Ze heeft de nacht overleefd...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:03

Ilona__ schreef:
Babet, als je het niet vertrouwd. Bel dan het spoednr wat je van Claudia hebt gekregen. Dan krijg je Vlasta bij je thuis, en kan die ernaar kijken...... ;)

ik heb haar net idd ook 2 spoednummers gestuurd van vlasta .

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:05

Ik ga slapen ..
Veel succes er nog mee vanavond! en hopen dat het weer helemaal goed komt

EN LAAT VLASTA? MAAR KOMEN *\o/*

unika

Re: Ze heeft de nacht overleefd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:06

Heb het topic doorgelezen!
Sterkte ermee, hopelijk komt ze er snel bovenop!
:(:)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:07

TS wat vervelend allemaal!
Van de parafine klopt inderdaad!!
Helaas zijn er in stressvolle situaties mensen die instorten en mensen die gaan handelen.
Jij bent zo iemand die gaat handelen!
Ookal had ik zelf sneller ingegrepen, vind ik het goed dat je nu actie onderneemt!
Beter laat dan nooit ;) Zet je vriend opzij en bel gewoon. Hopelijk loopt het allemaal met een sisser af.
Heel veel sterkte meid!!

babet1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 23:08

Ja zelf bellen zal wel moeten..vriend zit naast me en zegt

ze moet toch dood?

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:09

Joh.. Je vriend is gewoon even de weg kwijt. Ik denk dat je hem en het paard het beste helpt door de DA te bellen, en te zorgen dat zijn paard er weer bovenop komt! ;)

babet1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 23:10

ik snap wel dat hij overdonderd is, maar dan ben ik straks de boos doener?
als ze wel zeggen inslapen? daar zit ik beetje mee, ook al wil ik dr dolgraag HELPEN!

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:11

ik denk dat vlasta niet gelijk komt met inslapen , die doet er echt wel alles aan om het paard te redden .
maargoed , ik kan niet denken als de dierenarts en weet ook niet of ze uberhoud dienst heeft dan heb je nog een kans dat Jos komt .

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:12

Het is beter dat je zeker weet dat het haar tijd is, dan dat jullie over 2 jaar je nog schuldig voelen omdat je het misschien had kunnen voorkomen!

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:16

Ik zou haar gewoon even bellen!
Inderdaad zoals hierboven wordt gezegt, je hebt later spijt omdat je haar toch niet had gebeld

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:20

Ook al bel je alleen even om wat advies........

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:23

wil echt niet aandringen maar heb het maar eens over parafine.. denk dat het echt een redmiddel is/kan zijn.. als het nog niet te laat is..

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:26

Ik zou gewoon bellen... Iets doen is beter als niets doen...

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:28

Je kunt beter spijt hebben van iets dat je wel hebt gedaan, dan van iets dat je niet hebt gedaan.. Succes!

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:32

ik wens je ook heel veel succes , en bel idd alleen om advies beter 10 x teveel dan 1 x te weinig !

babet1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 23:35

mijn vriend belt nu gelukkig zelf,
heb goed en netjes met hem gepraat...en hem voorgelegd als hij zelf wilde bellen,
of als ik moest bellen,

hij wilde zelf bellen,en zijn verhaal over haar uitleggen....
Ik zei ook tegen hem niet geschoten is altijd MIS,
mischien is er nog beetje hoop?

heb ook gezegd als je haar nog een kans wil geven en ze kan wel opknappen?
moet je de kans nu nemen,
en vraag om advies dus hij is nu aan het bellen....

Niien_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:37

Ik lees al vanaf vanmiddag mee, nog niet gereageerd.
Maar denk dat het nu echt tijd word om een andere DA te bellen, voordat het misschien wel te laat is.
Hoe is het nu met je eigen pony?
Veel succes en sterkte ermee.

Hilbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:42

heb je net een PB gestuurd maar zie nu dat ook andere je Vlasta van der Veen van Stad tot Wad uit Loppersum al hebben aangeraden.

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:50

Ja inderdaad.. we hebben de beste adviezen gegeven.. En kunnen nu alleen hopen dat het goedkomt. Succes. En hopelijk morgen twee springlevende peerden...

babet1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 00:01

Tjaaaa...en nu moet ik zo zelf maar bellen?
hij heeft gebeld en gezegd..alles te hebben uitgelegd het goeie,en slechte

en als vriend vond dat het nodig was dat hij moest komen moest ie direct bellen?

al met al dus nog niets verder....

en hoe banketstaaf het ok klinkt,
heb geen zin Hem nog te helpen..dan krijgt ze morgen zowiezo een spuit denk ik,
als ze nu niet snel geholpen word!

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 00:06

PB :)

Hilbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 00:08

De dierenarts komt nooit uit eigen beweging natuurlijk .Je moet zelf vragen of ze willen komen als je dat nodig vind .En als jij dat nodig vind dan komt 't ie al is het ook midden in de nacht .

