Pony gered, ons pennyverhaal *overleden*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

UniFlap

Re: Pony gered, ons pennyverhaal (hopelijk met happy end...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 21:27

Ik geloof eerder dat dat spreekwoordelijk is hoor, hem omduwen.

GylkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:17

Nomanji schreef:
Te ver gaan? Hoe bedoel je ze gaan te ver? Vind het super dat ze zo bezig zijn voor Gimli.
Vraag me alleen wel af waarom ze hem steeds weer op de grond duwen.
Hij staat getakeld dus als het goed is staat hij niet met zijn volle gewicht op zijn benen en kunnen die dus gewoon rustig aan doen.

Als ik bij animal planet kijk staan die paarden ook getakeld soms staan ze zelf niet eens omdat ze de kracht niet hebben. Die duwen ze toch ook niet steeds terug op de grond?
Die blijven daar 'hangen' tot ze genoeg kracht hebben om zelf te staan.
Het belangrijkste van dat takelen is dat de boel niet in de verdrukking gaat bij het liggen. Wat fataal zou zijn.
Het continue terug leggen op de grond, ja dan krijg je doorlig wonden, en wellicht gaat het beest je nog misbruiken ook door niet te helpen bij het opstaan, jullie doen toch alles voor hem. :P

Tja of de mensen bij animal cops doen het helemaal fout en hebben geen idee wat ze doen..
Ik vraag het me alleen maar af waarom jullie dit zo doen. :j

Google eens "Horse Sling" misschien dat je daar ideeën uit kan halen voor jullie hang constructie.

Ja we takelen hem recht, laten hem aan de kabels hangen tot hij zelf zijn evenwicht kan houden en maken hem dan los.
Gimli aan die takels laten hangen is geen optie. De dierenhospitals waar ze dat wel doen, hebben dan ook permanent toezicht op die dieren. Wij kunnen niet 24/24 op de wei blijven terwijl hij in de kabels hangt. Gimli durft dan ook overmoedig worden en wil dan op wandel gaan terwijl hij nog in de kabels hangt, ik wil het niet op mijn geweten hebben dat hij dan in paniek geraakt!
We duwen hem dan ook terug om (als hij nog niet zelf is gaan liggen) zodat hij zichzelf niet te hard vermoeid. En dat omduwen gebeurd ook wel voorzichtig hoor! Iemand neemt zijn staart, de andere de manen en het halstertje. Zijn hoofd draaien we dan zodat hij zijn evenwicht verliest en dan laten we hem zachtjes vallen. We proberen hem minstens 3x/dag op zijn pootjes te zetten, telkens voor ongeveer een uur. Doordat hij zelf zoveel probeert recht te staan, is hij al heel vermoeidt. Als we hem dan nog is laten staan tot hij zelf door zijn poten zakt, dan zijn we weer 3 stappen achteruit. Dat is dan ook de reden waarom we hem "omduwen"!

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:27

hoe dapper jullie poging ook is, lijkt het mij verstandig om naar een kliniek te gaan om de boel eens goed te laten bekijken, deze pony heeft echt veel pijn, en zo te zien is dat niet van een paar weken.

hoe goed bedoeld van jullie, geloof ik niet dat het zo wat gaat worden

sterkte

GylkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:32

sassefras schreef:
hoe dapper jullie poging ook is, lijkt het mij verstandig om naar een kliniek te gaan om de boel eens goed te laten bekijken, deze pony heeft echt veel pijn, en zo te zien is dat niet van een paar weken.

hoe goed bedoeld van jullie, geloof ik niet dat het zo wat gaat worden

sterkte

Als jij bereidt bent om de rekening te betalen dan zullen we hem direct naar de kliniek doen. We zijn zelf ook allemaal maar studenten! Onze mogelijkheden zijn dus beperkt en we proberen in mate van het mogelijk het beste te doen voor de pony. En als zowel dierenarts als hoefsmid zeggen dat zijn hoefbevangenheid niet ernstig is, dan geloof ik dat toch wel!

