[WN] Do's en don'ts voor de wedstrijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

coydog

Re: Do's en don'ts voor de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 09:37

Daar kan ik me helemaal in vinden QH
Zelf ben ik mijn eerste wedstrijd ook in simpele outfit gestart, nu ben ik op zoek naar een mooie outfit en spaar voor een showzadel.
Hoe het hoort ben ik ook pas later achter gekomen, jammer dan.
Mijn dochter had wel een showoutfit maar is door gezondheid niet meer gestart.
Blijf het fijn vinden om hier alle tips te lezen, daar kun je ten minste iets mee.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 18:55

De intentie was idd te omschrijven hoe een l5/l4 ruiter aan start hoort te komen.
Dat is ook gelukt alleen is dit meer of minder gewoon geworden hoe het moet zijn als je boven de l3 gaat starten. Dan is dit niet meer vrijblijvend, maar wordt het verwacht, gewaardeerd en zelfs steeds beter en mooier verwacht dan hier omschreven.

Eigenlijk hoort er te staan: "dit is hoe iemand op een wedstrijd voor de dag hoort te komen. De uitleg zal voornamelijk van toepassing zijn op de levels L5, L4 en L3, omdat zij nog het minst thuis zijn in de wedstrijdsport". (hoewel ik bij l3 denk dat je er dan wel heel laat achter bent gekomen :Y) )

Dus QH heeft de intentie wel goed begrepen, maar mijn uitleg was niet helemaal toereikend.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:44

HumbleTalent schreef:
Oh ik juist wel.. Ik vind een brow bij zo'n bles ontzettend storend. Ik vind juist dat het hoofd hierdoor heel sprekend wordt. Nee prachtig.

Dat zelf op laten zetten denk ik ook. Althans ik heb ze nog niet veel eerder gezien met een bijgeleverde throat latch.

nogmaals, het draait niet om wat jij leuk vindt, maar wat gangbaar is en wat de jury passend vind

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:47

VivaLaVida schreef:
Moet ik mijn dubbel gebroken d Trensje toch maar in ruilen voor een snaffle als ik het hier zo lees. Logisch op zich maar wel jammer! Dat van die 1 ear en snaffle wist ik ook niet. Heb een super gaaf 1ear hoofdstel en zal toch eerst tijd met snaffle nog rijden... Maar dan moet ik dat hoofd stel dus maar in de kast laten liggen..

dubbel gebroken D trens is sowieso illegal bij NRHA, weet niet zeker bij AQHA

Miss_Fancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 07:41

Gisteren in de L5 Showmanship had de jury dus wel commentaar op iemand die met zijn "buitenrij broek en leren jasje" mee deed.
Dat dit toch niet gewenst was op een show!
Dus ook de jury's kijken hier naar op laag niveau! :Y)

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:47

Er zijn toch heel wat open ruiters die wél een snaffle in een one of two ear hangen hoor.
Ik ben op de oefenwedstrijd ook gestart met snaffle in een one ear, omdat ik nog geen mooi showhoofdstel met brow heb.
Ik vind het persoonlijk niet echt een Don't, eerder afhankelijk van smaak.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 13:11

het is echt wel een don 't . dat je er mensen wel mee ziet starten, wil nix zeggen. er starten ook nog steeds mensen met een houthakkers blouse, een afgesleten pad, en een bart-smit hoedje( hoort weliswaar niet in dit rijtje thuis ;) ).en nog veel meer don't-s.
maar als jij het wel goed vind, dan doe je dat ! ;)
al alleen vanwege veiligheids redenen. velen weten dat een 1-oor-zeker als ie niet goed op maat zit- nog wel eens los kan schieten.niemand zit te wachten op een stuurloos L5 ponytje/tank door de bak.daar was het ook voor.een keelriem voor de beginnende paarden.in duitsland mag het niet, niet voor nix!
waar een goed doorgereden paard zelfs zonder hoofdstel gewoon het proefje uitloopt. niemand die er dan last van heeft.eens een geweldige pleasure proef gezien, van een paard die zn hoofdstel verloren was. slordig, maar knap doorgereden!