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 00:11

Hoe oud ben jij?
Jij hebt geen zin om jou vriend nog verder te helpen??? Hoe erg is het om zelf even te bellen??? Volgens mij gaat het hier om het paard hoor!!!
Dit paard loopt al meer dan 24 uur met darmen die niet werken, die sterven dan af en zij gaat een verschikkelijke pijnlijke dood tegemoed. Stel je niet zo aan, bel vlasta, leg de situatie uit en laat haar komen. Laat het paard dan op zijn minst uit haar lijden verlossen, ipv te kissebisse wie de da moet bellen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 00:19

Ff een ervaring delen en TS een hart onder de riem steken.

Mijn merrie heeft eind november ernstige koliek gehad; zand en een veranderde ligging.

Zaterdagmiddag was Vos niet fit. Koliekerig. 2x Colosan gegeven, maar dat hielp niks. Het leek niet zo ernstig, maar pijn lijden vind ik onnodig dus da gebeld. Hij heeft de mest op zand en de darmligging gecontroleerd. Geen ernstige indicatie, wel wat gas en dus ingespoten met pijnstiller en darmverslapper. Ik was direct bang dat ik Vos hieraan kwijt zou raken, maar ze was al het 7de koliekgeval die dag en van de meesten hoorde hij niks terug. Dat stelde een beetje gerust. Ze werd wat fitter, wilde weer wat eten en meldde zich bij het langskomen van de kruiwagen met hooi; het ging weer de goeie kant op.

Zondagmorgen was ze heel slecht. Liggen, rollen, sloom, afwezig, versnelde ademhaling en hartslag. Ofwel een paard met pijn. Kortom weer da gebeld. Ook hij vond dit niet best. Opnieuw opgevoeld maar nu was de dikke darm wat gedraaid. Gevaarlijk dus. Ook zat in de mest veel zand. De da stelde voor haar te opereren vanwege dit type koliek en omdat hij bang was dat ze vol zand zat. Ik wil dat pertinent niet. Ik leg later uit waarom. Parafine kan dan meer kwaad dan goed doen.
's Middags ging het dramatisch. Opnieuw de da gebeld met het doel haar in te laten slapen. Ze lag al een paar uur in de rijbak (veilig liggen en rollen), met haar snuit in het zand of helemaal van zich af. Ze reageerde niet of nauwelijks meer op me. Dit mocht ik haar niet aan doen. Toen de da het erf op kwam rijden, keek ze op. Hij kwam de rijbak in, ze stond op, liep weg en ik kon haar eerst niet pakken. Toen ik haar kreeg, draaide ze zich om en draaide een drol. Het was net alsof ze zeggen wilde; "Maar ik wil nog niet dood!". En dus opnieuw onderzocht. Haar hartslag was hoog, maar de vechtlust was voor ons allemaal reden om nog niet op te geven. Ook haar slijmvliezen waren nog mooi van kleur. De laatste therapie is euthanasie, zoals de da zo mooi zei. Opnieuw heeft ze pijnstilling en darmontspanner gekregen, en de pijnstilling ook die maandag, dinsdag en woensdag nog. Ze dronk wel, maar at al die dagen niet. Haar mest was net bruin water en kwam er met enorme druk uit. Donderdags begon ze weer een muizehapje stro en vrijdags nog een beetje en ook 3 sprietjes hooi. Brok, muesli, luzerne what ever wilde ze niet. Bijzonder dat ze dan teruggaan naar hun basisvoedsel. Uiteindelijk kwam ze er door, maar er was weinig van haar over. Een kasteel van een paard was veranderd in een heel schrale jaarling. Ze eet weer goed en is weer mooi bijgekomen. Ze loopt in de wei met een laag gras, want veel zand heeft ze niet nodig om ziek te worden. Sand clear verrekt ze om te eten en bedonderen laat ze zich ook niet.

Afgelopen week was ze opnieuw ziek. Een paar dagen meer dan 40 graden koorts en bijna niet naar beneden te krijgen. Ab-kuur en koortsverlager hebben dat toch gered en ze krabbelt weer op. Ze zal nog wel een tijd kwetsbaar en vatbaar blijven, maar ik blijf goede hoop houden haar hier bovenop te krijgen.

Dan m'n toelichting en die heeft niks, maar dan ook niks met geld te maken!
Een koliekoperatie als deze is een enorme ingreep voor een paard, met geen enkele garantie op langere termijn. Met veel zand in de darmen is er een serieus risico op scheuren bij operatie. Als dat wel goed gaat, moet een paard weken vasten en krijgt geen ruwvoer. Ook zou ze lange tijd op de kliniek moeten staan en daarvoor is mijn eenkennige Vos echt niet geschikt. Dat kan ik haar maar ook de verzorgers daar niet aandoen. Ook loop je na een paar maanden alsnog het risico dat de darm alsnog gaat lekken, met alle gevolgen van dien. Tuurlijk gaat het ook vaak goed, maar het vraagt wel een offer van je paard.

Ik wens je heel veel sterkte en duim voor je!!

kristientjjx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 00:25

Zorg ervoor dat dat paard zo snel mogenlijk geholpen wordt. Ruzie maken kan je erna ook nog. Laat de dierenarts al tot daar komen en dan kan je vriend nog altijd beslissen. Een dierenarts verplicht niemand om zijn paard te laten inslapen maar dan weet je wel hoe de situatie is. Het paard lijdt ondertussen en hij/zij kan zelf niet ondernemen om die pijn te laten stoppen. Kies voor het paard, je bent al veel kostbare tijd verloren...