Nare ervaring manege Grol Renesse

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ladynette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 13:55

Everytime schreef:
Dan geloof je het niet, is niet mijn zaak. Je was er niet bij die avond, dus je kan het niet weten.

Ik loop er nu al een paar weken stage en ik ben daar gewoon 7 dagen in de week waarscheinlijk was ik 1 van jullie begeleiders.

manege grol is al in tijden niet meer voor 12 uur gesloten geweest meestal zitten er nog veel vaste mensen en blijft hij open tot een uur of 1 tot 2. Ik weet over wie je het hebt met de zweep zij zit op een paard dat soms echt een zweep nodig heeft en niet omdat hij niet voorwaarts is maar om een andere reden. zwepen worden niet snel aan mensen gegeven ivm met dat sommige mensen meteen gaan slaan terwijl ze nog niks doen!

Tesssie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 22:24

ik ben niet op manege grol geweest, ik ben wel 1,5 week geleden daar zelf op het strand geweest met me eigenpony! in de bossen moet je daar ook wel stappen als je kijkt naar de paden! smal en veel wortels

_Zazou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 18:20

Ik ben in mei ook naar manege grol geweest voor een strandrit!
Het was heel leuk, ik moest op Charlie een haflinger.
De leiding was een beetje vaag, ze waren helemaal niet aardig tegen de pony's waar ze zelf op zaten.
Ook vond ik de stallen erg armoedig, 1 meter breed, 1,5 meter lang?
En geen staldeur, maar een suftouwtje zodat ze er niet uit kunnen lopen.
Ik zou zo nog een keer gaan, het was echt leuk. Vooral de rengalop op het strand!

/3 Groetjes

Rennie89

Re: Nare ervaring manege Grol Renesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 13:32

stal van 1 meter breed en 1,5 meter lang... :') daar past een paard niet in :')
of bedoel je stands?

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:37

lifaya schreef:
stal van 1 meter breed en 1,5 meter lang... :') daar past een paard niet in :')
of bedoel je stands?

misschien een pony(tje) stal?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:38

nee dat lijkt me zelfs stug :') dat zou dan een shet moeten zijn gezien die ook al ongeveer 1.35 lang zijn. ga er niet van uit dat de neus tegen de muur gestouwd staat en de kont tegen de andere kant? :') moeten nog wel kunnen draaien lijkt me?

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:50

lifaya schreef:
nee dat lijkt me zelfs stug :') dat zou dan een shet moeten zijn gezien die ook al ongeveer 1.35 lang zijn. ga er niet van uit dat de neus tegen de muur gestouwd staat en de kont tegen de andere kant? :') moeten nog wel kunnen draaien lijkt me?

Mee eens, misschien een oude stand die nu wordt gebruikt als pony stal... weet ik veel.
Ik ben er geweest lang geleden met school, ik wilde toen rondkijken maar dat mocht niet van onze leraar :O
vind ik nog steeds jammer

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:56

ik heb zelf ook jaren geleden gereden bij mange Grol, was in de vakantie 2x strandrit gemaakt.
De eerste keer was het erg leuk, had een heel rustig paard en ging het best. Ook stappen deden we op het strand maar vooral juist rengalop (en dat vond ik totaal niet erg... :Y) ) De 2de keer had ik een ex-ren paard wat binnen no time elk paard voorbij scheurde en vervolgens ook de begeleider. Paard had het bit tussen de tanden en kon er dus weinig mee ( ik vond het toen trouwens helemaal geweldig). Achteraf wel erg onverantwoord, begrijp dat je het niks vond. :+

zoixsmook

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 12:44

Ik was vorige keer een strandrit aan het maken bij duinhoeve(zeker aan te raden ;))
We kwamen toen langs een grote groep paarden van wel 26 man. Voorop reed een klein meisje( jaar of tien) en trok aan de teugels( had paard niet onder controle). En zij waren ook van manege Grol.....
Ik zag nergens echte begeleiding,,,, dus dat was wel een beetje raar.
Maar de strandrit bij duinhoeve was wel heel leuk. Daar gaan ze stukjes draven door de duinen en op het strand en ook een lekker rengalopje.

Domootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:11

Bonnelover schreef:
Ik plaats dit topic niet om mensen af te zeiken of kwaadlicht te zaaien, maar als waarschuwing. En dit is mijn ervaring en begrijp dat er mensen zijn die gelukkig misschien wel goede ervaring hebben bij deze manege. Ik hoop alleen dat je eerst nadenkt voordat je een strandrit maakt bij deze manege en evt. om je heen kijkt of je ook ergens anders kunt rijden.
Maar manege Grol voor mij NOOIT weer!!

Afgelopen donderdag een strandrit gemaakt en tijdens de reservering al afgesproken dat ik zelf, maar ook mijn vriendin geen al te gekke paarden wilden. We rijden beide al meer dan 20 jaar en zijn ook nog steeds actief in de sport. (Zelf ook werzaam in de paardensport)

Er werd niet op het terrein gekeken of we konden rijden maar een stukje van de manege af reden we een heeeeeeeel klein stukje draf en een nog kleine stukje (handgalop)
Begeleidster die mee ging was niet gediplomeerd, dit hoeft van mij ook niet hoor, maar als begeleidingspaard was haar paard echt niet geschikt. Gereden met Hackenmor en behoorlijk heet. Erg bang voor vliegers en dit lijkt me juist als je op een strand rijd er goed om dit mee te nemen door een x een schriktraining te organiseren. Zeker als er elke dag weer andere mensen op de rug van je paarden zitten. De andere paarden waren ook behoorlijk bang voor de vlieger.

De rit naar het strand hebben we een klein stukje gedraafd en de rest gestapt paard van m'n vriendin was behoorlijk aan het meppen aar het paard achter haar. en van plek veranderen had ook geen zin want die andere trapte ook.

Op het strand werd er gevraagd of we klaar waren voor de galop. Waarop m'n vriendin vroeg of we niet eerst konden draven en dan rustig met een handgalopje konden beginnen. Dit was niet mogelijk de paarden konden alleen maar stap (met moeite) of snoeihard op het strand.
Galop werd in gezet en het ging ook gelijk keihard, ja ECHT heel hard. Hier heb ik normaal gesproken geen moeite mee, als mijn paard en de rest onder controle zijn, wat deze paarden niet waren. En we zaten ook nog maar een klein half uurtje op voor ons totaal onbekende paarden. Paard van m'n vriendin ging niet in galop wilde alleen maar trappen naar het paard er achter. En na een stuk dus ongecontroleerd te hebben gegalopperd hebben ik en begeleidster onze paarden terug gekregen naar de stap. Waarop mijn vriendin en Duits meisje naar ons toe zijn gestapt. Daar nogmaals gevraagd of we niet eerst konden draven en dan rustig galopperen, maar dat was onmogelijk. Paard waarop mijn vriendin zat kon alleen maar heel hard galloperen anders kwam ie met vier benne van de grond.

Sorry, maar mijn mening is dat elk paard op wat voor een terrein of stuk van mij route (indien mogelijk) alle gangen moet kunnen rijden. Dus waar ik gisteren lekker vol gas ben gegaan wil ik vandaag ook rustig kunnen stappen of draven.

We zijn dus gelijk maar weer van het strand afgegaan en waren binnen een uur weer terug op de manege.

Bij terugkomst in hotel kon men ons ook vertellen dat er in de zomermaanden wel erg veel ongevallen gebeurde op het strand met de paarden en ruiters.

als je 20 jaar rij ervaring heb kan je echt wel je paard rustig laten hoor en ook op het strand anders kun je niet goed rijden
en ja het is rengalop want van te voor gezegt woord ook met je reservering en met opstappen kun je al heel veel opmerken of iemand kan rijden ja of nee. neusriem dichtmaken aansingelen. hoe iemand bij zijn paard staat. en word altijd een check gedaan of je kan draven of galoperen. zou btje banketstaaf zijn als je ervan af valt en je houd de rest van de groep op toch.
en als je paard staat te springen op 4 benen doe je toch iets verkeerd, (behoorlijk trekken in zijn bek waarschijnlij)
paarden zijn allemaal goed te rijden en controleren. lukt dat niet ben je gewoon niet genoeg gevorderd en weet je ik kan t weten want ik ben ook 1 van de begeleiding en kom er al meer dan 20 jaar. als ik op ieder paard daar kan nemen als begeleidingspaard waarom bij jullie dan zo raar ineens doen zo ploseling ligt echt aan je rijstijl dus

Domootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:15

Il0na schreef:
Ik heb ook wel eens een strandrit gemaakt bij manege Grol in Renesse en was ook niet echt te spreken hierover..

