Zo zout heb ik het nog nooit gegeten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Re: Zo zout heb ik het nog nooit gegeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 08:24

Ach er staan hier genoeg gevaarlijke dingen voor kleine meisjes: je paard 24/7 op stal houden, bandages gebruiken, slofteugel gebruiken, rollkur, grove bitten, sporen, etc. etc. Allemaal enge dingen, en ook zo op bokt te vinden. Als we daar allemaal rekening mee moesten houden?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 08:32

Vind ik wel ja.. je kunt op z'n minst het bord voor je kop weghalen in dit geval en erkennen dat er gevaarlijke dingen hadden kunnen gebeuren.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 08:38

Volgens mij heeft TS nergens gezegd dat er niets kan gebeuren, in tegendeel zelfs.

Feit blijft gewoon dat mensen hun paarden met verschillende gebruiksdoelen hebben, en die van TS en mij ligt duidelijk ergens anders.Het is trouwens niet zo dat ik zomaar met elk paard los buiten zou gaan lopen, daar gaan jaren training en bonding aan vooraf. Zelfde geldt voor TS. Natuurlijk kunnen er dingen gebeuren, maar ik ben dagelijks meerdere keren bezig met mijn paarden, weet hoe ze in de kudde reageren, hoe ze buiten reageren etc. Paarden schrikken nml NOOIT zomaar ergens van, daar is altijd een reden voor, dat veel mensen die reden niet aan zien komen is logisch. Zo zijn er maar weinig mensen die weten dat een paard 345 graden zicht heeft. Enkel rechtvoor en rechtachter hebben ze geen zicht.Én dat een paard dingen altijd 2x ziet bij langslopen, 1x links en 1x rechts. Dus wat op de heenweg geen probleem is kan op de terugweg doodeng zijn. Daarnaast is er ook een stuk leiderschap en vertrouwen. Heb je ooit een paard in de weide zien schrikken? Wat doen ze dan? Dan vliegen ze naar de kudde. Buiten ben ik de kudde, sterker nog, mijn hond loopt aangelijnd, mijn paard los naast me. . Met paarden ben ik enorm vertrouwd, mijn hond is mijn eerste hond, daar moet ik nog zo veel bij leren. Dus daar zou ik nooit de keuze bij maken om hem los naast me te hebben lopen.
Laatst bijgewerkt door Caira op 26-09-11 08:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 08:39

[quote="Vjestagirl"]

Hetzelfde wat ik al 4x heb geprobeerd uitteleggen. Dat ik er met een touwtje helemaal niets meer aan gehouden had...
Dat is geen grootheidswaanzin, dat is realisme. Ik weet dat ik haar onder controle heb ik even veel situaties als ik met touwtje zou hebben.[quote]

En wat te denken van de verzekering?
Stel je voor; je paard schrikt, rent weg, knalt op een auto, bestuurder raakt gewond. Ik vraag me af of je terug kunt vallen op je verzekering als blijkt dat je paard los achter je liep. Net zoiets als je fiets op slot zetten, of je achterdeur. Gordel om. Noem maar op.

Als je je paard zo goed opgevoed hebt, luistert hij vast ook wel als je hem aan het halstertouw moet stoppen als er iets gebeurt. Veiliger voor iedereen, ook voor je paard.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 08:54

Als de TS erkent dat er gevaarlijke dingen kunnen gebeuren... waarom laat ze dan haar paard loslopen?
Dat is nog erger dan dat je t niet weet, dan zou je het nog onbewust doen.
Dit heeft helemaal niets met gebruiksdoel te maken. Ook niet met bepaalde rassen/koud of warm bloed.
Dit is gewoon realistisch bepalen wanneer je een gevaar kunt zijn in een dicht bevolkt land als Nederland waar niet iedereen rekening houdt met loslopende paarden.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:04

Ik had vroeger in mijn penny-tijd ook een shetlander los meelopen in het bos, terwijl wij op onze pony's reden. Luisterde prima, kwam altijd bij ons als we hem riepen, en langs de weg had ik hem als handpaard ivm de veiligheid, ook al luisterde hij goed en zaten er bosjes tussen de berm en de weg.
Ging altijd goed, totdat we een keer iemand tegenkwamen die hetzelfde had; ook een losse shet mee terwijl zij aan het rijden was. We kwamen elkaar onverwacht tegen, beide shetten gingen er samen vandoor, onze pony's erachteraan en wij vielen er in de wilde rit vanaf. Ze zijn met zn 4en over een 80km-weg naar huis gerend en godzijdank is er met zowel paarden als omstanders/auto's niets gebeurd :oo Daarna de pony nooit meer los meegenomen, dat zul je wel begrijpen ;)

Oftewel; hoe braaf ze ook zijn en hoed goed ze ook luisteren, een ongeluk zit in een klein hoekje...

