ruiter rustiger is, en het paard weer meer vertrouwen kan krijgen en daardoor de ruiter weer meer vertrouwen krijgt, waardoor het paard weer meer vertrouwen krijgt.

Alles draait om te proberen negatieve spiralen om te zetten in positieve.

Kan wel degelijk uit voeding voortkomen. Sommige paarden reageren heel heftig op teveel melasse en suikers bijvoorbeeld. En als je paard dan ook nog eens een melasse-en suikerrijke brok krijgt a 3 kg per dag dan kan dat zeker gevolgen hebben. Daarnaast bevat gras of kuil ook nog suikers.

TS hoe is het gesteld met de spierspanning in het lijf van je paard? Heb je al eens gedacht aan een magnesiumtekort?

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 01:18

Moe rijden heeft bij een slim paard helemaal geen zin. Daar bouwt hij 1 alleen maar meer energie bij op dus kan hij het de volgende keer nog langer vol houden en 2 als je ze even laat stappen zijn ze weer opgeladen. Je gaf zelf al ergens aan dat het een slim paard is? (heb overigens niet het hele topic gelezen, mijn excuus als het al eens gezegd is) Heb je al eens geprobeerd hem geestelijk moe te maken?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 01:28

maikeltje schreef:
Lusitana schreef:
Ik heb een half blind paard en een blind paard gehad, maar zij vertoonden geen onacceptabel gedrag daardoor. Het halfblinde paard was in het begin redelijk schrikachtig zonder het paard erbij waar ze haar leven mee deelde, maar eenmaal op mij ingesteld en vertrouwend, was ze prima te rijden, wilde zelfs graag springen (deed dat ook als ik er niet op zat)
Een goede ruiter herkent en erkent wel tekortkomingen/problemen van een paard, maar gaat daar naar behoren mee om.
In die zin zou ik ook willen zeggen:En dan zijn het de ogen... Wat zou men dan precies anders moeten doen?

Dit soort gedrag komt ook niet zomaar uit voeding. Dan krijg je een druk paard, explosief paard, of een sloom paard of wat dan ook, maar niet een soms plotseling dwars paard.
Paard geeft heel duidelijk aan dat het niet verder wil, om nog ondidelijke redenen, maar dat komt echt niet uit voeding en verbetert niet door voeding of je moet hem drogeren of verhongeren en dat lijkt me niet de bedoeling.
Hoewel licht drogeren met bij voorkeur natuurlijke middelen, denk aan kruiden als kamille en valeriaan, wel degelijk kan helpen patronen te doorbreken, soms. Omdat als een paard rustiger is, de ruiter rustiger is, en het paard weer meer vertrouwen kan krijgen en daardoor de ruiter weer meer vertrouwen krijgt, waardoor het paard weer meer vertrouwen krijgt.

Kan wel degelijk uit voeding voortkomen. Sommige paarden reageren heel heftig op teveel melasse en suikers bijvoorbeeld. En als je paard dan ook nog eens een melasse-en suikerrijke brok krijgt a 3 kg per dag dan kan dat zeker gevolgen hebben. Daarnaast bevat gras of kuil ook nog suikers.

TS hoe is het gesteld met de spierspanning in het lijf van je paard? Heb je al eens gedacht aan een magnesiumtekort?

Bespiering en spier spanning is allemaal goed in orde. hij krijgt dagelijk een aantal bananen +- 5 ook daar zit heel veel magnesium. ( daar geef ik ze voor) dus een écht te kort denk ik niet. Hij heeft ook lik stenen etc.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 01:32

Mossel schreef:
Moe rijden heeft bij een slim paard helemaal geen zin. Daar bouwt hij 1 alleen maar meer energie bij op dus kan hij het de volgende keer nog langer vol houden en 2 als je ze even laat stappen zijn ze weer opgeladen. Je gaf zelf al ergens aan dat het een slim paard is? (heb overigens niet het hele topic gelezen, mijn excuus als het al eens gezegd is) Heb je al eens geprobeerd hem geestelijk moe te maken?

