zosja solitair X samber mager

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 15:30

Hallo Zosja,

Ik heb het hele topic doorgelezen en ga niet in herhalingen vallen want ik denk dat alles hier wel benoemd is.
Wat het rijtechnische betreft: Op bijna alle foto's zit je met de sporen in het paard zijn buik.
Ik zou als ik jou was, ECHT NIET gaan rijden met dit paard, totdat ze volledig hersteld is. Maar ik zou ook zeker niet met sporen rijden, het doet bij mij al pijn als ik er naar kijk.

Een paard kan ook erg lastig worden in gedrag, als ie niet goed in zijn vel zit. Het verbaast me echt dat je paard nog de moeite voor je doet met het rijden. Je mag haar daar heel erg dankbaar voor zijn. Wat dat betreft heb je echt een superbeesie!

Als ik je advies mag geven: is er een holistische dierenkliniek bij je in de buurt? Zo ja, dan zou ik je paard daar eens helemaal na laten kijken.
Mocht je interesse hebben dan kan ik je via PB wel een adres geven, maar dat ligt niet heel dicht bij je in de buurt.

Je paard verdient het om helemaal te herstellen. Ik zou zsm weg gaan bij die stal. Ik snap overigens niet dat, als ik de verhalen hierboven lees, de Dierenbescherming nog niet ingeschakeld is voor een visite aan die stal.

Ts, ik wens je paard en jou het allerbeste toe!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:12

geerke schreef:
gohya schreef:
Voor zover ik weet is de DB wel al eens op die stalling geweest,maar toen stond dit paard er nog niet.
Of ze er ook werkelijk zijn geweest weet ik niet,ik hoorde het uit de omgeving.

zijn de overige paarden dan ook in z'on staat?

Ik weet wel dat alle pony's en paarden daar erg mager waren geworden,behalve het wedstrijd paard v.d. eigenaresse.Alle paarden moesten bij gevoerd worden,volgens mij v.d. D.B.
Ik vind het gewoon schunnig,je betaald toch voor volpension?dan horen ze toch normaal en goed voedsel te krijgen?
Ik heb hier 1 pony'tje staan in de opvang,23 jaar oud,staat hier voor de oude dag.Dat beestje ziet eruit of ze 12 is,hollands welvaren is ze.[ze is niet te dik hoor,maar goed stevig].

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 17:57

Er is al heel veel gezegd, maar je kan aan het paard zien dat het gewoon geen buikvulling heeft. Die opgetrokken buik heb ik eerder gezien bij jaarlingen. Lijkt een beetje hetzelfde verhaal. Die stonden ergens op een weiland waar een bepaalde ziekte in het gras zat. Dat wisten de eigenaren niet. Er stond vollop gras, dus ging men er van uit dat ze er prima bij stonden. Totdat iemand eens echt naar de dieren gingn kijken, en toen zijn ze zich rot geschrokken, alle jaarlingen zagen er zo uit als dit paard. Ééntje heeft het zelfs niet overleefd.
Als ze inderdaad in een weiland staan waar het gras niet meer smaakt doordat er teveel mest ligt eten ze dit niet. Ik begrijp dat de TS nu hooi en kuil gaat bijvoeren, maar als ik alles bij elkaar optel dan kreeg dit paard dus hooguit een beetje brokjes en verder niets. Dan is het dus niet zo verwonderlijk dat een paard er zo uit gaat zien.

TS goed dat je nu hooi en kuil bij gaat voeren. Maar als ik zo de reacties lees is er dus iets niet goed op die stal. Misschien dat verhuizen lastig is doordat een betere stalling misschien te duur wordt. Er zijn vast andere alternatieven. Is er niet een boertje in de buurt die een weiland verhuurt, misschien zelfs met een stalletje. Er zal wellicht geen bak bij zijn waar je zelf in kan rijden, maar dat is nu geen prioriteit lijkt mij. Ik zou zeggen verhuis je paard naar een plek waar vollop (goede) weidegang mogelijk is, en dan je paard lekker bij laten komen. Succes!

Amy_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 17:59

Ik begrijp niet dat je op zo'n mager paard wil rijden... :n ze kan haar energie wel voor wat anders gebruiken dan rondjes te lopen. De fotos met zadel vallen nog mee, maar die laatste had je beter weg gelaten. Er zijn al veel mooie tips gegeven om haar weer op gewicht te krijgen, doe daar wat mee.

gohya

Re: zosja solitair X samber mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:25