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:18

Weet je wat ik nu echt niet snap in alle "tegen" reacties, het touw hing om de hals, ze hoeft haar hand maar uit te steken en ze heeft hem vast. Als je paard iets spannend vind dan merk je dat aan hem en dan zit 'ie in no-time gewoon weer vast in haar hand. Mocht 'ie echt als een pijl uit de boog vertrekken tja, dan was een touwtje vast houden onvoldoende geweest want dan had je nooit genoeg reactie vermogen gehad om hem tegen te houden. Enneh, verzekering als er iets misgaat? Er zit een touwtje aan, dus bewijs maar eens dat 'ie los liep.

Ik kan me goed voorstellen dat TS het touwtje tijdens het wandelen lekker over de hals van haar paard gooit. Je hebt het touwtje voor het grijpen mocht er iets spannends zijn, maar je kan wel goed trainen op het reageren op je lichaamstaal. Dat is dan weer een voordeel ten opzichte van een hond, je kan geen touwtje over z'n rug op handhoogte gooien :+ Dus dat is echt of los, of vast.

Daarbij vind het ik de meeste "tegen" reacties ook wel erge doemdenkers hoor. Volgens mij hebben die over het algemeen paarden die vreselijk onvoorspelbaar zijn. Persoonlijk heb ik liever ts die verantwoord met haar paardje los buiten gaat lopen dan van die jonge kinderen zonder verkeersinzicht die met een groepje op buitenrit gaan terwijl ze de pony's maar half onder controle hebben. Enneh, voorbeeld voor de jonge bokkers onder ons, sorry, maar dat vind ik zo'n onzin. Ik ben niet verantwoordelijk voor de kinderen van een ander. Als kinderen willen kunnen ze op zo ontzettend veel plaatsen slechte voorbeelden zien. Daarbij, ik rij ook in een auto, maar dat mag het kind van een ander ook nog niet. Mag ik dan niet meer in een auto rijden omdat kinderen anders misschien ook in auto's gaan rijden? En als we de voorbeeldfunctie dan zo belangrijk vinden, zullen we dan beginnen met het van de markt halen van de vele schiet en moord spelletjes?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:40

Amable schreef:
Weet je wat ik nu echt niet snap in alle "tegen" reacties, het touw hing om de hals, ze hoeft haar hand maar uit te steken en ze heeft hem vast. Als je paard iets spannend vind dan merk je dat aan hem en dan zit 'ie in no-time gewoon weer vast in haar hand. Mocht 'ie echt als een pijl uit de boog vertrekken tja, dan was een touwtje vast houden onvoldoende geweest want dan had je nooit genoeg reactie vermogen gehad om hem tegen te houden. Enneh, verzekering als er iets misgaat? Er zit een touwtje aan, dus bewijs maar eens dat 'ie los liep.

Ik kan me goed voorstellen dat TS het touwtje tijdens het wandelen lekker over de hals van haar paard gooit. Je hebt het touwtje voor het grijpen mocht er iets spannends zijn, maar je kan wel goed trainen op het reageren op je lichaamstaal. Dat is dan weer een voordeel ten opzichte van een hond, je kan geen touwtje over z'n rug op handhoogte gooien :+ Dus dat is echt of los, of vast.

Daarbij vind het ik de meeste "tegen" reacties ook wel erge doemdenkers hoor. Volgens mij hebben die over het algemeen paarden die vreselijk onvoorspelbaar zijn. Persoonlijk heb ik liever ts die verantwoord met haar paardje los buiten gaat lopen dan van die jonge kinderen zonder verkeersinzicht die met een groepje op buitenrit gaan terwijl ze de pony's maar half onder controle hebben. Enneh, voorbeeld voor de jonge bokkers onder ons, sorry, maar dat vind ik zo'n onzin. Ik ben niet verantwoordelijk voor de kinderen van een ander. Als kinderen willen kunnen ze op zo ontzettend veel plaatsen slechte voorbeelden zien. Daarbij, ik rij ook in een auto, maar dat mag het kind van een ander ook nog niet. Mag ik dan niet meer in een auto rijden omdat kinderen anders misschien ook in auto's gaan rijden? En als we de voorbeeldfunctie dan zo belangrijk vinden, zullen we dan beginnen met het van de markt halen van de vele schiet en moord spelletjes?

