Valkkleurige Andalusier hengst Llevado, stoere plaatjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

annerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 20:06

gillian schreef:
De discussie over een jonge hengst zoiets aanleren ga ik niet aan, maar ik wil wel even ingaan op het stukje "trucjes leren".
Op mijn vorige stal heb ik regelmatig een paard zien zitten, zonder jeuk oid. Deze had dat niet op commando geleerd maar deed dit na het liggen helemaal zelf, gewoon even rechtop zitten.
Verder zijn de "trucjes" spaanse pas, ja en nee schudden, liggen, zitten, steigeren net zoveel kunstje als appuyeren, schouderbinnenwaarts, wijken, changementen ed. Óók gewoon aangeleerd. Ik zie het verschil niet.
De een noemt de dressuuroefeningen gymnastiserende oefeningen, en die zijn goed voor het paard.
Vrijheidsdressuuroefeningen (ik noem ze liever oefeningen want dat zijn het tenslotte ook) zijn vaak ook gymnastiserend, denk aan de spaanse pas. Of de buiging, het compliment, de berggeit. Daarnaast zijn het ook leuke dingen om met je paard te doen.
Mijn paard vind het iig heel leuk en geeft zelf aan of ze zin heeft in vrijheidsdressuur of niet. Ze kan heel fanatiek zelf beginnen met kusje geven, flehmen, compliment ed, maar soms heeft ze er helemaal geen zin in en dat respecteer ik, dan gaan we wat anders doen.
Over het algemeen lopen de paarden los als mensen bezig zijn met vd, het paard kán dan gewoon zelf weglopen. Aangeven dat ie geen zin heeft. Aan de trainer de taak om daar dan wat mee te doen ;)
Wb de beloning: dat zouden meer mensen moeten doen. Dat is mijn mening!
In de huidige wedstrijdsport zie ik zoveel druk dat het voor een paard helemaal niet meer leuk is! Die manier van trainen heb ik zelf ook gedaan en ben er (gelukkig!!) vanaf gestapt. Ik vind dat geen leuke manier van omgaan met je paard. Ik beloon liever het goede gedrag en negeer het ongevraagde gedrag (natuurlijk krijgt mijn paard wel eens een schop onder haar reet als ze echt lastig is! :D ), vind dat zelf veel fijner en sneller werken.
Ook onder het zadel gebruik ik de voedselbeloning ook voor een goed uitgevoerde schouderbinnenwaarts.
VD commercieel, tja, dat is de dressuursport ook. Kijk al die sponsoren eens, dat is er bij VD niet.

Gillian je schrijft inderdaad precies op wat ook dacht bij het stukje trucjes. Ik heb overigens vaker een paard zien zitten in de wei dan een paard een appuyement zien doen in de wei..
Vrijheidsdressuur is gewoon weer een andere manier om iets met je paard te doen, en het zijn inderdaad ook oefeningen die heel goed kunnen zijn om je paard te gymnastiseren. En ik denk dat je bij alles wat je paard doet in de gaten moet houden of je paard er plezier in houdt.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 20:25

Ik denk dat je altijd heel erg op je hoede moet zijn met zo'n jong dier wat dingen zo gemakkelijk oppakt en zelf al zoveel aanbiedt. Het is verleidelijk om toch te willen kijken hoe ver je al kunt gaan. Maar ik denk dat Amable echt wel genoeg ervaring, begeleiding en vast ook wel 'boerenverstand' heeft om daarvoor op te passen. :)

esmir schreef:
je zegt dat vd iets heel natuurlijks is, het zal dan wel aan mij liggen, dat ik nog nooit een paard uit zichzelf, als een hond in het land heb zien zitten pootjes geven..

Ik stond tijdens mijn vrijwilligerswerk op een rehabilitatiecentrum waar ik letterlijk 'tussen de paarden woonde' werkelijk versteld van wat paarden de hele dag door allemaal uitspoken in een kudde, en hoe veel lól ze daar met z'n allen mee beleven.

Apporteren in vrijheid:
http://img812.imageshack.us/img812/3978/57217304.jpg

Knielen in vrijheid:
http://img59.imageshack.us/img59/636/56215288.jpg

Jambette in vrijheid:
http://img69.imageshack.us/img69/2614/87633378.jpg

Hij ziet er goed uit Amable, het wordt (is) echt een prachtig dier! :j

amyz

Re: Valkkleurige Andalusier hengst Llevado, stoere plaatjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 09:40