TS gaat op zoek naar andere stalling zei ze mij.
Ze zijn daar niet alleen tegen de paarden onvriendelijk maar ook tegen TS zelf,maar dat moet TS zelf maar bepalen of ze dat wil vertellen.In ieder geval doet TS er alles aan om het paard beter te krijgen,ze komt morgen bij mij 1kilo slobber halen en kijkt of haar paard dit lust.Als dat zo is haalt ze zelf deze slobber en word het paard gauw dikker.
Er werd ook gezegd [op stal] dat zosja zo mager was omdat ze geen aandacht kreeg van TS,maar ze is er wel elke dag.
En volgens mij word een paard dat geen of weinig aandacht krijgt hier niet zo mager van?
Bijna alle verwijten gaan hier naar TS,maar dat het paard zo mager is ligt niet aan haar.
Dat ze er nu op rijd? nee dat zou ik idd. ook niet doen,dat ze dat wel doet kan je idd. verwijten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:18

ik begrijp ook wel dat ts afhankelijk is van de stal waar ze staat wat voeren betreft....maar ze ziet toch de staat van haar paard?
Mager worden gaat geleidelijk aan...het paard ziet er niet binnen 24 uur zo uit.
Dus sneller ingrijpen...een paard wordt niet mager van weinig aandacht ...een paard wordt mager van niet genoeg eten.
(als evt. medische oorzaken uitgesloten zijn,en ik neem aan dat dat het gevalis aangezien het bloed goed was)

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:22

Even voor de beeldvorming. Dit paard was dus in goede conditie toen TS op vakantie ging, en trof haar paard in de conditie aan zoals op de foto's? Of was het paard al in slechte conditie. Er wordt gezegd dat dit paard slecht gevoed wordt sinds TS naar deze stal is verhuisd. In die zin had de TS dus kunnen merken dat haar paard steeds in conditie achteruit ging. Als ze aan de verhuurder heeft gevraagt haar paard meer te voeren, en dat gebeurd vervolgens niet, dan lijkt het mij toch in het belang van het paard om een andere stal te zoeken? Dus in zo verre vindt ik dat er hier wel het één en ander valt te verwijten.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:50

Als ik dit allemaal zo hoor dan had ik mijn paard allang hier weggehaald. Sjonge jonge zeg. Echt heel erg.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:20

Chaos schreef:
Als ik dit allemaal zo hoor dan had ik mijn paard allang hier weggehaald. Sjonge jonge zeg. Echt heel erg.

Soms kán je niet 1,2,3 je paard ergens anders neer zetten,er moet ook plek zijn.
Morgen of overmorgen komt de D.A. bij zosja en als die zegt dat zosja verder gezond is en het mager zijn ligt aan ondervoeding,dan gaat het paard daar heel snel weg.
Ik ben ook volop aan het zoeken voor TS voor een goede stalling.Dit gaat echt opgelost worden!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 00:46

Moderatoropmerking:
Veel reacties hier komen van mensen die duidelijk niet het hele topic hebben gelezen. Lees op zijn minst de berichten van de TS voordat je iets plaatst. Het paard is in korte tijd vermagerd en het rijden is op advies van de DA. TS wil graag tips hoe ze haar paard weer op conditie kan krijgen, en heeft niets aan reacties dat het schandalig is om zo'n paard te rijden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 08:00

gohya schreef:
Chaos schreef:

Soms kán je niet 1,2,3 je paard ergens anders neer zetten,er moet ook plek zijn.
Morgen of overmorgen komt de D.A. bij zosja en als die zegt dat zosja verder gezond is en het mager zijn ligt aan ondervoeding,dan gaat het paard daar heel snel weg.
Ik ben ook volop aan het zoeken voor TS voor een goede stalling.Dit gaat echt opgelost worden!

Ieder zn ding natuurlijk. Maar ik had hem allang opgehaald, want als je paard er zo uit ziet is het niets nieuws. Ook al ga je dan tijdelijk ergens staan waar het misschien ook niet helemaal super is.. Alles beter dan dit, lijkt me.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:16

Gohya fijn dat je haar zo helpt!
Ik hoop alleen wel dat de TS haar verantwoording voor het paard neemt en er ook alles op alles zet om dit op te lossen!

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 11:39

ik zet alles op alles morgen komt de da
dus ik wacht op zijn verklaring

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:46

Ok goed zo!
Fijn te horen!
!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:58

gohya schreef:
Chaos schreef:

Onzin. Dan ga je maar tijdelijk ergens heen waar het misschien ook niet top is. Maar ik zou hem nooit laten staan. Desnoods huur je tijdelijk een weiland, kan ze lekker rustig aankomen. Er is altijd wel ergens plek, mensen weten vaak half niet waar ze moeten zoeken.. :P

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:17

Super dat de DA komt en dat je al aan het kijken bent voor een andere stalling :)

Wat ik me nog wel afvroeg (heb t hele topic gelezen, is vaker gevraagd maar geen antwoord gegeven), hoelang was je op vakantie? Een vermagering als dit kan niet komen binnen een paar weken... daar gaat een hele tijd overheen. Was het je dan nog niet eerder opgevallen dat ze vermagerde? Je moet toch iets gezien hebben?

Ik vind ook dat rijden nu echt uit den boze is, ondanks dat de DA dat zei. Je kunt zelf ook nadenken :) laat haar eerst goed aansterken voordat je er weer op gaat zitten.

