'een sprookje of een nachtmerrie?' [casus]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Re: 'een sprookje of een nachtmerrie?' [casus]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 14:19

@ dressage4u, een heel simpel, doch veelzeggend antwoord...

Als ik er niet heel zeker van zou zijn dat dit haalbaar zou zijn geweest, was ik er nooit aan begonnen.

Ja, ik ben africhter van beroep, maar heb als stelregel enkel werk aan te nemen als paard en ruiter trainbaar zijn. Andere casussen train ik ook wel, maar die blijven veelal bij mij.

Ik ben er absoluut niet voor om een ander het geld uit de zakken te kloppen, dus als ik denk dat Het gedoemd is te mislukken dan begin ik er niet aan. Maar dat is vooralsnog nooit gebeurd.

Ook in dit geval denk ik dat het zeer zeker goed komt, ze hebbenalleen tijd nodig en die tijd krijgt het ook. Daarbij werkt dit paard heel graag voor je, ze wilt graag wat doen (grondwerk wordt er al 5 jaar mee gedaan). Het paard is echt wel in voor meer, maar moet gewoon vanuit alle rust beleerd worden nu. Het enige wat de eigenaresse wilt is straks met haar lekker het bos inkunnen. Daar is mijns inziens niets mis mee, integendeel...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:27

Wat fijn dat de beginfase toch nog zo snel is gegaan...geduld en begrip is toch eigenlijk wat altijd zou moeten gebeuren als je een paard gaat trainen.Helaas niet altijd zo omdat een paard vaak binnen 6 weken rijklaar moet staan...tijd is geld.

Wat is hier lees is een fijn paard wat totaal verkeerd begrepen is en gedwongen is om dingen te doen die het paard niet begreep/aankon.Ik wens de eigenaresse enorm veel succes en plezier en lees graag nog als zij haar 1e ontspannen bosrit heeft gemaakt met dit paard :)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:54

Leuke casus om te lezen, je hebt ook heel duidelijk beschreven wat je deed en waarom.
Altijd leerzaam :)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 17:06

Tinky12 schreef:
Wat fijn dat de beginfase toch nog zo snel is gegaan...geduld en begrip is toch eigenlijk wat altijd zou moeten gebeuren als je een paard gaat trainen.Helaas niet altijd zo omdat een paard vaak binnen 6 weken rijklaar moet staan...tijd is geld.

Wat is hier lees is een fijn paard wat totaal verkeerd begrepen is en gedwongen is om dingen te doen die het paard niet begreep/aankon.Ik wens de eigenaresse enorm veel succes en plezier en lees graag nog als zij haar 1e ontspannen bosrit heeft gemaakt met dit paard :)

Jij slaat de spijker echt helemaal op zijn kop!

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 23:44

Mooi om deze casus zo stap voor stap te volgen.
Best snel gegaan, en zo klinkt maar dat als je luistert en paarden in hun waarde laat ze eigenlijk bijna altijd mee willen werken!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 00:05

Kleine update toch nog maar!

Ze gaat erg goed momenteel! Ze is inmiddels gewoon goed zadelmak en ik ben nu echt het beleertraject ingegaan. Ik sta nu 'zeg maar' in de kelder. We gaan richting de Begane grond!

Ze begint langzaam aan wat te zakken met rijden, ze bleef steeds erg hoog en gespannen lopen (aangeleerd) en ze begint nu langzaam te zakken in hals en mooi haar rug te gebruiken.

Vandaag bood ze volledig zelfstandig een galopje aan, dus ja, dan maar in galop he! Echt super, voor een allereerste keer deed ze dit eigenlijk al heel erg goed! Ik had haar afgelopen maandag getraind en vandaag, dus ze had tussendoor ook 3 dagen vrij gehad en ze ging keurig verder, daar waar wij maandag waren geeindigd. Heerlijk is dat!