Zal t nog sterker vertellen.. Ik heb mijn pony vaak genoeg in t land zien herhalen wat we hadden geleerd bij vd... Toen ik een tijdje bezig was met ''op het blok'' zag ik hem ineens in t land (en ik stond echt op ruime afstand, hij had me nog niet gespot) exact hetzelfde doen, alleen dan op de houten banken die in t land stonden. Hij leert iig duidelijk met vd dat er een heleboel manieren zijn waarop ie zn lijf kan gebruiken en meer dan eens zie ik het echt in alle vrijheid, zonder trainer, iets reproduceren. Zegt voor mij toch een hoop ;)

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:36

wat een geweldig mooi dier zeg !! wauw

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:00

Wauw... :o
Wat een prachtdier heb je zeg!!
Overigens ook erg mooie foto's.
Die laatste foto is helemaal geweldig! :D

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:47

amyz schreef:
Zal t nog sterker vertellen.. Ik heb mijn pony vaak genoeg in t land zien herhalen wat we hadden geleerd bij vd... Toen ik een tijdje bezig was met ''op het blok'' zag ik hem ineens in t land (en ik stond echt op ruime afstand, hij had me nog niet gespot) exact hetzelfde doen, alleen dan op de houten banken die in t land stonden. Hij leert iig duidelijk met vd dat er een heleboel manieren zijn waarop ie zn lijf kan gebruiken en meer dan eens zie ik het echt in alle vrijheid, zonder trainer, iets reproduceren. Zegt voor mij toch een hoop ;)

Dat is nu precies wat ik bedoel met gevaarlijk!!!! Een dier krijgt een goed gevoel met het krijgen van een snoepje. Er komt een stofje vrij in de hersenen dat een heel fijn gevoel geeft. Zeg maar een shot van drugs. Hoe meer hij het gaat doen hoe meer dat stofje vrij komt en hoe lekkerder het paard zich gaat voelen. Het raakt verslaaft.

Endorfinen zijn kleine, eiwitachtige stoffen die in de hersenen. Het zijn opiumachtige chemicaliën met een werking die lijkt op die van neurotransmitters, maar technisch gesproken zijn endorfine geen neurotransmitters. Soms worden endorfine ook polypeptiden of neurohormonen genoemd. Endorfine zijn chemische boodschappers die in functie gelijk zijn aan zowel neurotransmitters als hormonen. Endorfine zijn (zoals dopamine) de brengers van aangename gevoelens. Ze zijn ook pijnbestrijders, de natuurlijke morfine van het lichaam. Endorfine is bekend geworden door de lopersroes, dit natuurlijk bedwelmend middel wordt bij stevige aërobe (langdurige training) oefeningen vrijgemaakt en wordt veroorzaakt door een stijging in de endorfine (en dopamine), waardoor de fysieke pijn van een bijvoorbeeld een marathonloper plaats maakt voor trots, optimisme en een gevoel van welzijn, dat nadien ook blijft. Het is een bekend fenomeen dat joggers verslaafd kunnen raken aan de endorfineroes zodat ze uiteindelijk dwangmatig bezig blijven met hun activiteit. Endorfine en dopamine werken samen. Endorfine worden door de hersenen gebruikt om de gevoeligheid voor pijn te verminderen en openen de weg naar plezier. Endorfine zijn de lichaamseigen kalmerende middelen, in chemische opzicht lijken ze heel erg op morfine. Ze binden zich ook aan dezelfde receptoren in de hersenen. De stimulans om endorfine vrij te maken hoeft men geen pijn te ervaren. Luisteren naar muziek, aanraken van de partner, wat men ook graag doet, het zijn allemaal situaties van aangename stimuli die kunnen zorgen voor het vrijkomen van endorfine

Bron: Gezondheidsweb

Bij luchtzuigers en wevers komt dat stofje ook vrij en daarom raken ze verslaaft en blijven luchtzuigen en weven.

Daarom jonge hengsten geen steigeren en andere fratsen aanleren.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 12:24

Phia, zou je het vervelend vinden om het gewoon te laten rusten? Ik doe wat mij goeddunkt en een discussie ga ik normaal graag aan maar dan moet 'ie wel zin hebben. In dit geval staan de meningen van ons zo rechtlijnig tegenover elkaar dat we elkaar niet tegemoet zullen gaan komen en dan is de discussie behoorlijk zinloos en vermoeiend.
Als jij het op jouw manier doet en ik op de mijne doen we het allebei volgens ons eigen idee en gevoel goed.