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 12:32

2 weken
en het was puur voor het geen om haar rustig te houden
als je het hele topic heb gelezen heb je ook gelezen hoevaak ik zei dat het het verstandigste was volgens de da

imposantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:41

Succes morgen bij de dierenarts!
Hoop voor je dat je wat meer duidelijkheid krijgt over je beestje.
Je hebt wel een ontzettend mooi dier!
Blijf haar goed bijvoeren en ik zou het rijden even laten voor wat het is, laat haar eerst volledig herstellen.
Ga aan de gang met wat grondwerk om jullie band goed te houden is mijn tip.
Is absoluut niet negatief bedoeld, maar als advies.
Succes!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:48

TS: Je bent goed bezig als ik dit zo lees! Super!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:54

Heey, ik wil je alleen maar zeggen hoe dapper ik vind dat je toch een topic plaatst. De mijne stond ook 24/7 op de wei en begint nu te herstellen. De wei had voeding zat, want zijn maten knappen nog net niet uit hun voegen! Hij was graatmager en had maar liefst 4 weken vakantie, dus niks doen, zoals hier wordt aangeraden. Ik voer mijn paardje ook onbeperkt ruwvoer en flink brokken bij. Maismeel durf ik niet. Ik heb er een paard aan dood zien gaan. Mijn DA zei: onbeperkt ruwvoer en 6 kilo brok. Die brokken heeft hij nodig om zijn spieren weer op te bouwen. Hij heeft de energie nodig. Verder krijgt hij 3 keer per week een vitaminespuit nu. Ik kan mijn paard ook niet op de wei laten staan. Die móet aandacht hebben en wordt heel jaloers als ik een weidemaatje rijd. Dus eens in de week reed ik ook een half uur onder goede begeleiding en de rest van de week lekker poetsen en longeren op zijn tempo. Zelfde aanpak als jij dus!

Ik heb eerlijk toegegeven niet alle pagina's gelezen, maar uit bloedonderzoek van mijn paard bleek hij een parasiet te hebben. Daardoor is hij in een paar weken tijd van een playboy veranderd in een gratenbaal.

Ik wens je heel veel sterkte en dat je paardje maar snel weer mag opknappen! De mijne kreeg vorige week een fijn compliment! 'Hoezo mager? Hij is toch niks te mager?' *\o/* Voor mij moet er nog een paar kilo bij. :P

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:04

Hai TS, staat jouw paard toevallig tussen Nijkerkerveen en Hoevelaken? PB het gerust.. Ik heb er nl een paardje behandeld tegen zomereczeem en zit nu te dubben of het dezelfde stal is.. Is al wel ff geleden.
Qua voeding: Sloober bijvoeren, onbeperkt ruwvoer, goede weidegang en als ze stresst maatje er bij.
Maagzweren kunnen ze in een kliniek prima ontdekken. En daar zijn middelen voor.
mbt Rijden: Eerst 100 kg op rust en aankomen, daarna weer wat gaan longeren.
Succes.
komt Jos morgen bij je?

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:24

ik sta in hooglanderveen, is een ''nood'' stalletje vrij. Mischien iets voor je, is op de achterhoekerweg. Paarden staan overdg op het land en s avonds met goed voer in stal. De mensen zijn erg lief en zorgzaam voor je paardje en ik weet zeker dat ze dan gaat opknappen. Als je een nummer wil moet je maar even een pb sturen

Heel veel sterkte met je diertje en ik hoop dat je de juiste oplossing kan vinden.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:33

Dat had ik idd gelezen, maar het blijft je eigen keuze om erop te gaan zitten. Je had haar ook kunnen longeren, wandelen, grondwerk. Er zijn zoveel andere opties dan rijden :)

in twee weken tijd kan een paard nooit zo vermageren, zeker niet als ze op het gras staat. Had je dan helemaal niks door dat ze vermagerde? Ik kan me niet voorstellen dat ze voor je vakantie nog niet mager was.

Dit is trouwens niet bedoeld als aanval oid, ik ben gewoon verbaasd hoe het zover heeft kunnen komen.

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:37

Calanddra schreef:
Dat had ik idd gelezen, maar het blijft je eigen keuze om erop te gaan zitten. Je had haar ook kunnen longeren, wandelen, grondwerk. Er zijn zoveel andere opties dan rijden :)

in twee weken tijd kan een paard nooit zo vermageren, zeker niet als ze op het gras staat. Had je dan helemaal niks door dat ze vermagerde? Ik kan me niet voorstellen dat ze voor je vakantie nog niet mager was.

Dit is trouwens niet bedoeld als aanval oid, ik ben gewoon verbaasd hoe het zover heeft kunnen komen.

Ben ik dus ook heel benieuwd naar. Ik ben ook van mening dat het niet in twee weken gebeurd kan zijn. Mijn paard is ook sterk vermagerd geweest maar na twee maanden was ze nog niet zo dun als deze. Nu kan het ook een andere oorzaak hebben natuurlijk. Het blijft een raar verhaal!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:53

Zo iets gebeurt echt heel snel! Ik kan daar ook over meepraten. Helemaal als je paard niet in orde is. De mijne ging ook zo rap achteruit. Dat zie je echt pas als het te laat is. Het begon met een zoolzweertje en dan denk je nog, ach als dat over is en voor je het weet, sta je voor een karkas.

Hopelijk zullen jullie dat nooit begrijpen, want ik gun dat mijn ergste vijanden nog niet.