Eerste ontmoeting met mijn aanstaande eigen paardje! [ITP]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 22:23

Wat een schatje, ze heeft echt nog een lekker baby hoofd.
Durf je er zo op te gaan zitten, ze is nog niet zadelmak toch? Wat een lef haha.
Die bespiering moet nog komen en ze kunnen heel wat gewicht dragen die tinkers. Gewoon lekker uit laten groeien en ervan genieten. Veel plezier straks met haar.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 22:25

dressagelady schreef:
Zo, dat is een braaf ding.. hou je maar vast vast voor het commentaar dat je hierop gaat krijgen..

Verder vind ik je voor het mooie plaatje net wat te groot, maar ze zal vast nog wel wat groeien :)
ze rijdt western, geen dressuur.
daar valt ze niet eens op..

wat een leuke tink!
ben heel benieuwd naar jullie volgende topic :D

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 22:30

minikatje schreef:
dressagelady schreef:
Zo, dat is een braaf ding.. hou je maar vast vast voor het commentaar dat je hierop gaat krijgen..

Verder vind ik je voor het mooie plaatje net wat te groot, maar ze zal vast nog wel wat groeien :)
ze rijdt western, geen dressuur.
daar valt ze niet eens op..

Ik probeer deze zin te snappen.. maar het lukt me niet? ;) Kun je het me uitleggen?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 22:31

ik nam aan dat je western ging rijden, daar valt het niet eens op als je groter bent dan het beruchte "plaatje" bij dressuur.
oftewel, je valt niet uit de toon ;)

_Noah

Re: Eerste ontmoeting met mijn aanstaande eigen paardje! [ITP]

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 22:32

Ik denk dat het gehele plaatje niet opvalt in de western sport?(niet mijn zin)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 22:34

_Noah schreef:
Ik denk dat het gehele plaatje niet opvalt in de western sport?(niet mijn zin)

als in lengte van ruiter op paard, niet dat het geen mooie verschijning is *anders heb ik dat ook nog aan mn broek hangen :P *

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 22:35

ahhh.. ach zo! ;)
Ik snappum!

Tinkers, ijslanders en meer 'kleinere' stevige paarden worden in andere takken dan dressuur meer bereden inderdaad ;) Dus als je het vergelijkt met alle KWPN-ers dan ben ik groot inderdaad :P
;)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 22:35

precies ;)
*heeft exmoor die de western in gaat*

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 22:36

( btw.. bijna 6.000 x bekeken dit topic zag ik net!! Straks word dit nog de huiskamer ingestuurd haha )

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 22:40

Welnee, je kiest een paard waarmee het klikt. Lekker van genieten hoor!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 22:52

Wat een lekker ding! Snap dat je voor haar gevallen bent.
Niet groot, maar ze moet nog wat groeien en uitzwaren.
Je gaat western rijden, van die zadels heb ik de ballen verstand, dus geen idee,
maar ik zat zo te kijken dat een 18 inch dressuur zadel allicht wat krapjes wordt op het paard,
ze heeft niet zo'n lange rug.

Zou alleen van mijn leven niet op een vreemd (ook nog eens jong paard)
zijn gaan zitten zo los met niets midden in een weiland....
En dan denk ik niet aan het welbevinden van het paard, maar van mijn eigen ;)

Ik snap de speculaties in dit topic richting ZE wel, gezien de manen, maar blijkbaar is de ziekte gesch.
terug te vinden en te controleren??

Lijkt me leuk vriendelijk cool in koppie paard, dus veel plezier ermee!
En inderdaad zoals je zelf al voorsteld eerst lekker mee aan het werk vanaf de grond, dan is ze ook
al sterker als je er wel op gaat zitten. (gezien je gewicht, ik zit met hetzelfde als ik mijn veulie hou..
ben ook relatief zwaar, dus zal ukkie dan ook eerst vanaf de grond gaan trainen en dan als ie 4
is er eens op klauteren, of lichtgewicht smurf ergens van de manege plukken.)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 22:59

Thanks ;)
De manen zijn ook afgeschuurd geweest, maar hoogstwaarschijnlijk geen zomerexceem omdat het juist in de herst pas op kwam..
Ik begreep dus vooral eiwitrijk gras e.d. waar ze jeuk van krijgt. Dus dat word niet alleen maar op de wei zetten!
Ze heeft nu eigenlijk geen jeuk, wat jeuk op haar hoofd, met wat schilvertjes, maar dat is volgensmij echt de rui! Nek en bij de staart e.d. was alles helemaal netjes, en manen groeien gelukkig hard.. dus als ik alles gewoon goed in de gaten hou, optijd inspring wanneer ze ergens op reageerd, en rust en regelmaat geef, zal dit veel schelen en snel goed komen!