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:46

Volgens mij is Phia niet met jou in discussie :)

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:50

Je heb de hele week niet gereageert, dus discussie???
Ik waarschuw en meer niet! Als je genoeg kennis had over paarden en hun gedrag enz.had, dan had je dus nooit dit soort dingen aan een jonge hengst geleerd! Jij doet dingen die een ander graag na doet, want dat is gaaf te gek en weet ik veel wat. Een ongeluk is zo gebeurt. Je bent levensgevaarlijk bezig. Jammer dat je het zelf niet inziet. Ik zit iets langer tussen de paarden en heb heel wat mensen zoals jij gekent en meegemaakt wat het gevolg hiervan was!! We lezen het wel!!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 14:23

Klopt, zoals ik zeg, ik ga een discussie graag aan als 'ie zinvol is, door niet meer te reageren hoopte ik dat het dood zou bloeden maar helaas zijn er allemaal lieve mensen die het voor me opnemen en waardoor de discussie blijft voort bestaan. Vandaar dat ik nu gewoon vraag om de discussie te stoppen.

Overigens vind ik je hele toon vreselijk negatief Phia, jammer. Ik heb jou naar mijn weten niets misdaan en doe dat mijn paard ook niet. Ik handel naar mijn beste weten en ben er oprecht van overtuigd dat ik hier goed aan doe. Ik heb de laatste jaren veel ervaring opgedaan met betrekking tot het trainen van paarden, zowel vd als andersoort trainingen. Veel met hengsten gewerkt en ook met probleempaarden. Ik heb nog niet jouw leeftijd, maar ik ben ook echt geen groentje. Ik ken mijn paard, ik merk zelf prima hoe hij reageert op wat we doen. Ik heb een paard wat bijzonder respectvol is naar mij toe en mij ook absoluut niet als soortgenoot ziet. Net als je opmerinking dat steigeren altijd snoep oplevert, dan snap je het hele idee van VD niet. Het levert enkel wat op als ik erom vraag. Krijg ik een steiger ongevraagd dan wordt die steiger gecorrigeert. Daardoor heb ik zelfs minder risico op ongevraagd steigeren, hij weet namelijk dat dat niet mag en dat hij daarmee ook geen indruk op me maakt. Uiteraard moet je wel weten wat je doet en zou ik niemand adviseren om zijn of haar paard op deze leeftijd het steigeren aan te leren. Sterker nog, zoals eerder gezegd zou ik het hem ook nog niet aangeleerd hebben als hij het niet van Jauke had afgekeken en op die manier had geleerd.

Ik ben zelf bijvoorbeeld absoluut geen voorstander van opfok, zou mijn paard nooit naar een opfok brengen. Jij vindt dat wel fijn, prima toch? Ieder z'n meug en laat elkaar in z'n waarde. Als je enkel zou waarschuwen dan had je het wel bij 1 post gelaten, dit ervaar ik als je mening door willen duwen en daar bereik je uiteindelijk alleen maar weerstand mee.

Ik laat het hier verder bij en zal ook niet meer reageren in deze discussie. Het kost me op deze manier veel te veel energie die ik liever in mijn 2 paarden steek.

medlam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 14:26

Wat een super gaaf beestje joh (en natuurlijk zijn de foto's erg mooi genomen!)

christel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 14:38

Dit is echt een prachtig dier, hier mag je echt fier op zijn!!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 14:50

Echt een hele prachtige hengst!
Maar even over jullie discussie over het stijgeren en hengst zijn.

Ik ken iemand met al net zo'n prachtig paard als deze. Kastanje bruin, mooie lange zwarte manen, hij is echt werkelijk prachtig. Hij is nu 9 jaar, en is tot zijn 7e hengst geweest. Dit paard is echt zo lief! Hij is ook altijd lief en vriendelijk geweest, nooit kwade bedoelingen gehad, maar toch heeft hij toen hij net ruin was, zijn eigenaar het ziekenhuis in getrapt. En niet met opzet, niet omdat hij een ander paard zag, gewoon omdat hij blij was dat hij weer zijn stal uit mocht. Dit paard heeft heel veel problemen gehad trouwens. Want zodra hij in de bak was, ging hij op zijn achterbenen, zo hoog de lucht in, dat je bang was dat hij achterover zou klappen. Los gooien kan wel in de bak, maar zodra je hem in de bak aan het werk zet.. Oei, dan krijg je een tipisch hengst gedrag. Hij is dan wel geen hengst meer, maar toen hij hengst WAS was hij echt duidelijk veel, en veel rustiger. Veel meer handelbaar. Dit paard heeft gewoon peper in z'n reet ofzo. Wat ik hiermee wil zeggen is dat het in sommige gevallen nou niet echt uitmaakt. Dit paard heeft namelijk ook zo vaak zijn krachten tegen zijn ruiter gebruikt, maar pas na dat hij gecastreerd was. En ookal is er een merrie hengstig, een ruin kan hier precies hetzelfde op reageren als een hengst! Een ruin ruikt het namelijk ook, net zoals een hengst dat doet, vind een ruin dat ook lekker ruiken. Ik zou zeggen; doe lekker wat je zelf wilt, en geniet er van zolang het kan. Je ziet vanzelf wel hoe het paard word. misschien blijft hij wel net zo lief als hij nu is, misschien word hij heel lastig, maar hij is nog jong, de rest komt met de tijd!

midori

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 17:57

Een woord, Wouw!