Geestelijk moe maken doe ik veel met grondwerk, los longeren in de longeerbak tig keer om laten draaien met me touw en hulpen etc. hem harder of zachter laten lopen bijv zo langzaam mogelijk draven maar niet stappen.. etc. Ook heb ik wat vrijheids dressuur gedaan hij kan bijv NEE schudden en half flemen haha. dat vind die allemaal wel erg leuk. Maar moet wel zeggen dat ik op moet passen als ik met voer ga werken daar word die té entosiast van, absoluut niet gemeen hij eist het ook totaal niet op maar hij gaat het wel puur om het voer doen en dat is niet de bedoeling :D

Misschien is het een idee zijn hooi in een net te doen met heel ''fijn'' net. Is die toch even bezig :D

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 01:33

Is hij buiten aan de hand net als onder het zadel?

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:00

Lusitana schreef:
Waarom zou je en paard af en toe goed moe moeten rijden? Wat is je filosofie daarachter? kun je daarover uitwijden?

Buiten het feit dat je best een lange rit met je paard kunt maken, omdat ze daar idd best tegen kunnen als ze fit zijn, moet je altijd waken om het te oververmoeien omdat je dan dus kunt verwachten dat ze de volgende keer niet eens meer het erf af willen omdat ze bang zijn dat ze weer zo moe worden gereden, lijkt mij...
De hele truc is juist om ze werkwillig te houden door ze niet te overnemen.

Er zijn paarden die na een jacht/sgw/koers de volgende dag de hele dag liggen om bij te komen, maar de volgende keer weer vrolijk gaan, maar dan moeten ze wel lol hebben in hun werk...
Dit paard heeft duidelijk geen lol in zijn werk, dan zou ik het niet zomaar verlengen en hopen dat het goed gaat.

Een hele dag liggen om bij te komen vind ik een beetje te veel van het goede. En iedere dag moe rijden is ook niet de oplossing. Daar creeer je geen werklust mee alleen ik ben van mening dat als je een paard af en toe net over de grens vraagt je je paard een uitdaging kan geven.
Maar dat kan net zo goed met een ander soort training dan normaal begin na het warm stappen eerst eens met de galop loop eens balkjes aan de longe leer je paard een kunstje (zoals de TS ook al gedaan heeft) bv. Verandering van spijs doet soms eten.

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:02

maikeltje schreef:
Lusitana schreef:

De melasse is zeker het uitzoeken waard mijn paard krijgt bv. alleen granen omdat hij niet tegen de melasse kan waarmee brok word geperst hierdoor neemt hij de overige voedingsstoffen ook niet meer op.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:17

@maikeltje. Paarden kunnen wel heftig (of sloom) worden van suikers bv, maar waar ik op doelde is dat paarden niet zich plots de ene keer wel en de andere keer niet tegen een ruiter keren door voeding. Dat DIT SOORT gedrag niet typisch is als reactie op bepaalde voeding. Niet alles is terug te leiden naar voeding, voeding heeft niet overal invloed op. Als je bv een slechte ruiter bent die op de verkeerde momenten straft en beloont om maar wat simpels te noemen, krijg je een "rot"paard, of die nou correcte voeding krijgt of niet. Dat moet niet uit het oog verloren worden. Je kunt wel je best doen om bv suikers te vermijden en niet te rijk eten te geven en allergieen na te gaan, maar het moet niet zo zijn dat je denkt dat dan alle problemen maar als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Het niet met voedsel kunnen werken is herkenbaar. Dan krijg je een paard dat zegt "en nu hier daarmee" en niet met een die zegt" kijk eens wat goed ik dit kan" en als je dan niks bij je hebt, zijn ze ook niet van plan om wat te laten zien, of het gaat met grote tegenzin.
Als het een slim paard is, zal hij los met je werken waarschijnlijk wel leuk en prikkelend vinden. Je kunt hetzelfde doen wat je normaal aan een lijn doet en meer.
Ik laat bv mijn paard (los)tussen pionnen doorgaan die ik eerst heel wijd uit elkaar heb en een op de hoefslag zodat het vanzelf gaat, maar dan steeds smaller maken en die ene steeds meer van de hoefslag.
Vooral het loswerken geeft hem gevoel van eigenwaarde maar toch voldoende respect, want jij bepaalt wel wat er gebeurt.
De hemel in prijzen voor alles dat hij goed doet is de manier om werkwilligheid te kweken.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:32