Het is dus al bekent, en als ik eens rustig op bokt ga spitten kan ik waarschijnlijk alles terugvinden (ga ik ooit wel eens doen, is wel handig naslagwerk! Weet ik precies wat er wel en niet is geprobeerd)

Nu staat ze op sober hooi wat ik begreep, en mag niet tot bijna niet vers grazen. En het gaat heel goed.

Ik heb zo'n graas-muilkorf voor haar besteld, zodat ze ook gewoon lekker even de wei op kan straks, zonder dat ze te veel binnen krijgt. Hopelijk gaat dat werken!

Ik ga veel plezier van haar hebben! Dat weet ik nu al! ;)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 23:00

o, hihi, en betreft het zadel.. ze is heel kort gebouwd ook nog inderdaad.. en westernzadels zijn erg lang, dus dat word nog zoeken!! (ik gok uiteindelijk maatwerk..) Ik heb zoals je ziet best een maat zadel nodig.. (al probeer ik nog wat af te vallen ;) )

Kloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 23:09

Diaz heeft wel degelijk ZE
Daarom heeft haar eerste eigenaresse haar ook met pijn in het hart weggedaan, gezien in Drenthe het voor zulke paarden extra zwaar is. Haar moeder had ook ZE en dit is erfelijk belast.

Ik vind het een super paardje, ken haar als veulen, zou het jammer vinden als je niet het juiste verhaal achter Diaz kent. Haar fokker zit hier ook op bokt, heb haar geattendeerd op dit topic, mogelijk dat ze nog reageerd.

Succes met je mooie paardje!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 23:13

Dank je wel, ik hoor uiteraard graag de verhalen, zodat ik weet wat ik kan doen mocht ze weer jeuk krijgen.

Kloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 23:15

Ik dacht dat de ziekte geschiedenis van Diaz bij je bekend was...

De fokker heeft Diaz verkocht ivm ZE, ze is naar haar nieuwe eigenaar gegaan, omdat deze aangaf dit goed te kunnen behandelen.
Moeder van Diaz stond de hele zomer onder een exceemdeken en dan ging het redelijk goed.
Dus mogelijk al vast uitkijken naar een goede exceemdeken??

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 23:16

;) alvast een z'n speciale deken kopen

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 23:19

Kloesje, jij bent niet helemaal op de hoogte geloof ik :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 23:20

De combi van voer en ZE kan juist de druppel zijn die de emmer doet overlopen.
Momenteel staan de meeste excemers nog net jeukvrij..
Echter de temperaturen zijn alweer zo, dat ze eigenlijk alweer onder dek moeten. (burka style)

Vervelende van ZE is dat het met de jaren doorgaans erger wordt.....
Zou zeggen, lees je in in het ZE topic (bestaat op bokt)

Bij ZE is de truc de jeuk voor te blijven, zodra ze 1x jeuken, schuren ze alles kapot, ook dekens...
Dus die moet erop, voor!! ze jeuken.

Ga jij je paard op stal houden of in de wei???
(ben doorgaans groot voorstander van wei, echter heb jaren in de zomer mijn Sjollie geruild voor een
ander fjordje met ZE, die ging dan bij mij op stal vanwege zijn ZE en Sjol daar in de wei op vakantie.
Voor beiden super oplossing, aangezien hij op stal geen enkel probleem had en in de wei compleet
uit elkaar viel!)

Je zegt zelf al prijs was ernaar.
Betreffende fjordje waar ik het over had, kon beter lopen dan de mijne, maar is uiteindelijk voor
slachtprijs verkocht. Meer is een excemer niet waard, gezien alle extra kosten die je erbij krijgt
en de zorg. (want ze vergen wel extra onderhoud, is niet erg, maar moet je wel even incalculeren)
En het is ontzettend sneu, om je lieveling te zien met wonden en jeuk, veel jeuk....
Vandaar onze creatieve logeer oplossing.
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 01-04-11 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 23:20

Ik begreep dus dat ze verder zijn gaan kijken dan ZE, omdat ze dus op andere momenten dan het ZE-seizoen jeuk kreeg.. En met andere voeding dus al veel beter ging.

Ik zal vast gaan lezen over ZE

Ik denk dat het beste is, dat ik straks veel bij mijn meisje ben, en goed oplet wanneer er jeuk komt. Zelf rustigaan opnieuw gaan kijken WAAR dit vandaan komt, en dan de oorzaak aanpakken..