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 14:15

Starten met one ear en snaffle is toch nog wel heel iets anders dan starten met houthakkersblouse en flaphoedje... :? Ik heb het dan wel niet over een "stuurloos L5 ponytje" ;)

Nuja, ik was toen heel erg aan het twijfelen of ik dan toch niet beter mn trainingshoofdstel zou gebruiken (mét brow ;)). Ben toen gaan bladeren in een paar 'Quarter' s en ik zag toch heeeeel wat foto's van Open ruiters die ook met 1 of 2 ear met snaffle rijden in de reining. Dus zon Don't zal het dan wel niet zijn.
Maar ik ben het wel met je eens hoor, ik vind het zelf ook mooier met brow bij een snaffle en tis ook veiliger.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 14:56

ik had het er al bij gezet : het is niet te vergelijken. ;)
do 's en don 't s zijn richtlijnen. geen gebod- of verbod.het staat je uiteraard altijd-binnen bepaalde echte regels- vrij te doen wat je wilt.maar ik ben ervan overtuigd, dat als 2 ruiters gelijk rijden, dat dit soort details (bedoel ik alles hier mee, niet alleen de 1-oor+snaffle) de doorslag geven in winnen, of net niet.

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 15:05

spicegirl schreef:
maar ik ben ervan overtuigd, dat als 2 ruiters gelijk rijden, dat dit soort details (bedoel ik alles hier mee, niet alleen de 1-oor+snaffle) de doorslag geven in winnen, of net niet.

Daar ben ik het mee eens! Het 'totaalplaatje' geeft dan zeker de doorslag.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:00

Moderatoropmerking:
We hebben van dit topic een Sticky gemaakt, we vinden het initiatief ontzettend leuk!! Dank daarvoor HumbleTalent +:)+

Er is een split gemaakt in het topic omdat er met regelmaat off-topic gegaan is. Laten we in dit topic ons beperkten tot de Do’s en Don’t voor een show. Tips vragen over hoe je een paard schoon krijgt, hoe je een paard moet groomen of hoe je op Dressuurwedstrijden eruit hoort te zien niet in dit topic plaatsen maar daarvoor de zoekfunctie gebruiken of open een nieuw topic.

Dit topic graag puur informatief houden en voor de meer kletspraat hierover het volgende topic gebruiken. [WN-EV] Split van Do's en don'ts voor de wedstrijden

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:18

Zo hier en daar zie ik ook een borsttuig langskomen, is dat een do of een don't?

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:36

coydog schreef:
Zo hier en daar zie ik ook een borsttuig langskomen, is dat een do of een don't?

in de cutting, reining en working cowhorse kan het want bij die dynamische bewegingen helpt een borsttuig soms het zadel op zijn plaats houden. in de all around geeft het teveel de indruk van verticale beweging terwijl de judges horizontale beweging willen zien

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:47

coydog schreef:

NEE!

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 22:05

thanx, duidelijk ;)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 22:32

nee -do, of nee-don 't ?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 22:46

don't :D

the_dreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:26

het verbaast me dat we uberhaupt wat gewonnen hebben na dit alles gelezen te hebben... _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:27

Ohooooh jij overdrijft :D Je zag er keurig uit en in de reining gaat het om de punten, niet om hoe je eruit ziet hoor!

texas1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:31

Sonja schreef:
Ohooooh jij overdrijft :D Je zag er keurig uit en in de reining gaat het om de punten, niet om hoe je eruit ziet hoor!

Nog even goed het stuk over de reining lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:46

Laat mij eens in het rulebook zien waar staat dat je aftrek krijgt voor het niet dragen van beenbeschermers of chaps :?

Het maakt het plaatje AF, en beenbescherming zou ik sowieso aanbevelen om het paard heel te houden. Maar zie je 't ooit terug in punten?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:04

@sonja: do's en don'ts zijn geen rulebook issues ;)
Do's en don't zijn leidraden wat er graag en niet graag gezien wordt op een wedstrijd.
Voor elke do en elke don't moet je zelf bepalen wat je ermee wilt doen. (er wel of niet iets van aantrekken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:07

I know, maar Texas1980 reageert op dat ik zeg dat je geen aftrek krijgt voor "netjes maar nog wat kleine puntjes voor verbetering".
Chaps en beenbeschermers hadden het plaatje afgemaakt (ik kan op die foto bv niet zien of de broekspijpen niet te kort zijn) maar 't kost echt geen punten. In de pleasure kun je je lintje erom verliezen bij gelijk goed rijden, maar in de reining overkomt dat je niet.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:12

Nee, hij reageert op dat jij zegt dat ze er keurig uitziet ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:13

O dat verheldert wat. Tips om het nog keuriger te maken (en dus te voldoen aan de DO's uit dit topic) zijn in het andere topic al gegeven :)