Lusitana schreef:
@maikeltje. Paarden kunnen wel heftig (of sloom) worden van suikers bv, maar waar ik op doelde is dat paarden niet zich plots de ene keer wel en de andere keer niet tegen een ruiter keren door voeding. Dat DIT SOORT gedrag niet typisch is als reactie op bepaalde voeding. Niet alles is terug te leiden naar voeding, voeding heeft niet overal invloed op. Als je bv een slechte ruiter bent die op de verkeerde momenten straft en beloont om maar wat simpels te noemen, krijg je een "rot"paard, of die nou correcte voeding krijgt of niet. Dat moet niet uit het oog verloren worden. Je kunt wel je best doen om bv suikers te vermijden en niet te rijk eten te geven en allergieen na te gaan, maar het moet niet zo zijn dat je denkt dat dan alle problemen maar als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Als gevolg van verkeerde voeding kunnen er problemen optreden in de spieren. Doordatde spieren wat verzuurd raken door verkeerde voeding kan het zijn of het lijkt dat een paard zich plots tegen de ruiter keert, dit als gevolg van een pijnprikkel die weer het gevolg is van een te hoge spierspanning bijvoorbeeld. Als die hoge spiertonus maar lang genoeg aanhoudt dan komen er vanzelf probleemgebieden die je als ruiter onbewust prikkelt met rijden. En dan lijkt een heftige reactie heel plots en uit het niets te komen. Ik zeg niet dat het in het geval van TS zijn paard aan de orde is maar het zou zeker mee kunnen spelen. Zeker wanneer het paard gevoelig zou blijken voor melasse en/of suikers.

Ben het met je eens dat problemen in het gedrag bij paarden op de allereerste plaats bij de ruiter/verzorger gezocht moeten worden. Maar ik krijg bij deze TS toch wel het gevoel (ik ken hem niet dus het is maar een indruk aangezien wij geen bewegende beelden of voorbeelden hebben gezien) dat hij qua rijden en omgang goed weet waar hij mee bezig is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 22:17

Het is belangrijk dat een en ander goed wordt uitgelegd zodat ieder die het leest er wat mee kan, vandaar mijn reactie, en jouw uitleg daarna is ook waardevol.
Men kan dan naar een eigen situatie kijken en zien of het een of ander logisch lijkt.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 01:18

Heb je enig idee hoe je dat van de melasse etc uit kan zoeken? Vind dat best het proberen waard!

De reactie hier boven.. Ik weet inderdaad ( dat durf ik best te zeggen) precies waar ik mee bezig ben. Ik klooi niet maar een beetje aan, wat misschien werkt of wat niet. Ik denk met alles wat ik doe met het rijden goed na beleef het wat in zodat het voor mijn paard duidelijk is, en het zo gemakkelijk mogelijk te maken. En hem zo goed mogelijk te helpen. zodat er zo min mogelijk miscomminucaties zijn ... Ik wil voorlopig even géén filmpjes van mij met mijn paard op Bokt hebben staan. dit omdat ALS dit paard OOIT nog verkocht word, ik niet wil dat dit soort ''beelden'' online staan. Ik heb wel 1000 foto's waarop hij érg fijn loopt. Maar daar hebben we nu niets aan en daar gaat het nu ook niet om :D In januari ben ik er een jaar mee bezig en dan zal er een topic komen van hem door het jaar heen :D ;) met goede en minder goede momenten.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 02:31

Ik heb niet alle 8 pagina's gelezen maar wat ik er wel uit opgemaakt heb is dat je paard dusdanige gedragsproblemen vertoont dat het inderdaad niet even makkelijk online op te lossen is.