Werd inderdaad niet gekeken of je kon rijden of niet, er reden met ons in de groep toen een aantal mensen
mee die blijkbaar weinig of geen rijervaring hadden dus moeite hadden om de paarden te rijden buiten..

Plus dat een vriendin van mij reed op een paard die 1 ijzer miste en waar er eentje half onder hing..
Een ander iemand die reed op een merrie die net een veulen had gekregen,
en deze merrie moest achteraf na onze rit nog een keer mee met de volgende strandrit, zo zielig!

En idd die begeleiding, wij hadden toen een meisje van jaar of 22 denk ik,
die werd erop uit gestuurd met zeker wel 10 mensen die er een buitenrit hadden geboekt!

een merrie met een veulen??
jaja rijke fantasie haha
das gewoon niet waar

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:17

Blij dat domotjooh het allemaal zo goed weet. :') Waarom kom je het zelf niet eventjes voordoen?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:20

Denk dat Domootje is verbonden aan de manege oid. Ineens komen er allemaal oude Grol topics uit het stof :+

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 15:21

Gypsy schreef:
Blij dat domotjooh het allemaal zo goed weet. :') Waarom kom je het zelf niet eventjes voordoen?

Helemaal mee eens!!!

Ach naam, Dombootje zegt toch al genoeg :D

Maar goed, geef zelf les o.a. lesgegeven op de vereniging waar Adelinde lid van is (niet dat dat alles wil zeggen hoor) diverse paarden opgeleid en nog steeds wedstrijd rijden, maar goed ik zal dan wel niet kunnen rijden. :=

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:22

Ja, appart is het.... Zat net al te kijken in d'r profiel.
Ik zou mezelf de moeite besparen, hoeveel jaar ook al weer nog voor Grol tegen de vlakte gaat?

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:23

Ik heb bij meerdere strandritten wel geleerd dat het om de begeleiding gaat waar het fout gaat. Niet bij deze manege, maar bij een andere manege werd tijdens de strandrit gezegd; "Blijf achter mij", maar dat meisje van 16 zat natuurlijk op het snelste paard van stal en die is me er toch in een rengalop vandoor gegaan. Terwijl ze 1 minuut daarvoor nog waarschuwde dat we niet te hard mochten gaan? Nou daar is toch wel wat van gezegd na afloop; wat ze wel niet in haar hoofd haalde om dat zo aan te pakken. Daar gingen mensen mee die amper konden rijden en hoe je het ook wendt of keert: daar is zij als begeleiding verantwoordelijk voor.

Domootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:29

griebels schreef:
Ik heb zelf buitenritten begeleid, en vind het uiterst onverantwoord hoe het er bij Manege Grol aan toe gaat!!
Hun nemen het bordje: "paardrijden op eigen risico" wel heel serieus... Ik vind dat ze de risico's moeten beperken, dus indd ook kijken wie hoe ver is, en de rit altijd aanpassen aan de minste ruiter. Of aan de wensen van de ruiter.
Vol gas op het strand vind ik erg gaaf, maar moet wel veilig en verantwoord zijn. Dat is het niet als de paarden niet ook een handgalopje op het strand kunnen...

er word wel degelijk gekeken of mensen kunnen rijden hooor.
als je een strandrit boekt word het 4 x uit gelegd en als je niet goed genoeg bent word je zonder pardon terug gestuurd.
als je nou 10 mensen (allemaal vreemde heb) en 2 kunnen niet genoeg rijden. aan wie moet je dan aanpassen ? niet aan de 2 hoor die worden gewoon terug gestuurd .
het word 4 x gezegd en dan niet kunnen? pech gehad geen geld terug niet mee met de rit
de andere 8 hebben de volle pond betaald en die komen voor de rengelop niet om te stappen op het strand

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:31

Zunzuncito schreef:
Ik heb bij meerdere strandritten wel geleerd dat het om de begeleiding gaat waar het fout gaat. Niet bij deze manege, maar bij een andere manege werd tijdens de strandrit gezegd; "Blijf achter mij", maar dat meisje van 16 zat natuurlijk op het snelste paard van stal en die is me er toch in een rengalop vandoor gegaan. Terwijl ze 1 minuut daarvoor nog waarschuwde dat we niet te hard mochten gaan? Nou daar is toch wel wat van gezegd na afloop; wat ze wel niet in haar hoofd haalde om dat zo aan te pakken. Daar gingen mensen mee die amper konden rijden en hoe je het ook wendt of keert: daar is zij als begeleiding verantwoordelijk voor.