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 18:38

Wat een gezanik weer over het steigeren, 't is toch ongelooflijk :roll: De mensen die Danielle kennen weten dat ze een ervaren trainer is, iedereen maakt zo zijn eigen keuzes en dat moet gewoonweg gerespecteerd worden :)

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 18:46

Je kunt een punt maken, en lopen bashen.. dat het niet slim is om een jong paard te leren steigeren is duidelijk, maar t lijkt me nog altijd veel slimmer om een paard dat zichzelf iets aanleert, in goede banen te leiden dan hem maar lukraak te laten proberen Jauke na te doen, en ik geloof dat dat is wat hier is gebeurd. Wel een gevalletje 'don't try this at home' maar in deze context met deze persoon en paarden begrijpelijk. Ik denk niet dat jullie daar uit gaan komen, verschil van inzicht, de tijd zal t leren. Maar lijkt me duidelijk dat een tweejarige vooral puppy moet zijn en dat dit geen standaard manier van paarden opvoeden is. Dat heeft Daniëlle gelukkig ook nergens gezegd :)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 22:04

Wat een prachtige kleur heeft Llevado! Hij heeft ook echt de barokke uitstraling vind ik :)
Daar ga je nog heel veel plezier van hebben :j

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:11

Zooo, wat lijkt hij op Capri zeg!
Hij is echt heel mooi geworden!

SanneLeoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 12:51

Wat een geweldig paard heb jij zeg!
Krijg spontaan zin om hem op een schleich paard te schilderen ^^

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 23:46

Nou al het gejammer van sommigen hier ten spijt: wat een ontzettend mooi paard!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 15:08

Pff die discussie.
Idd, danielle weet absoluut waar ze mee bezig is :Y)
dus paarden die voer krijgen zitten aan de drugs? haha :')

jarytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 17:54

Waarom word dit topic verpest door van die betweters? :n
Daniëlle is een ervaren trainer, en weet echt waar ze mee bezig is! ;)

manon368

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 08:59

Wat een ontsettend mooi paard! Die laatste foto <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 09:16

PhiaBink schreef:
[Bij luchtzuigers en wevers komt dat stofje ook vrij en daarom raken ze verslaaft en blijven luchtzuigen en weven.

Daarom jonge hengsten geen steigeren en andere fratsen aanleren.

Ik vind dit een beetje een kromme vergelijking. Zeker als je het stukje leest. Dan is het altijd nog op de mens geschreven en niet op het paard.

Je impliceert nu dat het steigeren endorfines aanmaakt, en hierdoor dwangmatig wordt. Heb jij wel eens hengsten in de wei gezien die heel de dag op hun achterbenen dwangmatig staan te zijn?. 2 hengsten of ruinen whatever samen gaan wel regelmatig even met de beentjes in de lucht om te spelen en te imponeren. Dus in de vrije natuur lopen er zat gestoorde hengsten rond die heel de dag dwangmatig steigeren omdat het zoveel endorfines aan maakt....? Wat dat is wat je nu dus beweert.

Dan is dressuur vast ook wel iets wat endorfines aanmaakt en dwangmatig wordt en ze in vrijheid steeds maar die proefjes in de wei aan het uitvoeren zijn.

Het wezen dier is meer dan alleen maar die kleine vaste kader die jij nu aangeeft.

Luchtzuigen is in veel gevallen omdat de paarden last van maagzuur hebben. Dat het daarna een tik is geworden heeft meer te maken met slecht stalmanagement dan met het uitvinden van endorfine.

Overigens zeggen ze dat grazen ook endorfines aanmaakt. En idd heb hier een jonkie die sinds hij op de wei kan, en dat is maar 3 uur per dag, een stuk rustiger is geworden..

Dwangmatigheid is ook iets wat met het willetje te maken heeft. Een marathonloper dwingt zichzelf prestatiets af en onder invloed van de endorfines gaat het beter en hierdoor gaat hij de lat verleggen. Ken geen paard die dat voor zich zelf heeft uitgemaakt....die hoop ik ook niet te leren kennen, want dat is het instinct iets verder ontwikkeld naar verstand en zelfdenkendheid. Ik denk niet dat hij dan nog een zadel op zijn rug gaat accepteren.

martine2610

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 09:44

inderdaad....kijk en geniet! wat een prachtig DROOMpaard!! (tip: er is momenteel een wedstrijd op www.gekmetpaarden.nl : kan je met een "lach"foto prijzen winnen!!)