Challenge (Asca Z) nu een maand zadelmak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_lautje_

Re: Challenge (Asca Z) nu een maand zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 18:53

Natasjuh: KLopt was de eerste keer dat ik er thuis op zat. 5de keer dat er in totaal iemand op zat.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:54

peanutbutter schreef:
Hij staat anders totaal niet getraumatiseerd hier op stal hoor. :+
Net als de andere 100% van de paarden die Gert heeft gedaan. Een heel aantal topruiters bregnt zijn paarden naar Gert. Ook Top springpaarden die het niet meer doen weet hij aan de praat te krijgen. Hoe?? met geduld en duidelijkheid.

Ik ben ook totaal niet bang dat dit zich gaat wreken.

Gert is verre van een nare man. Wel grappig dit.

Precies.. Gert was immers de man die De Sjiem weer aan het springen kreeg..

Ninx

Die Gert geeft af en toe ff een showtje weg met doorgesjeesde paarden die zijn gekocht door ruiters met een gebrek aan zelfinzicht.
Ook andere kundige ruiters kunnen zo'n paarden 'repareren', maar doen dat niet binnen 20 minuten... maar nemen de tijd.
Hetgeen minder spectaculair is natuurlijk ;-)
Ik vind het echt een blamage dat zoiets kan, en dat mensen het ook nog toejuichen...

mistid

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 18:54

Ninx schreef:
Lijkt me een eerlijk en rustig paard... dat met beleid, goede uitleg en voorbereiding ZONDER probleem te berijden moet zijn.
Maar die PRUTSER (want dat is het overduidelijk) maakt deze eerste ervaringen bijzonder negatief voor dit paard, ik mag hopen dat je er nu zelf een goede draai aan geeft... want dit is echt stuitend.
Deze persoon moet dit werk echt niet doen, rust, beleid, weloverwogen te werk gaan, zacht in de hand, duidelijke maar subtiele hulpen aanleren, het is er allemaal niet bij... Echt een beetje 'cowboytje spelen'...

En dat was dus niet het geval!!!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:55

Bomba: heb jij nooit een paard op een andere manier zadelmak gemaakt zien worden? rustig wennen aan zadeltje, aan de longeerlijn en/of lange lijnen, rustig aan af en toe hangen. Rustig erop met iemand ernaast wat rondjes lopen, uitwerken naar aan de longeerlijn wat overgangen en dan rustig zelf de bak door sturen. Een paard wat voor het eerst onder het zadel is kent nog niets, heeft nog geen evenwicht, weet nog niet wat been en zithulpen betekenen, en dat jaag je vervolgens zo de bak door?? je kunt mij niet wijsmaken dat dit de manier is. Dit paard gaat absoluut in protest, of misschien ook niet omdat hij niet meer zou durven. Je wilt toch ook dat je paard er plezier in hebt? Samenwerken met je paard. Dat zou ik hier echt niet gebeuren. :n

Ninx

Ik weet wat hij doet, hij laat ook regelmatig wat zien op KNHS... ik vind het lomp en boers, en dat mag ook denk ik?

avanoort

Ik heb mijn eigen paard zelf ingereden.
Ik vind het filmpje laten zien hoe het NIET moet.
Ik ben dan ook van mening het problemen oplevert in de toekomst.

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:56

Ik vind het ook maar een raare manier van inrijden .. Maar desondanks vind ik wel dat je een leuk paard heb om te rijden

Ninx

peanutbutter schreef:
Ninx schreef:
Lijkt me een eerlijk en rustig paard... dat met beleid, goede uitleg en voorbereiding ZONDER probleem te berijden moet zijn.
Maar die PRUTSER (want dat is het overduidelijk) maakt deze eerste ervaringen bijzonder negatief voor dit paard, ik mag hopen dat je er nu zelf een goede draai aan geeft... want dit is echt stuitend.
Deze persoon moet dit werk echt niet doen, rust, beleid, weloverwogen te werk gaan, zacht in de hand, duidelijke maar subtiele hulpen aanleren, het is er allemaal niet bij... Echt een beetje 'cowboytje spelen'...

En dat was dus niet het geval!!!

Dat kun je je afvragen... Wanneer er van meet af aan iemand mee bezig was geweest die bij dit paard past, had eea zich wellicht heel anders ontwikkelt.
Wanneer het je boven de pet groeit, en er moet dan alsnog ingegrepen worden door iemand als Gert... heb je een veel minder fraai plaatje.

JamieShanin

KarinvdM schreef:
JamieShanin schreef:
die gert he staat die in alkmaar? of noordholland..??

Nee, hij heeft zelf een stal in Slagharen.

dank je :D

dan dacht ik over een ander na...

Bombo@ dat is niet helemaal waar...ik denk dat de meeste bokkers wel zo zijn van niet zeuren lopen, maar eerder neit van dat omtrekken en met sporen in rijden... en eerst stap en draff, er in en dan pas galop...