Ze zit ook gewoon erg goed in haar vel momenteel. Als ik met haar werk staan haar oortjes constant naar voren, dat is sinds deze week eigenlijk voor het eerst!!! Ik rij haar overigens nog steeds bitloos alleen ben inmiddels van een touwhalster naar een bitloos hoofdstelletje overgestapt. Of we haar ooit met bit gaan beleren, weten we eigenlijk nog niet. De eigenaresse heeft geen wedstrijd ambities en zo lang ze hier goed op blijft gaan en haar ding doet, waarom zou je er dan nog een bit bij doen. Het voegt voor geen van de partijen iets toe, dus dikke kans dat deze dame gewoon een bitloos leven gaat krijgen :D

Vooralsnog blijft ze dus keurig steeds een stap in de goede richting zetten en hebben we nog geen terugval gehad.

Ook het rillerige/schrikkerige wordt al steeds een stukje minder. Je merkt dat naarmate de ontspanning beter wordt het rillerige volledig weg te rijden is. Het is echt ontstaan door de manier van trainen en het is niet iets van dit paard zelf.

Echt fijn gewerkt deze week weer!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 07:19

Wat fijn om te lezen :) had ook eigenlijk niets anders verwacht...De eigenaresse zal nu ook wel voorzichtig een sprongetje in de lucht gaan maken.Het moment waarop zijn eindelijk op haar paard mag gaan rijden komt steeds dichterbij :D

Zo'n aangeboden galopje is dan ook wel een klein,geweldig kadootje....

Nienkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 09:48

wat fijn dat het zo goed gaat! :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 11:29

Heel leuk te horen. En idd... als een bit niets toevoegt, kun je het net zo goed achterwege laten.

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 16:07

Oh wat leuk dat je toch nog even een update geeft.
Gaat erg goed zo te lezen zeg. Is het opstappen nu ook echt helemaal ontspannen en rustig zeg maar?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:36

leuk!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 18:50

Enamorado schreef:
Oh wat leuk dat je toch nog even een update geeft.
Gaat erg goed zo te lezen zeg. Is het opstappen nu ook echt helemaal ontspannen en rustig zeg maar?

Het opstappen is helemaal geen issue meer. Ik ga gewoon op mijn tonnetje staan, zet 1x mijn voet in de beugel en ga daar dan instaan, vervolgens haal ik mijn voet uit de beugel en beloon ik haar. Daarna weer voet in de beugel en dan stap ik op. Geen probleem. Dit geeft totaal geen spanning meer...

Het wegstappen gaf nog wat spanning en dan voel je haar nog wel iets trekken, maar dat is ze met een paar passen zijwaarts kwijt.

Ja, ik ben echt heel, heel tevreden! Ze blijft vooralsnog goed vooruit gaan! Ik heb het volste vertrouwen erin dat dit paard helemaal op de rit gaat komen *\o/* het heeft alleen tijd nodig...

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:18

Wat super om te lezen dit!
Hoop voor jullie dat dit zo voortzet en dat de eigenaresse 'snel' op dr eigen paard kan stappen.
Heel veel succes nog, en hoop dat ze nog veel van die kleine kadootjes geeft

toedelou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 18:33

Ik ben een stille meelezer.
Wat ongelofelijk mooi dat je zo ver bent gekomen in een relatief korte periode. Echt respect daarvoor! Hopelijk kunnen eigenaresse en paard over een tijd nog fijner met (en voor) elkaar werken. Wouw!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 00:17

Vandaag door de harde wind een wat minder begin. Het werk begon anders als normaal. Normaal haal ik zelf het paard van stal, ga het poetsen en rustig zadelen. Nu had de eigenaresse dit al gedaan, waardoor de structuur wat anders was als normaal. Maar ook iets wat ze gewoon zal moeten leren.

Hierdoor was ze met opstappen meteen wat ril en gespannen, het ging allemaal immers anders dan normaal en het waaide behoorlijk.