Bij de omgang met paarden behoor je bepaalde veiligheidsregels in acht te nemen. Die worden als het goed is van kindsbeen af aan al aangeleerd. Zo leer je dat je een paard niet aan een boxdeur of schuurdeur vastzetten, veiligheidsknopen gebruiken, niet achter een paard langslopen...nou ja vul maar aan.
Ervaring leert dat je met een eigen paard dingen anders gaat doen, makkelijk wordt. Basis veiligheidsregels niet in acht neemt. Je paard met teenslippers aan je voeten uit het land haalt, zonder cap gaat rijden, en je paard los bij een wandeling mee laat lopen.

Als je al heel relaxed met je paard wilt gaan lopen, hang een leadrope over je arm (hoef je nog nieteens vast te houden, even zakken met je hand en je hebt hem te pakken. Afstand naar een touw dat over de hals hangt is groter. En het is helemaal afhankelijk van de opleidingsgraad van het paard of druk op het hoofd bij schrikreacties resulteert in het aankijken van de persoon die dat touw vast heeft...zijn jullie bekend met NH?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:44

Dus jij loopt nog steeds nooit achter je paard langs? En zet hem ook nooit aan snel even aan een boxdeur vast? Ik laat me regelmatig via zijn kont van z'n rug af glijden en als ik hem even vast moet zetten zet ik Jauke gerust even aan een boxdeur vast. Dat zijn dingen die ik niet met ieder paard doe, maar wel met hem.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:46

Ik loop vlak langs mijn paard (en andere paarden) langs, zodat ze mijn lichaam tegen hun lichaam aan voelen. Als een paard onverwachts mocht trappen krijg ik een duw en niet de volledige kracht van de uithaal. Ik zet mijn paarden niet aan een bewegende boxdeur vast. Mijn oudste merrie beheerst de ground tie, daar moet ik met de andere twee nog aan werken.

En idd, je laatste zin doen zo veel mensen. "Je behoort dingen zo niet te doen, maar het kan wel met hem".
:n

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:50

Omdat je op een gegeven moment een band met je paard krijgt waar je op kunt bouwen, ik lees wel vaker in jouw posts dat je star vast blijft houden aan de regels en het zwart/wit gedeelte. Maar het leven is niet zwart/wit, het leven is vol kleur. Ik kaats de vraag even terug, ben jij bekend met NH? Zo te lezen niet, misschien moet je je daar eens in verdiepen, het heeft mijn leven en dat van mijn paarden zo gigantisch veranderd! Waar ik vroeger tegen mijn paarden werkte, werk ik er nu mee. Ik heb geleerd ze te lezen, te begrijpen, en met ze samen te werken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:57

Yep ik ben bekend met NH. Ik volg het zelf ook. En ik zie om me heen ontzettend mooie dingen gebeuren. Maar NH-ers gaan niet in het begin van het opleidingstraject meteen zonder zadel, en hoofdstel op een paard zitten en meteen de drukste stad inrijden. Daar hoort een heel opleidingstraject aan vooraf te gaan.
En bij dat voortraject, dat opleidingstraject, zie ik soms interpretaties van mensen die denken dat ze klaar zijn voor de volgende stap, maar dit absoluut nog niet zijn. Die al bezig zijn met stap 10 en de voorgaande stappen voor het gemak hebben overgeslagen. En dat werkt gewoon niet.

Als jij los met een paard gaat wandelen, en je voorwerk is goed geweest, heb je gewoon niet in je achterhoofd zitten dat er wat gebeuren kan. Dan weet je dat het goed zit en je paard ten allen tijde bij je blijft. Omdat jij de leider bent en hij je 100% vertrouwd.

En ja, daar ben ik star in...:D

http://www.youtube.com/watch?v=RfAvpa1g68s

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:01

Ik vind dit een geweldig verhaal :D Maar ben wel even verbaasd om de reacties..

Het is hier volgens mij niet alsof het paard hier zonder halster of wat dan ook meeliep, maar gewoon mét halster om en met het touwtje over de hals.. iemand met een beetje gemiddelde reflexen en een oog voor zijn/haar omgeving heeft het touwtje al eerder vast dan dat het paard een drafpas heeft gezet, of zie ik dat verkeerd?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:03

Ligt eraan hoe snel je bent. Even met je ogen knipperen en het kan gebeurt zijn. Ben jij zo snel? Heb jij ogen in je voor- en achterhoofd zitten? Zie jij een uit het struikgewas opvliegende vogel van tevoren aankomen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:10

Superman iets er niets bij, zo snel ben ik :D

Nee, maar serieus, ik ga er vanuit dat een ieder zijn paard kent. Ik ken paarden die van relaxede status naar compleet opgefokt kunnen gaan binnen een fractie van een seconde, paarden die langzaam opbouwen en dan extreem exploderen, paarden die binnenvetters zijn en voor onbekenden 'uit het niets' lijken te ontploffen, paarden waar je achterstevoren ondersteboven op kan zitten in het midden van een fanfare en die nog geen oog voor hun omgeving hebben.. etcetera.