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:39

als dat niet ernstig was liep de pony al weer rond.

ik zeg niet dat jullie je best niet doen, een pony die niet kan of wil staan daar is iets echt mee mis,

dat zal je toch met me eens zijn ????

dat dat geld gaat kosten hadden jullie van te voren kunnen bedenken, daar kan ik weinig aan veranderen. misschien is er met de dierenbescherming iets te regelen wat betreft de kosten ???

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:51

Zijn er eigenlijk röntgenfoto's van de hoeven gemaakt? Ik neem aan dat dit vanwege het kostenaspect nog niet gedaan is? En als naar het oordeel van de DA en HS de 'bevangenheid niet zo erg is' wat is dan de reden dat het paardje niet kan of wil blijven staan? Het dier wordt nu al enige tijd verzorgd qua voeding dus zou toch al iets meer op krachten moeten zijn als gebrek aan voedsel de oorzaak zou zijn. Wat zegt de DA ervan?

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:56

Och guttegut............

Kippenvel!!

Ik zou ook verder proberen op de manier die jullie nu doen, er is geen andere optie en ja inslapen kan toch ook nog als blijkt dat de pony het zelf opgeeft of als het gewoon niet meer gaat.
Heel misschien zou ik toch foto's laten maken en vooraf bespreken of je later of in termijnen mag betalen. Dan weet je hoe het van binnen eruit ziet, nu is het gissen of het echt door de vermoeidheid/ondervoeding enz komt of toch door pijn vanuit zijn hoefjes.

Maar ja als je die mogelijkheid gewoon niet hebt..............sta maar eens in de schoenen van TS, Je zou het toch langer volhouden dan jezelf vooraf zou bedenken.
Krijgt hij nog pijnstillers?

Ik hoop dat het snel wat beter gaat worden, gewoon erg triest dit hele verhaal................

Kunnen we niet een inzamelings actie houden voor de pony?
Al is het maar een paar euro per persoon, dan zou TS verder onderzoek kunnen laten doen?

TS heb je al nieuwe foto's?

HEEL VEEL STERKTE ERMEE !!!!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:57

GylkeM schreef:
Onze mogelijkheden zijn dus beperkt en we proberen in mate van het mogelijk het beste te doen voor de pony. En als zowel dierenarts als hoefsmid zeggen dat zijn hoefbevangenheid niet ernstig is, dan geloof ik dat toch wel!

De pony is al zo vooruit gegaan, dat kost tijd hoor! Beestje was immers totaal uitgeput. Dat los je niet 1-2-3 op. Hou je dus gewoon maar vast aan de aanwijzingen van de DA en de smid. Vind het erg goed wat jullie doen!

Grote Vogel, het is verboden om op Bokt inzamelingen te doen, het topic kan erdoor op slot gegooid worden, niet doen dus (wel lief van je)!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:58

Inzamelingsacties mogen niet, maar als je een pb stuurt met het rekeningnr zal het wel goedkomen denk ik?
Ik heb iig bewondering voor het doorzettingsvermogen van jullie.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 23:00

paars -> Oh het spijt me, ik wist echt niet dat dit niet mocht! Waarom eigenlijk niet?
Ik ga zo de regels eens doorlezen!
THKZ.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 23:19

Financieel kan er hier en daar wel wat geregeld worden. Zoals eerder gezegd krijgen we erg veel steun van een aantal mensen uit de buurt. Ik vind het echter een beetje dom om geld van andere mensen uit te geven aan iets dat volgens onze DA nutteloos is.
Pijnstillers krijgt hij zeker nog, vitaminekuur ook. En het gaat echt elke dag een beetje beter, alleen nogal traag...

Het takelsysteem gebruiken we op dit moment niet meer. Nu hij zelf goed meewerkt is het gemakkelijker om hem "gewoon" even op te tillen en een beetje in balans te houden de eerste minuten. Hem in het takelsysteem laten hangen zonder toezicht, dat durven we niet. De hele constructie is ook eerder bedoeld om onze rug een beetje te sparen, ik geloof nooit dat het bijzonder comfortabel is voor Gimli, maarja, je moet wat hé... We hebben rondgekeken naar dingen die voor dat doel gemaakt zijn, maar ten eerste zijn ze onbetaalbaar, ten tweede vind je die dingen niet in maat shet, en ten derde was 2 weken levertijd voor ons toch wel wat te lang wachten...

