gillian schreef:De discussie over een jonge hengst zoiets aanleren ga ik niet aan, maar ik wil wel even ingaan op het stukje "trucjes leren".
Op mijn vorige stal heb ik regelmatig een paard zien zitten, zonder jeuk oid. Deze had dat niet op commando geleerd maar deed dit na het liggen helemaal zelf, gewoon even rechtop zitten.
Verder zijn de "trucjes" spaanse pas, ja en nee schudden, liggen, zitten, steigeren net zoveel kunstje als appuyeren, schouderbinnenwaarts, wijken, changementen ed. Óók gewoon aangeleerd. Ik zie het verschil niet.
De een noemt de dressuuroefeningen gymnastiserende oefeningen, en die zijn goed voor het paard.
Vrijheidsdressuuroefeningen (ik noem ze liever oefeningen want dat zijn het tenslotte ook) zijn vaak ook gymnastiserend, denk aan de spaanse pas. Of de buiging, het compliment, de berggeit. Daarnaast zijn het ook leuke dingen om met je paard te doen.
Mijn paard vind het iig heel leuk en geeft zelf aan of ze zin heeft in vrijheidsdressuur of niet. Ze kan heel fanatiek zelf beginnen met kusje geven, flehmen, compliment ed, maar soms heeft ze er helemaal geen zin in en dat respecteer ik, dan gaan we wat anders doen.
Over het algemeen lopen de paarden los als mensen bezig zijn met vd, het paard kán dan gewoon zelf weglopen. Aangeven dat ie geen zin heeft. Aan de trainer de taak om daar dan wat mee te doen![]()
Wb de beloning: dat zouden meer mensen moeten doen. Dat is mijn mening!
In de huidige wedstrijdsport zie ik zoveel druk dat het voor een paard helemaal niet meer leuk is! Die manier van trainen heb ik zelf ook gedaan en ben er (gelukkig!!) vanaf gestapt. Ik vind dat geen leuke manier van omgaan met je paard. Ik beloon liever het goede gedrag en negeer het ongevraagde gedrag (natuurlijk krijgt mijn paard wel eens een schop onder haar reet als ze echt lastig is!), vind dat zelf veel fijner en sneller werken.
Ook onder het zadel gebruik ik de voedselbeloning ook voor een goed uitgevoerde schouderbinnenwaarts.
VD commercieel, tja, dat is de dressuursport ook. Kijk al die sponsoren eens, dat is er bij VD niet.
Gillian je schrijft inderdaad precies op wat ook dacht bij het stukje trucjes. Ik heb overigens vaker een paard zien zitten in de wei dan een paard een appuyement zien doen in de wei..
Vrijheidsdressuur is gewoon weer een andere manier om iets met je paard te doen, en het zijn inderdaad ook oefeningen die heel goed kunnen zijn om je paard te gymnastiseren. En ik denk dat je bij alles wat je paard doet in de gaten moet houden of je paard er plezier in houdt.