Stel ik laat haar grazen met een exceemdeken en het is het eiwitten-verhaal, dan gaat het niet goed, maar op sober hooi zetten zonder exceemdeken als ze exceem heeft evenmin!

Bedankt voor jullie reacties, ik ga gelijk eens wat verder teruglezen op bokt ;) (had al het een en ander gezien en gelezen, maar niet uit begrepen dat er een oorzaak was vastgesteld)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 23:22

@ Sjolvir, ik heb het meegemaakt bij een verzorg-ijslander, wondjes en jeuk.. het is erg sneu..
Paardje kreeg niets op trouwens, alleen 1x per week wat gel-creme-smeersel tegen de jeuk..

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 23:23

Het is een prachtige Tinker (en heb niks met Tinkers). Ik vind je absoluut niet te groot voor het paard (of zij te klein voor jou..). Laat haar maar eerste helemaal kant en klaar zijn met spiertjes en al, dan een zadel erop et voila. Hoewel ik jullie nu al erg leuk bij elkaar vind passen :)

Dat je er al op zit...ik zou zelf te bang zijn dat er iets mis zou gaan en het paard meteen een slechte (eerste) ervaring op zou doen met betrekking tot een ruiter op de rug, maar ze staat daar heel erg koeltjes en relaxed. Misschien de volgende keer iemand vast laten houden voor de zekerheid!

Veel plezier met je mooie Tinkerdame!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 23:25

Hopelijk heeft de jouwe geen ZE, maar laat ik het zo zeggen...
Ik vind het uiterst verdacht voor...

Gezien leeftijd, tijdstip van aanvang... (herfst ook nog veel insecten)...
Hele zomer om te sensibiliseren gehad....

Hoop dat ik ernaast zit voor je paardje...

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 23:38

Stukje over Diaz door de vorige eigenaresse (niet waar ze nu staat)

Diaz is een jaar geleden bij ons terecht gekomen. Ze stond toen aangeboden op bokt als 1,5 jarige merrie met een maar...
Ze schuurde flink dus ik ben het een en ander uit gaan zoeken om erachter te komen of Diaz een eczemer was...
Ze bleek echter pas laat in het jaar te zijn gaan schuren (maanden nadat het eczeem seizoen begonnen was) en nadat ze op een weiland terecht was gekomen wat pas bemest was met mest met veel koper en dergelijke..
Mijn eerste gedachte was dus een koperallergie en toen we bij haar gingen kijken kon ik aan veel dingen zien dat dit wel klopte. Veel slijmvliezen waren wat aan de rode kant en haar huid was door het schuren aardig beschadigd..

Ik besloot de gok te nemen, om haar weer gezond te krijgen en er dan iemand voor te zoeken.. Helaas komt dat moment door omstandigheden veel eerder dan gepland..

Toen Diaz bij ons kwam zijn we begonnen met flinke reinigingskuren en als snel knapte ze op. Na 2 weken was het schuren over en begon al haar behang weer mooi aan te groeien.. Na een paar maanden begon ze er al weer goed uit te zien..
Iets wat een belangrijke rol speelt is een sobere weide en goed voer. Teveel eiwitten blijkt ze slechter tegen te kunnen en ook een rol te spelen in het jeuken.
Door omstandigheden werd ze namelijk naar een zeer eiwitrijke weide verplaatst waar ook andere paarden (die normaal geen jeuk hadden) begonnen te schuren. Helaas was hier ook de mogelijkheid voor haar om te schuren aan stenen (een bezem zou beter voor haar huid zijn geweest)
Door het schuren aan de stenen is haar huid weer geïrriteerd geraakt en heeft ze helaas aardig wat manen weer eraf..
Wederom is ze zeer laat in het seizoen gaan schuren, pas na juli en klopt het verhaal niet met eczeem..

We hebben gezien dat Diaz op een sobere weide, met goed voer en goede verzorging niet schuurt...

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 23:39

Wil je niet teleurstellen maar mijn eczemer begon ook pas in de herfst voor het eerst te schuren..... en ging het volgende voorjaar gewoon verder. En dat gras verhaal das niet eiwitten maar suiker.... en dan komen we bij insuline resistentie en is het eczeem verhaal rond.

Maar ik hoop het zo van niet voor je en zowel, deken eromheen en soberder dan sober voeren.... Er is genoeg te lezen hier op bokt.

Verder wil ik je wel heel veel plezier met je paardje wensen. Zo te zien ben je er al helemaal gek mee. En eczeem is ook mee te leven.... weet ik uit ervaring.