Zoals eerder gezegd, de optie inslapen is meer dan eens door onze gedachten gepasseerd. Maar zo lang wij en onze DA er nog in geloven gaan we gewoon door.
Met de bevangenheid gaat het overigens heel goed op dit moment. Hoefjes voelen niet meer warm aan, en hij steunt ook op zijn benen op de manier dat elk 'normaal' paard dat zou doen. We denken dat hij niet kan staan omdat hij geen grammetje vet op zn lijf heeft, en zijn spieren ook niet meer zijn wat ze ooit waren (om het met een understatement te zeggen...). "Gewoon" een gebrek aan kracht dus. Bijkomen gaat niet op 1, 2, 3, en spiermassa kweken al helemaal niet. Behalve dat hij ligt, lijkt het echt een normale gezonde pony. Zijn vacht glanst weer, hij is vrolijk en alert, eet goed, drinkt goed, mest is normaal, ...

Ik geloof echt niet dat we verkeerd bezig zijn, pony wil duidelijk nog niet opgeven, dus waarom zouden wij dat doen?

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 23:27

Niemand spreekt van opgeven hier dacht ik?

Jullie doen het zo toppie!!
En inderdaad als hij al geen vetjes meer heeft zal hij zijn spieren ook zogenaamd "opgegeten" hebben , zo gaat dat bij mensen dus ik ga ervan uit bij dieren net zo.
Zolang hij niet kan lopen valt er weinig spieropbouw te doen, dan maar lekker rustig bij laten komen ( te snel is ook erg slecht )
En gewoon zo door gaan!!

In ieder geval veel respect van deze kant!!!

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 23:34

Precies!
Dieren voelen over het algemeen erg goed aan of het nog iets kan worden of niet... als het niets meer wordt dan had hij echt al opgegeven. En anders geniet hij nog te erg van alle aandacht die hij nu krijgt ;)
We snappen allemaal dat als het 'ons' paard geweest zou zijn we er alles voor over zouden hebben qua foto's en dergelijke. Deze adoptie was natuurlijk enigszins noodgedwongen en met veel hoogoplopende emoties tot stand gekomen. Dan heb je nu eenmaal niet ineens een dikke spaarpot om allerlei tests te laten doen. Wat jullie tot nu toe voor het beestje doen is toch geweldig?
Wees maar trots op jezelf.

Keep up the good work!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:13

Wat krijgt hij nu te eten? Voor spieropbouw bijv. zijn voldoende eiwitten nodig, ben benieuw wat jullie 'm nu voeren?

karoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:35

Daarnet heeft hij weeral een klein uurtje gestaan. Het rechtzetten ging weeral een stuk beter. Het was echt gewoon even tillen en hij stond. Hij heeft ook al voorzichtig een paar mini pasjes gezet. Zijn balans begint ook al veel beter te worden, hij kan zich in de raarste bochten wringen om te vermijden dat we zalf op zijn wondjes aan zijn hoofd doen zonder om te vallen...

Voorlopig krijgt hij per dag 20 cc vitaminen, een halve blok summerfit, één schep spelt, droog hooi ad libitum en wat wortelen. Dit zal waarschijnlijk nog wel bijgestuurd worden door de DA.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:58

lees nog steeds mee, meiden wat zijn jullie super goed bezig!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 18:26

Ik ga met paars mee, voor spieropbouw zijn eiwitten nodig. Misschien kun je lucerne bijvoeren.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 18:33

+:)+
Dat als eerste even...