Veel van de (rijtechnische) tips lijk je al geprobeerd te hebben, maar werken niet of juist averechts.
Heb je er al eens een professional/ervaringsdeskundige bij gehad of ben je dat nog van plan?
Iemand die je paard in het echt kan zien, kan veel beter bekijken en beoordelen wat er eventueel aan de hand kan zijn en wat voor oplossingen daarvoor/tegen te bedenken zijn. :j Ik heb ook ooit een probleem met een paard gehad en dacht dat ik het zelf wel kon oplossen, tot ik slim genoeg was (en inmiddels te bang om op mn eigen paard te stappen!) om er eens een gedragsdeskundige naar te laten kijken... er ging een hele nieuwe wereld voor me open! Vaak sluipen er ongemerkt ook fouten in je eigen aanpak tov paarden en dat kun je uiteraard niet zelf beoordelen/zien.

Qua gezondheid lijk je ook redelijk overtuigd dat het goed zit... heb je dit laten testen of onderzoeken?
Ik hou zelf al redelijk lang paarden, maar ik heb nog altijd niet de kennis om van buiten te kunnen bekijken of hun bloedwaardes goed zijn. (DA kan dit voor je testen) En ook qua spieren en dergelijke komt er bij ons met enige regelmaat een ostheopaat of fysiotherapeut langs. Ik heb wel enige kennis van paarden en kan redelijk inschatten wanneer ze wel en niet goed in hun vel zitten, maar een bloedonderzoek of specialist zoals fysio of ostheo gaan veel verder dan dat.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 02:46

Citaat:
Op het moment dat je paard om wil draaien, laat je hem omdraaien. En dan terug naar stal, daar allejezus hard aan het werk zetten, weer van stal af en daar minstens 10 minuten uit laten rusten. Paard moet de link leggen - terug naar stal = hard werk.
En als je na een gewone buitenrit thuis komt, niet meteen paard op stal zetten. Nog hard aan het werk gaan in de bak. En dan pas op stal.

Ik heb het idee dat het net zo goed andersom kan ligggen. De TS laat het paard hard werken in de bak en ik heb het idee dat hij buiten juist ontspannen/rustig wil rijden. Wij hebben hier wel eens een paard gehad wat fysiek heel sterk was en niet gauw moe door fysieke activiteit. Daar vond hij dan ook niets aan hij wilde geen saaie rondjes stappen, draven en galoperen (ook niet in de bak), dan ging hij 'trucjes' verzinnen (rennen, bokken, staken etc.). Het was wel rustig en kalm te krijgen door hem geen fysiek maar mentaal werk te laten doen. Als je hem echt aan het werk zette dan was hij juist eg braaf dan kon hij die mentale energie die hij over had met je gebruiken ipv tegen je. Dus geen fysiek maar juist mentaal zwaar werk, TS geeft ook aan dat paard fysiek niet moet te krijgen is. Probeer hem dan mentaal 'moe' te maken, laat hem heel hard denken concetreren op wat jij van hem wilt en laat hem geen denkvermogen overhouden om te sarren.

Hiermee wil ik trouwens niet perce zeggen dat het paard niet onzeker kan zijn maar dat het naar mijn idee niet perce een 'straf' is om hard te werken en een beloning om niet hard te hoeven werken. Sommige paarden weten niet wat ze met zichzelf aan moeten als je ze niet laat werken. Het paard wat bij ons zo was was ook juist onzeker ook in de kudde hij probeerde wel dominant te doen maar was absoluut niet de leider, hij overcompenseerde alleen door dominant en agressief te doen dat hij niet zo zeker was.