Ik ga er vanuit dat de TS weet hoe haar paard reageert op verschillende omstandigheden en hoe snel of langzaam hij spanning opbouwt en laat wegvloeien (of ontploffen), hoe snel hij een schrikreactie geeft, etcetera.

Daarbij, over het snel reageren.. de reactiesnelheid van een mens ligt volgens mij rnod de 0.2-0.25 seconde. Als je een beetje op je omgeving en je paard gericht bent, en vooral: je kent je paard, dan hoeft het niet per se onverantwoord te zijn het touwtje over de hals te hangen. (Maar dat is ook maar een mening en geen feit, en andersom ook, ieder zo zijn meug..)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:12

TS kent haar paard in zoverre dat ze weet dat hij loeisterk kan worden en ze hem dan niet kan houden als hij wel de benen neemt.
Wat zou jij dan doen in een dergelijke geval?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:16

Hangt er natuurlijk ook vanaf hoe 'bomproof' hij verder is, hoe snel hij reageert en dat opbouwt, etcetera. Maar eerlijk is eerlijk, welk paard dat écht 'wilt' gaan en zijn/haar +- 500 kilo in de strijd gooit, is niet ineens 'loeisterk'? En luisteren ze dan nog naar de basisprincipes zoals wijken voor de druk, of knallen ze er dwars doorheen?

Natuurlijk is het gevaarlijk om uberhaupt met een paard de weg op te gaan als deze bij iedere scheet ervandoor zou knallen en zich door niets of niemand laat tegenhouden- maar volgens mij bedoelde de TS vooral dat haar paard net als ieder ander paard een (vlucht/prooi)dier van flink wat kilo's is?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:17

Oh Cassidy, je bent nu aan het zoeken, en dat is niet terecht. Ik hoop dat jij ooit ook op het punt komt waar de vertrouwensband met je paarden zo wordt dat je ze leert lezen, succes daarmee! Voor mij is de discussie afgerond, ik ken mijn paarden, TS ook, en daar zul je het mee moeten doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:19

Cassidy is niet aan het zoeken, Cassidy ziet op het NH forum hier op Bokt het nodige langskomen. :D En maak je om mijn eigen paarden maar geen zorgen. Dat zit wel snor.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:21

Tsja Cassidy, we maken allemaal fouten en ik heb ook van jou dingen langs zien komen waarvan ik denk, moet dat nou? Maar laten we respectvol blijven en er geen dingen bij halen die er niet toe doen. Zolang mijn paarden en ik gelukkig zijn vind ik het allemaal prima. Ik ga me nu weer bezig houden met mijn paarden, want daar leer ik nog altijd meer van dan achter een computer schermpje zitten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:22

Yep. Veel plezier met je paardjes...

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 13:45

Hahaha! Wel een leuke reactie van de agent. Maar doe iedereen een plezier, doe dat paard aan een touw...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 13:52

Fred_Kroket schreef:
Hahaha! Wel een leuke reactie van de agent. Maar doe iedereen een plezier, doe dat paard aan een touw...

Ze zit aan ee touw. Ik heb het alleen niet vast.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:04

Vjestagirl schreef:
Fred_Kroket schreef:

Nou houd dat dan vast, gewoon met je handen, touw in handen, touw aan halster, halster om hoofd van paard. Heel simpel, het lijkt zo stoer om zoveel "controle" te hebben of vertrouwen dat je paard los naast je loopt. Maar het zal je maar gebeuren dat ze op de ren gaan, en dat eeuwige "als ze echt gaan dan gaan ze" is een slecht argument om je paard dan maar helemaal niet vast te houden.

En een causaal verband is nou eenmaal snel bij elkaar gebracht als men erachter komt dat jij als begeleider van het dier totaal geen maatregelen hebt genomen om het dier in toom te kunnen houden bij een schrikreactie om eventuele schade te voorkomen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:16

Vjestagirl schreef:
Fred_Kroket schreef:

En wat is de moeite van dat vasthouden?
Andere weggebruikers kennen jouw paard niet, daar moet je ook rekening mee houden.
Bovendien dekt de verzekering het echt niet als je haar los laat lopen, als je haar vast hebt valt het gewoon onder je WA.