Daarnaast... Ik begrijp de reactie van veel bokkers wel. Een paard is nu eenmaal gebouwd om op zn voeten te staan, niet om te liggen. Maar hé jongens, wat zijn jullie ervaringen hier nu werkelijk mee? Ik heb geen verstand van dit soort situaties anders dan wat ik gelezen heb/op tv gezien heb, maar deze meiden doen alles in overleg me de da, dus dat zal gerust wel goed zitten :)

Ga zo door hoor! Als jullie da/smid er geen noodzaak in ziet om foto's te maken, tsja, dan zullen ze daar wel een reden voor hebben. En idd, een lichaam gaat op den duur spieren ''opeten'' en die heb je er niet zomaar weer aan. Ik begrijp dat jullie sowieso met de da in overleg willen gaan voor wat betreft voer? Hele goeie denk ik inderdaad :j Misschien dat een goede fouragehandel ook al kan adviseren :)

Vind het echt super wat jullie voor t beestje overhebben en jullie zijn duidelijk realistisch genoeg. Ik blijf t volgen in elk geval!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 18:48

Ik heb een hoefbevangen paard gehad waarvan zowel de DA als de smid ook riepen dat het wel mee viel en zeker weten goed kwam. Maar uiteindelijk heb ik haar in moeten laten slapen omdat de hoefbeentjes zodanig gekanteld waren dat ze bijna door de zool heen gingen.
Vandaar mijn reaktie om een foto te maken.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:07

Ik denk ook dat een foto niet onverstandig is, zie dat ik t in mn enthousiasme niet helemaal fatsoenlijk heb geformuleerd :+

Meten is weten zeggen ze dan meestal.. In dit geval foto is weten :) Maar kan me wel voorstellen dat als zowel da als smid aangeven een foto niet nodig te vinden dat je dan er zelf ook de noodzaak niet van inziet. Maar als ik dan jouw post weer lees aisie, tsja, dan is een foto misschien toch wel weer wijs.. Just in case.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 20:42

amyz schreef:
Ik begrijp dat jullie sowieso met de da in overleg willen gaan voor wat betreft voer?

Huidige dieet is op aanraden van DA. Omdat Gimli bevangen is/was moeten we een beetje zoeken naar de balans tussen voldoende eiwitten voor spieropbouw, zonder dat het een te rijke voeding wordt, waardoor de bevangenheid misschien weer erger wordt. Er zit duidelijk al meer "vlees" op dan 2 weken geleden, en het aankomen mag uiteraard niet te snel gaan ;)

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:01

ik heb vorige week mijn paard ( ijslander dus een bikkel ) laten inslapen, ze was hoefbevangen, vandaar ook mijn misschien botte reactie , ze had er zelfs nog een veulentje bij lopen

ik vind het ook een wat rare materie dat een da zegt dat het wel mee valt terwijl de pony niet of nauwelijks op zijn pootjes wil staan, als ik aan het begin de foto,s zie, zie ik en pony die al echt een hele tijd pijn heeft, dat magere strakke lijf is niet van niet te eten krijgen maar er kortweg niet meeer heen kunnen lopen ( dat is mijn mening dan )

maar goed afwachten maar voor de kleine man

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:08

Je kunt het misschien eens hebben over equitop myoplast , dit schijnt super te werken voor spieropbouw omdat hier de benodigde aminozuren in zitten. Voor de rest veel succes ik hoop dat hij er weer bovenop komt.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:18

Ten eerste, echt super wat jullie doen...

Ten tweede hoor ik steeds mensen over dat de pony door de hoefbevangenheid niet wil staan. Maar waar staat dat geschreven? Enige wat ik lees is dat de pony qua spieren gewoon te zwak is om te blijven staan en overeind te komen.

TS, blijft de pony dus niet staan vanwege de pijn aan de hoeven of omdat de spieren op het moment gewoon 'op' zijn en dat die moeten aansterken?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:21

Na 2 weken goed eten en goede verzorging zou de pony dan nu wel een stuk sterker moeten zijn en in iedergeval moeten kunnen staan naar mijn idee.

Het is allemaal niet bedoeld als kritiek want jullie bedoelen het ontzettend goed met deze pony, maar misschien is er toch meer aan de hand en zouden jullie daar toch nader onderzoek naar moeten laten doen.