Edit: TS wat bedoel je met dat ie de vrijheidsdressuur 'voor het eten' deed, de rest doet hij uit alturisme O:) ? Een paard doet niets voor jou, een paard doet alles omdat het gewenst resultaat voor hem geeft. Hij doet iets wat jij vraagd omdat hij een beloning of straf van jou verwacht wanneer hij het correct of incorrect uitvoerd. Het idee dat met voedsel belonen minder wenselijk is dan werken met stem/lichaamstaal beloningen is voornamelijk de wereld in geholpen door mensen die domweg niet handig genoeg zijn om te clickeren en denken dat hun dier het dan 'niet meer voor hen doet' (wat dus gewoon een onzinnig argument is).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 07:32

liedje89 schreef:
TS wat bedoel je met dat ie de vrijheidsdressuur 'voor het eten' deed, de rest doet hij uit alturisme O:) ? Een paard doet niets voor jou, een paard doet alles omdat het gewenst resultaat voor hem geeft. Hij doet iets wat jij vraagd omdat hij een beloning of straf van jou verwacht wanneer hij het correct of incorrect uitvoerd. Het idee dat met voedsel belonen minder wenselijk is dan werken met stem/lichaamstaal beloningen is voornamelijk de wereld in geholpen door mensen die domweg niet handig genoeg zijn om te clickeren en denken dat hun dier het dan 'niet meer voor hen doet' (wat dus gewoon een onzinnig argument is).

_/-\o_

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:32

LouLouB schreef:
Als dit mijn paard was en ik had alles geprobeerd.. Dan zou ik willen weten wat mijn paard denkt... Dus niet wat ik denk dat hij denkt, maar wat hij echt denkt. Het klinkt misschien heel zweverig, maar als ik het echt niet meer zou weten zou ik eens een paardenfluisteraar of iets dergelijks laten 'praten' met je paard..

Je wilt weten wat hij écht denkt, niet wat iemand-die-denkt-met-dieren-te-kunnen-praten gokt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:59

liedje89 schreef:
Edit: TS wat bedoel je met dat ie de vrijheidsdressuur 'voor het eten' deed, de rest doet hij uit alturisme O:) ? Een paard doet niets voor jou, een paard doet alles omdat het gewenst resultaat voor hem geeft. Hij doet iets wat jij vraagd omdat hij een beloning of straf van jou verwacht wanneer hij het correct of incorrect uitvoerd. Het idee dat met voedsel belonen minder wenselijk is dan werken met stem/lichaamstaal beloningen is voornamelijk de wereld in geholpen door mensen die domweg niet handig genoeg zijn om te clickeren en denken dat hun dier het dan 'niet meer voor hen doet' (wat dus gewoon een onzinnig argument is).

Ik weet precies wat hij bedoeld. Een paard kan nl ontzettend drammerig worden als er eten bij te pas komt en dan neemt het willen opeisen van de beloning het over van de opdracht uitvoeren. Paarden kunnen dan agressiever worden en zelfs gaan bijten of met het voorbeen slaan. Helemaal als het dan een keer geen beloning krijgt op het moment dat hij dingen (vaak ook nog totaal niet gevraagd) uitvoert.
Dit heeft dus niets te maken met de gedachtengang van de mens over wat dan ook, maar een zuivere praktijkervaring.
Er is een verschil in een opdracht uitvoeren omdat het gevraagd wordt en iets uitvoeren om iets op te eisen en het dus ook los zien van de vraag er om.
Het is lang niet bij elk paard zo, maar er zijn dus wel paarden die zo zijn, en mijn Lusitano hengst is daar een van, dus ik herken dat wel.
Blijkbaar ben je zelf nog niet zo'n paard tegen gekomen, of zie je het als normaal dat een paard opdringerig is.

angela1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:10

@WhySoWhite:

Is het misschien iets om contact op te nemen met bokker Suelza? Misschien weet zij hoe je deze problemen op kunt lossen?

Iig veel succes en ik ben benieuwd naar je jaarverslag;-)!!!

IloveAnoukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 23:04

mischien iemand die de problemen kent die je les kan geven of kan helpe?

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 06:48

Ik heb alleen de OP en deze pagina gelezen, en ik wil even zeggen dat ik een soortgelijk paard heb gehad.
Alleen deed de mijne dit gedrag net wél in de piste, en buiten niet.. Wat bij hem hielp, was hem mentaal uit z'n pijp laten komen, en dan was ie na 10 minuutjes zo mak als een lammetje. Alleen weet ik niet goed hoe je dit buiten moet gaan toe passen..