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:57

Bomba schreef:
Tja, Gert is van het geen gezeur, en dat gaat er bij de meeste Bokkers denk ik niet in. Gezien de meeste Bokkers zijn van nah, laten we er een maandje over doen om 'm zadelmak te gaan maken. Als 'ie stil gaat staan is het jammer, dan zal 'ie wel niet willen. Gert is van het hup gewoon lopen, gewoon luisteren. Als Gert ze klaar heeft dan is dat echt zo, dan is het opstappen en wegrijden.

Er is helemaal niets mis met aanpakken.
Echter zn kop naar links trekken en drijven. :oo
Iets wat een paard niet kent.. Een paard nog meer uit zijn balans halen.
Hand naar voren, meezitten in de beweging en op stemhulp vooruit.
Laatst bijgewerkt door Attitude op 28-10-10 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 18:58

Anne-bento: Zo zullen idd een heleboel mensen het doen. En dat is niet verkeerd, maar bij een heleboel paarden is het vragen om ongelukken.

Paarden zadelmak maken is een vak apart. En dat vak verstaat gert als geen ander.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:59

Deze zin op zijn website alleen al: "Deze methode maakt het mogelijk om binnen een kwartier, vanaf het zadel, een paard de beginselen van het rijden te leren."

Hoezo binnen een f*cking kwartier? Hebben jullie ook allemaal binnen een kwartier leren lezen?
Wat hij doet is 'breken'... dat is iets anders dan samenwerken en geeft uiteindelijk ook een volstrekt ander resultaat.

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:00

Zadelmak maken 1e keer erop zitten.
Normaal zit je er de 1e keer op aan de longeerlijn.
Wat een oneerlijke manier.
Ik snap best dat je dat wilt voorkomen het omhoog gaan. Maar zet hem eerst aan de longeerlijn en daarna los en zet er aan de longeerlijn wanneer jij er op zit ''die meneertje dus'' eerst de gangen erop zodat hij reageerd op je been! Dit is echt geen manier van zadelmak maken! :n.
Ziet er totaal niet vriendelijk uit.
Had die meneer er allang af gehaald.. En gezegt daar is het gat van de deur en breng hem wel naar iemand anders! ;)

Ninx

peanutbutter schreef:
Paarden zadelmak maken is een vak apart.

Over dat vak denkt iedereen inhoudelijk totaal verschillend blijkbaar. Want ik durf mijn kop erom te verwedden dat bijna ieder paard probleemloos beleerd zou kunnen worden wanneer het de juiste begeleider en daarmee juiste begeleiding krijgt. Dat is waar het, voor het inrijden, vaak al mis gaat en de broodwinning maakt voor Gert en de zijnen...

JamieShanin

Ninx schreef:
Deze zin op zijn website alleen al: "Deze methode maakt het mogelijk om binnen een kwartier, vanaf het zadel, een paard de beginselen van het rijden te leren."

Hoezo binnen een f*cking kwartier? Hebben jullie ook allemaal binnen een kwartier leren lezen?
Wat hij doet is 'breken'... dat is iets anders dan samenwerken en geeft uiteindelijk ook een volstrekt ander resultaat.

een paard moet je niet kunnen breken voor je het paard kunt rijden...als jij respect voor het paard hebt hebt het paard respect voor jou...

een kwartier vind ik wel heel erg...en ik dacht dat wij snel waren met 3 weken...

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 19:01

Ninx: Ik vind het nogal wat om te beweren dat dit paard mij niet past. Hij past mij prima en ik heb ook totaal geen problemen gehad totdat we gingen hangen. En juist om problemen te voorkomen is hij direct na de eerste keer hangen naar gert gegaan.
Ik wet echt wel wat ik doe. En ik weet 1 ding zeker ik heb heel veel meer ervaring met zdelmak maken en beleren van jonge paarden dan het grootste deel van bokt.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:01

Vragen om ongelukken?? op die manier hoef je je paard niet om te trekken omdat hij anders misschien omhoog komt, op zijn manier blijkbaar wel, dan kun je je gaan afvragen welke manier gevaarlijker is. Op deze manier komt het paard eerst in verzet, op de manier die ik beschreef niet.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 19:02

Melissa: Een paard zadelmak maken aan de longeerlijn is pure zelfmoord. Het paard gaat vluchten (dat gebeurd zeker), wil weg en zit vast. Wat doet het dan... JUIST OMHOOG

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 19:02

Anne-Bento dan heb jij hele brave paarden gehad :Y)

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:03

nee hoor, paarden die op een vriendelijke manier zadelmak gemaakt werden ;) ieder paard is braaf, zolang je hem op een eerlijke manier behandeld.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:04

anne_bento schreef:
nee hoor, paarden die op een vriendelijke manier zadelmak gemaakt werden ;) ieder paard is braaf, zolang je hem op een eerlijke manier behandeld.

sorry hier ga ik in mee...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:05

anne_bento schreef:

O, is dat zo?????

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 19:05

En hoeveel paarden heb je zadelmak gemaakt???
Niet ieder paard is even braaf. En ook al zijn ze wel braaf, dan nog liever op deze manier. Een paard heeft geen behoefte aan geknnuffel en snoepjes maar aan duidelijkheid. En duidelijkheid betekend niet lomp of grof gedrag, maar gewoon duidelijkheid in wat je bedoeld en consequentie.