Als je een strandrit doet voor gevorden, dan is dat toch MET rengalop :? dus wat mensen daarbij doen die amper kunnen rijden.....
die mogen toch alleen een duinrit? Je wordt van te voren getest in (Ren)galop of je kunt rijden?
Lijkt mij een beetje uit de duim gezogen verhaal en daarbij een verkeerde interpretatie,
vaak zeggen ze erachter blijven (ook in rengalop) dus niet te hard en niet gaan inhalen, dit is puur voor de orde en veiligheid!

Domootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:38

labyrinth schreef:
snoetie schreef:
gaat die manege grol nu wel of niet weg?

ik heb er 3 jaar geleden met een hele groep vriendinnen echt een geweldige ervaring gehad!

wij hadden gevraagd of om een strandrit, we wilden graag brave paarden, maar wilden wel hard gaan :D we hebben bijna allemaal op haflingers gereden (ook whiskey van de foto) en die pony's waren echt braaf. ze hebben inderdaad wel eens een vreugdebokje gedaan, maargoed wij zijn allemaal gevorderde ruiters dus dat moet geen probleem zijn. (bij ons werd ook gevraagd of we echt allemaal gevorderd waren)
toen we net vertrokken van de manege riep de begeleider ineens keihard 'GALOP', nou toen kregen een paar wel even vliegles haha, dat was ook meteen de test.

op het strand ging het er inderdaad wel heeeel hard aan toe, maar dat vonden wij alleen maar hartstikke leuk. was inderdaad wel ongecontroleerd, maargoed je zit net een half uur op zo'n paard en ze willen elkaar allemaal inhalen dus wat wil je anders.. Wij hadden ook om rengalop gevraagd. was echt een ervaring om nooit te vergeten. (werd ons trouwens wel vantevoren verteld, dat het er echt hard aan toe ging op het strand)

wij hebben wel stukjes gedraafd op het strand, door het water (wel na de galop haha). Wij hadden een rit van 3 uur geloof ik

Het probleem ligt niet alleen of de ruiters het willen of aankunnen.. Het strand is niet van ons, straks loopt daar een kindje, als die een kudde paarden in volle galop op zich af zien komen rennen ze niet weg, die verstijven.
Het is dan aan de ruiters om er omheen te sturen, maar paarden die ongecontroleerd in rengalop zitten zijn niet makkelijk te sturen.

van manege grol zijn niet ongecontroleerd hoor niet als je kan rijden

Domootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:39

Gypsy schreef:

is goed hoor no problemo:)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:41

Oke, het word nu wel sneu hoor :')

Dan neem ik aan dat je in renesse en omgeving woont? Prima ik woon in brouwershaven, paard staat in zonnemaire, dit weekend hebben we de kids maar doordeweeks ben je welkom. Wanneer komt het uit voor jou?

Domootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:42

Evelli schreef:
Denk dat Domootje is verbonden aan de manege oid. Ineens komen er allemaal oude Grol topics uit het stof :+

klopt helemaal ja

aan een aantal verhalen kloppen idd helemaal niks van
en ja ik kan het weten
aan elk verhaal zit 2 kanten

ga mij gewoon niet vertellen dat er geen controles gedaan worden en dat de paaarden niet te controleren zijn

Domootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:43

Gypsy schreef:

Dan neem ik aan dat je in renesse en omgeving woont? Prima ik woon in brouwershaven, paard staat in zonnemaire, dit weekend hebben we de kids maar doordeweeks ben je welkom. Wanneer komt het uit voor jou?

volgend weekend:p

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:45

Ik weet niet, wat dacht je bv van een leuke steekproef. Eens zien hoeveel procent van de paarden die daar staan, drukplekken hebben, om maar iets te noemen.
Neh, niet mijn soort manege.
Ok is goed. Wat is dan voor jou overigens een definitie van goed rijden?

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:45

Domootjuh schreef:
Gypsy schreef:

volgend weekend:p

dat is een heel goed ontwijkend antwoord domootjuh :+