Een paar keer kroop ze wat ineen en was ze wat afwachtend op mijn reactie, tja... daar kan ze lang op wachten, want ik reageer daar nl. niet op ;)

Na een minuut of 5 a 10 kwam ze weer in zichzelf en ging ze weer als altijd aan de gang. Ik ben nu langzaam bezig met wat inbuigen en probeer haar ernaar te bewegen de hals te laten vallen en meer over de rug te gaan. Ze was duidelijk wat stug, ze had ook sinds vrijdag stilgestaan, dus we moesten duidelijk even opfrissen. Ze bleef vrij lang wat stug in haar lengtebuiging.

Hierop ben ik wat aan de gang gegaan met wat schakelen (ze neemt snel tempo over omhoog, dus neem ik tempo over, maar dan omlaag ;) ) en ik ben overgangen gaan maken van stap-draf. In stap kreeg ik haar al wat lager gesteld, dus iedere keer als ze zakte ben ik aangedraafd (begonnen met 1 pas draf en weer stap, vervolgens 2 etc) om haar te helpen laag te blijven in haar overgang naar draf toe.

Na even geknutseld te hebben aan die overgangen en vooral de nadruk op de overgang terug en de ontspanning te hebben gelegd, zakte ze zowaar, voor het eerst, volledig in, liet ze haar hals vallen en ging ze al stukjes over de rug. Wat fijn!!! Wat een enorme stap vooruit!

Ze is nog wat onzeker in het zakken, haar is geleerd om hoog ingesteld te lopen met de onderhals erop, waardoor ze het moeilijk vind om te zakken en los te laten, maar.... ze gaf 200% hoe moeilijk ze dat ook vond. Vervolgens heb ik haar linksom ook gereden, maar linksom vind ze het nog zo vreselijk moeilijk, dat ik daar nog weinig aandacht aan besteedt. Ik neem het mee, als ze rechtsom fijn gaat, maar zodra ik voel dat ze linksom de intentie toont om naar ontspanning te gaan, beloon ik haar door rechtsom te rijden.

Die linkerkant komt gaandeweg wel, eerst zorgen dat ik haar makkelijke kant kan bevestigen en vanuit die basis werken we weer verder naar de moeilijke kant...

Een wat stug begin, maar een heel fijn einde. Daar doe je het toch voor!

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 00:29

Klinkt toch als weer een hele stap vooruit!
Denk je dat je straks ook eens foto's onder zadel kan laten zien?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 00:31

echt leuk dat je toch updates blijft geven.
super leuk om te lezen en petje af voor jullie.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 00:38

Moragh schreef:
Klinkt toch als weer een hele stap vooruit!
Denk je dat je straks ook eens foto's onder zadel kan laten zien?

Moet even een fotograve regelen :D Ik ben best handig, maar ik vind het lastig om fotos van mezelf te maken als ik aan het rijden ben. En de eigenaresse heeft wel fotos, maar geen usb kabeltje :')

@ Mariska, ja het blijft leuk om erover te vertellen, ook al is de casus wel 'af'. Maar goed, we hebben nog een lange weg te gaan, dus ik blijf maar gewoon updaten :') Ik vind het zelf ook leuk om weer terug te lezen, moet ik eerlijk bekennen :j Dan besef je maar weer hoe hard het eigenlijk gaat en is het maar goed, dat ze af en toe lekker een paar dagen vrij heeft :) Gaat allemaal hard zat!

blackpromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 14:59

Ik vind dit een zeer intressante cacus ook hoe je alles aanpakt.

ik ga deze en je andere nieuwe casussen zeker volgen

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:57

wat heb jij een prettige manier van vertellen. Je schrijft zo duidelijk en zonder gezeur/poespas, maar wel zo dat het voor ons (lezers) interessant is. Ik hoop dat je nog wel updates blijft toevoegen want ik vind dit ook erg leuk om te lezen hoe het verder gaat. Complimenten hoor, want je hebt veel bereikt in een korte tijd. ( en in mijn ogen op een simpele manier, door vertrouwen te geven en rust en structuur).

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 22:03

Afbeelding

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:04

Wauw! *\o/*

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 22:04

Afbeelding

Moragh