Wat ik je wel nog wilde vragen.. Je geeft je paard ong. 5 bananen per dag? Dat zijn echt ongelooflijk veel suikers.. Ik weet het niet zeker, daarom vraag ik het ook, maar wordt ie daar niet feller van? Dat is toch wat ik ondervond met een vorig paard.. Die hield echt ontzettend van bananen, maar ik had zo de indruk dat ze er heet van werd ook..

Veel succes in ieder geval!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 08:59

Wat een reacties allemaal weer!
Rijden in de bak gaat tot nog toe erg goed:) Heb hem ook nog wat omlaag gezet in voer. ipv 3x 3 kg 3x 3 kwart is toch weer een half minder... (paard stond tot 2maand terug op 5 kg i.v.m extreem invallen)

Bananen zit inderdaad wel wat suiker in maar voor ons is dat op gewicht natuurlijk veel meer dan op 600 kg het zijn er +- 5 soms een dag alleen wortels soms 3 bananen en 10 wortels,.. Het was een beetje het gemiddelde.

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:47

Ik zou als ik jou was eens proberen gewoon te stoppen met krachtvoer, dat kan al helpen bij het opgefokt geraken. In elke korrel zitten suikers en suikers zijn nu eenmaal niet goed voor paarden.
Een paard eet 80% van de tijd kleine hapjes ruwvoer, dat is zijn natuurlijk instinct en daarop is zijn spijsverteringsstelsel ingesteld.
Grote oorzaken van koliek zijn
- een te grote krachtvoergift: een paard kan niet in één keer een grote hoeveelheid krachtvoer verteren, een deel komt onverteerd verderop in het darmstelsel terecht en gaat daar gisten met als gevolg een gaskoliek.

De bananen zou ik ook eens een tijdje laten, daar krijgen ze namelijk ook extra energie van.
Misschien kan je dit eens doorlezen? http://www2.vlaanderen.be/landbouw/downloads/dier/7.pdf
Gaat over de voeding van het paard.

Als je toch iets wil bijgeven (aangezien je zegt dat je paard mager word zonder korrel) dan zou ik de Zupa van Equifyt willen aanraden. Zupa is een kruidenpulp die héél goed werkt bij magere paarden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:09

WhySoWhite schreef:
Ragdollcat schreef:
Sorry, ik vind het een rotknol. Weg ermee, Kost alleen maar geld en je krijgt er niks voor terug en hij is gevaarlijk ook en niet alleen voor jou maar voor alles wat hij tegenkomt.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je m flink aanpakt als hij zo kliert en dat verdiend hij ook.

Helaas dat heb je heel soms met paarden die heel dominant is, t blijft een moeilijk paard als hij altijd al dominant was en laat gecastreerd is.

En hem eerst laten uitrazen is niks voor hem zo te lezen, hij wordt niet moe en als je het toch doet maak je hem er alleen maar fitter mee en zal het erger worden als hij helemaal superdesuper fit is zeker met dit rotgedrag.

Dat je er nog op durfde en hem nog houdt, het is wachten tot het heel erg fout gaat.

@ weg ermee.. En dan? dan zadel ik letterlijk iemand anders op met zo'n probleem.. Breng hem bij een handelaar die verpatst hem wel weer met wat tranqgel gaat een meisje op zitten die treft nét een goeie dag en gaat lekker op stap.. gaat een week later weer en krijgt dan dit.. Daar zit niemand op te wachten. En is ook geen optie.

Voor jou is het een levensgevaarlijke paard en natuurlijk zadel je zo'n paard niet een ander er mee op.

Er zijn maar 2 opties:
-in laten slapen of slacht
-of je gaat serieus werk van maken en echte goede hulp zoeken ipv zelf aan te klooien, waardoor ie nog gevaarlijker wordt, t doet m gewoon niks wat je ook doet, zo leert hij dat t niet erg om gestraft te worden en zal nog gevaarlijker gedrag vertonen.